Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544440 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #645 Gepost op: 10 juli 2013, 16:01:18 »
Gerard,

Ben dan wel geen bas, maar heb deze lok van roco ook op de baan staan. En rijd bij mij echt prima. Bij mij rijd die wel digitaal met een lenz decoder in de tender. Maar is een lok waar je op kunt vertrouwen dat hij z'n rondjes netjes rijd.

Roelco

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #646 Gepost op: 10 juli 2013, 16:20:40 »
Ja, die Br 57 (voormalig G10) van Roco is een heel fijn rijdende, stille loc. Bij mij rijdt ze ook. Een aanrader.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #647 Gepost op: 10 juli 2013, 16:45:06 »
Citaat van: Dhr. v.d. Sel
Ik wil dit type binnen kort kopen als "geburtsjahr locomotieve".

Hmmm... daar wacht ik nog maar even mee. Maar als ik nog 'ns tegen een leuke 55er aanloop, dan.... 44ers heb ik al  ;)

Citaat van: Gerard
...en heel wat sneller dan Jan (44).

Hoe nu? Bespeur ik hier enige kritiek?  >:( ;)

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #648 Gepost op: 10 juli 2013, 17:07:45 »
Mijn groene G10 is een tijdperk 1-model. Roco heeft de Baureihe 5710 al in vele versies uitgebracht in 1:87, ook in tijdperk 3 van de Bundesbahn. Een paar jaar geleden met artikelnummer 62220; vroeger 43220. Deze wordt regelmatig op beurzen aangeboden.
Ik rijd graag met deze locomotieven en sluit me aan bij Roelco en Ruud. Het model heeft prima rijeigenschappen en kan flinke treinen trekken. De motor zit in de tender en drijft twee tenderassen aan. De loc zorgt voor stroomafname.

Groet,
Bas

NB.  Dit topic is inmiddels 100.000 keer bekeken. Dank daarvoor. :)

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2013, 08:40:52 door Basilicum. Reden: overbodig woord verwijderd. »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #649 Gepost op: 10 juli 2013, 17:12:29 »
En gaat u door ?
Groetjes
Johnny

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #650 Gepost op: 10 juli 2013, 20:05:52 »
Citaat van: Dhr. v.d. Sel
<knip>
Citaat van: Gerard
...en heel wat sneller dan Jan (44).

Hoe nu? Bespeur ik hier enige kritiek?   

Groet,
Jan

Jan, nu ik het zo doorlees merk ik dat het ook verkeerd kan vallen. Is niet zo bedoeld. Als ik het ga uitleggen wordt dat vermoedelijk verkeerd door mij gedaan en moet er geveegd worden. Ik bied je hierbij mijn excuses aan. Graag weer terug naar normaal.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #651 Gepost op: 10 juli 2013, 20:13:52 »
Citaat
nu ik het zo doorlees merk ik dat het ook verkeerd kan vallen.

Maar het viel niet verkeerd, ik deed alsof  :D ;). Gauw terug naar de Dönsdorfse G10!

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #652 Gepost op: 10 juli 2013, 20:19:22 »
Verder met de G10,

Vergelijken is toch al moeilijk H0 rijdt anders als N  ;D.
Ik zelf ben aan het zoeken naar een BR57 (G10) van Hobbytrain. Deze wordt ook vanuit de tender aangedreven. Ik heb het daar niet zo op begrepen. Treinstellen willen bij mij ook alleen maar rijden met de motorwagen voor. In ieder geval merk ik dat dat een persoonlijke zaak is. Augustus naar de andere kant van het dorp en kijken of ik er weer een zie.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #653 Gepost op: 10 juli 2013, 20:49:19 »
Met tenderaandrijving heb ik in H0 nooit problemen gehad. Ook niet met achteruit rijdende treinstellen.
Succes met de zoektocht, Gerard.

En gaat u door ?

Jawel. :) De Dönsdorfse werkvoorraad is nog niet weggewerkt.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #654 Gepost op: 11 juli 2013, 08:00:30 »
Gefeliciteerd met dat aantal  ;)
Op naar de volgende bouw berichten met rare,gekke en leuke zaken die daar plaaats vinden  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #655 Gepost op: 03 augustus 2013, 13:45:37 »
Dönsdorf   –   Baubericht 132


Door het warme zomerweer ligt het werk aan mijn modelbaan stil. Op onregelmatige tijden borrelen ideeën op, waardoor ik even bij de baan ga kijken. Soms wordt het een en ander verzet om foto’s te maken. Bijvoorbeeld voor de koffiepot uit het vorige Baubericht, die voor ophef en vertier heeft gezorgd. Het enige wat in een laag ritme doorgaat, is onderhoud aan rollend materieel.

Er staan verschillende projecten op mijn lijst. De afronding van de wisselbediening op de hoofdbaan staat bovenaan, kort gevolgd door de bouw van het schaduwstation. Tussendoor wil ik een kastje bouwen voor de voeding van de verlichting op de baan. Hiervoor zijn de plannen al in een vergevorderd stadium. De voeding zal worden verdeeld in zes groepen die elk afzonderlijk te regelen zijn. Zo kan ik de sfeer op de baan veranderen en wordt fotograferen met ingeschakelde verlichting makkelijker.
Als dit allemaal klaar is, kan ik gaan denken over een volgende project. Dat zou de definitieve overkapping van het station kunnen zijn of de bedrijfsaansluitingen tegenover het Betriebswerk. Voor het laatste heb ik al het een en ander voorbereid, zoals het schematisch sporenplan, elektrische aansluitingen voor de wissels en staat een bedrijfspand klaar. Misschien moet dit bedrijf zijn spooraansluiting wel afstaan aan een goederenstation. Daar ben ik nog niet uit. Verder is achter het Bw nog ruimte voor een kleine impressie van de stad Dönsdorf, waarvoor diverse bouwdozen liggen te wachten. Kortom: aan ideeën en werk geen gebrek.


501   Het wachtende pand.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #656 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:55:06 »
Dönsdorf   –   Baubericht 133


Project VKV – 1

In mijn vorige bericht kondigde ik de bouw van een kastje aan. Een tussendoortje dat volledig volgens zijn natuur veel meer tijd en inspanning vraagt, dan gedacht. Gelukkig is het hobby, geen aangenomen werk. Afgelopen winter heb ik de verlichting van de panden en de lichtmasten in het Betriebswerk aangesloten (zie Bauberichte 115, 116 en 119). Een leuke klus, want je ziet alles opeens in een ander licht.


502   Verlichting op de baan.

Toch leverde de verlichting nog niet helemaal het gewenste effect op. Sommige lampjes branden te fel. Hiervoor zijn een aantal oplossingen, zoals het vervangen van het lampje of een paar diodes in serie met het lampje solderen, maar dat is mij allemaal te definitief. Ik fantaseerde verder. Het zou mooi zijn om de spanning regelbaar te maken. Dat geeft ook voordelen bij het fotograferen van de baan. Alles tegelijk dimmen is geen oplossing, want dan blijft het verschil tussen de lampjes onderling bestaan. De verlichting zou dus in meerdere groepen verdeeld moeten worden, die elk afzonderlijk te regelen zijn.
Ik besprak dit met mijn vader. ‘Hoeveel groepen zijn nodig?’ vroeg hij. Mijn ringleiding heeft nog vier aders beschikbaar, dus vier groepen is een voor de hand liggend aantal. Ik ken mezelf een beetje, dus koos ik voor zes groepen. Beter te veel dan te weinig. Als ik toch een nieuwe voedingskast moet bouwen, dan maar direct goed.
‘En hoeveel lampjes wil je per groep aansluiten?’ was de volgende vraag. ‘Nou, euhhh…, maximaal een stuk of dertig, veertig. Weet ik niet precies. De ene groep zal waarschijnlijk zwaarder belast worden dan de andere.’
Zo verschenen voor project VKV, voedingskast verlichting, de eerste eisen, randvoorwaarden en ideeën op papier.


Met vriendelijke groet,
Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #657 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:59:21 »
Lol Bas, een VKV. (y)

Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #658 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:03:03 »
Maak je ook een verlichting voor die vkv? Een VVVKV zogezegd? Moet je natuurlijk wel een kastje voor bouwen, een vkvvvkv....
Vergeet niet het licht uit te doen als de kast dicht is  ;)

Groet,
Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #659 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:03:53 »
 ;D
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl