Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 21:51:59
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545732 keer)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1260 Gepost op: 26 februari 2017, 20:32:07 »
De spanten dragen de dakopbouw, wat weer daglicht geeft.
Bij de dak opbouw ben je wel de spanten nodig, als je over de windbelasting na denkt.
Word mooi Bas (y)
Have fun every day, before you know it's..........

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1261 Gepost op: 26 februari 2017, 22:29:58 »
Spanten alleen op Pilasters. Maakt de te plaatsen windverbanden ook sterker!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1262 Gepost op: 27 februari 2017, 07:42:24 »
Dank voor de raad! :)

Wat is het probleem?

De constructie van Auhagens daglicht heeft meer spanten per strekkende meter. Om precies te zijn: twee keer zoveel als het aantal pilasters per dezelfde lengte. Een oplossing is, om de spanten boven de vensters in te korten, zodat ze alleen nog ramen van het daglicht op hun plaats houden.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1263 Gepost op: 27 februari 2017, 09:58:27 »
De ramen van het daglicht ? Er gaat me nu een licht op. Daglicht wordt hier gebruikt in de zin van een dakconstructie met vensters teneinde het daglicht binnen te laten, terwijl ik het had over het verschijnsel tussen zonsopgang en zonsondergang.

Geef mij het Duitse "Oberlicht" maar, minder verwarrend.

Tsjonge,..ik ben weer lekker bezig met m'n taal  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1264 Gepost op: 27 februari 2017, 10:25:41 »
Spanten alleen op de kolommen.
Een spant in het midden van een latei geeft onnodige extra belasting op de latei. Geeft ook meer doorbuiging waardoor een spant op een latei tov een spant op een kolom in z'n geheel zakt. Er ontstaan dan golven in het dakvlak.

Een paar plaatjes uit "bouwen in staal":



In het onderste plaatje ook een voorbeeld van een remverband voor de kraanbaan.


Deze hal is een stuk groter dan jouw model maar het principe is ook hier: spanten op kolommen.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1265 Gepost op: 27 februari 2017, 12:26:11 »
Dank voor de documentatie, Hans.
Het voedt mijn vermoeden, dat ik te weinig Evergreen-styreen voorradig heb.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1266 Gepost op: 22 maart 2017, 20:40:07 »
Dönsdorf   –   Baubericht 228


Oberwankler Lokschuppen – 14

Na bezichtiging van dit project is Waldstein vertrokken (zie Deining 371 en 372). Er kan dus weer verder geprutst worden.

De draagconstructie voor de loopkat is bijna klaar. De liggende profielen had ik met wat hulpstukken aan de muren kunnen monteren, maar ik koos voor kolommen in de vorm van staande Evergreen-profielen.


721   Loopkat in testopstelling.

Om de haak met katrol aan de loopkat te hangen, dacht ik naaigaren te gebruiken. Helaas werkt het minuscule gewicht van de haak niet mee om het tot kabel gepromoveerde garen recht te trekken en te houden. Ik moet nog ergens lood hebben, maar twijfel of dat onzichtbaar of overtuigend ogend in de buurt van de katrol aan te brengen is. Nadelig voor modelbouwtoepassingen is dat veel soorten garen pluizen. Vanaf een afstandje zie je dat niet zo goed, maar van dichtbij zie je overal draadjes van het garen ‘wegspringen’. Dat kan ik me niet herinneren van project Fuchs Bagger (zie Bauberichte 166 en 167). Ik zal eens kijken of van die draad nog wat over is.

Rondkijkend op een modelspoorbeurs vond ik van het merk Wills een draaibank en een kolomboormachine, die met een kleine elektromotor en banden worden aangedreven. De schaal is 1:76, dus net iets te groot, maar dat valt in de praktijk misschien nog wel mee. Hiermee haal ik me behoorlijk wat extra werk op de hals, want de witmetalen delen zijn nogal bewerkelijk. Bramen verwijderen, gaten opboren, schilderen, monteren.


722   De machines komen bij de vensters te staan.


723   Inspirerende afbeelding. Wills SSAM 102, workshop set.
Afbeelding gevonden op internet.


Met vriendelijke groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1267 Gepost op: 22 maart 2017, 22:12:42 »
Ik heb ook een keer naaigaren gebruikt. Ik heb toen de haak voorzien van wat zwaars en vervolgens de garen vast gelijmd aan de katrol van de haak en bovenin. Daarna bleef het redelijk recht hangen.
groeten,
Auke

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1268 Gepost op: 22 maart 2017, 22:22:13 »
Hoi Bas,

Idee om net boven de haak en klein bolletje visserslood te klemmen?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1269 Gepost op: 22 maart 2017, 23:08:11 »
even het garen inspuiten met haarlak , of eerst door de verdunde houtlijm en dan met 2 punaises op een latje spannen
Alst droog is kan je afknippen wat je nodig hebt en is t strak

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1270 Gepost op: 22 maart 2017, 23:22:14 »
hallo,

je kunt voor je kabels ook dyneema vislijn nemen.
Dit is een slappe gevlochten lijn die ook heel dun (bv 0,3 mm of dunner) verkrijgbaar is.
Is onmogelijk sterk en inderdaad met een klein visloodje hangt hij strak.
gedraagt zich heel anders dan gewone vislijn
Mooist is even aan een kennis zon stukje te vragen.

succes jandcargo



charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1271 Gepost op: 23 maart 2017, 08:30:27 »
IJzergaren is glad. Heb ik ooit gebruikt om een van mijn Fleischmann kraanwagens van nieuwe kabels te voorzien.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1272 Gepost op: 23 maart 2017, 09:26:13 »
De constructie van de takel bekijkend, dient deze opgehangen te worden aan een kabel, die in twee lussen hangt. Montage van vislood is dus niet zonder meer mogelijk. De gedachte om de takel te verzwaren, borrelde bij mij ook op, maar verder dan een gedachte ben ik nog niet gekomen. Ik verwacht namelijk door de twee lussen – dus vier ophangpunten – meer lood dan gewenst nodig te hebben.


724   De tweede takel van rechts geeft het principe van Auhagens takel weer.
Bron: vaartips.nl.

Ik kan de loopkat ook vervangen door een eigen constructie, zodat een verzwaarde takel eenvoudig aan een enkele, lusloze kabel hangt. Er moet nog wel een hangende kabel met schakelkast bij voor elektrische bediening of een lus van iets kettingachtigs om handmatig te kunnen hijsen.

In verdunde houtlijm gedrenkt garen, Dyneema-vislijn en ijzergaren neem ik in overweging.
Dank voor alle tips! (y)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1273 Gepost op: 10 april 2017, 20:15:08 »
Dönsdorf   –   Baubericht 229


Groter geworden?

Zolang ik met modelspoor bezig ben, bouw ik in de schaalverhouding H0. Kleinere schalen vind ik mooi om te zien, maar zijn me te bescheiden. Grotere daarentegen bekoren me steeds meer. Op beurzen als Eurospoor, Intermodellbau en Rail sta ik altijd langer te kijken bij spoor 0 en nog langer bij spoor 1.


725   Stand van KM1 tijdens Intermodellbau 2017.

Spoor 2 kan me ook fascineren. In de smalspoorvariant 2m pas ik het al jaren ‘s zomers in de tuin toe, maar het geeft mij niet meer de voldoening, die ik in grotere schalen zoek. Dat komt mede door het te los toepassen van de schaalverhouding door LGB. Op deze manier kan verschillend materieel, dat in werkelijkheid op sporen met uiteenlopende wijdtes rijdt, toch van dezelfde rails gebruik maken en onderling gekoppeld worden. Ook Piko rommelt in spoor 2 met de schaal. Deze modellen hebben hun voorbeeld in normaalspoor, maar zijn gebouwd voor smalspoor, waardoor veel modellen mij een vreemde indruk geven. Kortom: spoor 2 is me te houtje-touwtje, te rommelig, te bij elkaar geknutseld.
Een ander punt is mijn tanende belangstelling voor smalspoor. Normaalspoor in 1:22,5 bestaat ook. Daarvoor is veel zelfbouw gevraagd, wat me iets te veel hobbytijd kost.

‘Sjoemelen’ met schaalverhoudingen komt meer voor. Zo varieert de schaal van spoor 0 tussen 1:43,5 en 1:45. Voor een rijtuig met werkelijke lengte van 26,4 meter geeft dat op schaal een verschil van 607 – 587 = 20 mm. Ook in spoor 1 wordt met de schaal gegoocheld, maar dan vooral in de lengte. Zo zijn de m-rijtuigen van Märklin 750 mm lang, in plaats van 26.400 / 32 = 825 mm.


726   Ritselen met verhoudingen.

De verhouding 1:32 heeft me eerder beziggehouden. In Baubericht 137 schreef ik er al eens over. Toen schoof ik het op de lange baan met de woorden: “Dat kan altijd later nog; als ik groot ben.”
Een model uit de actuele nieuwighedenlijst van KM1 trekt me nu toch over de streep. Het gevolg is, dat mijn 2m-verzameling op termijn vervangen zal worden door spoor 1. Inmiddels ligt de actuele KM1-catalogus onder handbereik op mijn nachtkast of bureau. Oplettende lezers hebben het al opgemerkt (zie Deining 371).

Mijn H0-baan en -verzameling blijven behouden. Een van de redenen is, dat 1:87 mij de mogelijkheid geeft in mijn eigen ruimte en tijd, dus niet in verenigingsverband, met lange treinsamenstellingen te rijden.


Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1274 Gepost op: 10 april 2017, 21:02:21 »
Daarmond stond bij mij dit jaar niet op de agenda. Dat je daar hebt staan druipkaken en likkebaarden bij de grote(re) schalen, kan ik me goed indenken, zelf betrap ik me er ook elke keer weer op.
Veel plezier van je voorpret, en bedenk daarbij: het hebben van de zaeck is vaeck 't einde van 't vermaeck  ;) :P