Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545721 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1230 Gepost op: 07 februari 2017, 09:11:04 »
Dat met die Kristal Klear is wel de fraaiste oplossing voor loodsdeuren die naar buiten openzwaaien. Omdat Bas er niet naar vraagt doe ik het maar. Hoeveel tijd kost deze methode per ruitje ? Ik ben hier nieuwsgierig naar vanwege het feit dat ik straks tegen driehonderdzestig ruitjes zit aan te hikken.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1231 Gepost op: 07 februari 2017, 09:35:49 »
Goede vraag.
Ik heb er nog eentje: Hoe breng je Kristal Klear aan zonder dat het wegstroomt, kleeft aan de ondergrond en de hele deur onbruikbaar maakt?

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1232 Gepost op: 07 februari 2017, 10:03:47 »
Kortom: Jan, wij willen weten hoe dat het beste kan.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1233 Gepost op: 07 februari 2017, 10:31:02 »
Ik heb al heel wat met Kristal Clear gewerkt en het geeft een prima resultaat. Een coctailprikketje in het flesje dopen en van een hoek naar de andere hoek trekken. Je kunt ook 'vlak' werken waarbij je de clear over het oppervlak trekt en dan vult het 'gat'van het raam zich vanzelf. Bij mijn steenfabriek en op de kempenaar gaf het een prima resultaat zonder dat er overvloedige resten zichtbaar achterbleven. Suuk6

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1234 Gepost op: 07 februari 2017, 20:20:44 »
Aha, weer wat geleerd.
Steve laat in dit filmpje zien wat Henk omschreef.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1235 Gepost op: 07 februari 2017, 20:57:19 »
Citaat van: Chirpy Chirpy Charp Charp
Kortom: Jan, wij willen weten hoe dat het beste kan.

Nou, aan dat verlangen is al uitgebreid tegemoet gekomen, dacht ik zo.
Evenwel het beste en daarmee belangrijkste advies is nog niet gegeven: koop een potje van dat spul (als je die paar öri niet kunt missen kun je deze hobby beter links laten liggen) zoek een tandenstoker, cocktailprikker, sateh- of shaslickspies of iets dergelijks (het hoeft net per se van hout of bamboe te zijn) en probeer het eens.
Vóél die magie wanneer zo'n velletje zich over de raamopening spant, belééf die spanning of dat velletje in tact blijft tijdens het drogen, bespéúr die weldadige voldoening wanneer tenslotte zo'n puntgaaf ruitje klaar is de gierende (model)noordooster te weerstaan.

Voor een paar deurtjes zoals die van mij zul je wel even wat tijd moeten uittrekken, maar als de bereidheid ook daarin te investeren niet aanwezig is, geldt hetzelfde als in het geval van die niet te missen Luttele öri.
Het levert wel de nodige meditatieve momenten op, of eventueel een leerzame en/of aangename kout met een huisgeno(o)t(e). En dat is ook wat waard.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1236 Gepost op: 07 februari 2017, 23:21:42 »
Het antwoord van Henk en het filmpje van Steve, gevoegd bij de buitengewoon meeslepende tekst van Jan, zijn dermate overtuigend dat ik wel gek zou zijn om die dertig deurtjes van mijn lokloods niét met Kristal Klear van raampjes te voorzien. Daarna kan ik altijd nog psychiatrische hulp zoeken.

Ben benieuwd wat Bas gaat doen.

En Jan,...ik blijf liever aan de rechterkant van de weg ter vermijding van tegenliggers  :D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1237 Gepost op: 08 februari 2017, 11:01:44 »
@p8
Brawa heeft die toch al in zijn assortiment gehad? Zie ook: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_38
Of is niet elke br38 ook een p8?
groeten,
Auke

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1238 Gepost op: 08 februari 2017, 11:05:08 »
@ Auke: De vraag stellen is um beantwoorden: https://de.wikipedia.org/wiki/Baureihe_38 (weblink van jouw link :))

Groet,
Michel

edit: Al ben ik al lezende toch wat minder zeker van mijn antwoord....
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2017, 11:11:33 door tothebeach. Reden: edit toegevoegd »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1239 Gepost op: 08 februari 2017, 11:14:06 »
Dus brawa hebt een br38.4 uit gebracht. Dat is volgens die link dan een Bayerische P 3/5 H
Vandaar dat ik niet zo warm werd van die loc toen ik hem ontdekte.. Ik ben namelijk ook erg fan van de p8
groeten,
Auke

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1240 Gepost op: 08 februari 2017, 11:58:49 »
Hoi Bas,

Ik lees dat de P8 / Br 38 van Fleischmann je niet aanspreekt. De Trix-versie misschien wel? Hier met een Wannentender:


716 Trix 22382

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2017, 12:38:55 door 44 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1241 Gepost op: 08 februari 2017, 12:55:07 »
Ruud,

Ik ben het met Bas eens det het tijd wordt voor een Brawa p8, of van Esu met alles erop en aan.
De Flm was echt niet slecht, zeker niet toen het model ergens in de 80 jaren uitkwam, maar nu is het model toch gedateerd, en zo ziet die van Trix er ook uit, en dat kun je ze kwalijk nemen want bij hun is het een ontwikkeling van een jaar of 4 terug dacht ik. Ik vind die van Trix in principe nog slechter dan de veel oudere Flm, overigens vind ik dat van veel Trix modellen sinds ze bij M zitten.

Mvg Theo

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1242 Gepost op: 08 februari 2017, 18:54:57 »
Theo: wat zijn jouw specifieke punten qua trix' P8, ter vergelijking met de genoemde nadelen van de Fleischmann P8?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1243 Gepost op: 08 februari 2017, 20:06:48 »
Dönsdorf   –   Baubericht 225


Oberwankler Lokschuppen – 11

Het is juist, dat Brawa een loc van de Baureihe 38 in het assortiment heeft. Inderdaad een P 3/5 H, later Br. 384. Prachtig model. Deze loc is van oorsprong een Beierse machine en heeft vier cilinders. Logisch, want honderd jaar geleden begon een beetje zichzelf respecterende spoorman uit Bayern een hoofdbaanloc pas te waarderen, als er vier cilinders op zaten. Heel anders dan een zuinige Pruis, die twee cilinders eigenlijk wel genoeg vond. Uitzonderingen laat ik voor het gemak maar even buiten beschouwing.


717   Brawa 40654, Baureihe 384.
Foto: Brawa.

De P8 van Märklin/Trix heeft bij mij dezelfde uitwerking als het model van Oskar: ik wordt er niet hoteldebotel van. Hopelijk levert Mätrix er Kolbenstangenschutzrohre bij, anders is de detaillering rond het eerste loopwiel wel wat karig.
Het mooiste H0-model van een P8 op dit moment is die van Weinert. Deze wordt als Bausatz geleverd. Ik heb alleen geen tijd en zin om daarvan een goede loc te maken. Misschien later, als ik groot ben…
Zoals gezegd: ik wacht rustig af wat de toekomst brengt.

Terug naar Oberwankl, naar de locloods in aanbouw.
Onverwacht was er vandaag meer tijd om te knutselen. Ik sneed gaten in een stuk karton en probeerde ze te bewerken met Kristal Klear. Goed dat ik dat eerst eens uitprobeer, want dat kunstje heb ik nog niet in de vingers. Ik moet nog ervaren hoeveel van dat goedje nodig is om een ruitje te maken en hoe kleine luchtbelletjes vermeden kunnen worden. Verder heb ik twee deuren van een eerste laag verf voorzien.


718   Karton met Kristal Klear en enkele deuren met een eerste laag verf. Nog niet alles is droog.

Ik heb ook geprobeerd een passend ruitje te maken van doorzichtig, styreenachtig materiaal. Dat lukt wel, maar is veel werk. Het materiaal, dat ik hiervoor in huis heb, is eigenlijk ook te dik. Zie de bovenstaande linker deur.
Misschien maak ik kleine ruitjes van die doorzichtige velletjes, die vaak onderin een bouwdoos liggen. De ruitjes kunnen dan met Kristal Klear in de sponningen worden gelijmd. Voordelen hiervan zijn, dat ik me geen zorgen hoef te maken of er luchtbelletjes in de Kristal Klear-ruiten ontstaan, de dikte van het glaswerk overal gelijk is en de doorzichtigheid groter lijkt te zijn.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2017, 12:39:52 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1244 Gepost op: 08 februari 2017, 20:25:33 »
even die weinart bauset loc br 38

€ 812  ::) ::) ??? ??? :o :o