Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 143687 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #30 Gepost op: 18 maart 2019, 11:21:07 »
Dank je wel Raymond voor de mooie foto's! Erg leuk om te zien. Het meeste spoor dat op de foto's te zien is, is intussen opgebroken. Het houdt nu vlak voor de Kernkade op.

Sommige dingen zijn erg veranderd, andere dan weer nauwelijks. Bij de centrale is één van de schoorstenen al een tijdje weg, de andere (150m hoog!) blijft staan als industrieel monument. Hij heeft verder geen functie meer.

Het gebouw van Stedin, links op je laatste foto, is een paar maanden geleden tegen de vlakte gegaan. Geen idee wat ervoor in de plaats komt.

Donderdag en vrijdag is er volgens mij weer aan het spoor gewerkt, nu het eerste stuk vanaf de hoofdlijn tot aan de kruising met de Isotopenweg.
Er is hier en daar ballast vervangen/aangevuld. Vrijdagmorgen zag ik ook het spoorhek http://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/slides/VIC_2123.html dat toegang geeft tot het raccordement openstaan.


« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 11:22:42 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2019, 18:42:49 »
Wellicht dat hier nog eens oude ballasttreinen voor Theo Pauw gaan komen (...)

Nou, dat zou best wel eens kunnen; er zijn de laatste dagen allerlei activiteiten gaande op de losplaats van Theo Pouw langs het grote emplacement aan de Uraniumweg. De losplaats is nu geheel bedekt met rijplaten en er staat sinds vandaag een forse graafmachine klaar. Er lijkt wel iets ophanden, ik hou het in de gaten en zal zeker verslag uitbrengen wanneer ik een ballasttrein trein het emplacement op zie komen (tenminste, als dat tijdens kantooruren is ;-)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #32 Gepost op: 26 maart 2019, 19:09:29 »
Indien gewenst kunnen er ook nog foto's geplaatst worden van deze trein met ACTS-wagens, maar dan te Maarssen, Abcoude, Naarden-Bussum, Baarn en Amersfoort aangezien ik de trein ook daar heb vastgelegd als onderdeel van het verhaal.Maar ze vallen dan een beetje buiten het topic over Lage Weide zelf.

Groet, Raymond v/d Hoven

Wellicht een idee om er een apart topic over te starten over ATCS wagens/vuilvervoer. Er is bij mij wel belangstelling voor.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 916
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #33 Gepost op: 26 maart 2019, 19:49:35 »
We maken in ieder geval even de fotoserie over Lage Weide zelf even af:

Als de losse locs terugkeren naar het emplacement, gaat juist de trein naar Heezik onderweg.


Als de trein het terrein van Heezik ver genoeg is opgereden, kan deze opname gemaakt worden.


De latere losweg, parallel aan de spoorlijn Utrecht-Amsterdam in aanleg. De hoofdbaan is ook nog 2-sporig.


Met toestemming wat verder gelopen. Het aansluitwissel en een kort stukje spoor ligt er al want daar staat de sik op. Het spoor naar Lage Weide is nooit geëlektrificeerd. Wie weet nog waarom er dan toch 'bovenleiding' hing?


Op het toen nog tussen 2 sporen gelegen middenspoor wacht de 6468 met 2 ACTS-wagens het groene licht af om richting Abcoude en Amersfoort te mogen vertrekken. Het 4e zichtbare spoor is een kopspoor langs de losweg van Maarssen zelf.

Hier eindigt dit fotoverslag. Of we zien de ACTS-trein naar Amersfoort hier nog een paar keer, of in een ander topic. Over vuilvervoer is wel een fototopic aan te maken. Genoeg variatie tijdens en na het VAM-tijdperk.

Groet, Raymond v/d Hoven
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2019, 19:58:51 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #34 Gepost op: 26 maart 2019, 20:47:23 »
Volgens mij hing de bovenleiding daar als oefenlocatie, toentertijd voor Electrorail.

Een paar jaar terug is er een bovenleiding geplaatst op het emplacement van Bonder, voor personeel van Strukton om te oefenen.


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #35 Gepost op: 28 maart 2019, 13:40:10 »
Dank voor de mooie foto's Raymond! Voor je gevoel lijken de jaren '90 nog maar zo kort geleden, maar wat is er intussen veel veranderd... Echt nostalgische plaatjes zijn het al.

@Landsee: "Volgens mij hing de bovenleiding daar als oefenlocatie, toentertijd voor Electrorail.

Een paar jaar terug is er een bovenleiding geplaatst op het emplacement van Bonder, voor personeel van Strukton om te oefenen"


Klopt. Ze zijn daar nog regelmatig aan het oefenen. De bovenleiding boven het eerste stukje van het raccordement Lage Weide, aan de overkant dus, is al heel lang weg.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #36 Gepost op: 29 maart 2019, 15:02:12 »
Hier weer uw correspondent voor Utrecht Lage Weide en omstreken  :)

Er heeft voor het eerst in jaren weer een trein gereden op het raccordement Lage Weide. Helaas heb ik 'm niet gezien ;-)
Vanmorgen lag er een flinke berg gebruikte spoorballast op de losplaats van Theo Pouw aan de Uraniumweg (hier dus: https://goo.gl/maps/oXaYG3v59e92)

Deze berg is in de loop van de ochtend en middag met vrachtwagens van Pouw afgevoerd. De trein moet gisteravond of vannacht geweest zijn. Aan de sporen was duidelijk te zien (glanzend oppervlak, hier en daar geplette planten) dat er zeer recent een trein gereden heeft, niet alleen over het spoor in de losplaats, maar ook op het spoor daarnaast. De locomotief zal daarover zijn omgelopen.

Het mag misschien onbelangrijk lijken, maar ik vind het erg leuk dat er na zoveel tijd eindelijk weer eens een trein rijdt op dit nu bijna vergeten, maar vroeger veelgebruikte stukje spoor. Het gebeurt niet vaak dat een goederenspoor 'herleeft' na jarenlang niet te zijn gebruikt.

Hopelijk blijft het niet bij één keer. En het zou voor de liefhebbers leuk zijn als de trein de volgende keer overdag kwam... ;-)

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #37 Gepost op: 29 maart 2019, 16:12:36 »
Past er tegenwoordig overdag nog wel een goederentrein bij op de lijn Amsterdam - Utrecht? Volgens mij zit de dienstregeling daar inmiddels aardig vol.
Oeps!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #38 Gepost op: 29 maart 2019, 17:40:47 »
Jahoor, zie regelmatig voorbij komen.
( of ik haal ze in  ;D )
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #39 Gepost op: 29 maart 2019, 18:37:11 »
Bovendien is de vraag eigenlijk al overbodig als je het hebt over cargo op de uren dat de zon schijnt,want de aangehaalde trein zou er sávonds of s'nachts geweest zijn en dus ook op de hoofdsporen richting die plek  ;)
Zelf vind ik die ontwikkeling wel interessant,nou nog zien of dat het incidenteel vervoer is of structureel word   8)
Ik vermoed dat het het 1ste is wellicht ivm spoorwerkzaamheden ergens in de omgeving ?
(maar het betekent wel dat er dus onderhoud word/werd gepleegd aan dat stuk spoor,want anders mag er niks meer op rijden na zoveel jaren stilte,ivm veiligheid en slecht onderhouden spoor,en dus kans op ontsporingen ? )
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 18:39:42 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #40 Gepost op: 29 maart 2019, 18:56:29 »
In een post hierboven wordt erop gehint dat Pouw (een deel van) de ballastverwerking overneemt van Durail (v/h Bonder) aan de overkant van de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam. Qua spoorcapaciteit op de hoofdlijn zou het dus niet uitmaken.

Overigens, toen ik rond vijf uur huiswaarts toog lag er weer een nieuwe berg ballast klaar op de losplaats, dit keer nieuwe. Ik verwacht dus dat er vanavond of vannacht weer een trein komt. Dat gaat goed!  :) Erg leuk om hier weer wat activiteit te zien.

@tijgernootje: er zijn de laatste weken inderdaad onderhoudswerkzaamheden aan het spoor geweest, dat gaf me al de hoop dat er wat ophanden was.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 18:59:51 door Vislijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #41 Gepost op: 29 maart 2019, 19:26:08 »
Dat word dus wachten vanavond langs de losplaats ;D Leuk draadje dit (y)
Groeten,
Richard

Rolandrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
    • Rolandrail
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #42 Gepost op: 30 maart 2019, 13:52:07 »
Vanochtend (zaterdag) rond 11u30 was de berg verse ballast op de Pouw-losweg in elk geval foetsie.
Op dat moment werd er wel verse ballast geladen bij Durail door DBC 6469+SALT Fccpps'n.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2019, 13:53:45 door Rolandrail »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #43 Gepost op: 30 maart 2019, 17:39:36 »
Vanochtend (zaterdag) rond 11u30 was de berg verse ballast op de Pouw-losweg in elk geval foetsie.
Op dat moment werd er wel verse ballast geladen bij Durail door DBC 6469+SALT Fccpps'n.

Ha kijk, dan is er dus nóg een trein op Utilw geweest.

Bij Durail/Bonder lijkt het intussen ook nog steeds ' business as usual' te zijn, deze laatste dagen. Ik heb er alleen nog nooit een DBC lok gezien, normaliter is het meestal een V100 van Volker of soms een 6400-achtige van Strukton. We houden het in de gaten 😊

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #44 Gepost op: 30 maart 2019, 22:07:27 »
Er zijn deze week (en de komende 2 weken) werkzaamheden in Leiden, vanwaar deze activiteiten bij Durail en Lage Weide.Dit zullen vast de laatste treinen zijn, aangezien het meeste inmiddels naar Roosendaal wordt gereden.