Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544449 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #495 Gepost op: 22 mei 2012, 19:18:33 »
Van Roco heb ik een setje met verschillende figuren erin. Roco 40000. De kwaliteit hiervan is mager, als je deze vergelijkt met de figuren van Preiser. De schaal schat ik op ongeveer 1:80, dus te groot.
De poppetjes uit de Fleischmann-set 6470 zijn gelijk aan de figuren van Preiser. De figuren, die ik voor mijn vrachtwagen gebruikt heb, komen ook voor in de set van Fleischmann. Ze geven mij de indruk 1:87 te zijn.
Het setje van Noch (15244) is nog wel een test waard.
Het is altijd veel gedoe om ze in een auto of vrachtwagen te krijgen, maar in rijtuigen valt me dat nog wel mee. Kijk hier maar eens.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 19:24:51 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #496 Gepost op: 08 juli 2012, 16:39:56 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 108


Bijwagen voor een Klv 51

Een paar jaar geleden liet ik foto’s zien van de Schwerkleinwagen type Klv 51, die zijn gele kleur moest inruilen tegen Bundesbahn-rood. Dit is een al ouder model van Brawa, die ook een bijpassende open wagen in het assortiment had: de Kla 01. Ik had de hoop allang opgegeven, dat ik deze wagen ooit nog zou vinden, maar in Houten begin dit jaar liep ik er zomaar tegenaan. Zonder er verder ook maar over na te denken kocht ik hem. Dat deze wagen ook zijn gele kleur gaat verliezen, staat natuurlijk al vast. Later wil ik deze wagen voorzien van extra stroomafname voor de Schwerkleinwagen, zodat deze niet bij elke oneffenheid in de rails stilstaat.


422   Klv 51 met de nog gele Kla 01.

Over lichtdoorlatendheid van muur- en dakdelen uit bouwpakketten heb ik in dit topic al vaker geklaagd. De wandjes van bijwagen hebben hier ook last van. Eigenlijk niet zo erg: er komt toch geen binnenverlichting of iets dergelijks in, maar met een beetje tegenlicht valt het toch wel op. Zeker in vergelijking met de Schwerkleinwagen. Dit wordt mijn eerste open wagen, die ik van lichtdoorlatendheid afhelp… Ik hoop dit euvel met een paar laagjes verf te verhelpen.
Ik verf de wandjes rood (RAL 3004) met zwarte details. De bakbodem krijgt een okerachtige geel. De zijkanten van de wielen worden ook zwart. Hierna komt er over het geheel nog een laagje matte lak, maar eerst eens kijken of er door de wandjes geen licht meer schijnt. Helaas is dat nog steeds het geval. Gelukkig heb ik een stukje dun, glad, rood stukje karton bij de hand, dat over is van een verpakking. Hieruit snijd ik repen, die twee laagjes RAL 3004 krijgen en tegen de binnenkant van de bak worden gelijmd. Het bijkomende voordeel hiervan is, dat de kleurscheiding tussen het rood en okergeel mooi strak wordt.


423 en 424   Links de reepjes karton. Die voor de zijwanden zijn al gemonteerd. Rechts een eerste proefopstelling.

Als de aanhanger klaar is, valt me op, dat de lak van de motorwagen eigenlijk te veel glanst. Deze heeft dus ook nog een laagje matte lak gekregen.




425 en 426   Zo staat het span er nu bij.

Ik ben er nog niet over uit of dit stelletje nog geweatherd gaat worden. Eerst maar eens genieten van dit resultaat.


Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #497 Gepost op: 08 juli 2012, 17:46:21 »
Leuk wat je nog met zo´n oud Brawa/bakje kunt doen. En natúúrlijk gaat het stel geweatherd worden ;)

Groet,
Jan

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #498 Gepost op: 08 juli 2012, 21:23:39 »
Leuk bakkie is dat!
Niet te geloven dat er zulke maffe dingen hebben rondgereden en nog rondrijden!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #499 Gepost op: 29 juli 2012, 11:25:36 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 109


En? Gebeurt er nog wat in Dönsdorf? Weinig. Het zomerweer zorgt ervoor, dat ik meer in het nabijgelegen Steinwalde te vinden ben.
Van de week was ik weer eens in een modelbouwwinkel en vond een Unimog 411 van Wiking. Een blauwe met open dak en aangebouwde maaimachine. Even later had ik nog een tweede in mijn handen. Deze is groen en heeft een gesloten kap.


427 en 428   Unimog 411.

Unimog staat voor Universal-Motor-Gerät en is oorspronkelijk bedoeld voor de land- en bosbouw. Aan deze vierwielaangedreven wagen kunnen veel soorten apparaten gemonteerd worden, zoals een ploeg, zaagmachine, lier, pomp, aardappelzetmachine, sneeuwploeg, noem maar op. De eerste Unimog werd in 1946 geproduceerd door de firma Erhard & Söhne. Later ging de productie over via Gebr. Boehringer naar Daimler-Benz. Tot op heden zijn er in verschillende series meer dan 320.000 exemplaren gebouwd.
Wiking koos als voorbeeld het cabrioletmodel van de 411, die van 1956 tot 1974 in productie is geweest. Gezien het vermogen van 30 tot 36 pk is het ongelofelijk, welke mogelijkheden deze degelijke machine biedt. Meer informatie vind je, onder andere, hier en daar.
De 411 met gesloten cabine heeft Brekina in het assortiment.

De Unimog 411 van Wiking is een mooi schaalmodel met de mogelijkheid voor veel varianten, maar een samenraapsel van verschillende modellen van de 411, die in de loop der jaren zijn gebouwd. In ‘Das Unimog Typenbuch’ (Geramond, 2010) staat op bladzijde 39 een tabel, die dit aantoont.
Het blauwe model met open kap heeft geen Mercedesster, maar het originele Unimoglogo. Voor een Unimog 411 kan dat eigenlijk niet, want Daimler-Benz plakt vanaf 1955 sterren op de Unimog-voertuigen. Het zou een 401 kunnen voorstellen, maar dan zonder zijn typische, rode grille en met achterspatborden van een latere versie van de 411.
Bij Wiking’s 411 is de laadbak direct tegen de cabine geplaatst. Dat klopt voor een vroege versie van de 411, maar niet in combinatie met de vorm van het achterspatbord van het schaalmodel.
Wiking heeft er een figuurtje in gezet, die maar zeer beperkt is geverfd en te veel glimt. Zijn pet heeft meer iets weg van een capuchon. Deze wordt dus in meer geloofwaardige kleuren geverfd. Dat het handig is, dat meneer hiervoor uitstapt, spreekt voor zich. Hiervoor heeft Wiking een stokje gestoken door het figuur met een of andere superlijm te monteren. Ik verfde hem dus zittend achter het stuur. Verder is de voorruit aan de zij- en bovenkant zwart geschilderd. Ook de tanden van de maaimachine kregen een kleurtje, evenals de nummerplaten en achterlichten. De groene Unimog met gesloten kap kreeg ongeveer dezelfde behandeling.


429 en 430   Wiking 87003 Unimog 411 mit Mähwerk en 87004 Unimog 411 ‘gesuperd’.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2012, 12:12:33 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #500 Gepost op: 29 juli 2012, 11:56:04 »
Bas, die relatief kleine aanpassingen aan de Unimogs zorgen er wel voor dat ze enorm opknappen. Ik moet die zaken ook eens uitvoeren aan mijn exemplaren. Dat Unimog Typenbuch lijkt me wel wat. Is het de moeite waard?

Weet je trouwens wel zeker dat de modellen die je toont van het type 411 zijn? Ik dacht dat die een cabine met ronde vormen heeft. Deze hoekige vormen lijken meer op het type 421, geproduceerd tussen 1966 en 1989.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2012, 12:07:49 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #501 Gepost op: 29 juli 2012, 12:14:00 »
Voor een treinenliefhebber geeft dit Unimog-boek voldoende informatie. Er wordt niet diepgaand in de techniek gedoken, maar een goed overzicht gegeven van de modellen van 1946 tot 2010. Het boek in A5-formaat met harde kaft is geschreven door Carl-Heinz Vogler, telt 134 bladzijden en kost €19.90. ISBN 978-3-7654-7699-0.

Over het typenummer heb ik me in eerste instantie ook verwonderd. De 411 met ronde hoeken is het model met gesloten cabine, die Brekina in het assortiment heeft. Wiking maakt de 411 in cabriolet-versie. Deze laatste is hoekiger.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2012, 16:42:06 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #502 Gepost op: 02 oktober 2012, 19:40:17 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 110


Ruim een half jaar geleden schreef ik dit:

Het is tijd voor andere projecten. Als eerste staat de verlichting op de baan op het programma: aansluiten van de binnenverlichting van de huizen en de plaatsing van een voorraadje lichtmasten.

Tot nu toe is van dit voornemen nog niets terecht gekomen. Het is ook eigenlijk geen werk voor in de zomer. Tot nu toe hield ik me bezig met het superen van een verzameling auto’s en vrachtwagens: knipperlichten, nummerplaten, soms een bestuurder en zulke zaken. Echt werk dat aan de tuintafel te doen is. Verder heb ik een peloton witte Preiserlein van kleding voorzien en in drie rijtuigen gezet. Eén van deze rijtuigen diende al als decor in een feuilleton elders op dit forum.


431   DB Br. V160 van Brawa.

Verder kregen diverse loc’s een onderhoudsbeurt. Zo arriveerde een loc van de Baureihe V160 in Ausbesserungswerk Nürnberg. ‘Piepende en sputterende motor, protesterende geluiden en de loc blijft soms zomaar stilstaan,’ zijn de meldingen. Typisch zo ‘n storing door slechte stroomafname, dus rails, wielen en stroomafnemers poetsen. Railreiniging hoort niet tot het takenpakket van een Aw. Dat is een van de bezigheden van de Bahnmeisterei of wordt – in een uitzonderlijk geval – door het Betriebswerk uitgevoerd. Maar de wielen kan men toch in het Bw zelf wel poetsen? Oh, even de notitie omdraaien; er staat nog meer op: ‘Interieurs en machinist schilderen, losse onderdelen monteren.’
De slechte stroomafname wordt waarschijnlijk veroorzaakt door ‘verdwaalde’ olie. Een grondige reiniging kost meer moeite dan verwacht, want Brawa koos ervoor om de metalen aspotten te gebruiken voor stroomafname. Het beste is om de draaistellen volledig te demonteren. Hiervoor moeten per draaistel eerst acht lipjes losgemaakt worden, dan komt de bodem los. Vervolgens de zijkanten van het draaistel verwijderen, zodat alles gereinigd kan worden.


432   Gedemonteerde draaistellen.

Een flinke hoeveelheid moed om dit uit te voeren is wel aan te raden. Brawa-modellen zien er mooi uit, maar probeer ze niet uit elkaar te halen… Als alles schoon is, wordt de loc gesmeerd en de draaistellen weer gemonteerd, wat makkelijk gaat, dan de demontage.
Nu zijn de machinisten aan de beurt. Inderdaad: meervoud. Brawa heeft in beide cabines een machinist geplaatst, die van pet tot schoenen helemaal zwart zijn. Hiervoor moeten de interieurs worden verwijderd uit de metalen kap. Dat blijkt een bijna onmogelijke klus te zijn, want de interieurs zijn door Brawa grondig vastgelijmd. Dat wordt dus (voorlopig) niks. Jammer.


433   Vastgelijmde interieurs.

De zilverkleurige motor is van buiten te zien door een paar raampjes in de machinekamer. Als extraatje worden op de motor een paar vlakken met lichtgrijze verf aangebracht. Zo is er binnen toch nog iets te zien, maar glimmen de onderdelen niet meer.


434 en 435   De loc zonder kap. Op de motor is het grijze vlakje te zien.

Ook de wielen hebben een zilverkleurige glans, maar de beschikbare verf van Revell hecht er niet aan; watervaste inkt van Edding glanst te veel en is te verwijderen met wasbenzine. Niet handig als de wielen gereinigd worden met dat goedje. Andere materialen, zoals een pen van Posterman, zijn nog niet op voorraad. De vraag is of deze inkt wel ‘wasbenzinevast’ is. Heeft iemand hiermee ervaring opgedaan?
Dan de losse onderdelen. De remkranen krijgen een rode kleur en worden met de slangen aan de kap gemonteerd. Erg fijn, dat de pasnauwkeurigheid van deze onderdelen in de metalen kap goed is. Doordat aan beide kanten van de loc kortkoppelingen gemonteerd worden, is het nog even afwachten of de remslangen ingekort zullen gaan worden. Daarvoor zijn een aantal proefritten nodig op de modelbaan. De aansluiting van de Zugheizung kan door de kortkoppeling helaas niet worden aangebracht.


436   Gemonteerde remslangen. Tijd voor een proefrit.


437   Weer dienstvaardig.

Apropos koppelingen.
Ik zie vaak locomotieven op fora en tentoonstellingen met aan één zijde een koppeling, zodat aan de andere kant van de loc alle onderdelen – zoals remslangen – zonder mankeren gemonteerd kunnen worden. Dat ziet er mooi uit, maar heeft het praktische bezwaar, dat de loc dus niet meer omgekeerd voor de trein kan staan en van voorspan of dubbeltractie geen sprake meer kan zijn. Ik maak bewust de keuze om alle locomotieven te voorzien van functionerende koppelingen aan beide zijden. Helaas heb ik ook een aantal modellen, die geen mogelijkheid hebben om aan de voorzijde een koppeling te monteren. Dat ervaar ik als een gemis. Ik zal nieuwe modellen met dit euvel dan ook niet meer kopen.


Met vriendelijke groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #503 Gepost op: 03 oktober 2012, 11:01:14 »
Hear, Hear.

Zoals de engelsen zeggen (het is een modelbaan, geen vitrine).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #504 Gepost op: 03 oktober 2012, 11:24:42 »
Ik hoop maar dat mijn V 160 van Brawa goed blijft lopen - even afkloppen -, want als ik je verslag zo lees, is het geen lolletje om haar uit elkaar te halen. Een heel nuttig 'Baubericht' dus!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #505 Gepost op: 21 oktober 2012, 20:00:40 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 111


Het spoor op de railspiraal – Die Dönsdorfer Steige – wordt nog steeds weinig gebruikt. De oorzaak is het schaduwstation dat nog steeds niet klaar is, waardoor het ook geen zin heeft om de helling te berijden. Van de week probeerde ik toch weer eens een trein af te laten dalen en merkte al snel problemen door stof en  vuile rails. De loc was direct rijp voor een kleine onderhoudsbeurt. De rails ging ik te lijf met een schuurblokje, maar besloot eerst maar eens een stofzuiger in te zetten… Het werd een hele klus. ‘Dat moet anders,’ was de gedachte. ‘Iets met een afdekkende plaat of zo.’ Ik kon dus weer een klus aan mijn lijst van onvoorziene werkzaamheden toevoegen.


438   Dönsdorfer Steige toen…

Aan zo ’n klusje begin ik nooit direct, maar denk eerst na over de manier waarop het doel te bereiken is. Eenvoudig wegneembaar of vastgeschroefd? Dunne plaat of stevige plank? Koop ik nieuw materiaal of gebruik ik restanten van andere projecten? Potlood en papier zijn daarbij handige hulpmiddelen.
In mijn voorraad restanten vond ik een paar stukken hout, die voor deze klus in aanmerking komen. De antwoorden op vraag twee en drie worden hiermee beantwoord. Ik besloot de afdekking vast te schroeven, want dan is de constructie eenvoudiger. De spiraal wordt voor een deel afgedekt. Zo blijven de klimmende en dalende treinen te zien en hoeft de afdekking niet verwijderd te worden bij onderhoud aan de Steige. Om de nieuwe onderdelen goed te laten passen bij de spiraal, zijn ze in een grijze verf gestoken. Alleen de afdekkende plaat blijft wit.


439   … en nu.

Nu dit projectje gereed is, verzin ik weer een nieuwe. De achtergrond linksachter zou eigenlijk doorgetrokken moeten worden. De treinenhobby houdt je wel van de straat…


Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #506 Gepost op: 21 oktober 2012, 20:40:11 »
Netjes, Bas!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #507 Gepost op: 21 oktober 2012, 20:53:44 »
Bas, is dat niet een beetje weinig afdekking? Op verreweg het grootste deel van de spiraal blijft het stof zo toch neerdwarrelen? Of zie/begrijp ik het verkeerd?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #508 Gepost op: 21 oktober 2012, 22:01:50 »
@ Jan: Dank je.

@ Ruud:  Voordat ik met de poetswerkzaamheden begon, verbaasde mij het verschil in hoeveelheid stof en troep op de Gleiswendel. De troep lag voornamelijk aan het einde, waar nu de plank overheen is gebouwd. Het leek wel alsof Dönsdorf een eigen mistral heeft, maar ik voel er nooit wind. Die plank is breder, dan de strook stof. Eens zien hoe dat in de toekomst gaat.

Groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #509 Gepost op: 23 oktober 2012, 22:17:37 »
Heb je geen kiert tussen het dak en de aansluiting op de muur Bas? Een beetje kit misschien?

Grt. Ric