Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 599887 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Dönsdorf
« Reactie #195 Gepost op: 24 May 2010, 21:21:11 »
Het lijkt ook net of je onder een lichtkoepel zit.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re:Dönsdorf
« Reactie #196 Gepost op: 24 May 2010, 21:52:28 »
De baan meet 6 bij 4 meter ongeveer, waarbij de treinen om mij heen rijden (zie foto 2). De stationssporen zijn gemiddeld 4 meter lang. De bochten in de hoofdbaan hebben een straal van minimaal 70, resterende bogen minimaal 50 centimeter. Alle bochten gaan via een overgangsboog over in een rechtstand.

De portaalkraan is van Revell en is al jaren niet meer verkrijgbaar. De plaat waarop de kraan staat is overgebleven van een vorige baan en wordt vervangen. Het is de bedoeling, dat er hout overgeslagen gaat worden. Achteraan, bij de boogbrug, komt een galvaniseerbedrijf. Tussen deze bedrijven is er nog ruimte voor een loods voor zowel een rangeerloc en vrachtwagens. Hopelijk past er ook een benzinepomp bij. Ideeën zat; nu nog tijd. ;)

Groet,
Basilicum


Bedankt voor je antwoord, ik zal je topic blijven volgen ik doe veel goede ideeen op.
Zeker nu ik mijn eigenbaan gesloopt heb , dit ivm verhuizing maar over 1,5 jaar is huis af en is de zolderkamer van 21 vierkante meter gereserveerd ;)

Groet Martijnl
Ho, Multimaus. Fleischmann

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #197 Gepost op: 02 June 2010, 17:30:42 »
Dönsdorf   -   Deel 51


Opmerking vooraf: verbreed eventueel je internetwindow voor de foto's. :)

Hans Dickmann rijdt voor het eerst zelfstandig een Akku-Triebwagen. Dit treinstel staat niet bekend om zijn grote acceleratievermogen en de maximum snelheid is ook niet astronomisch hoog. Dit kan ‘der Dicke’, met zijn rustige aard, wel waarderen. De rit naar Dönsdorf verloopt goed. De dienstregeling wordt makkelijk gehaald. Toch begint Dickmann zich zorgen te maken: de accu’s raken uitgeput.
“Zou ik toch te enthousiast zijn geweest? Waren de accu’s wel voldoende geladen vanmorgen?” piekert Dickmann.
Conducteur Manfred Bäumler komt naar voren. “Alles klar, Dicker?”
“Ja, aber der Strom… Gelukkig zijn we bijna in Dönsdorf. Alleen de helling nog...”
Bäumler schikt als op de meter kijkt. “Hopelijk halen we het.”
De Dönsdorfer Steige is een kilometer lang. De eerste vijfhonderd meter gaan goed, maar dan begint de snelheid af te nemen. Na tweehonderd meter staan ze stil.
“Leeg,” is de conclusie van Bäumler. “Dat kan de beste overkomen, Dicker,” troost hij.
Dickmann bereidt zich alvast voor op de plagende opmerkingen, die de collega’s straks zullen gaan maken. “Loop jij naar een Fernmelder om hulp te vragen, Manfred? Ik zal de passagiers inlichten.”
“Natürlich.”



Foto 219   Stilgevallen op de Dönsdorfer Steige.

Het nieuws over de stilgevallen trein gaat als een lopend vuurtje door het Bw. Lokleiter Marks reageert direct. In de kantine zit het personeel van de 93, die pas over anderhalf uur weer dienst heeft. “Werk aan de winkel, jongens. Op de Steige staat een accu stil.”
“Net nu de worst klaar is!”
“Tja, zo gaat dat. Straks is er weer nieuwe worst.”
Marks loop terug naar de Lokleitung en belt naar het seinhuis om de hulploc aan te kondigen.



Foto 220   Een 935 voor de kleine loods.

Voorzichtig laat Müller de loc de helling afrollen. Peters hangt uit het machinistenhuis. Door de bocht kan hij het treinstel eerder zien, dan de machinist.
“Ja, daar staat ie! Nog een metertje of honderd…, vijftig.., twintig. Stop maar, Müller.”



Foto 221   De hulploc is aangekomen.

“Is de helling te lang, Dicker? vraagt Müller met twinkelende ogen.
“Daar lijkt het wel op, hè? Nee, de accu’s zijn uitgeput. Ik rijdt voor het eerst zelf zo’n trein.”
“Ik let altijd meer op de voorraad stroom, dan de snelheid als ik deze rit naar Dönsdorf moet rijden met dit materieel.”
“Goede tip.”
Müller zet zijn 93 tegen de trein aan. Peters koppelt aan. Na de remproef rijdt het span naar zijn eindbestemming.



Foto 222   Vertrek op de Steige.


Foto 223   Aangekomen in het Hauptbahnhof.

De passagiers stappen snel uit. Een paar minuten later krijgt de trein toestemming om naar het Bw te rangeren.
“Zo, terug naar de worst,” zegt Peters.



Met vriendelijke groet,
Basilicum

m de deugd

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #198 Gepost op: 02 June 2010, 19:37:25 »
Hoi Basilicum.

T is weer volop genieten.
Complimenten.

Gr Martin.

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #199 Gepost op: 02 June 2010, 22:20:18 »
Moraal van dit verhaal, je kan het beste stoom hebben ;D ;)
Weer leuk in elkaar gedraait Basilicum (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #200 Gepost op: 02 July 2010, 21:43:27 »
Dönsdorf   -   Deel 52A


Is er nog wat gebeurd in Dönsdorf? Jazeker. Ik heb een aantal figuren geschilderd. Deze zijn voor een ÖBB-restauratierijtuig bestemd. Een tijdrovende, maar leuke klus. De figuren zijn van Preiser en Roco. Veel kleuren mengde ik zelf. Als je het penseel niet reinigt na een gele kleur en verder gaat met blauw, krijg je vanzelf een tint groen. Met een likje rood erbij ben je weer een tint verder.


Foto 224   Het rijtuig voor de operatie.

De consumpties mogen natuurlijk niet ontbreken. Om een impressie van servies te geven, heb ik wit geschilderde punten van tandenstokers op tafel gezet.


Foto 225   Een ‘levend’ interieur.


Foto 226   Een detail.

De vloer kreeg een onbestemde grijstint. Een detail, dat na de montage van het rijtuig niet meer zichtbaar blijkt te zijn… Ook de lampenkappen zijn geschilderd. De banken zijn van origine al groen.


Foto 227   Het resultaat.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 July 2010, 20:18:27 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #201 Gepost op: 02 July 2010, 21:45:29 »
Supermooi, Basilicum! PB mij het foefje met de foto's ook even ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Dönsdorf
« Reactie #202 Gepost op: 02 July 2010, 22:25:44 »
Ziet er goed uit! Mooi rijtuig trouwens! :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dönsdorf
« Reactie #203 Gepost op: 02 July 2010, 23:06:38 »
Het is altijd heerlijk vertoeven in Donsdorf.
De uitstraling alleen al.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re:Dönsdorf
« Reactie #204 Gepost op: 03 July 2010, 10:52:30 »
 :o wat een mooie baan  :o

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #205 Gepost op: 03 July 2010, 20:28:41 »
Dönsdorf   -   Deel 52B


Dank voor de complimenten. :)


Foto 228   Als toegift een uitvergroting van foto 227.

De foto's heb ik buiten gemaakt. Gewoon op tafel met een rustige, natuurlijke achtergrond in het zachte avondlicht. Een speciaal stukje spoor zou niet misstaan, trouwens…


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 July 2010, 20:30:44 door Basilicum »

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re:Dönsdorf
« Reactie #206 Gepost op: 03 July 2010, 20:59:14 »
het ziet er heel mooi uit.... (y)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Dönsdorf
« Reactie #207 Gepost op: 04 July 2010, 16:03:34 »
En dan ook alleen spoor, achtergrond is er al (y)

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Dönsdorf
« Reactie #208 Gepost op: 04 July 2010, 17:34:42 »
Dag Bas,

Leuk gedaan! Je maakt er wel werk van he? ;)

Het resultaat mag er wezen! (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
    • MCKmodelbouw
Re:Dönsdorf
« Reactie #209 Gepost op: 04 July 2010, 20:38:49 »
hallo,
ik heb dit draadje even in één keer doorgelezen.
wauw! wat een mooie grote baan zeg :o

erg leuk, met veel leuke verhaaltjes ed.

ik ga dit zeker verder volgen ::)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram