Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Br 52 in model (h0)  (gelezen 27751 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #30 Gepost op: 18 October 2011, 15:06:23 »
Ik heb nog een andere vraag over de Baureihe 52 van Roco:
Heeft deze loc een koppeling aan de voorkant of is er een NEM-schacht bij de losse onderdelen toegevoegd? De onderdelenlijst geeft hierover geen uitsluitsel. Positie 20 op bladzijde 5 is waarschijnlijk het bewuste zakje, maar deze is niet afgebeeld. :-\

Groet,
Basilicum

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #31 Gepost op: 18 October 2011, 15:24:02 »
Had je al eerder gevraagd ;)
 Je kan er een koppeling schacht (die erbij zit) aan de voorzijde insteken.
Vr. groeten,
Bob

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #32 Gepost op: 18 October 2011, 15:30:14 »
Dank voor het tweede antwoord, Bob.
Ik doe te veel tegelijk de laatste tijd... :-\

Groet,
Basilicum

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Roco BR 52 (H0)
« Reactie #33 Gepost op: 13 January 2014, 08:35:47 »
Even terzijde;
Daar de Liliput hier reeds een paar keer vernoemd is en dit Roco-topic toch niet meer gebruikt wordt, zou ik er een vraagje willen over stellen;

Heeft iemand weet van een kortsluiting-fenomeen dat zich bij Liliput (br52) loc's zou voordoen?
Ik heb er een decoder ingebouwd en sedertdien maakt hij kortsluiting in de loc,niet in de tender.
De ware oorzaak kan ik maar niet vinden.
Ik heb de linker stroomafnemer eruit gehaald en extra geisoleerd (binnenkant chassis geverfd) en nog steeds kortsluiting,maar waar?
Zelfs het kontaktlipje voor de vuurhaard-lamp is verwijderd
Mogelijk dat iemand dezelfde ervaring heeft met dit type loc en de oorzaak toch ontdekt heeft,vandaar mijn vraag.

Dank bij voorbaat
Rudy ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #34 Gepost op: 13 January 2014, 13:11:52 »
dat is zo op deze manier lastig te zeggen. Er gaan als t goed is 3 of 4 draden naar de loc (2 naar t lampje (blauw en wit) en 2 naar de rail, (rood en zwart), kan ook met 3 als je in plaats van de blauwe de zwarte draad gebruikt)
Er zit dus ergens kortsluiting in de stroomafname, dus tussen de rode en zwarte draad zegmaar?

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #35 Gepost op: 13 January 2014, 13:23:17 »
Hoe is de verbinding tussen lok en tender?
Ik heb ook zo'n hok in onderdelen liggen, en heb me verbaasd over de constructies die toegepast zijn.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #36 Gepost op: 13 January 2014, 13:48:36 »
ja de kortkoppeling gaat wat moeizaam, had nogal de neiging de tender wat scheef te trekken wat nogal wat trekkracht kostte. Erg moeizaam gebeuren allemaal. Bovendien werkten bij de mijne de schuiftrapjes ook niet lekker (ooit door de vorige bewoner gemold), prima, trapjes vastgezet, vaste koppelboom erin (wel vrij kort) en gewoon een paar happen uit de tender geslepen voor de trappetjes. Niet zo mooi maar sindsdien rijdt ie als een malle. Soms is t erg nuttig om het gezeik zat te zijn en de zaak met geweld op te lossen  (y)
Oh ja het hok neemt nu niet meer alleen vanaf drijfas 1 en 5 stroom af maar ook vanaf 3 en 4. Was een hoop geklier maar t hielp aardig.

Nu ik t daarover heb, meen me ook wat geklier met stroomafnemers die kortsluiting maakten tegen het frame te herinneren, Rudy, let ff op of die goed gebogen zijn en of ze niet bij het rijden worden "meegenomen" door de wielen en daarbij het frame raken. Kan een behoorlijk geklier zijn om al die rommel goed af te stellen.

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2014, 14:35:51 »
Die laatste paraaf van Floris zou wel eens to the point kunnen zijn.
Ik ga hem eerstdaags nog eens onder handen nemen,die stroomafnemers zijn inderdaad een delicaat iets.
Die van de tender heb ik reeds afgekoppeld om de kans op problemen te reduceren,de decoder krijgt enkel stroom vanuit de loc,dat is volgens mij voldoende...

 ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2014, 14:51:55 »
digitaal wordt een loc alleen maar gevoeliger qua stroomafname, dus ik zou die van de tender gelijk weer aansluiten!

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #39 Gepost op: 07 August 2015, 07:21:06 »
Ik heb een vraag over de Liliput L105232 (BR 52.8 ) uit ca 2005 die ik deze week in nieuwstaat en voor een mooie prijs heb gekocht.
Er zit alleen geen handleiding bij, iemand die me daaraan kan helpen?
Er moet een decoder NEM 652 en een rookgenerator (Seuthe nr 9?) in kunnen.


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2015, 07:41:54 »
Ik weet alleen dat je met deze machine van Liliput grote boogstralen moet hebben. Anders loopt ie eruit. Welke rookgenerator erin moet kan ik niet zeggen.
Succes met je mooie aankoop.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #41 Gepost op: 07 August 2015, 07:48:02 »
Volgens info op internet zou de aanbevolen minimale boogstraal 420 mm moeten zijn?
Ik heb 42 resp 49 cm boogstralen gepland (RocoLine) voor de dubbelsporige lijn van mijn "wederopbouw".

Thanx
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #42 Gepost op: 07 August 2015, 08:47:49 »
Een handleiding heb ik niet, wel een link waar je na intikken van het artikelnummer het Ersatzteileblatt zou kunnen vinden, dan heb je alvast een beginnetje. Klkkerdeklik.

Groet,
Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #43 Gepost op: 07 August 2015, 10:09:17 »
42 cm ros je m wel doorheen als het goed is. Moeten er geen rare knikken in het spoor zitten.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #44 Gepost op: 07 August 2015, 11:06:12 »
Mijn Lilliput BR 42 (model eind jaren '90, die volgens mij een vrij identiek chassis en drijfwerk heeft) loopt prima door de oude Fleischmann R3 met boogstraal 415mm. Zelfs een korte scherpere binnenboog van een meegebogen wissel R2 357mm is geen probleem.

Als je een rookgenerator inbouwt dan staat die wel direct op de railspanning (zo was dat tenminste bij mijn BR42). Ik heb toen zitten knutselen om die separaat digitaal te kunnen schakelen. Daartoe moest er ook op de printplaat in de tender wat worden aangepast.

Groet, Bas