Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544394 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #975 Gepost op: 11 januari 2015, 20:10:20 »
Dönsdorf   –   Baubericht 183


Lange loods – 19

De oude loods is van de baan verdwenen. Aan de rails zijn hier en daar aan de zijkant draden gesoldeerd. Dat is voor de nieuwe loods niet zo handig, want zo zullen problemen met de vloer ontstaan. De vloer aanpassen wil ik niet. Ik kan met veel gedoe de tinresten wel gedeeltelijk verwijderen, maar vervangen van twee meter rails is eenvoudiger. De bedrading soldeer ik aan de onderkant van de nieuwe spoorstaven. Na een avondje werk is het tijd voor…


630    De eerste proefopstelling.

De volgende stap is de definitieve inrichting van de loods. De hefbokken krijgen geen plaats in de loods. Wel de reeds eerder getoonde elementen (zie Baubericht 181) aangevuld met een aantal andere onderdelen, die ik in de loop der jaren verzameld heb.


631    Losse onderdelen.

De vakkendoosjes bevatten loclantaarns, pompen, lichtmachines, een enkele stoomfluit, ketels, ventielen, gereedschap en dergelijke om de vloer en werktafels mee te vullen. Van cleandeskprinciples of schone werkplekregels heeft men in de jaren zestig van de twintigste eeuw gelukkig nog niet gehoord. Toch zal het interieur van de lange loods niet zo’n chaotische indruk gaan geven als op foto, die Arthur eerder liet zien. Auf Sauberkeit soll man achten, is de gedachte.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #976 Gepost op: 22 januari 2015, 20:49:51 »
Dönsdorf   –   Baubericht 184


Lange loods – 20

De loods is ingericht. Ik ben bewust terughoudend geweest met het aantal elementen, zodat geen overdaad ontstaat. Twee Preiserlein brengen het interieur tot leven.


632   Loodsinrichting.

Het dak is aan de beurt. De vier dakplaten moeten ingekort worden. Dat is voor mij een spannend klusje, want bij de oude loods ging dat destijds niet helemaal naar wens. Gelukkig gaat het deze keer veel beter. Twintig jaar oefening blijkt toch vruchten afgeworpen te hebben. De platen zijn door Pola al verweerd, maar bij de ene bouwset meer dan bij de andere. Dat komt waarschijnlijk door de verschillende oplagen van mijn twee bouwdozen. Om dit euvel te verhelpen, behandel ik ze met verdunde verf, voordat de platen op de loods gelijmd worden. Mocht in de toekomst een storing in de verlichting optreden, onderhoud of andere werkzaamheden nodig zijn, kan ik het pand met enige moeite van de baan halen en het interieur onderaf bereiken.


633   Langzaam nadert dit project zijn voltooiing.

Als het dak erop zit, worden schoorstenen aangebracht, gevolgd door een serie regenpijpen. Nu is het wachten, totdat de lijm droog is. Daarna volgen hier en daar nog tipjes vervuilende verf en kan het bouwwerk naar zijn definitieve plek verhuizen.


Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #977 Gepost op: 22 januari 2015, 22:14:11 »
 (y)mooie loods geworden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #978 Gepost op: 30 januari 2015, 19:10:06 »
Dönsdorf   –   Baubericht 185


Lange loods – 21

De nieuwe lange loods is klaarder dan klaar en ik ben er zelf ook klaar mee. Helemaal klaar. Ik zet het pand op zijn plek, sluit de verlichting aan en vink dit project af.


634   Eerst wordt de vloer tussen de sporen gelegd.


635   Dan komt de loods er overheen.

Het aantal onderdelen is – zonder inrichting, zoals meubilair, gereedschap en figuren – op 580 blijven steken. Uit de twee bouwdozen van Pola haalde ik 158 delen en uit setje 48655 van Auhagen kwamen 14 afdekplaten. Voor de verlichting gebruikte ik 1 gelijkrichter, 15 leds en 5 weerstanden. De rest is eigen productie. De dakspanten en verlichting samen bestaan uit 239 deeltjes, waarvan 216 zelf gemaakt zijn. Geen wonder dat ik voor de bouw meer tijd voor nodig had dan verwacht. Bij de bouw van een brug als deze stellen deze aantallen natuurlijk heel weinig voor, maar voor een eenvoudig uitziende loods vind ik ze aanzienlijk.


609 (herhaling)   Toen en nu: het interieur van de oude…


636   … en de nieuwe lange loods.

Als ik weer zin heb om met scenery bezig te zijn, kunnen de sporen voor en achter de loods gedeeltelijk bestraat worden. Meer foto’s van dit project zijn even verderop rechts op dit forum te vinden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2015, 09:39:02 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #979 Gepost op: 30 januari 2015, 19:53:37 »
 (y)
effe zin maken  voor die loods ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #980 Gepost op: 30 januari 2015, 20:33:32 »
Very nice   (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Simon BR39

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #981 Gepost op: 30 januari 2015, 21:34:35 »
zou er bijna zelf in gaan overnachten  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #982 Gepost op: 30 januari 2015, 22:04:33 »
Mooie sfeer in de nieuwe loods. Ik heb het idee dat de verlichting aan de zijwanden veel scheelt qua totaalindruk.

Hoe fotografeer je trouwens dit soort binnenscènes?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #983 Gepost op: 30 januari 2015, 22:45:40 »
Heel fraai, Bas (y). Een wereld van verschil.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #984 Gepost op: 31 januari 2015, 09:02:36 »
Dank dank! :)
Voor binnenscènes zet ik buiten de loods de camera op de rails en fotografeer door de deuren naar binnen. Dit pand is puntsymmetrisch en heeft dus aan de voor- en achterkant deuren. Zo ontstaat op foto's 609 en 636 het effect alsof de fotograaf bij de achterwand staat.

Groet,
Bas

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #985 Gepost op: 31 januari 2015, 13:28:42 »
Hallo Bas,

Dat is nog al een verschil met die nieuwe binnenzijde,ziet er sfeervol uit! (y)


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #986 Gepost op: 07 februari 2015, 15:42:01 »
Dönsdorf   –   Baubericht 186


Treinendokter

Na een tijdje lui achterover zittend van mijn pas afgeronde project genoten te hebben, pak ik het werk aan de baan weer op. In afwachting van de volgende, grotere klus voer ik behoorlijk achterstallig onderhoud uit aan tijdelijk terzijdegesteld materieel.
De eerste patiënt is een V100. Die vraagt al maanden om een poets- en smeerbeurt. Een werkje van hooguit een uur, maar ik weet het natuurlijk weer te rekken door de handgrepen in RAL 3002 te steken. Het is een rode, zijdematte verf van Humbroll en die heeft wel even tijd nodig om uit te harden. Daarna moet er nog een matte lak overheen.
Intussen schreeuwt mijn oudste dieselloc in de wachtkamer om een soortgelijk onderhoud.
Komt u binnen. Wat scheelt eraan?
Dit Roco-dametje van de Baureihe 290 slurpt de laatste tijd meer stroom, dan dat ze snelheid maakt. 600 tot 700 mA bij 6 Volt is me toch wat gortig. Zou er wat met de motor aan de hand zijn? Ik haal hem eruit en meet hem na. 120 mA bij 6 Volt. Niet slecht, maar wel wat ongelijkmatig. Ik maak de koolborstels en collector schoon. De ongelijkmatigheid is verdwenen. Wat nu? Er ontwikkelt zich een vermoeden dat een reeds lang voor mij uitgeschoven en vooral smerig karwei van nieuw uitstel absoluut niets wil weten. Kortom: de draaistellen moeten volledig uit elkaar voor een grondige reiniging. Dat hierbij een arsenaal wattenstaafjes verontreinigd wordt met afgewerkte olie en vet, is een offer dat gemaakt moet worden. Als de dieselloc eindelijk weer in elkaar zit en een proefritje maakt, is het stroomverbruik gezakt naar 400 mA en maakt ze weer behoorlijk vaart.


637   Schoon en gesmeerd.

Wie is er dan aan de beurt?
Mijn vader is bezig aan een motorwagen. Ook die vreet stroom en staat bij elke biels stil. Die halen we samen uit elkaar. Ik maak alles schoon en hij verbindt hem elektrisch door met een bijbehorende stuurstandwagen. Ook opgelost.
De volgende!
Vier ombouwers van de Bahnmeisterei hobbelen meer over de rails dan dat ze rijden. Een controlerende blik levert de volgende poetsbeurt op. Deze keer alleen de wielen, want aan de loopvlakken kleeft een dikke laag viezigheid. Ik trek een nieuwe doos wattenstaafjes open en ga ze met wasbenzine te lijf.
Wie kan ik helpen?
Een drieassige stoomloc heeft problemen met de stroomafname. Ik leg het machientje ondersteboven op de onderzoekstafel en laat met twee draden tegen de wielen de wielen hortend en stotend draaien. Mijn andere hand duwt de volgende in wasbenzine gedoopte wattenstaaf tegen de wielen, die weer gaan glimmen en steeds gelijkmatiger draaien. Nog even de stroomafnemers met een penseeltje bewerken en ze kan met minieme drupjes olie links en rechts weer de baan op.

Mijn materieel bewerken met transmissie-olie? Daar begin ik nog niet aan. Het is mij nog onduidelijk welke negatieve invloeden dit goedje op lange termijn heeft. Nee, ik laat zulke testen voorlopig aan anderen over.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 15:47:04 door Basilicum »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #987 Gepost op: 07 februari 2015, 16:08:57 »
Je kan bijna een wasstraat beginnen voor modeltreinen!  ;D (y)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #988 Gepost op: 07 februari 2015, 23:38:47 »
Klinkt allemaal bekend...!
Tegen de tijd dat ik ook maar begin te denken dat ik door het rijtje tijdelijk buitendienst staande locs en treinstel heen ga raken is het weer mis en staat mijn bureau weer helemaal vol... Maar bij ons zijn soms van rijtuigen zelfs de assen ook helemaal versleten en hebben ze een raar versleten loopvlak gekregen 😉.

Groet,

Richard

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #989 Gepost op: 08 februari 2015, 07:44:38 »
 (y) Lekker bezig Bas.

Citaat
Schoon en gesmeerd.

Wel nog even de wielen poetsen. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl