Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 18:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125154 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #675 Gepost op: 13 October 2010, 15:56:05 »
Hahaha, wat een geweldig verhaal Gerke!

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #676 Gepost op: 13 October 2010, 16:02:30 »
Geen w o o r d gelogen. Alleen die aangifte al... Hier kom je of tegenover één streep te zitten die net het pakje aan heeft en alleen maar MSN taal kent of één of andere uitgezakte brigadier die het óf aan zijn rug heeft, of zijn schietproef voor de tweede keer vernoikt heeft... Even heel kort door de bocht dan. Nee, geef mij maar de Deutsche Gründlichkeit.
Tanken doe ik er trouwens ook: gaat mijn Fransoos véééééél harder van.... ;D ;D ::)
Met groet,

Ger.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #677 Gepost op: 13 October 2010, 16:06:30 »
Dit is nou precies de reden dat ik er af en toe over denk om te stoppen met deze hobby.

ik zou stoppen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #678 Gepost op: 13 October 2010, 16:15:53 »
Zonder geld tel je niet mee en moet je niet zeuren over een 'paar' euro!
Dat is nou precies waar deze generatie mee bezig is, vooral online elkaar bekritiseren en ophitsen over wat je beslist moet kopen. Dat gebeurt ook op school als het gaat over je kleding, schoenen etc.
Je moet dus leren je daar niets van aan te trekken. Je maakt je eigen keuzes over wat je hebben wil en wat je er voor over hebt. Als huisbezitter met 3 opgroeiende kinderen gebeurt het heus wel eens dat ik een maand geen euro te besteden heb aan de hobby, maar laat me dan niet verleiden toch dingen te kopen. Je gaat dan zelf dingen maken: je creativiteit wordt op de proef gesteld, en is daar de hobby niet allemaal mee begonnen?
Ja, dan wordt je inderdaad wel teleurgesteld als je een keer wat gekocht hebt wat een maand later voor de helft van dat bedrag van jou had kunnen zijn...Maar zeg eens eerlijk, hoevaak gebeurt dat nou als je bij elke aankoop zorgvuldig afweegt of je het object wel nu meteen moet kopen?
RETROBAHN A.G.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #679 Gepost op: 13 October 2010, 16:37:50 »
En je leert relativeren..... hoe belangrijk is het nou allemaal?
Ook kan het soms goed uitpakken. De piko-hondekop moest ik laten liggen omdat het budgettair niet uitkwam (vader geworden, daarom minder gaan werken.. ). Ik heb hem dit jaar in de aanbieding kunnen kopen.
De Artitec DE1 past nu even niet in het budget, erg jammer maar helaas. Als ik pech heb komt die er dus nooit, maar misschien is er volgend jaar weer een andere 'must-have'. He-t blijft 'maar' een hobby. Ga ik ondertussen wat bouw- en pimp-projecten oppakken die al een tijd liggen te verstoffen.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 16:51:37 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #680 Gepost op: 13 October 2010, 16:46:41 »
Ik zie het probleem niet....
Je wilt iets echt graag: dan spaar je ervoor en koop je het
Je wilt iets, maar het is geen halszaak: dan wacht je je kans af
Je wilt het niet: je laat het liggen

In vooral de consumentenelectronica zijn prijsveranderingen ook aan de orde van de dag... koop ik het of wacht ik een paar weken als het goedkoper is (maar misschien alweer uit het assortiment...) ? Hoor ik ook vrijwel niemand over.

En nee; ik heb ook geen superdikke baan met zakken geld. Maar ik maak bewust keuzes (geen vakanties, geen dure auto) en toch moet ik ook af en toe dingen laten gaan. Da's het leven...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Brabantspoor

• Offline Offline
« Reactie #681 Gepost op: 13 October 2010, 16:51:08 »
De balans zit toch een beetje in het midden, bijna iedereen van ons heeft wel eens iets teveel voor een artikel betaalt.
Maar ook iedereen heeft wel eens van een leuke aanbieding geprofiteerd.

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #682 Gepost op: 13 October 2010, 16:52:19 »
Ik lees hier toch nog vreemde reacties of reacties van mensen die blijkbaar zwemmen in het geld. Ik wilde graag bepaalde treinen hebben. Daarbij werd vermeld, beperkte oplage! Wat doe je dan? Wachten? Kopen? Dus maar gekocht.

'Beperkte oplage' mijn hoela. Tegenwoordig is alles een 'beperkte oplage' - fabrikant zegt 'we gaan model zus en zo brengen', winkeliers doen een inschatting wat ze kunnen gaan verkopen en doen hun bestelling en de fabrikant bepaalt zijn oplage, terwijl het vroeger zo was dat een model -tig jaar in de catalogus bleef. Risico voor de fabrikant kleiner, wie het model direct wil hebben betaalt de volle mep maar er blijven altijd exemplaren over. En als die echt op zouden zijn dan komt er heus wel een tweede oplage. Op een gegeven moment heeft iedereen die zo'n model moet hebben er al een en dan gaat natuurlijk voor de overgebleven modellen de prijs omlaag. Net als bij films, cd's, boeken et cetera. Niemand gaat de hoofdprijs betalen voor iets wat al jaaaren op de markt is, want er is in het intternettijdperk altijd wel ergens een exemplaar te vinden dat voor minder weg mag. Het zijn immers massaproduten en geen handgebouwde unikaten.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #683 Gepost op: 13 October 2010, 16:54:52 »
Ik lees hier toch nog vreemde reacties of reacties van mensen die blijkbaar zwemmen in het geld. Ik wilde graag bepaalde treinen hebben. Daarbij werd vermeld, beperkte oplage! Wat doe je dan? Wachten? Kopen? Dus maar gekocht. En wat blijkt, later voor VEEL minder te koop aangeboden. Niet 'een paar' euro minder, daar gaat dit topic ook helemaal niet over. Snap je dat niet, leer dan eerst eens fatsoenlijk de titel lezen! Waar het HIER om gaat is over EXTREME prijsdalingen. Even uitgerekend, mijn laatste 3 aankopen bij elkaar genomen (en dan praat ik over in totaal 4 jaar, want zoveel heb ik niet te besteden als al die rijkeluizen hier) heb ik € 290,- meer betaald dan als ik het later had gekocht. Is dat aan mij te wijten? Misschien. Maar waarom wacht ik niet dan? Ik wilde deze keer niet achter het net vissen zoals me nu al 2 keer is gebeurd. Maar baal ik dan enorm als het achteraf ZO ONTZETTEND VEEL scheelt? Ja, dan baal ik enorm. Voor wie € 290,- een paar euro is, fijn voor je. Voor mij betekend het lang en hard sparen. Dit is nou precies de reden dat ik er af en toe over denk om te stoppen met deze hobby. Zonder geld tel je niet mee en moet je niet zeuren over een 'paar' euro! Nou sorry, maar die 'paar' euro had ik alweer 1 of 2 andere dingen kunnen kopen! En dan ook nog zeuren als er te weinig aanwas is van jonge mensen in deze hobby? Sorry, maar hier kan ik me enorm over opwinden. Ach, ik had het ook kunnen weten als je ziet hoe er met geld wordt omgegaan in 'nieuwe aanwinsten'. 'Even' naar de winkel geweest en meteen maar dit en dat en zus en zo meegenomen en oh ja, dit kon ik ook niet laten liggen... Weet je meteen met welke doelgroep je te maken hebt...

Ik snap weinig van je verhaal, of het probleem dat je hebt.
Ben je nu voor, of tegen lage prijzen van treintjes?

Iemand wil een model graag en absoluut als eerste wil hebben, betaald voor zijn zekerheid.
Die betaalt dus wat meer voor het model.  Doe je voordeel met deze wijsheid en bedenk dat je voor je hebzucht moet betalen!  Gewoon even wachten dus en geen jank post plaatsen.
Het plebs, die dat dure net uitgebrachte model niet kan betalen, betaalt een paar weken/ maanden later dus een stuk minder.   Lijkt mij een goede oplossing.

Verder ben ik van mening dat veel mensen modelbouw en modelkoop een beetje door elkaar halen.

gratis tip:  Koop nooit een zeilboot in het voorjaar.
en nog een: Verkoop nooit je motor in de winter.

jakop

• Gast
« Reactie #684 Gepost op: 13 October 2010, 17:07:33 »
...Maar zeg eens eerlijk, hoevaak gebeurt dat nou als je bij elke aankoop zorgvuldig afweegt of je het object wel nu meteen moet kopen?

Nou, bij elk nieuw op de markt verschenen lok / rijtuig vraag ik mij dat wel af. Daarnaast is een beschikbaar (of niet) budget bepalend of ik überhaupt wel kàn kopen. Bij de Riva 1310 (3 rail) bijvoorbeeld heb ik ingeschat dat die niet in de niet in de uitverkoop zou komen omdat de productieaantallen (door Chris??) hier gemeld waren. Hij staat hier en daar nog wel te koop, maar nog voor de "normale" prijs. Dus haast was niet geboden (achteraf) maar prijsvoordeel was niet te halen.

Extreme prijsdalingen krijg je als de fabrikant er gewoon te veel gemaakt heeft denk ik. Als er na zeg maar 3 maanden nog maar 50% van verkocht is en inmiddels de verkoop van het model bijna is stil gevallen, dan kan ik wel begrijpen dat ze dan tegen kostprijs worden aangeboden. Heeft hij wel geen marge op die producten, maar wel de kosten terug. Als er dan na nog een jaar nog steeds 25% van de productie in het schap ligt zou het zo maar eens kunnen dat die onder de kostprijs wordt aangeboden om toch nog iets van de investering terug te halen. Zo heb ik recent de roco 1103 voor €99,- gekocht die volgens mij toen hij verscheen €199,= moest kosten. (3 rail versie)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #685 Gepost op: 13 October 2010, 17:20:23 »
Ik wilde graag bepaalde treinen hebben.
En die heb je gekocht, had je het niet gedaan waren ze later misschien niet eens meer te krijgen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #686 Gepost op: 13 October 2010, 17:34:52 »
Ach, liet me misschien teveel gaan, maar nogmaals, het gaat hier niet om een 'paar' euro, vandaar ook de naam van dit topic. En tsja, inderdaad, het is wachten en mischien achter het net vissen (en nogmaals, ik zwam niet als ik zeg dat het me tot nu toe 2 keer gebeurd is bij iets wat ik echt wel graag wilde hebben en wat zeker wel in beperkte oplage leverbaar was), of meteen kopen en een flinke bult geld meer kwijt zijn. En als je wacht behoor je dus blijkbaar tot het plebs, dat is nou precies wat ik bedoel over de consensus die hier met enige regelmaat heerst op dit forum. Of je zeurt niet en je gooit er met gemak bakken met geld tegenaan, of je zeurt wel over de enorme prijsverschillen (en vaak nog in korte tijd ook, ik praat niet over jaren, soms zelfs maanden en met de meest actuele modellen), maar dan behoor je dus tot het plebs. Nou, duidelijk.

Een vergelijking met consumentenelectronica gaat natuurlijk mank. Een computer is na 3 jaar afgeschreven door de enorme ontwikkelingen. Een Roco TEE RAM lijkt me niet in 3 jaar afgeschreven, alhoewel het heel soms natuurlijk wel eens voorkomt met bepaalde modellen (bijvoorbeeld de artitec plan W of LSM plan W, de artitec wordt aardig de grond in geboord waar eerst nog ongekende vreugde heerste, maar goed dat is de uitzondering die de regel bevestigd), maar over het algemeen gaat zo iets wel even wat langer mee en blijft het ook langer het laatste model.

Hoe dan ook, laat ik het anders zeggen, ik vind het onacceptabel dat hele GANGBARE modellen (en dus niet de modellen die al 30 jaar op de markt zijn, daar had ik het totaal niet over) zoveel in prijs dalen in een relatief korte tijd. Ik zou dan ook pleiten voor een meer gematigde prijs overall. Waarschijnlijk stijgen dan de verkopen zodat de producten niet gedumpt hoeven te worden en zijn zowel degene die met geld kan smijten en het koopje van de dag heeft, als degene die er meer moeite voor moet doen om wat uit te geven, geholpen.

Overigens ben ik te allen tijde natuurlijk VOOR lage prijzen van modeltreinen ;D
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 17:36:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #687 Gepost op: 13 October 2010, 17:58:31 »

Hoe dan ook, laat ik het anders zeggen, ik vind het onacceptabel dat hele GANGBARE modellen

Het zijn JUIST de gangbare modellen waarvoor de hele prijsdalingdiscussie geldt. Van een stoomloc van Fleischmann/Roco/etc voor 450 euro dan weet je dat je hem over een paar jaar ook in Houten kan scoren voor 250 euri of minder. Ik heb voor dat geld ook enkele malen een Philotrainloc kunnen bemachtigen en die raak ik altijd voor hetzelfde geld wel weer kwijt... 'Standaard' fabrieksspul koop ik - wanneer überhaupt (meestal om te verbouwen ofzo) - op het moment dat er zich een leuke gelegenheid voordoet . Dat moment komt ALTIJD.

(en dus niet de modellen die al 30 jaar op de markt zijn, daar had ik het totaal niet over)

De clou was dat dit dus niet meer bestaat - kan ook niet als de noviteitenfolders van nu dikker zijn dan de catalogi van twintig jaar geleden. Er is gewoon een overaanbod aan nieuwe (of 'nieuwe' modellen) en het leger verzamelaars dat 'alles' van een merk moet hebben en daar ook de portemonnee voor heeft is langzaam maar zeker aan het uitsterven. En dus creëer je een natuurlijk prijsverval, want de noviteiten van vorig jaar die zijn overgebleven concurreren met wat er dit jaar nieuw in de folder staat. Je kunt het geld maar 1x uitgeven.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #688 Gepost op: 13 October 2010, 18:00:36 »
Oké.
Spoor 0 adept

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #689 Gepost op: 13 October 2010, 18:10:21 »
Feit is gewoon dat de markt verandert... Fleischmann (en mogelijk MaTrix?) is bijna kopje-onder gegaan door hun methode van "ineens een gigantische berg produceren van een model, alles wat niet direct geleverd hoeft te worden in een opslag zetten en vervolgens jarenlang hieruit uit voorraad leveren"

De methode van een LS Models of Artitec (batches van gemiddeld 150-500 stuks) is nu eenmaal minder risicovol, immers vaak is de meerderheid na aankondiging al bij voorintekening verkocht. Maar goed, dan krijg je weer de zeurpieten met hun "ik wil niets hoeven bestellen" of "het is me te duur, ik wil geen XXX betalen voor een lok" Tja... kleinere series betekent de ontwikkelkosten over minder modellen uitsmeren en dus hogere prijzen.

Bedrijven als Roco proberen te schipperen, maar dat blijkt (gezien de dumpacties) niet eenvoudig...

En wat gebruiksduur/levensduur betreft; ik heb Roco Plan D's van circa 15 jaar in elkaar zien storten tot amper meer dan een hoopje stof :( Dus maak je geen illusies... en consumentenelectronica is meer dan een PC: denk aan TV's , maar ook dingen als scheerapparaten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden