Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 11:43:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3800829 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5700 Gepost op: 10 March 2012, 11:45:06 »
Met de aanschaf van die transporter is m'n verzameling autotransportwagens uit de jaren '50 en '60 compleet. Het wachten is op een eigentijdse versie van dat model. Ik zag in een poll ergens in een Duits tijdschrift dat hij hoog op het wensenlijstje staat, dus hij zal wel een keer komen.

Bij de DB werden in deze periode de volgende autotransportwagens gebruikt:
- Off 52 (2-assig), vanaf 1953 - in model bij Trix
- Offs 55 / Laes 55 (3-assig), vanaf 1955 - in (gedateerd jaren zestig) model bij Fleischmann en Trix
- Offs 59 (2-assig), vanaf 1956 - in model bij Fleischmann
- Offs 60 (3-assig), vanaf 1959 - in model bij Roco
- Laes 551 (3-assig, vormvariant van Offs 60), vanaf 1967 - niet in model verkrijgbaar

Hier de eerste vier in werkelijkheid:





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 16:58:15 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5701 Gepost op: 12 March 2012, 11:08:23 »
Matheus 18/Johan, die door omstandigheden hier niet meer op het forum actief mag zijn, brengt via de omweg van mijn draadje op het Duitse Stummi-forum de groeten aan jullie over.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5702 Gepost op: 12 March 2012, 11:26:41 »
Hoi Ruud,Jammer ik lees ook dat hij is gestopt en locs heeft verkocht.
Vond het een leuke baan en hij had ook leuke tips,mocht je hem spreken doe hem de groeten.
groet Bram.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5703 Gepost op: 12 March 2012, 11:34:37 »
Bedankt voor het overbrengen Ruud.
Als je mee leest Matheus,.............,groeten terug. (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5704 Gepost op: 12 March 2012, 12:00:14 »
Dat is lang geleden.
Johan, natuurlijk ook van mij de groeten terug.
Oh ja: Ik heb begrepen van de boekhouding, dat de rekening inmiddels is betaald. ;)

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5705 Gepost op: 13 March 2012, 13:46:25 »
Met de verbouw van het goederenstation schiet het nog niet op. Ik heb de boel deels gestript en zit nu te denken over de exacte invulling van het geheel. Rechts moet een spoorwegovergang komen en door het voormalige bos een nieuwe weg. Ook daar ben ik nog niet uit.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5706 Gepost op: 13 March 2012, 14:41:48 »
Nu de nieuwe goederenloods in Kalteneck is geopend, is de kleine oude loods eigenlijk overbodig geworden. Misschien moet je toch nog eens nadenken over een ander bedrijf, die zich hier kan vestigen naast de bestaande brandstoffenhandel (kolenboer). De olieopslag ziet er te opzichtig uit voor Schwarzburg. Eerder zag ik een voorstel voorbijkomen voor een houtzagerij. Deze kan zorgen voor mijnhout, om de mijngangen van het Neuffener Bergwerk te stutten. Een ander, niet te groot bedrijfspand zou een andere invulling van dit stuk van de baan kunnen zijn. Hierin zouden zich een drukkerij en een uitgeverij kunnen vestigen, die het boek over de historie van Schwarzburg – met de bijpassende anekdotes – gaan drukken en uitgeven. ;)

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5707 Gepost op: 13 March 2012, 14:45:29 »
Misschen autolaadplaats? Er zijn wat volkswagens onderweg  ;)

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5708 Gepost op: 13 March 2012, 14:59:17 »
Inderdaad Bas, daar zit ik steeds over na te denken: de oude loods is eigenlijk overbodig geworden nu Kalteneck is geopend. Er zou hier iets specifiekers moeten komen. Een houtzagerij en houtoverslagplaats blijven nog steeds in m'n hoofd spoken. Die passen bij de sfeer, de tijd en het thema van m'n baan.

Michel, auto's kunnen uitgeladen worden op Kalteneck. Er is daar weliswaar geen verhoogde losplaats (hoewel ik die daar misschien nog wel aanleg) , maar met een 'hulpconstructie' kunnen die dubbeldekkers ook op een gewone losplaats worden uitgeladen. Hier zie je hoe dat in werkelijkheid gebeurde:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 15:10:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johaver

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5709 Gepost op: 13 March 2012, 19:31:54 »
Wat een fijn draadje is dit.
Leuk om volgen.
 ;)

Joh.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5710 Gepost op: 13 March 2012, 20:07:48 »
Joh:  ;)

Bijna alles wat je op de plek van de voormalige goederenoverslag neerzet, is te groot, heb ik gemerkt na het schuiven met uitgeknipte plattegrondjes.
Dus nog maar weer eens terug naar de olie. Kolen- en olieoverslag passen wel bij elkaar natuurlijk. Ik heb de bebouwing nu tot de essentie teruggebracht: voorraadtanks, ketelwagenlosinstallatie, klein kantoor met vulinstallatie voor tankvrachtwagens en een verhoogd perron voor het lossen van vaten en dergelijke. Achter het kantoor staat nog een bokkraan voor het laden en lossen van grote ladingen, zoals gas- of olietanks. Ik weet nog niet of die daar blijft staan.
Zoals het nu is gerangschikt, maakt het niet een te overvolle en opzichtige indruk naar mijn smaak. De komende dagen maar eens op het gemak aan wennen.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5711 Gepost op: 13 March 2012, 20:22:26 »
Kun je er niet een soort tankplaats voor oliegestookte loks van maken, Ruud.
Je hebt toch enkele oliegestookte loks in je verzameling, je hebt in ieder geval de Baureihe 10 van Trix.

Groet Peter,

Johaver

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5712 Gepost op: 13 March 2012, 20:23:15 »
Als je nou eens je aflaadperron aan de rechter zijde achteruit schuift tot tegen de straat aan, en het gebouwtje wegneemt, het spoor ietsjes verlengt, kan je toch een ideale losplaats maken voor je VW golfjes?
De loop van het bokkraantje wat langer maken, zodat eens wat uitzonderlijk ook kan afgeladen worden op de losplaats dat op afspraak word afgegaald.

Joh.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 20:29:13 door Johaver »

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5713 Gepost op: 13 March 2012, 20:51:55 »
Misschien iets van een handelaar in van alles en nog wat. Of een ding, schoot bv. Je hebt dan 1 klein kantoor gebouwtje en een terrein met van alles. Het is laag, kan klein en groot zijn, en veel te detailleren en veelzijdig. :P
Eerlijk gezegd vind ik dat brandstof gebeuren wat minder passen in de landelijke omgeving.

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5714 Gepost op: 13 March 2012, 21:11:06 »
Een handel in brandstoffen zag je op bijna elk station. Dat we hier in ons kikkerlandje al vroeg op gas gingen stoken had enerzijds natuurlijk te maken met de gasbel in onder Slochteren, anderzijds is de bodem in Nederland over het algemeen tamelijk toegankelijk, zodat je er makkelijk gasleidingen in kunt neerleggen. Bovendien speelt mee dat van erg grote hoogteverschillen nauwelijks sprake is. In Duitsland lag/ligt dat iets anders, daar werd (we hebben het toch over Ep.III?) veel op steenkool en olie gestookt. Koken veelal electrisch.
Een kolen/oliehandel is zeker het overwegen waard.
En kevers, of voor mijn part ook golfjes, nou ja, auto's dus, konden aan elke Laderampe wel worden afgeladen. Van de meeste autotransportwagons kon men het bovenste dek laten zakken.

Just mes deux Pfennige.