Naar aanleiding van jullie foto's ben ik eens gaan bladeren in het gloednieuwe boek "Utrecht bouwt" van Arjan den Boer waarin de geschiedenis van de opbouw van de stad Utrecht in de periode 1945 -1975 wordt beschreven. Hierin is ook een hoofdstuk gewijd aan Lage weide en dan vooral de Pegus elektriciteitscentrale. Op de foto uit 1980 en de maquette van het terrein uit 1959 is te zien dat er twee sporen inderdaad in een boog richting de energiehaven (vandaar de naam waarschijnlijk ) liepen. Maar er is naast deze 2 sporen nog een 3e spoor ook die kant op boog en direct de centrale in liep. Hier zou een grote deur geweest moeten zijn waarin lading direct de centrale ingereden kon worden. Ik denk niet dat treinen gelost konden worden bij de bordessen hierboven omdat het op deze plaatjes erop lijkt alsof het spoor niet direct langs de 2 laadbordessen van de foto hierboven heeft gelopen. Misschien dat daar vrachtwagenladingen gelost werden?Als ik een beetje zit te puzzelen is dat het deel wat inmiddels gesloopt is.
Misschien dat de foto's hier ook boven water komen.Hier ben ik al menig zoektochtje gestart nu met links: ArchiefEdwardBaryOok leuk om op Facebook te volgen als je up to date wilt blijven op infra en spoorgebeuren .En deze dan, ook een schat aan info: Industriespoor.nlNog even aanvullend research gedaan:Railtrash.Tot slot: Sporenplan Online.Heel wat aansluitingen... Industrieel erfgoed is ook in deze een interessante link: USINE Gr Koen.
Iets als een scheepswerf spreekt ook tot de verbeelding of een een of andere handel met aansluiting. Ik kan gemakkelijk een foto van het boek maken, maar ivm copyright durf ik dat niet aan. Groet, Dennis
Ligt het aan mij of zie ik minstens de helft van de dingen die genoemd worden niet op de gelinkte foto's?Ik zie geen spoor op foto 1 en 2, geen graafmachinegat en überhaupt bijna niets van de cetralke op de laatste foto. Heb ik een bril nodig?
Lage Weide was ook een lus wat je kon rondrijden, je kon er dus ook vanaf Maarssen in.
Je bent in de war met de SLI in Zuilen, Lage Weide kon alléén vanaf Mas bereikt worden, niet van de Utrechtse kant.
Ligt het aan mij of zie ik minstens de helft van de dingen die genoemd worden niet op de gelinkte foto's?Ik zie geen spoor op foto 1 en 2, geen graafmachinegat en überhaupt bijna niets van de cetralke op de laatste foto. Heb ik een bril nodig?Op deze foto uit 1984 zie je de sporensituatie goed:https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/97a13edd-0552-5a55-bbf4-29a6d4f649ca/media/7506fbca-c378-7e60-d27a-605bf6c274ef?mode=detail&view=horizontal&q=pegus&rows=1&page=133Sporen lijken hier in onbruik en die naar het haventje zelfs opgebroken (op een foto uit 1981 liggen ze er nog). In 1990 was de aansluiting sowieso weg.Toen ik zelf in 1986 in Maarssen kwam te wonen lagen er nog sporen door de poort, maar ongebruikt. Niet veel later is het opgebrokenIk heb wel eens een foto gezien van ene trein met E-tjes op het terrein