Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Jeroen95
Vandaag om 06:15:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edwin2121992
Vandaag om 02:41:26
Invoering SGNS containerwagens bij NS door sneek
Vandaag om 00:46:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 00:34:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
Vandaag om 00:12:24
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
24 November 2025, 23:14:54
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
24 November 2025, 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
24 November 2025, 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
24 November 2025, 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
24 November 2025, 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
24 November 2025, 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
24 November 2025, 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
24 November 2025, 19:36:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
24 November 2025, 19:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 November 2025, 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
24 November 2025, 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
24 November 2025, 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
24 November 2025, 17:14:13
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3962338 keer)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9360 Gepost op: 10 June 2014, 09:18:54 »
goedenmorgen

jaren 70 baan - de sfeer is perfect getroffen
alleen waren er toen bij de db geen baureihe 56 meer in dienst
bij de dr wel,meestal als rangeerlocs

groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9361 Gepost op: 10 June 2014, 10:10:24 »
Voor de jaren 60 kan dat nog prima... ;-)

Leuke foto's, Remy!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9362 Gepost op: 10 June 2014, 15:05:41 »

wellicht interessant de serie 55 en 56 beetje uit te leggen
oorsprong was serie 55 - de g8 - die reden bij db tot 1955
daarna kwam de verbeterde versie g8.1 die reed tot 1970(rangeerlok vaak,geen streckendienst)
de grote goederenloks g12 - met 5 drijfassen en 3 cilinders werden vereenvoudigt
er werd een 1.d machine gemaakt met 3 cilinders (reden tot 1967) en met 2 cilinders(tot 1965)
daarnaast heeft men de g8.1 deels met een loopas uitgerust
dit werd de serie 56. 2-8

dus
-1 de serie 55 = g8     2 cilinders
-2 de serie 55 = g8.1  2 cilinders
-3 de serie 58 = g12 - 3 cilinders
-4 de serie 56 = g8.3 - 4 drijfassen - 3 cilinders
-5 de serie 56 = g8.2 - 4 drijfassen - 2 cilinders
-6 de serie 56 = g8.1 met loopas

dus de beginjaren 70,wellicht heeft de laatste,omgebouwde versie het net kunnen halen
maar als,dan alleen als rangeerloks,ze waren te langszaam in de treindienst
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9363 Gepost op: 10 June 2014, 15:14:42 »
Ruud rijdt TpIII: 1956-1968, dus kan het toch prima? Mooie plaatjes Remy, Leuk ook dat je bij Ruud op bezoek kon!

Groet,
Michel

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9364 Gepost op: 10 June 2014, 15:21:45 »

ja als rangeerlok kan het net kiele kiele
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9365 Gepost op: 10 June 2014, 16:12:41 »
Bei der Deutschen Bundesbahn kam es sehr schnell zur Ausmusterung dieser Baureihe, als letzte wurde die 56 2637 im Jahr 1963 abgestellt und 1965 ausgemustert. Der Hauptgrund dafür war die für Hauptstrecken inzwischen zu geringe Höchstgeschwindigkeit und die für Nebenstrecken häufig zu große Achslast.

Bron: Wikipedia...

Vertaald: voor de nevenlijnen vaak een te grote asdruk.

Vaak, dat is niet altijd... Dus een mooi excuus om 'm toch nog es in te zetten...   ;D

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9366 Gepost op: 10 June 2014, 16:33:59 »
Voor de jaren 60 kan dat nog prima... ;-)

Leuke foto's, Remy!

Groet,

Ronald

Dankjewel Ronald!
Ik moest uit bijzondere hoeken fotograferen en heb van die
dag ook een hoop geleerd!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9367 Gepost op: 11 June 2014, 13:36:43 »

over wikipedia strijden zich de meningen vaak
de 55 ofwel de g8.1 had 69.9 to = 17.5 to asdruk
de serie 50 had 86.9 = 17.4 asdruk
en laat nu de dr ost de serie 50 altijd op zijlijnen ingezet hebben,net als de 52  :o
de 52 had 16.8 to asdruk
de 56,55 met loopas =16.2 to
bij de dr werden de loks op zijlijnen gebruikt voor de dienst,snelheid geen bezwaar
of als rangeerlok op de ablaufberg,snelheid niet relevant
bij db reed men op zijlijnen al snel 100 en dus niet met deze loks
de p8 en t18 bleven in dienst,die konden sneller
en de verdieseling ging bij de db sneller en werd eerder ingezet
de meeste trajekten waar de 55 en 56 hebben gereden waren ex kpev/pruissen
dus deze loks hebben toen,voor de 2e wereldoorlog,op hoofdlijn en zijlijn gereden
vertaling nebenstrecke is zijlijn  ;D
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9368 Gepost op: 11 June 2014, 14:40:13 »
over wikipedia strijden zich de meningen vaak
de 55 ofwel de g8.1 had 69.9 to = 17.5 to asdruk
de serie 50 had 86.9 = 17.4 asdruk
en laat nu de dr ost de serie 50 altijd op zijlijnen ingezet hebben,net als de 52  :o
de 52 had 16.8 to asdruk
de 56,55 met loopas =16.2 to
ehm,

de asdruk van een 50er was niet 17.4 ton, maar gemiddeld 14.48. Je moet de voorloopas niet vergeten, dus 86.9/6.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9369 Gepost op: 11 June 2014, 22:28:24 »
Het zal wel aan mijn te kleine denkraam liggen, maareuh,..... wat betekent het eigenlijk "over wikipedia strijden zich de meningen vaak" ?  Het blijft lastig om zonder interpunctie en hoofdletters  teksten te lezen. In dit specifieke geval was ik al gestruikeld voor ik daar aan toekwam. Toch jammer dat de inhoud verloren gaat  doordat de aandacht zo wordt afgeleid. Generatiekloof, dacht ik nog.  Uit het desbetreffende profiel blijkt dat ik  met mijn geboortejaar ruimschoots het onderspit moet delven  :-\ .

Ja, ja....ik weet het. Ik had dit niet mogen schrijven. Het is ook niet kwetsend bedoeld. Het ligt aan mij. Gun mij de tijd en over een aantal jaar wind ik mij ook niet meer op over de frase " die meisje". Nederlands is per slot van rekening een levende taal  ;).

Peter

P.S. ik mis Ruud. Per slot van rekening is dit zijn draadje.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2014, 22:32:27 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9370 Gepost op: 11 June 2014, 22:33:07 »
Wikipedia is niet altijd met bron.. Dus ook niet altijd te vertrouwen. Je kan er zo iets op zetten en met wat mazzel blijft het staan
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9371 Gepost op: 11 June 2014, 22:36:17 »
Auke,
Dat was niet helemaal waar ik op doelde  ::), liever gezegd dat was helemaal niet waar ik op doelde.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9372 Gepost op: 12 July 2014, 11:14:43 »
Na een lange vakantie ben ik weer terug.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9373 Gepost op: 12 July 2014, 11:19:37 »
Welkom terug, Ruud, en succes met het lezen van de achterstallige post. ;)

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9374 Gepost op: 12 July 2014, 11:24:46 »
Ja, er is heel wat te lezen na 7 weken afwezigheid ;D. Ik zie dat Remy inmiddels wat foto's heeft gepubliceerd die hij heeft gemaakt van m'n baan. Ze zijn m.i. heel geslaagd.

Tijdens m'n vakantie is eindelijk ook de E 60 van Fleischmann gearriveerd bij m'n winkelier. Volgende week eens ophalen en zien of hij zo mooi is en loopt als de tests in de bladen beloven.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus