Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544500 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1200 Gepost op: 13 december 2016, 13:00:03 »
Dank voor de informatie, Peter.
Hier kan ik wat mee. :)

Groet,
Bas

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1201 Gepost op: 13 december 2016, 19:35:48 »
Hier bij mij op het werk is het ook zoals @charp beschrijft.




foto's uit eigen telefoon..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1202 Gepost op: 13 december 2016, 20:42:52 »
Ook een mooi voorbeeld, Dirk Jan. De loodsen die ik heb bezichtigd waren veel hoger en er kwam nogal wat daglicht binnen via hoog geplaatste ramen. Daar reageerde mijn smartphonecamera kennelijk niet erg goed op. Daglicht en TL-licht tegelijk, bedoel ik.

Op jouw foto's is goed te zien waarom er onder de loopkat geen schaduw hoeft te vallen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1203 Gepost op: 13 december 2016, 21:31:32 »
Ook een mooi voorbeeld, Dirk Jan.

Op jouw foto's is goed te zien waarom er onder de loopkat geen schaduw hoeft te vallen.


Peter

Dat dacht ik. Bij een vorige werkgever van mij een scheepswerf hadden ze dat ook niet. Daar kon het nog wel eens akelig donker worden als er een complete sectie van het achterschip in de hal lag..
« Laatst bewerkt op: 14 december 2016, 09:41:26 door DJV. Reden: Spelling. »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1204 Gepost op: 14 december 2016, 07:36:49 »
Deze foto's geven nog meer inspiratie.
Dank je wel, Dirk Jan. (y)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1205 Gepost op: 16 december 2016, 20:24:22 »
Dönsdorf   –   Baubericht 219


Roco’s remslangen

Onlangs verscheen een splinternieuw model van Roco op mijn bureau. Snel pakte ik hem uit. Wat een mooie machine! De cabines zijn grotendeels vrijgehouden van zichtbelemmerend binnenwerk, evenals de bagageruimte. Bagageruimte? Jawel, het is een Oostenrijkse Gepäcktriebwagen met locomotiefallures.


698   ÖBB 4061.22.
Foto: Roco 73306.

De Reihe 4061 is een serie van 25 voertuigen, die tussen 1956 en 1959 in dienst kwam. De bagageruimtes bleken niet aan de wensen te voldoen en werden in de jaren ’70 buiten gebruik gesteld. Hierdoor verloor de serie het predikaat Elektrotriebwagen, werd voortaan Lokomotive genoemd en hernummerd in 1046. Dezelfde cijfers, maar in andere volgorde. De serie deed tot 2003 dienst.
Kwam deze Elektrotriebwagen wel in Dönsdorf? 4061.22 was gestationeerd in Salzburg en reed ook treinen naar München, zoals de Blauer Enzian. Het kan best voorgekomen zijn dat hij, bij wijze van uitzondering, doorreed naar Frankfurt am Main en dus door Dönsdorf kwam.
Het model is bemand met een nieuw figuur, die zonder pet op zijn hoofd zijn werk doet. Dit zorgt voor welkome afwisseling in mijn materieelpark.


699   Machinist.

De doos bevat een paar zakjes met onderdelen. De ene bevat metalen nummerplaten en de andere remslangen, modelkoppelingen en dergelijke. Het valt me meteen op, dat de remslangen kleiner zijn dan voorheen. Een positieve ontwikkeling. Bij Fleischmann’s E69 05 zag ik dat ook al (zie Deining 357 en verder). Hieruit blijkt de samenwerking tussen of samensmelting van Roco en Fleischmann. Misschien laat ik hiervan een voorraadje komen om mijn 57’ers mee uit te rusten (zie Baubericht 211).


700   Remslangen. Links Brawa, midden Roco nieuw, rechts Roco oud.

De bundeling van RoFl is niet alleen te zien aan de verpakkingen van het materieel, maar in de loop der jaren ook aan nieuwe modellen. Werden sleeptenderlocomotieven van Roco voorheen aangedreven op tender- en drijfwielen, geschiet dat tegenwoordig bij nieuwe ontwerpen op enkel twee tenderassen, zoals Fleischmann al jaar en dag doet. Aan modellen van Fleischmann hoefde vroeger bijna nooit losse onderdelen aangebracht te worden. Vandaag de dag krijgen nieuwe Fleischmann-modellen een zakje onderdelen mee.
Zo zie je weer, dat er maar een constante is en die heet verandering.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 16 december 2016, 20:29:18 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1206 Gepost op: 16 december 2016, 20:57:49 »
Ik ben niet tegen verandering, maar dat van die aandrijving op slechts twee assen ligt bij mij gevoelig, zoals je weet.

Mooie aanwinst, Bas !


Peter
« Laatst bewerkt op: 17 december 2016, 10:59:09 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1207 Gepost op: 17 december 2016, 08:48:08 »
Stel je niet te veel voor bij de verlichting in fabriekshallen, die was vroeger vrij minimaal. Schaduwen van loopkatten was wel het minste probleem. Verder veel daglicht, bijvoorbeeld door deuren in de gevel open te zetten. De ruitenwasser kwam tenslotte ook niet vaker dan in het decennium...

Licht werd vaak geconcentreerd op de werkplek. Een goede lamp op de draaibank dus bijvoorbeeld.

Ik heb laatst een fabriekje van Kibri gekocht, maar ga voor ik die in mekaar lijm de vorderingen hier maar eens volgen. Die segmenten maken een veel individueler gebouw mogelijk.

Groet, Sicco Jan

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1208 Gepost op: 17 december 2016, 10:17:56 »
Je kunt op het Youtube kanaal van Roco 2 filmpjes vinden over de ontwikkeling van de ÖBB 1046/4061. Heel interessant zeker als je het model in de verzameling hebt.

MvG Peter,

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1209 Gepost op: 18 december 2016, 18:41:46 »
Heb bij mij op het werk ook nog een foto genomen van de loopkraan binnen voor de verlichting :



Zoals je ziet : gewoon wat TL lampen aan het plafond, en de kraan die eronderdoor loopt, zonder verlichting aan de kraan zelf.
Buitenlicht komt gewoon binnen langs paar smalle raampjes.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1210 Gepost op: 19 december 2016, 19:53:38 »
Dönsdorf   –   Baubericht 220


Oberwankler Lokschuppen – 6

Wederom dank voor een inspirerende foto. Voor de loopkat heb ik al wat materialen in huis gehaald, maar verder dan de prakkiseerfase ben ik daarmee nog niet gekomen.
Even verderop links op dit forum is een foto te zien, die de indruk geeft van een vergevorderd bouwstadium van de loods. Dat het niet meer dan een indruk is, toont de volgende afbeelding.


701   Zo liggen de gevels er nu bij.

De binnenwanden zijn nu aan de beurt. Daarvoor is plamuur nodig, maar dat goedje blijkt niet meer als verwerkbare substantie voorradig te zijn.


Met vriendelijke groet,
Bas

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1211 Gepost op: 19 december 2016, 20:09:38 »
Mooi Bas, dit brengt me op ideeen voor onze baan, dat bouwkasten systeem. Ben benieuwd als het klaar. (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1212 Gepost op: 29 december 2016, 20:48:35 »
Dönsdorf   –   Baubericht 221


Oberwankler Lokschuppen – 7

Het plezier aan de bouw van de loods laat een beetje te wensen over. Auhagen levert niet alle benodigde onderdelen met een pleisterlaag. Die heb ik wel nodig. Ik ben dus genoodzaakt dat zelf te doen en voer dat met gepaste tegenzin uit. Geklieder met plamuur behoort niet tot mijn scala aan liefhebberijen. Eindelijk heb ik een studium bereikt, dat ik kan zeggen met het behaalde resultaat enigszins tevreden te zijn. Verf erover, gevolgd door een lichte verwering, en dan kan ik eindelijk de binnen- aan de buitenwanden lijmen. Maar tot dat moment zullen nog aardig wat treinen over het Beneluxspoor rijden, want zo snel bouw ik niet.


702   Pleisterwerk.

Intussen denk ik na over de in te bouwen loopkat. Bovenstaande foto’s helpen daarin behoorlijk. In Houten kocht ik onlangs een voorraadje elektromotoren, zodat de Preiserlein niet aan een ketting hoeven te sleuren. Dat setje scheelt mij een aantal hoofdbrekens over het maken van de loopkat zelf, want een loopkat en een takel zijn eraan toegevoegd. Het dingetje past met een beetje goede wil over H-balken van Evergreen, die ik heb liggen.


703   Toch handig om te weten: aan dit setje is een loopkat in viervoud toegevoegd.


Met vriendelijke groet,
Bas

HDV_27

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1213 Gepost op: 30 december 2016, 21:50:12 »
Hai Bas,

Ziet er (alweer) strak uit!

Over eventuele schaduw door de bovenloopkraan zou ik mij niet al te druk maken. De benodigde verlichtingssterkte wordt bepaald door de normale werkzaamheden op de werkvloer. Anno 2016 ca. 500 lux op het werkvlak, voor grof metaalwerk soms lager, maar voor circulatie volstaat al 100 lux (zie ook NEN-EN 12464-1). Onder de last mag niet normaal gewerkt worden (behalve aanpikken e.d.) zodat daar meer met indirect licht (of minder licht) gewerkt worden.

In veel oude locloodsen mag je blij zijn als je 200-300 lux haalt. Veel vuil en aanslag (en zwarte locomotieven...). Dat kan voor een deel met kunstlicht, maar vooral daklichten of grote gevelkozijnen waren vroeger 'gewenst' om dit te bereiken.


Groetz,

Hans
(die na jaren toch maar eens een reactie achterlaat i.p.v. stil mee te lezen)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1214 Gepost op: 31 december 2016, 09:43:32 »
Dank voor je reactie, Hans. (y)
Het komt wel goed met de verlichting in de Oberwankler Lokschuppen. Alleen verwacht ik dat de hoeveelheid licht groter wordt dan in een gangbare loods uit de zestiger jaren. Ik denk erover om niet 1 x 6 lichtpunten toe te passen, maar 2 x 3. Even veel, zul je denken. Dat klopt wel, maar bij 2 x 3 kan met een extra schakelaar de helft uitgeschakeld worden. Dat kan handig zijn bij fotografie.

Goede jaarwisseling!
Bas