Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 18:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125168 keer)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #660 Gepost op: 13 October 2010, 12:34:50 »
Wat raar is als winkel A bijv een lok voor 99 in de dump aanbieding heeft en winkel B vraagt gewoon de adviesprijs bijv 149 en jij vraagt ik kan hem voor 99,- ergens anders krijgen kunnen we iets met de prijs doen?

Vaak gaan ze hier niet op in terwijl andere winkels hier graag juist wel op ingaan zoals de mediamarkt of kleding of modelautos maar treinen zijn ze te hebberig voor  :o
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #661 Gepost op: 13 October 2010, 12:46:49 »
Zaken als Mediamarkt of kledingwinkels maken deel uit van een grotere keten en hebben vaak wat meer speelruimte. Iemand die een eigen zaakje in modeltreinen heeft, heeft die speelruimte vaak niet en zal dus niet snel ingaan op een poging tot afdingen.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #662 Gepost op: 13 October 2010, 12:51:33 »
Hoe het nu is, weet ik niet, maar in de zeventiger jaren ging rollend materieel een keer over de kop bij de winkelier (inkoop versus verkoop). Ter vergelijking: bij kleding is dat vaak wel vier keer. Moet je ook bij bedenken natuurlijk dat de winkelhuur vandaag de dag soms exorbitant hoog is. Maar al met al kunnen winkeliers soms een behoorlijk verschil maken qua prijs. Al zijn er dan weer snuggere modelspoorders die het verschil niet in hun zak steken maar uitgeven aan benzine of een treinkaartje ;)
Groet, Frank

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #663 Gepost op: 13 October 2010, 12:55:49 »
Wat raar is als winkel A bijv een lok voor 99 in de dump aanbieding heeft en winkel B vraagt gewoon de adviesprijs bijv 149 en jij vraagt ik kan hem voor 99,- ergens anders krijgen kunnen we iets met de prijs doen?
Vaak gaan ze hier niet op in terwijl andere winkels hier graag juist wel op ingaan zoals de mediamarkt of kleding of modelautos maar treinen zijn ze te hebberig voor  :o
Als zij het voor 130,- hebben moeten inkopen, zijn ze wel gek als ze dat doen natuurlijk.
Dat is bij Roco schijnbaar het verschil - pas als Roco het in de actie doet, kan ook de winkelier het pas overeenkomstig voordeliger inkopen.

Andre_ede

• Offline Offline
« Reactie #664 Gepost op: 13 October 2010, 12:58:10 »
Mediamarkt gaat lang niet altijd mee, zo  merkte ik vorige week, dus dat gaat lang niet altijd op.

Voor de rest, zijn scherpe prijs dalingen nooit leuk, ik verzamel veel 1:43, ik kocht 8 nieuwe uitgekomen modellen een week of twee na uitkomen, nog twee weken later was er 8 tot 9 Euro af per model !
En dat op een prijs van 25euro.

Ik vind prijs dalingen van een model wat al bv 2 jaar uit is begrijpelijk ze willen er vanaf maar
4 weken na uitkomen is wel heel erg heftig.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #665 Gepost op: 13 October 2010, 13:05:55 »
laatst betaalde ik een euro voor 2 courgettes en afgelopen week waren ze 79 cent per stuk... Het is me toch wat tegenwoordig.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #666 Gepost op: 13 October 2010, 13:07:24 »
Mediamarkt zijn franchisewinkels. Het is dus de lokale manager die beslist of er aan de prijs geknabbeld mag worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #667 Gepost op: 13 October 2010, 13:23:30 »
ik kocht 8 nieuwe uitgekomen modellen een week of twee na uitkomen, nog twee weken later was er 8 tot 9 Euro af per model !
En dat op een prijs van 25euro.

En weer een tevreden klant. Vooral zo doorgaan dus (leveranciers), dan lost het probleem zichzelf op.
Maar niet komen klagen dat "de markt niet meer wilde" .

Maarten.

Erik Schmidt

• Offline Offline
« Reactie #668 Gepost op: 13 October 2010, 13:34:35 »
Is het niet wat naief om zo te klagen over de prijspolitiek van fabrikanten? Als je het model voor een hogere prijs hebt gekocht zal het je dat ook waard zijn...
Natuurlijk is het vervelend om erachter te komen dat het model ook goedkoper te krijgen is, maar om de schuld aan iemand anders dan jezelf te geven vind ik dan niet terecht; volgens mij is er niemand tot koop verplicht.
Heb liever plezier van wat je hebt dan de 2 euro die je een keer had kunnen sparen!

Groeten,
Erik

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #669 Gepost op: 13 October 2010, 14:08:40 »
beste,

We klagen niet, we zijn aan het discussiëren.
En meningen uiten!

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #670 Gepost op: 13 October 2010, 14:11:11 »
Tuurlijk is dit klagen. Stel je voor dat je een paar euro misloopt, dan is de wereld echt te klein...  :-X

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #671 Gepost op: 13 October 2010, 14:20:56 »
Ik zal niet vallen over een paar euro. Maar het blijft raar dat een fabrikant de prijs kort na introductie drastisch omlaag gooit. Je kan je dan afvragen waar het mis is gegaan. Was de oorspronkelijke prijs te hoog? Dat ga je dan al gauw denken. En als je iets voor die hoge prijs hebt gekocht, en een paar weken of maanden later gaat er ineens een behoorlijk stuk af, dan voel je je gepakt. Lijkt me logisch.
Van de andere kant bekeken kan je stellen dat we de modellen niet op waarde weten te schatten, en er niet de prijs voor over hebben die het kost om de fabrikant in leven te houden.
En probeer daar nou maar eens het goede evenwicht in te bereiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

• Offline Offline
« Reactie #672 Gepost op: 13 October 2010, 15:23:46 »
Economen zeggen dat deflatie ertoe leidt dat consumenten hun aankopen uitstellen, wat dan weer daling van de vraag tot gevolg heeft. Dat mechanisme lijkt inmiddels op modelspoormarkt aanwezig te zijn bij nieuw op de markt gebrachte modellen. Velen die graag het model willen hebben wachten even met de aanschaf.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #673 Gepost op: 13 October 2010, 15:45:43 »
Ik lees hier toch nog vreemde reacties of reacties van mensen die blijkbaar zwemmen in het geld. Ik wilde graag bepaalde treinen hebben. Daarbij werd vermeld, beperkte oplage! Wat doe je dan? Wachten? Kopen? Dus maar gekocht. En wat blijkt, later voor VEEL minder te koop aangeboden. Niet 'een paar' euro minder, daar gaat dit topic ook helemaal niet over. Snap je dat niet, leer dan eerst eens fatsoenlijk de titel lezen! Waar het HIER om gaat is over EXTREME prijsdalingen. Even uitgerekend, mijn laatste 3 aankopen bij elkaar genomen (en dan praat ik over in totaal 4 jaar, want zoveel heb ik niet te besteden als al die rijkeluizen hier) heb ik € 290,- meer betaald dan als ik het later had gekocht. Is dat aan mij te wijten? Misschien. Maar waarom wacht ik niet dan? Ik wilde deze keer niet achter het net vissen zoals me nu al 2 keer is gebeurd. Maar baal ik dan enorm als het achteraf ZO ONTZETTEND VEEL scheelt? Ja, dan baal ik enorm. Voor wie € 290,- een paar euro is, fijn voor je. Voor mij betekend het lang en hard sparen. Dit is nou precies de reden dat ik er af en toe over denk om te stoppen met deze hobby. Zonder geld tel je niet mee en moet je niet zeuren over een 'paar' euro! Nou sorry, maar die 'paar' euro had ik alweer 1 of 2 andere dingen kunnen kopen! En dan ook nog zeuren als er te weinig aanwas is van jonge mensen in deze hobby? Sorry, maar hier kan ik me enorm over opwinden. Ach, ik had het ook kunnen weten als je ziet hoe er met geld wordt omgegaan in 'nieuwe aanwinsten'. 'Even' naar de winkel geweest en meteen maar dit en dat en zus en zo meegenomen en oh ja, dit kon ik ook niet laten liggen... Weet je meteen met welke doelgroep je te maken hebt...
Spoor 0 adept

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #674 Gepost op: 13 October 2010, 15:52:56 »
Gert,

Wat Wibi zegt klopt wel. Ik heb zelf jaren geleden eens een Proxxon trafo in Duitsland gekocht. Neu und ungebraucht, 220V etc. Krijg ik een gebruikt, Amerikaans gedrocht thuis. Met de verkoper kwam ik er niet uit, van pissigheid aangifte gaan doen bij de politie in Heinsberg. Een belevenis op zich. Kwam bij een Beamter van de Kriminalpolizei terecht die mijn aangifte opnam. Viel onder Verkaufsbetrug of een woord van soortgelijke strekking. De verkoper woonde in Trier, weet ik nog wel.
Nadat mijn aangifte gedaan was beloofde de rechercheur contact op te nemen met de Kollegen in Trier. En of dat gebeurd is. Twee dagen later telefoon vanuit Trier dat ze de man met een huisbezoek vereerd hadden. Hij zou contact met mij opnemen. Weer een dag later mail. Of ik even mijn bankgegevens kon doorgeven. Mooi mijn geld terug gekregen en een week of wat later belde keurig de rechercheur uit Heinsberg op of alles geregeld was en of ze de Akte mochten en konden sluiten. Gerne heb ik gezegd.

Resumé: Er bestaat daar een wet die vergelijkbaar is met de Wet Consumentenescherming hier, en ik heb dus de ervaring dat die echt wel gehandhaafd wordt!
Met groet,

Ger.