Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 19:26:18
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ronald69
Vandaag om 19:21:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3799111 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7890 Gepost op: 28 January 2013, 17:33:34 »
Citaat van: Basilicum
Ga je nog wat aan het spoorplan van het Bw doen of blijft dat zo

Iets wat volgens mij heel erg mist is één of (liever) meer inspectieputten. Zou je nu mooi nog "even" kunnen doen :D

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7891 Gepost op: 28 January 2013, 18:24:57 »
Ja, dat is wel de bedoeling, want zodra een loc het BW binnenkomt, wordt ze eerst gecontroleerd op bedrijfszekerheid en functioneren, zoals dat bij vrouwen betaamt.
Ik moet nog wel even goed kijken hoe ik alles organiseer op dit beperkte oppervlak, want het gaat om de volgende handelingen: controleren op bedrijfszekerheid - kolen laden - rookkast schoonmaken - slakken verwijderen - water innemen - zand bijvullen.
Dat kan zeker niet allemaal op één spoor, maar dat hoeft ook niet in Schwarzburg ;D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 18:33:06 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7892 Gepost op: 28 January 2013, 19:50:11 »
Prachtige overzichtsfoto Ruud! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7893 Gepost op: 28 January 2013, 21:01:38 »
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar bij een station/bw van deze grote horen toch 2 binnenkomende sporen met inspectieput, waterkraan bekoling en wat voor zand bijvullen. Op het enkelsporige uitgaande spoor alleen een waterkraan.
Op een spoor naast je ringloods nog een vlampijpenragger plaatsen (met grote compresor als ik mij niet vergis).
Volgens mij heb je dan alles zo'n beetje. Eigenlijk ben je ook nog een spoortje nodig waar je je kolenwagens (toelevering van de kolenbunker) en een wagen voor de slakken e.d. kunt plaatsen.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7894 Gepost op: 28 January 2013, 21:12:51 »
Harry, je mag je er best mee bemoeien, hoor ;D. Ik neem je tips mee, ben momenteel druk bezig met het ver- en aanleggen van de sporen. Alles is mogelijk, behalve het verleggen van de draaischijf (kan wel, maar daar heb ik geen zin in ;D).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7895 Gepost op: 28 January 2013, 21:34:47 »
Ruud
als je de module eens omkeert
dan zoals ie nu staat 2e en 3e spoor als in en uitrij spoor
dan voor de draaischijf de inspectieput
Over de draaischijf de rest vlamkast reiniger ontslakken,
sporr ernaast kolen water en zand vullen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7896 Gepost op: 28 January 2013, 22:35:36 »
Nee, dat lijkt me niet handig. Er komen twee inrijsporen, waarvan eentje met een inspectieput en waarschijnlijk meteen daarachter het laden van de kolen. Dat wordt wel een beetje krap, dus of dat lukt weet ik nog niet. Ik ben nu met de sporen bezig.
Achter de twee inrijsporen bevindt zich een uitrijspoor met waterkranen. Voor de bezanding, de rookkastreiniging en de ontslakking reserveer ik aparte sporen, misschien gecombineerd; alles afhankelijk van de ruimte en hoe het oogt.
Over een spoortje voor de kolenwagens zit ik nog te dubben: daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor. Maar misschien is die te maken ;).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7897 Gepost op: 28 January 2013, 22:51:26 »
Ook tussen jou inrijsporen ben je een waterkraan nodig. De loks gaan vol met water de ringloods in. Met het opstoken met eerst takkebossen en daarna kolen gebruik je al water. Dit wordt dus na het vertrek van de draaischijf bijgevuld.

Een jaar of 7 gelden was ik vol bezig met stoomloks (TP II) en had een heel BW uitgetekend.  breedte vooraan 40cm achteraan 100cm lengte 230cm. en dat was al proppen.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7898 Gepost op: 28 January 2013, 22:53:38 »
Ruud,

Ik zal wel met de uitjes komen als de haringen al op zijn, maar ergens moest ik nog een idee hebben van Faller.
Helemaal geen idee of je het zo kwijt kunt, maar misschien heb jer wat aan



Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:29:48 door guest7823 »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7899 Gepost op: 28 January 2013, 23:00:07 »
Harry, dank voor de aanvulling!

Arthur, hier heb ik zeker wat aan, al kan ik het zo niet kwijt. M'n inrijsporen tot aan de draaischijf zijn nogal aan de korte kant. Maar met wat passen en meten en wat sjoemelen moet er wel iets mogelijk zijn.

Groet,
Ruud
 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7900 Gepost op: 28 January 2013, 23:20:28 »
Een beetje sjoemelen is nooit erg want als er echt op schaal gebouwd gaat worden dan hebben de meeste van ons te weinig ruimte.
Maar zoals ik het zie, is het zo dat het vast weer prachtig gaat worden zoals we van je gewend zijn.

Mvg patrick

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7901 Gepost op: 29 January 2013, 10:38:08 »
De aansluiting van het BW op het hoofdspoor gemaakt d.m.v. een driewegwissel. Niet de fraaiste - want eigenlijk onrealistische -, maar wel de meest effectieve oplossing, omdat er zo een inrij- én uitrijspoor wordt gecreëerd. Het bovenste vertakt zich met een gewone wissel uit beeld bovendien ook nog eens. Op de tweede foto kun je hem zien.
Om maximale spoorlengtes op het BW te krijgen heb ik de moduletafel een eindje van de hoofdbaan af gezet en daar komt een vulstuk tussen van ongeveer 20 centimeter - dat is het nog ongeverfd stuk triplex onder de toegangssporen. Uiteraard moet de driewegwissel en de rails rechts ernaast nog geverfd en geballast worden. Maar dat gebeurt pas als al het spoor goed ligt en is getest op functioneren.



De aansluiting ligt er nog heel rommelig bij, maar dat komt uiteindelijk goed:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 January 2013, 10:52:04 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7902 Gepost op: 29 January 2013, 10:49:32 »
Mooie oplossing Ruud (y)

Ik vind juist de 3-weg van Fleischmann helemaal niet onrealistisch ;) Beter dan een symmetrische ;)

En... je BW wordt er 100% 'geloofwaardger' van :)

Grtzz,

Karst

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7903 Gepost op: 29 January 2013, 11:36:08 »
Gave uitbreiding, Ruud! Ik vind die driewegwissel daar ook wel passen, al heb ik er verder niet echt verstand van. Het komt in ieder geval niet ongeloofwaardig over.

Wel valt me wederom op hoe ongelooflijk mooi gedetailleerd het bij jou is. Dat groen daar moet ik echt even naar kijken voordat ik alles heb gezien, of gezien denk te hebben. En dan verder 'omhoog' in je foto naar de sporen. Bordjes, km-bordjes, aanwijzingen. Het zit er allemaal op. Heel gaaf. Topwerk!


J.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7904 Gepost op: 29 January 2013, 13:49:12 »
Dank voor jullie reacties. Misschien ben ik wat te pietluttig over die driewegwissel. In ieder geval is-ie asymmetrisch en dat maakt het wel aanvaardbaar.

Vanmorgen even een spannend momentje: na heel lang niet in gebruik te zijn geweest de Flm-draaischijf eens even op functioneren getest. Gelukkig deed-ie het, ondanks het feit dat er gisteravond onverhoopt bij het slopen van rails losse ballast in terecht was gekomen. Natuurlijk wel eerst goed gestofzuigd, maar dan nog weet je nooit of die korreltjes onderin het draaideel zijn beland en tot problemen zullen leiden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus