Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Duikeend
Vandaag om 18:21:17
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
  

Auteur Topic: Br 52 in model (h0)  (gelezen 27798 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #30 Gepost op: 18 October 2011, 15:06:23 »
Ik heb nog een andere vraag over de Baureihe 52 van Roco:
Heeft deze loc een koppeling aan de voorkant of is er een NEM-schacht bij de losse onderdelen toegevoegd? De onderdelenlijst geeft hierover geen uitsluitsel. Positie 20 op bladzijde 5 is waarschijnlijk het bewuste zakje, maar deze is niet afgebeeld. :-\

Groet,
Basilicum

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #31 Gepost op: 18 October 2011, 15:24:02 »
Had je al eerder gevraagd ;)
 Je kan er een koppeling schacht (die erbij zit) aan de voorzijde insteken.
Vr. groeten,
Bob

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco BR 52 (H0)
« Reactie #32 Gepost op: 18 October 2011, 15:30:14 »
Dank voor het tweede antwoord, Bob.
Ik doe te veel tegelijk de laatste tijd... :-\

Groet,
Basilicum

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Roco BR 52 (H0)
« Reactie #33 Gepost op: 13 January 2014, 08:35:47 »
Even terzijde;
Daar de Liliput hier reeds een paar keer vernoemd is en dit Roco-topic toch niet meer gebruikt wordt, zou ik er een vraagje willen over stellen;

Heeft iemand weet van een kortsluiting-fenomeen dat zich bij Liliput (br52) loc's zou voordoen?
Ik heb er een decoder ingebouwd en sedertdien maakt hij kortsluiting in de loc,niet in de tender.
De ware oorzaak kan ik maar niet vinden.
Ik heb de linker stroomafnemer eruit gehaald en extra geisoleerd (binnenkant chassis geverfd) en nog steeds kortsluiting,maar waar?
Zelfs het kontaktlipje voor de vuurhaard-lamp is verwijderd
Mogelijk dat iemand dezelfde ervaring heeft met dit type loc en de oorzaak toch ontdekt heeft,vandaar mijn vraag.

Dank bij voorbaat
Rudy ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #34 Gepost op: 13 January 2014, 13:11:52 »
dat is zo op deze manier lastig te zeggen. Er gaan als t goed is 3 of 4 draden naar de loc (2 naar t lampje (blauw en wit) en 2 naar de rail, (rood en zwart), kan ook met 3 als je in plaats van de blauwe de zwarte draad gebruikt)
Er zit dus ergens kortsluiting in de stroomafname, dus tussen de rode en zwarte draad zegmaar?

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #35 Gepost op: 13 January 2014, 13:23:17 »
Hoe is de verbinding tussen lok en tender?
Ik heb ook zo'n hok in onderdelen liggen, en heb me verbaasd over de constructies die toegepast zijn.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #36 Gepost op: 13 January 2014, 13:48:36 »
ja de kortkoppeling gaat wat moeizaam, had nogal de neiging de tender wat scheef te trekken wat nogal wat trekkracht kostte. Erg moeizaam gebeuren allemaal. Bovendien werkten bij de mijne de schuiftrapjes ook niet lekker (ooit door de vorige bewoner gemold), prima, trapjes vastgezet, vaste koppelboom erin (wel vrij kort) en gewoon een paar happen uit de tender geslepen voor de trappetjes. Niet zo mooi maar sindsdien rijdt ie als een malle. Soms is t erg nuttig om het gezeik zat te zijn en de zaak met geweld op te lossen  (y)
Oh ja het hok neemt nu niet meer alleen vanaf drijfas 1 en 5 stroom af maar ook vanaf 3 en 4. Was een hoop geklier maar t hielp aardig.

Nu ik t daarover heb, meen me ook wat geklier met stroomafnemers die kortsluiting maakten tegen het frame te herinneren, Rudy, let ff op of die goed gebogen zijn en of ze niet bij het rijden worden "meegenomen" door de wielen en daarbij het frame raken. Kan een behoorlijk geklier zijn om al die rommel goed af te stellen.

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2014, 14:35:51 »
Die laatste paraaf van Floris zou wel eens to the point kunnen zijn.
Ik ga hem eerstdaags nog eens onder handen nemen,die stroomafnemers zijn inderdaad een delicaat iets.
Die van de tender heb ik reeds afgekoppeld om de kans op problemen te reduceren,de decoder krijgt enkel stroom vanuit de loc,dat is volgens mij voldoende...

 ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2014, 14:51:55 »
digitaal wordt een loc alleen maar gevoeliger qua stroomafname, dus ik zou die van de tender gelijk weer aansluiten!

Simon Stenneberg

  • Online Online
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #39 Gepost op: 07 August 2015, 07:21:06 »
Ik heb een vraag over de Liliput L105232 (BR 52.8 ) uit ca 2005 die ik deze week in nieuwstaat en voor een mooie prijs heb gekocht.
Er zit alleen geen handleiding bij, iemand die me daaraan kan helpen?
Er moet een decoder NEM 652 en een rookgenerator (Seuthe nr 9?) in kunnen.


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2015, 07:41:54 »
Ik weet alleen dat je met deze machine van Liliput grote boogstralen moet hebben. Anders loopt ie eruit. Welke rookgenerator erin moet kan ik niet zeggen.
Succes met je mooie aankoop.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Simon Stenneberg

  • Online Online
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #41 Gepost op: 07 August 2015, 07:48:02 »
Volgens info op internet zou de aanbevolen minimale boogstraal 420 mm moeten zijn?
Ik heb 42 resp 49 cm boogstralen gepland (RocoLine) voor de dubbelsporige lijn van mijn "wederopbouw".

Thanx
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #42 Gepost op: 07 August 2015, 08:47:49 »
Een handleiding heb ik niet, wel een link waar je na intikken van het artikelnummer het Ersatzteileblatt zou kunnen vinden, dan heb je alvast een beginnetje. Klkkerdeklik.

Groet,
Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #43 Gepost op: 07 August 2015, 10:09:17 »
42 cm ros je m wel doorheen als het goed is. Moeten er geen rare knikken in het spoor zitten.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Aachenau West
Re: Br 52 in model (h0)
« Reactie #44 Gepost op: 07 August 2015, 11:06:12 »
Mijn Lilliput BR 42 (model eind jaren '90, die volgens mij een vrij identiek chassis en drijfwerk heeft) loopt prima door de oude Fleischmann R3 met boogstraal 415mm. Zelfs een korte scherpere binnenboog van een meegebogen wissel R2 357mm is geen probleem.

Als je een rookgenerator inbouwt dan staat die wel direct op de railspanning (zo was dat tenminste bij mijn BR42). Ik heb toen zitten knutselen om die separaat digitaal te kunnen schakelen. Daartoe moest er ook op de printplaat in de tender wat worden aangepast.

Groet, Bas