Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:42
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 590875 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #960 Gepost op: 20 December 2014, 19:57:09 »
Bij de montage valt me op dat de ene kant elektrisch en de andere kant handbediend is. Kijk maar naar de volgende afbeelding. Waarom is dat? Een foutje van Faller of hoort dat zo? Het lijkt mij logischer of alles elektrisch of met de hand te bedienen. Wie weet raad?

Met vriendelijke groet,
Bas
Dat is een reclameopzet van Faller. Je kan kiezen of je de bokken elektrisch of manueel wilt. Keuze bij het monteren.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #961 Gepost op: 20 December 2014, 20:17:41 »
Inderdaad. In Lümmeln is het setje ook in gebruik, daar hebben ze voor alle vier de bokken gekozen voor dezelfde manier van bedienen, elektromotoren, als ik me niet vergis.
Volgens mij is het 't handigst alle vier de bokken op dezelfde manier te bedienen, zodat ze gelijkmatig omhoog (en naar beneden, natuurlijk) bewogen kunnen worden. Op de hier getoonde manier moet je, als man aan een handbediende bok, maar zien dat je met de elektromotor gelijke tred houdt.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #962 Gepost op: 21 December 2014, 01:02:23 »
Als ik op de site van Faller bij de betreffende hefbokken kijk, staat er volgens mij in het Duits bij dat je kunt kiezen tussen nagebootste elektomotoren en handbediening.

Groet Peter,

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #963 Gepost op: 21 December 2014, 10:12:22 »
Foutje van de service monteur dus. Echter als je op de Duitse ebay de foto's ziet.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2014, 10:15:29 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #964 Gepost op: 21 December 2014, 11:58:30 »
Dank voor de informatie. Mijn veronderstelling was dus niet zo erg mis. De tekst op de Faller-site had ik nog niet gelezen; wel de Bauanleitung. Daarop worden de bedieningen door elkaar heen gebruikt. Het is voor het eerst dat ik een kleine onduidelijkheid ontdek in bouwomschrijvingen van Faller, want die zijn doorgaans erg goed.


627    Bauanleitung. Rechtsonder ontstaat de verwarring.

Mijn Hebeböcke krijgen vier elektromotoren om de gewrichten van de Preiserlein te ontzien.


Groet,
Bas

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #965 Gepost op: 21 December 2014, 12:26:47 »
Gelukkig kent Dönsdorf enige ARBO mentaliteit!  (y)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #966 Gepost op: 21 December 2014, 12:44:06 »
Die hefbokken zijn echt leuk! Eens zien of ik ze ergens op het Bw van Schwarzburg kan inzetten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #967 Gepost op: 29 December 2014, 12:56:11 »
Dönsdorf   –   Baubericht 182


Lange loods – 18

Om de problemen tussen deuren en muren op te lossen (zie Baubericht 177), combineer ik verschillende voorstellen. De reeds geschilderde deuren worden aan de onderkant afgevijld, waardoor ze lager komen te hangen. Om ze niet te veel te laten zakken, wordt ook aan de bovenkant bij het scharnier wat afgevijld. Verder maak ik de uitsparingen voor de rails onder in de deuren dicht. Dat doe ik bewust niet al te netjes, zodat een rommelig beeld ontstaat. Nadat de ruiten aan binnenkant zijn geplakt, volgt de tweede verflaag. Deze volgorde maakt het mogelijk om de lijmranden van de ruiten te verbergen.


628    Deuren. Het dak ligt er nog los op.

De hefbokken zijn klaar en wachten nog op een beetje smerigheid. Er horen nog grondplaatjes bij, maar die volgen eventueel later. Eerst worden ze in de loods geplaatst, want ik twijfel of ze er wel in passen. Dat valt inderdaad tegen: door de hoogteverschillen in de vloer staan ze niet recht, zoals de volgende afbeelding laat zien.


629    Een Köf krijgt onderhoud.

Als tussendoortje haal ik een Köf III uit elkaar. Oud vet en smeer eruit, nieuw erin. De mannen in de loods maken de klus af door de wielstellen te vervangen. Zoiets zou ook in de ringloods boven de Achssenke uitgevoerd kunnen worden, maar daar wordt net een 50er behandeld.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 December 2014, 13:08:29 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #968 Gepost op: 29 December 2014, 15:56:34 »
MOOI. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #969 Gepost op: 29 December 2014, 17:35:50 »
Mooi strak gedaan, die loods. Ziet er prima uit!
Ik zou wel even de aandrijvingen van die hefbokken synchroniseren, zodat de boel wat gelijkmatiger omhoog gaat. Of komt dat omdat ze niet helemaal stevig op de ondergrond staan?  ;D

Groet uit Lümmeln!

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #970 Gepost op: 29 December 2014, 20:30:39 »
Dat is een prima stukje werk, Bas  (y)
Heußenstein : HO, DB 1957

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8913
    • Midland
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #971 Gepost op: 29 December 2014, 23:03:12 »
Ik vind de deuren erg goed geslaagd!

Nu nog de straat op het juiste niveau en je hebt een perfecte toegang tot de loods.

De scene met de Köf is ook mooi.

Binnenkort naar Rijswijk en daar es op zoek naar scenery voor de werkplaats Midland en de loods zelf.

 (y)
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #972 Gepost op: 29 December 2014, 23:15:21 »
Hi Bas,

Ziet er weer keigoed uit  (y)

Heb je geen hele kleine parkers die je onder de poten kan schroeven en zo kan gebruiken als stelpootjes

@Koen,

Had je dit als eens gezien Inrichting

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #973 Gepost op: 30 December 2014, 07:52:30 »
Dank, heren. Ik zal de complimenten doorgeven aan de Baumeister, die zojuist met succes kans gezien heeft zijn duim met een hamer te bewerken. :-X ;)

Met styreen kan ik de hefbokken wel op een goed niveau krijgen. Toch zullen ze niet in de loods blijven staan, want ze staan danig in de weg als een lange loc de loods inrolt. Zeker als de dwarsbalken er ook nog tussen hangen. De breedte tussen spoor en zijwand is daarvoor eenvoudig te klein.
De sporen voor de loods zullen op een of andere manier bestraat gaan worden, maar dat volgt later.

Hochachtungsvoll,
B. Au-Meister

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #974 Gepost op: 11 January 2015, 20:09:40 »
‘En?’ vroeg iemand onlangs. ‘Is de loods al klaar?’
‘Verder dan ooit, maar klaar? Nee, nog niet.’


Groet,
Bas