Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3824243 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7920 Gepost op: 30 January 2013, 17:46:14 »
Dat is lastig. Ik heb op die plek echt een boogwissel nodig en dat is die wissel in het opstelspoor niet. Een boogwissel op de kop tikken zal op Marktplaats of in Houten niet al te lastig zijn, vermoed ik.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7921 Gepost op: 30 January 2013, 17:49:44 »
jammer
ook iets verschuiven gaat niet
en als je de uitrij spoor nu een via 7 helemaal achterlangs laat lopen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7922 Gepost op: 30 January 2013, 19:13:32 »
Misschien een idee om spoor 6 voor Z-locs te gebruiken? Dankbaar stukje scenery (grote Z op de loc of tender, plaat op de schoorsteen, misschien nummerplaten eraf).
Groet, Frank

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7923 Gepost op: 30 January 2013, 19:23:29 »
Ja, dat zou best kunnen. Eerst eens even met de installaties langs/over de baan gaan schuiven en zien of het allemaal lukt wat ik wil.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7924 Gepost op: 30 January 2013, 19:26:38 »
Ja, dat zou best kunnen.  Groet,
Ruud

wat zou kunnen

  Eerst eens even met de installaties langs/over de baan gaan schuiven en zien of het allemaal lukt wat ik wil.

Groet,
Ruud
[/quote


daar twijfelen wij nit aan 8)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7925 Gepost op: 30 January 2013, 21:40:32 »
De installaties en gebouwen eens provisorisch neergezet. Ik moest spoor 7 gebruiken voor de slakkenverwijderingsinstallatie en aan het eind van spoor 5 staat de rookkastschoonmaakinstallatie. De onderzoeksput in spoor 3 is nu nog weergegeven met een stukje beige karton tussen de rails.
Maar eens even een poosje laten staan zo en kijken wat er anders moet of kan. Er zijn bar weinig andere mogelijkheden.








Groet,
Ruud


DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7926 Gepost op: 30 January 2013, 22:18:09 »
O, het is alweer bijna klaar zie ik  ;)
Je gaat echt als een speer. Misschien heb ik iets gemist, maar was dit een oude module van jezelf of iemand anders die je aanpast voor een nieuw leven?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7927 Gepost op: 30 January 2013, 22:25:55 »
Ruud,

Ik zou die bochtjes onder de bezandingstoren vervangen door ruimere exemplaren. R5 of liever R10. Flexrail werkt hier ook goed. Inspiratie? Klikkk. ;)

Groet,
Bas

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7928 Gepost op: 30 January 2013, 22:26:20 »
Volgens mij gebruikte men de kolenkraan ook wel om de slakkenkuil te legen. Kun je er twee in de bekolingssporen plaatsen. Moet er wel een tweetal open bakwagons op het spoor met kolenwagons worden bijgeplaatst om de slakken af te voeren.
Groet, Frank

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7929 Gepost op: 30 January 2013, 22:37:35 »
Dank voor jullie reacties. Ik ga er eens een beetje op kauwen ;D. De bochtjes onder de bezandingstoren zijn inderdaad wat krap. Eens zien wat ik daar kan priegelen zonder dat ik veel aan rechte rails kwijtraak, want die heb ik hard nodig.
De slakken worden normaal gesproken verwijderd ná het kolen laden. Dat ik hier met die kraan niet nabootsen, want hij kan niet aan de andere kant. Bovendien heb ik daar helaas geen ruimte voor een slakkenkuil.
Vooral die onderzoeksput speelt met parten. Als ik die daar niet had, kon alles veel verder naar links. Misschien die kuil tot half onder de kolenbunker laten doorlopen?

Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik overweeg op het onderstel een nieuwe plaat te leggen en helemaal vanaf nul te beginnen. Dan kan ik ook de draaischijf twintig centimeter naar rechts leggen. Maar dat is allemaal wel errug ingrijpend. Of ik dat wel ga doen? Mmm, ik weet het niet.

@1200blauw: het gaat om een oude module van mezelf die ik aan het aanpassen ben. Het lijkt alsof ik al bijna klaar ben, maar er zit nog heel veel werk in om het goed te krijgen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 January 2013, 22:40:21 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7930 Gepost op: 30 January 2013, 22:46:22 »
Ruud, die volgorde "eerst kolen laden, dan slakken lossen" is geen wet van Meden en Perzen. Ik zal eens zoeken of ik voorbeelden kan vinden van Bw's met een afwijkende volgorde.
Een inspectieput vooraan was er ook niet altijd, wat er eigenlijk wel altijd aanwezig was, was een inspectieput (waar dan meteen ook voor het onderhoud gebruik gemaakt werd) in de loodssporen.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7931 Gepost op: 30 January 2013, 23:58:56 »
Jan, ik denk dat ik dan maar kies voor inspectieputten in de ronde locloods. Dat lost veel problemen met de ruimte op. Ook heb ik nog ergens een kleinere kolenbunker met een kraantje erop. Dat is ook een ruimtebesparende optie op deze plek. Eens zoeken in een van m'n - ondertussen wel befaamde - rommeldozen met gebouwen en installaties. Daarin moet ook een eenvoudiger bezandingstoren zitten. Morgen eens kijken of ik die spullen kan vinden.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 31 January 2013, 00:04:57 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7932 Gepost op: 31 January 2013, 07:14:27 »
Bw Lindau blonk ook niet uit als het depot met de meeste ruimte.
Bedoel je zoiets, Jan? "Prellblockverrücken" kwam bij me op... (Boek EK Baureihe 45).


Deze klikbare foto is gelinkt van www.imageshack.us.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7933 Gepost op: 31 January 2013, 12:16:34 »
Wat een aparte ligging van dit kopstation.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7934 Gepost op: 31 January 2013, 12:56:08 »
Citaat:

"Für die Reihenfolge der Arbeiten zum Wiederherstellen der Betriebsbereitschaft an den von Fahrt kommenden Lokomotiven sind die Forderungen nach Wirtschaftlichkeit, Schonung der Lokomotiven und bestem Einsatz des Personals ausschlaggebend.
Die Lokomotiven sollem in einem reibungslosen Arbeitsfluß, ohne Rück- oder Gegenläufe, in kürzester Zeit durch die Lokomotivbetriebswerke geschleust werden."


Nog een citaat:

"Das Bekohlen erfolgt vor dem Ausschlacken weil
a. ....
b. der Kessel geschont wird
c. en d. ...
e. vermieden werden soll, daß sich die Lokomotiven mit geringem Feuer noch längere Zeit bewegen.
.....
Zu e. Deshalb soll auch die Ausschlackanlage letzten Endes nahe bei der Lokomotivhalle liegen."


Goed, trek je conclusies ;D