Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544487 keer)

m de deugd

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #165 Gepost op: 10 april 2010, 15:09:10 »
Hoi Basilicum.

Die bomen zijn echte groene reuzen.
Dat doet het altijd goed voor de achtergrond.
De nieuwe wielstellen zijn geariveerd.
Complimenten.

Martin

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #166 Gepost op: 10 april 2010, 18:53:25 »
Dönsdorf   -   Deel 44


Voordat de wagens met wielstellen kunnen vertrekken heeft Hausmann nog een andere klus. In de kleine loods liggen nog losse pompen, injecteurs en ander materiaal, die ook onderhoud krijgen in Braunschweig.


Foto 195   

Hausmann laadt de onderdelen in een gesloten wagen.


Foto 196   

De wagen wordt door een 55 opgehaald en koppelt daarna de klaar staande wagens aan.


Foto 197   

In Schwarzburg wordt intussen al druk gerangeerd met wagens, die ook met deze trein meegaan. Tijd om te vertrekken, dus.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #167 Gepost op: 10 april 2010, 21:34:48 »
De 55 met wagons vol met locwielen is in Schwarzburg aangekomen.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Dönsdorf
« Reactie #168 Gepost op: 11 april 2010, 09:05:42 »
Wat een bedrijvigheid weer tussen Dönsdorf en Schwarzburg!
Leuk om te lezen.  (y)

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #169 Gepost op: 11 april 2010, 19:19:48 »
Dank voor de complimenten, Martin en Julien. :)

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #170 Gepost op: 22 april 2010, 22:30:22 »
Dönsdorf   -   Deel 45


Op het perron staat Paul Gärtner met zijn twee zoontjes naar de treinen te kijken.


Foto 198  

Er komt een goederentrein voorbij.
“Die heb allemaal ijser op de wages,” zegt de kleine Jonas. Hij begint direct de wagens te tellen.



Foto 199  

“Waar gaat die trein naar toe?” vraagt Max, die bij zijn vader op de schouders zit.
“Ik weet het niet. Misschien gaat die wel naar de Henschel-fabriek in Kassel of naar Opel in Rüsselsheim.”

Na tien minuten gaan ze op een ander perron kijken.
“Hé!” roept Max, “daar komt een Noel-Eins!”



Foto 200  

“Die tief heeft grote oren,” vindt Jonas.
“Gaat die niet stoppen?” vraagt zijn broer.
“Nee, het is een Interzonenzug, Max. Die stopt hier nooit.”
“Sonentsoek? Wat is dat?” vraagt Jonas.
“Een trein, die de naar Oost-Duitsland gaat, de DDR. Deze rijdt waarschijnlijk naar Berlin.”



Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 22:33:44 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #171 Gepost op: 23 april 2010, 17:30:52 »

Foto 199  

“Waar gaat die trein naar toe?” vraagt Max, die bij zijn vader op de schouders zit.
“Ik weet het niet. Misschien gaat die wel naar de Henschel-fabriek in Kassel of naar Opel in Rüsselsheim. Maar in ieder geval rijdt hij langs Schwarzburg, je weet wel waar we een paar weken geleden naar het circus zijn geweest."

« Laatst bewerkt op: 23 april 2010, 17:35:31 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #172 Gepost op: 26 april 2010, 15:25:41 »
Dönsdorf   -   Deel 46


Ik heb mijn verzameling uitgedund. Onder andere een loc en een set rijtuigen moesten eraan geloven.

Met de Br. 56.20 van Fleischmann heb ik altijd een haat/liefde-verhouding gehad. De details van deze loc zijn prachtig, maar over de rijeigenschappen ben ik nooit tevreden geweest. Steeds kreeg ze het voordeel van de twijfel en mocht blijven. Nu is ze toch verkocht. Een ritje naar, bijvoorbeeld, Neustadt of Schwarzburg is vanuit Dönsdorf met dit werkpaard helaas niet meer mogelijk.


Foto 152 (nogmaals)   De 56 met een korte goederentrein.

Verder is de ‘Blaue Enzian’, alias ‘Henschel-Wegmann-Zug’, vertrokken. Deze set van Lima ziet er erg mooi uit, maar technisch kan Lima me hiermee niet meer overtuigen. Duwen door een wisselstraat ziet deze trein niet zitten, met ontsporingen tot gevolg en de veren van de kortkoppelkinematieken zijn veel te slap. Een proef met diverse andere veren liep uit op een mislukking.


Foto 171 (nogmaals)   Blauer Enzian achter een V200.

Bij de verkoop van deze trein merkte de koper op: “Liliput heeft dezelfde trein in het assortiment.” De treinen van Lima en Liliput lijken wel op elkaar, maar zijn echt niet gelijk. Lima maakte de Henschel-Wegmann-Zug als ‘Blauer Enzian’; Liliput de tegentrein hiervan. Deze tegentrein bestaat uit twee AB-rijtuigen Bauart 28, een restauratierijtuig Bauart 28, een salonrijtuig (oorspronkelijk van de Reichsregierung) en een Schürzenrijtuig, omgebouwd tot ‘uitzichtwagen’ (bron: Eisenbahn-Kurier).


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 26 april 2010, 15:30:56 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #173 Gepost op: 26 april 2010, 16:48:02 »
Hallo Basilicum,

Ik begrijp je problemen met de 'Blaue Enzian', maar sta een beetje verbaasd over wat je schrijft over de rijeigenschappen van de 56.20 van Fleischmann. Ik heb met dit locje nooit problemen gehad, ook niet met de DRG-versie die ik ooit heb verkocht, maar daar heb ik nu een beetje spijt van. Wel moet je bij dit locje regelmatig de voorloopwielen met een wattenstaafje schoonmaken, want die hebben de neiging snel vuil te worden. En aangezien ze 'meedoen' voor de stroomafname, zijn schone voorloopwielen van belang. Misschien heb je een slecht exemplaar gehad. Enfin, je hebt hem verkocht en gedane zaken nemen geen keer.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #174 Gepost op: 26 april 2010, 19:11:55 »
Bij mijn 5620 was het eigenlijk alles of niets: rijden of stilstaan. Voorzichtig wegrijden? Welnee. Liever met een schok het station uitspurten, dan voorzichtig vertrekken. Ik heb al van alles geprobeerd om deze temperamentvolle dame te 'temmen'. Het laatste middel was 'gedogen'... Een ander euvel is de loc-tender-koppeling. Als je deze 56 achteruit laat rijden, dan lijkt de loc aan een elastiekje te hangen. Mijn exemplaar is van 1992 ongeveer. Misschien is dit bij latere versies verbeterd.
Ik ben blij met de verkoop. Het geld is inmiddels besteed: een 5810 van Roco.

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #175 Gepost op: 09 mei 2010, 20:00:54 »
Dönsdorf   -   Deel 47


In deel 35 heb ik geklaagd over de wielen van Roco’s V2001. De vorm en de kleur zijn niet juist. Het idee om de wielen zwart te schilderen, bevalt me maar matig: de vorm blijft fout. Een proefje met de wielen van een V2000 mislukte: de tandwielen passen niet. Een tweede test met de wielen van een V80 verliep iets beter. Nu passen de tandwielen wel, maar deze zitten niet op de juiste plaats op de as. Een tijdje geleden viel een nieuwe set V80-wielen van Roco in de brievenbus. Deze wielen zien er echt veel beter uit.


Foto 201   Wielen van Roco’s Br. V80.

Op de beurs in Dortmund kocht ik een poelietrekker van Fohrmann. Hiermee hoop ik de tandwielen te kunnen verschuiven. Alles in huis, behalve een portie moed om de operatie uit te voeren… Ik verbouw wel eens wat, maar durf niet altijd een perfect uitziend onderdeel in de strijd te gooien om er iets ‘nog beters’ van te maken.


Foto 202   Een tandwiel verschuiven. De as is van Roco’s Br. 215.

Vorige week begon ik toch maar aan de klus. Om de wielen te beschermen tijdens de ‘tandwielverschuiverij’ legde ik een stukje katoen en excentrisch een metalen ring erop. Zo kan de ‘as’ van de poelietrekker de lak van de wielen niet beschadigen. Het verschuiven gaat goed, wat me erg mee valt. Het ‘tandloze’ deel van het tandwiel moet wel voor een deel verwijderd worden. Het tandwiel heeft nog steeds een goede grip op de as.


Foto 158 (nogmaals)   Rechts de V2001 met originele wielen.

 
Foto 203 en 204   Het resultaat.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 15:00:37 door Basilicum »

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Dönsdorf
« Reactie #176 Gepost op: 09 mei 2010, 21:57:44 »
Hallo basil,

Nou dat ziet er inderdaad veeeeel beter uit !!
Dat moet toch een lekker gevoel geven, nu
het resultaat nog beter getrouw over komt.

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Dönsdorf
« Reactie #177 Gepost op: 10 mei 2010, 15:35:44 »
Die LokZug van de vorige pagina is briljant, Basil!

Vraag: wanneer ga je aan de scenery? Ik vind het zo kaal nog. Lijkt me gaaf om al je treinen te zien in een (realistisch) landschap!

Maar, mooie foto's zijn het wel.

J

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dönsdorf
« Reactie #178 Gepost op: 10 mei 2010, 15:58:42 »
Het uitzicht is dat het blijkbaar niet zo snel gaat, Maar wanneer je dan vanaf pagina 1 nog eens alles overloopt blijkt er al veel aan gebouwen en boompjes is geplaatst.
Misschien dat Basilicum eens een overzichts foto kan tonen?
Het komt zeker kortelings in orde.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #179 Gepost op: 10 mei 2010, 19:33:34 »
Zeker, de baan is nog kaal. De bouw ligt helaas al een tijdje stil. Het beetje tijd, die ik voor de hobby heb, stop ik in het materieel en Beneluxspoor. Mijn baan zal nooit zo mooi, gedetailleerd en realistisch worden als, bijvoorbeeld, Boppard, Preiserland of Schwarzburg. Dat streef ik ook niet na. Rijden heeft bij mij prioriteit 1, scenery prioriteit 2. Bomen en ander groen kleden de baan wel meer aan en geven direct een betere sfeer (zie de delen 43 en 44). Mijn bomen zijn intussen weer in een doos verdwenen: ‘iemand’ smeet één boom om, zodat de rest met een domino-effect vrolijk mee onderuit ging. Ze stonden tijdelijk los op de baan. In de toekomst lijm ik het groen vast. Het is wel de bedoeling, dat er meer scenery en bebouwing komt. De ringloods moet hoognodig gemonteerd worden; de stationsoverkapping vraagt om een verfje, definitief dakbeschot en verlichting; er is ruimte voor een fabriek, een houthandel of zagerij en een benzinepomp; de raccordementen naar die bedrijven moeten nog aangelegd worden; in en om het Bw komen nog waterkolommen, bezandingsinstallatie, lichtmasten en dergelijke zaken; de bekoling is nog erg provisorisch; linksachter het Bw is er ruimte voor een stukje voorstad… Kortom: nog genoeg te doen, maar ik heb daar geen haast mee.

Overzichtsfoto’s? Dat is een goed idee. Gun me wat meer tijd, dan kan ik dat combineren met een ander idee. :)

Groet,
Basilicum