Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 653722 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #960 Gepost op: 20 December 2014, 19:57:09 »
Bij de montage valt me op dat de ene kant elektrisch en de andere kant handbediend is. Kijk maar naar de volgende afbeelding. Waarom is dat? Een foutje van Faller of hoort dat zo? Het lijkt mij logischer of alles elektrisch of met de hand te bedienen. Wie weet raad?

Met vriendelijke groet,
Bas
Dat is een reclameopzet van Faller. Je kan kiezen of je de bokken elektrisch of manueel wilt. Keuze bij het monteren.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #961 Gepost op: 20 December 2014, 20:17:41 »
Inderdaad. In Lümmeln is het setje ook in gebruik, daar hebben ze voor alle vier de bokken gekozen voor dezelfde manier van bedienen, elektromotoren, als ik me niet vergis.
Volgens mij is het 't handigst alle vier de bokken op dezelfde manier te bedienen, zodat ze gelijkmatig omhoog (en naar beneden, natuurlijk) bewogen kunnen worden. Op de hier getoonde manier moet je, als man aan een handbediende bok, maar zien dat je met de elektromotor gelijke tred houdt.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #962 Gepost op: 21 December 2014, 01:02:23 »
Als ik op de site van Faller bij de betreffende hefbokken kijk, staat er volgens mij in het Duits bij dat je kunt kiezen tussen nagebootste elektomotoren en handbediening.

Groet Peter,

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #963 Gepost op: 21 December 2014, 10:12:22 »
Foutje van de service monteur dus. Echter als je op de Duitse ebay de foto's ziet.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2014, 10:15:29 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #964 Gepost op: 21 December 2014, 11:58:30 »
Dank voor de informatie. Mijn veronderstelling was dus niet zo erg mis. De tekst op de Faller-site had ik nog niet gelezen; wel de Bauanleitung. Daarop worden de bedieningen door elkaar heen gebruikt. Het is voor het eerst dat ik een kleine onduidelijkheid ontdek in bouwomschrijvingen van Faller, want die zijn doorgaans erg goed.


627    Bauanleitung. Rechtsonder ontstaat de verwarring.

Mijn Hebeböcke krijgen vier elektromotoren om de gewrichten van de Preiserlein te ontzien.


Groet,
Bas

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #965 Gepost op: 21 December 2014, 12:26:47 »
Gelukkig kent Dönsdorf enige ARBO mentaliteit!  (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #966 Gepost op: 21 December 2014, 12:44:06 »
Die hefbokken zijn echt leuk! Eens zien of ik ze ergens op het Bw van Schwarzburg kan inzetten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #967 Gepost op: 29 December 2014, 12:56:11 »
Dönsdorf   –   Baubericht 182


Lange loods – 18

Om de problemen tussen deuren en muren op te lossen (zie Baubericht 177), combineer ik verschillende voorstellen. De reeds geschilderde deuren worden aan de onderkant afgevijld, waardoor ze lager komen te hangen. Om ze niet te veel te laten zakken, wordt ook aan de bovenkant bij het scharnier wat afgevijld. Verder maak ik de uitsparingen voor de rails onder in de deuren dicht. Dat doe ik bewust niet al te netjes, zodat een rommelig beeld ontstaat. Nadat de ruiten aan binnenkant zijn geplakt, volgt de tweede verflaag. Deze volgorde maakt het mogelijk om de lijmranden van de ruiten te verbergen.


628    Deuren. Het dak ligt er nog los op.

De hefbokken zijn klaar en wachten nog op een beetje smerigheid. Er horen nog grondplaatjes bij, maar die volgen eventueel later. Eerst worden ze in de loods geplaatst, want ik twijfel of ze er wel in passen. Dat valt inderdaad tegen: door de hoogteverschillen in de vloer staan ze niet recht, zoals de volgende afbeelding laat zien.


629    Een Köf krijgt onderhoud.

Als tussendoortje haal ik een Köf III uit elkaar. Oud vet en smeer eruit, nieuw erin. De mannen in de loods maken de klus af door de wielstellen te vervangen. Zoiets zou ook in de ringloods boven de Achssenke uitgevoerd kunnen worden, maar daar wordt net een 50er behandeld.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 December 2014, 13:08:29 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #968 Gepost op: 29 December 2014, 15:56:34 »
MOOI. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #969 Gepost op: 29 December 2014, 17:35:50 »
Mooi strak gedaan, die loods. Ziet er prima uit!
Ik zou wel even de aandrijvingen van die hefbokken synchroniseren, zodat de boel wat gelijkmatiger omhoog gaat. Of komt dat omdat ze niet helemaal stevig op de ondergrond staan?  ;D

Groet uit Lümmeln!

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #970 Gepost op: 29 December 2014, 20:30:39 »
Dat is een prima stukje werk, Bas  (y)
Heußenstein : HO, DB 1957

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #971 Gepost op: 29 December 2014, 23:03:12 »
Ik vind de deuren erg goed geslaagd!

Nu nog de straat op het juiste niveau en je hebt een perfecte toegang tot de loods.

De scene met de Köf is ook mooi.

Binnenkort naar Rijswijk en daar es op zoek naar scenery voor de werkplaats Midland en de loods zelf.

 (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #972 Gepost op: 29 December 2014, 23:15:21 »
Hi Bas,

Ziet er weer keigoed uit  (y)

Heb je geen hele kleine parkers die je onder de poten kan schroeven en zo kan gebruiken als stelpootjes

@Koen,

Had je dit als eens gezien Inrichting

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #973 Gepost op: 30 December 2014, 07:52:30 »
Dank, heren. Ik zal de complimenten doorgeven aan de Baumeister, die zojuist met succes kans gezien heeft zijn duim met een hamer te bewerken. :-X ;)

Met styreen kan ik de hefbokken wel op een goed niveau krijgen. Toch zullen ze niet in de loods blijven staan, want ze staan danig in de weg als een lange loc de loods inrolt. Zeker als de dwarsbalken er ook nog tussen hangen. De breedte tussen spoor en zijwand is daarvoor eenvoudig te klein.
De sporen voor de loods zullen op een of andere manier bestraat gaan worden, maar dat volgt later.

Hochachtungsvoll,
B. Au-Meister

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #974 Gepost op: 11 January 2015, 20:09:40 »
‘En?’ vroeg iemand onlangs. ‘Is de loods al klaar?’
‘Verder dan ooit, maar klaar? Nee, nog niet.’


Groet,
Bas