Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 18:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125189 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #645 Gepost op: 12 October 2010, 22:19:23 »
Van het materieel wat ik vorig jaar heb gekocht, zijn inmiddels allerlei items in de uitverkoop: set grijze VAM-wagens, set van 3 NS kolenbakken, set van 2 blokkendoos-rijtuigen... Daar heb ik destijds dus (bijna) de volle mep voor betaald. Bijna, omdat mijn winkelier eigenlijk altijd wel een introductiekorting geeft.

Dit jaar heb ik nauwelijks iets gekocht, alleen recent ben ik even uit de band gesprongen met een set Plan E's in de oeruitvoering en een mat '46. Deze aankopen waren al een twijfelgeval: zal ik ze kopen of zal ik gokken dat ze in de uitverkoop gaan? Uiteindelijk toch maar gekocht voor de zekerheid.

Maar inmiddels heb ik wel besloten dat dat ook meteen het laatste was wat ik meteen na het uitbrengen heb gekocht. Ik heb inmiddels voldoende materieel voor mijn nog te bouwen baan, eigenlijk alles wat ik een paar jaar geleden op het jaren '50-wensenlijstje had staan. Ik hoef niks meer, en koop alleen nog maar wat scherp in de aanbieding is. Vis ik daardoor achter het net met bepaalde items? Jammer dan, ik zal het niet missen. Ik ben er een beetje klaar mee dat alles na betrekkelijk korte tijd zo ver in prijs zakt, dus ik ga niet meer vooraan staan als er wat nieuws uitkomt.
Reinier

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #646 Gepost op: 12 October 2010, 23:53:18 »
Waar is die grijze Vam set goedkoop?
Ik zoek er nog
Gr Jan

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #647 Gepost op: 13 October 2010, 08:39:13 »
Bij MTE staat-ie op de homepage voor E 67,-, bij Vissertoys in Goes voor E 69,-. Oorspronkelijke prijs was E 99,-. Ik heb er destijds ongeveer E 90,- voor betaald.
Reinier

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #648 Gepost op: 13 October 2010, 09:32:11 »
Hopelijk lezen producenten of vertegenwoordigers van met name genoemde merken, zoals Roco, hier ook mee, zodat ze hun volstrekt belachelijke verkooppolitiek (mijn mening) eindelijk eens stopzetten.

Beste overtuigingsmiddel is een koopstop door de consument, dus als afgeleide daarvan een inkoopstop door de winkelier.
Als ik zo door het land reis en de winkeliers hoor zijn ze daar druk mee bezig. En iedereen kan op zijn vingers natellen dat dit op korte of lange termijn maar tot één ding kan leiden: het volgende faillisement.

Het ironische is daarbij, dat het hard en snel willen binnenhalen van cash (prijserosie dmv aanbiedingen) juist zorgt voor dit nog groter probleem. Het vertrouwen van de klant wordt tot Nul gereduceerd en zie daar nog maar eens tegenop te boksen.
De voormalige vertegenwoordiger van R* (en andere merken) in Nederland had daar ook een handje van en zie het resultaat: bestaat niet meer.  Maar R* doet nou precies hetzelfde.

Ik sluit me graag aan bij een aantal "gedupeerden" en koop niks meer. Wacht rustig af en dan voor 60% van de prijs. Uitverkocht? Komt wel een ander nummer van.

Maarten
(zelf ook producent, maar die spullen blijven "waardevast")
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 09:38:24 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #649 Gepost op: 13 October 2010, 09:34:51 »
Of ga gewoon de Engelse tour op: Bij Bachmann en Hornby (beide tegenwoordig van zeer mooie kwaliteit) is in onze ogen de prijs altijd in de aanbieding !  Een prachtige stoom- diesellok voor rond de 60 tot 80 euro, dat zijn nog eens aardige prijsjes.
Enig nadeel, de loks zijn echte modelloks, dus met RP25 wielen met lage flens, dus je baan moet wel ruim (boogstraal >400 mm) zijn en strak liggen.
Ook daar wel een wat in de aanbieding, en dan is het helemaal "bijna voor niets"

Gr Treinhobbijist
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 22:03:58 door Treinhobbijist. Reden: schrijffoutje... »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Gert1

• Gast
« Reactie #650 Gepost op: 13 October 2010, 09:36:32 »
Ik sluit me graag aan bij een aantal "gedupeerden" en koop niks meer. Wacht rustig af en dan voor 60% van de prijs. Uitverkocht? Komt wel een ander nummer van.

Denk je echt dat er nog andere nummers gemaakt zouden worden als de consumenten en masse zouden besluiten tot een koopstop?

mvg,
Gert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #651 Gepost op: 13 October 2010, 09:43:10 »
@Maarten; het kan ook andersom werken. Door de lage prijzen (aanbiedingen) kopen mensen spullen die ze anders nooit zouden aanschaffen, voor mij geldt dat in elk geval. Een plan W van Artitec voor € 34,50 heb ik aangeschaft, voor bijna € 50 laat ik hem liggen. Nu kun je zeggen dat ik die € 34,50 aan iets anders zou hebben gespendeerd en dat is uiteraard helemaal waar. Alleen is dat bij mij niet altijd modelspoor. Mijn hobby-budget gaat op aan boeken, CD's, modelspoor, fietsspullen, theaterbezoek, af en toe een sportwedstrijd en nog véél meer zaken.
Scherpe aanbiedingen zorgen er dus voor dat ik méér aan modelspoor uitgeef.
No dress rehearsel, this is our life.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #652 Gepost op: 13 October 2010, 09:43:24 »
Nee, dan gaat het sneller dan gedacht. Heb ik "pech" gehad en de fabriek ook, want die is pleite.
Koop ik iets anders of als ik het perse wil koop ik het 2e hands op een beurs voor een hogere prijs.
Dus dat is helemaal leuk: de liefhebber wil eigenlijk best wel een hoge prijs betalen, maar wil zich niet laten beduvelen. We hebben het hier over consumentenvertrouwen.

Maarten.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #653 Gepost op: 13 October 2010, 09:49:39 »
@Maarten; het kan ook andersom werken.

Scherpe aanbiedingen zorgen er dus voor dat ik méér aan modelspoor uitgeef.

Inderdaad, dat kan.
De vraag is alleen of deze meerverkoop opweegt tegen het wantrouwen van de normale koper, die niet meer koopt, maar juist afwacht.
Naar mijn mening gaat er daardoor steeds minder en minder snel geld in de branche om en daardoor wordt er minder o zo noodzakelijk geld verdiend, met als gevolg een versterking van deze neerwaartse spiraal.
De praktijk zal het uitwijzen.

Maarten.

wibi

• Offline Offline
« Reactie #654 Gepost op: 13 October 2010, 09:52:41 »
Zo zag ik in Houten de R... vernederlandste Fals liggen voor 12 euro! Jammer dat mijn rugzak al vol was, want anders.
Ook ik koop veel in Duitsland, want duidelijk goedkoper, ook het gebruikte spul. In ons land word je nog vaak zat besodemieterd met gebruikt materiaal, in Duitsland staan daar hoge boetes op, die echt wel worden toegepast. Als je in ons land een beurs bezoek moet je het rollend materiaal echt uit de doos halen! Aangeboden als nieuw, kom je thuis, missen er soms treeplanken, buffers etc. Zo liep ik in Houten met schuddend hoofd rond.
Winkeliers o.k. , maar die hobbyhandelaren, bbrrrr....

Gert1

• Gast
« Reactie #655 Gepost op: 13 October 2010, 09:56:17 »
In ons land word je nog vaak zat besodemieterd met gebruikt materiaal, in Duitsland staan daar hoge boetes op, die echt wel worden toegepast.

Vertel eens welke wet dat is? En welke instantie zorgt voor de naleving daarvan? Die Modellbahnpolizei?   ::)

mvg,
Gert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #656 Gepost op: 13 October 2010, 09:58:32 »
Kan heel goed waar zijn Maarten. Maar bij de meeste hobbyisten brandt het geld in de zakken, het blijft immers een emotie koop zo een modeltrein. En consumentenvertrouwen... tja, ik heb hooguit een relatie met een persoon in de vorm van eenwinkelier, niet met een merk. Hoewel de Märklin-fans daar misschien anders over denken.  :-\

Volgens mij zijn het allemaal tekenen van een onrustige en onzekere markt. De fabrikanten zoeken hoe ze geld kunnen verdienen en proberen van alles en nog wat. Misschien zullen er wat fabrikanten omvallen maar dat is nou eenmaal het risico van het vak. Zolang er vraag is zullen er ook aanbieders blijven en nieuwe opstaan. Wat ik wel verwacht is dat de oplages kleiner zullen worden en vaker bij voorintekening worden geproduceerd. Dat verkleint het risico voor de producent en vind ik een prima idee, hoewel ik 'mijn' aanbiedingen dan misloop. En dat is dan weer mijn consumentenrisico.

Maar goed, dit is uiteraard mijn persoonlijke analyse.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 11:21:17 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #657 Gepost op: 13 October 2010, 10:00:10 »
Ik denk ook dat we de verkeerde kant opgaan.
Met Roco wacht ik zo wie zo een jaar voordat ik iets bestel, die "vertrouw" ik niet meer.

Maar was eigenlijk ook een beetje terleurgesteld in Artitec. Had verwacht dat deze hun prijzen zouden vast houden, maar zie plan E en W zijn al in de aanbieding geweest. Tja wat ga je dan doen: wachten maar.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

wibi

• Offline Offline
« Reactie #658 Gepost op: 13 October 2010, 10:02:50 »
Nee, ik ben geen jurist, en van modellpolizei nooit gehoord  ;D Maar ik kan bogen op 18 jaar woonervaring in het Duitse, ik zou eens moeten zoeken in een bieb als ik er eens ben.
Vergis je niet, die jongens daar zijn niet zo +zimperlich+

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #659 Gepost op: 13 October 2010, 10:26:47 »
...het blijft immers een emotie koop zo een modeltrein.
En dat moet je nou net proberen af te leren. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.