Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 12:13:49
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:49:24
Slugs & Andere Rariteiten door V200-G2000
Vandaag om 11:41:12
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Montanbahn
Vandaag om 10:45:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:09:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3948186 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9405 Gepost op: 29 July 2014, 08:25:57 »
Ruud,
het treinstel is inmiddels bij mij binnen komen rollen. De eerste gereden meters zijn positief (meer kan nog niet  ;D ).

De motorwagen rijdt soepel en de diverse functies zijn:
F0   Frontverlichting
F1   Binnenverlichting
F2   Starten/Rijden
F3   Signaalhoorn
F4   ABV uit
F5   Piepende remmen uit
F6   Frontverlichting achter op motorwagen uit
F7   Luidklok
F8   Deuren Sluiten
F9   Conducteursfluit

Het enige wat  mij tegenvalt is dat de bijwagen niet is voorzien van sluitverlichting.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9406 Gepost op: 29 July 2014, 21:01:10 »
Dit geld voor de Märklin versie, voor zover ik weet ook die van Trix : De bijwagen en motorwagen zijn gekoppeld met een vaste 1-polige elektrisch geleidende koppeling. Dit maakt omrangeren aan het eindpunt erg lastig. Bovendien is de motor en bijwagen slechts aan 1 kant voorzien van een stukje messing (of blik) dat ervoor zorgt dat de koppeling elektrisch geleid (en dus 1 pool kan doorgeven). Dit betekend dat als je de motorwagen aan de andere kant van de bijwagen zet, de interieurverlichting van de bijwagen het niet doet.

Het feit dat de sluitverlichting van de bijwagen niet aanwezig is, komt doordat het de Trix versie is. De Märklin versie heeft deze sluitseinen wel functioneel.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9407 Gepost op: 30 July 2014, 08:38:16 »
Dankjewel Sander, voor de uitleg.
Toch vreemd dat twee merken onder één dak verschillende bijwagens uitbrengen. De motorwagen zal bij mij vaak alleen rijden, dan wel of niet met goederenwagentjes.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9408 Gepost op: 30 July 2014, 09:52:56 »
Uit een recensie in de jongste Miba blijkt dat Marklin hardleers is. De koppeling tussen bijwagen en motorwagen van de zojuist verschenen railbus vt 95 heeft men op dezelfde manier geregeld, nl. met een starre, elektrisch geleidende koppeling. Omrangeren op eindpunt is dus niet mogelijk. Bovendien is de front- en sluitverlichting gelijk geschakeld met de binnenverlichting, ook al niet zo fraai.
Maar gelukkig hebben we als 2-railers voor de railbussen goede alternatieven bij Flm en Roco.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9409 Gepost op: 02 August 2014, 19:08:11 »
Hoi Ruud,

Bedankt voor het delen van deze recensie.

In het Eisenbahn Journal blijkt de VT 95 van Märklin ook beoordeeld. Ik had deze recensie nog niet gelezen, maar na jouw bericht heb ik 'm er gelijk bijgepakt. Naast lovende woorden over de detaillering en rijeigenschappen viel men ook hier over de starre koppeling en de verlichting.

Ik had dit model hoog op mijn verlanglijstje staan, maar ik denk dat ik er toch vanaf zie.

Ik snap niet dat Märklin niet beter nadenkt over zulke kleinigheden. Wat had een gewone stroomvoerende koppeling nu extra gekost t.o.v. de huidige starre koppeling...

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9410 Gepost op: 14 August 2014, 16:42:44 »
Een tijdje geleden heeft Brawa een nieuwe serie tweeassige ketelwagentjes gelanceerd die in de tijdschriften zeer lovend is ontvangen. Ik zie vandaag in een berichtje van MTE dat men in die serie een speciale reeks voor 2014 heeft uitgebracht met uiteenlopende opdrukken, allemaal voor tijdperk III. Brawa heeft dit al vaker gedaan met de 4-assige ketelwagens. Het wordt inmiddels een soort traditie bij hun ketelwagentjes.

Ik zal er maar eens een paar bestellen. Deze vind ik erg mooi:



En deze ook:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9411 Gepost op: 14 August 2014, 16:55:04 »
hoi Ruud,

Dat zijn inderdaad bijzonder fraaie wagens.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9412 Gepost op: 14 August 2014, 17:14:40 »
Is de prijs nog redelijk
Zijn idd fraaie wagens

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9413 Gepost op: 14 August 2014, 18:16:40 »
Ja, de prijs is wel redelijk, hoewel alles tegenwoordig schreeuwend duur is. Flm vraagt tegenwoordig rond de 33 euro voor tweeassige ketelwagentjes. Deze van Brawa kosten bij MTE 28,50 (adviesprijs Brawa) en bij Lippe 26,50.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9414 Gepost op: 14 August 2014, 18:45:45 »
Al zullen de verzendkosten vanuit Lippe wel duurder uitvallen dan verzenden of ophalen bij MTE ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Daniel24

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9415 Gepost op: 14 August 2014, 19:56:31 »
nee hoor want bij Lippe is al een poosje blijvend gratis verzending naar Nederland! (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9416 Gepost op: 14 August 2014, 20:00:07 »
Inderdaad. Dat is dus erg concurrerend, want MTE brengt verzendkosten in rekening. En zelf ophalen kost ook (benzine)geld.
Als je lid bent van MTE kosten de wagentjes wel wat minder, ongeveer evenveel als bij Lippe.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 August 2014, 20:03:06 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9417 Gepost op: 14 August 2014, 20:10:05 »
Brawa maakt wel erg mooie dingen. Elke keer weer verleidelijk...
In de laatste Miba schrijft Carstens het e.e.a. over de nieuwe ketelwagens van Liliput:



Leuk artikel als voorproefje op de nieuwe "Güterwagen" van SC  :)


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9418 Gepost op: 14 August 2014, 21:41:44 »
Ja, dat artikel heb ik met veel belangstelling gelezen. Ik wacht af tot er van deze wagentjes leuke uitvoeringen voor tp III komen.

Bij Liliput is overigens net een leuke Br 75 (Bad VIb) verschenen:



Die laat ik maar voorbijgaan, want een paar jaar geleden heb ik de Bad VIc van Liliput gekocht (die heel mooi loopt) en je kunt nu eenmaal niet iedere tp III-loc aanschaffen ;D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 August 2014, 22:02:41 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9419 Gepost op: 15 August 2014, 08:04:47 »
Ruud,

Heb je je gedachten al eens laten gaan over de Badische, vierassige rijtuigen van Liliput?


Liliput 334570. Soortgenoten: 334571 en 334572.
Foto: Liliput.

Tijdperk 3a. Of ze 3b nog gehaald hebben, waag ik te betwijfelen, behalve als dienstwagen. Misschien wel in gerenoveerde vorm als Umbau-Vierachser, die Brawa onlangs met een hoge mate van detaillering uitbracht.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 15 August 2014, 10:50:47 door Basilicum »