Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544435 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Dönsdorf
« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2008, 21:55:25 »
Ik vind het een slimme en vernuftige opstelling :D en wat ik zo zie op de foto's ziet het er goed uit, ben benieuwd naar de voortgang!

Succes met de bouw.

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Dönsdorf
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2008, 22:23:51 »
Op dit moment rijd ik met twee elektrisch van elkaar gescheiden banen. Hierop kunnen dus twee treinen volledig onafhankelijk van elkaar rijden. Een bloksysteem is mooi, maar heeft zijn beperkingen. Als op één sectie een goederentrein en een sneltrein rijden, dan zal de sneltrein steeds moeten stoppen om de langzamer rijdende goederentrein de ruimte te geven. Ondanks de grootte van mijn baan, zal dit er onrealistisch uitzien. Op tentoonstellingen, zoals Eurospoor, valt me dit altijd op. De treinen rijden een stukje en wachten weer op elkaar. Voorlopig ben ik tevreden met mijn oplossing. :)

Sneltrein die wacht op een cargo is tegenwoordig "net als in het echt" ;D

Overigens op te lossen met wat inhaalsporen (met Koploper kun je zoiets zelfs automatisch laten sturen, iedere goederentrein opzij zetten totdat de volgende IC voorbij is)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2008, 13:15:26 »
Dank voor de reacties.

Het automatisch laten inhalen bij koploper was mij nog niet bekend. Iets om te onthouden.


Bonusfoto  In de verlengde loods

Dit is een combinatie van twee Pola-loodsen, die ik een jaar of 15 geleden gebouwd heb. Nu zou ik niet alleen de buitenkant schilderen, maar ook de binnenkant.

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 27 december 2008, 21:00:04 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #18 Gepost op: 02 januari 2009, 17:55:32 »
Iedereen een goed, gezond en spoors 2009 toegewenst!


Dönsdorf   -   Deel 6


“Nou ben ik wel stoer verder gegaan met bouwen, maar kunnen de treinen eigenlijk wel de helling van de railspiraal nemen?” vroeg ik mij opeens af. Het hellingspercentage van de spiraal is bijna drie. Dat zou toch moeten lukken? Toch maar eens een paar rijtuigen en een lok opgezocht. Spanning op de rails en… de trein rijdt prima naar beneden. Met zes rijtuigen heeft de lok geen problemen: de trein komt vlot boven. Opnieuw. Nu tien rijtuigen. Zelfde resultaat. Pas bij vijftien bakken slipt de lok door. Dat is voor mij voldoende.


Foto 20  Proeftrein op de railspiraal. Materieel van Roco.

Fijn, dat de sneltrein boven komt, maar doet “der lange Heinrich” dat ook? “Wie is Heinrich?” zie ik een aantal van jullie denken. Oké, even een zijsprong. Aan het einde van het Duitse stoomtijdperk reden op de Emslandbaan tussen Emden en Rheine veel ertstreinen van 2000 ton. Deze treinen bestonden uit ongeveer 25 zelflossers, die getrokken werden door één locomotief van de serie 044 of de oliegestookte versie 043. Om de treindruk op de lijn te kunnen verlagen werden twee treinen gecombineerd. Nu reden er 50 wagens met twee locomotieven. Deze trein van 4000 ton werd “Langer Heinrich” genoemd. In de schaal h0 betekent dit een treinlengte van ongeveer zeven tot acht meter. Mijn “Langer Heinrich” is op dit moment vier meter lang. Langer mag niet, want deze trein kan net door één lok de railspiraal opgesleurd worden. Met andere woorden: proef geslaagd.

De hoofdbaan zal over de railspiraal heen lopen. Het spoor op de spiraal is namelijk bij de kruising nog niet voldoende gedaald om treinen met pantograaf omhoog door te laten rijden. Tijdens het ontwerpen gaf me dit al de nodige problemen, omdat ik eigenlijk in de hoofdbaan geen hellingen wilde aanleggen. Ik deed water bij de wijn. In de hoofdbaan zit nu een hoogteverschil van ongeveer twee centimeter. Over een lengte van anderhalve meter zal dit niet te steil worden. Een helling van ongeveer anderhalf procent (bogen meegerekend). Dit veroorzaakte natuurlijk wel veel extra gepruts.


Foto 21  Plaatwerk voor de toekomstige hoofdbaan over de railspiraal.

In de zeshoekige plaat heb ik de helling uitgezaagd. Door deze “tong” omhoog te trekken krijg je vanzelf een helling in het tracé zonder een knik te veroorzaken.


Foto 22  Het tracé is klaar. De rode grondverf is nog steeds niet op…


Foto 23  Het houtwerk is klaar. De rails kan erop.

Toen de rails was gelegd, ben ik me met de draadjes bezig gaan houden. Wat me nu opvalt, is dat er wel foto’s zijn gemaakt tijdens de bouw van het tracé, maar bijna niet van de aanleg van de bedrading, terwijl het bedraden ongeveer veertig procent van de bouwtijd kost… Tijdens een later studium van de bouw heb ik er wel een paar foto’s van geschoten.

Met een tijdelijk schakelbord en een aansluiting voor de voeding was ik nu wel zover, dat een trein eindelijk kan rijden.


Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2009, 18:15:46 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #19 Gepost op: 02 januari 2009, 18:04:08 »
Strak gemaakt hoor Basil! Complimenten!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #20 Gepost op: 02 januari 2009, 18:11:49 »
Dank je wel, Jaap.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Dönsdorf
« Reactie #21 Gepost op: 02 januari 2009, 18:14:20 »

Gaaf hoor,

je bent een nette bouwer... alles gelijk in de verf!

Goed gedaan!

Doe je ook aan verzoekjes?

Ik wil wel eens een filmpje van je Lange Heinrich ....

groet,
Guus

OpenDCC fan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dönsdorf
« Reactie #22 Gepost op: 02 januari 2009, 18:36:47 »
Citaat
Ik wil wel eens een filmpje van je Lange Heinrich ....

Echt? :o :o ::) ;)

Mooi wat je tot nu toe laat zien Basil! Ga zo door.

Grtz,  8) Ronald 8)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2009, 20:55:35 »
Een filmpje is nu lastig voor mij, Guus. Misschien binnenkort een reeks plaatjes. Geduld, geduld. :)

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2009, 12:56:27 »
Dönsdorf   -   Deel 7


De ene kamer volgebouwd, op naar de andere. Wat een luxe! Wat een werk…

Zoals gebruikelijk moest er eerst ruimte gemaakt worden om verder te kunnen bouwen. De Werktafel kreeg zijn derde en nu definitieve plaats. Het liefst ging ik door met de bouw van de baan, maar…, het is weer zover: Als je iets leuks voor ogen hebt, moet je eerst iets anders doen. De sfeerverlichting stond opeens met stip op 1 in de to-do-list voortgangslijst. Nu heb ik nog de ruimte om het “eenvoudig” op te hangen. Later wordt het gestumper.

Over de sfeerverlichting heb ik lang lopen dubben. Gloeilampen of tl-verlichting? Dimbaar of niet? Gekleurde lampen,  alleen wit of een combinatie? De tl-verlichting is goedkoper, ook in het verbruik. Alleen zijn de buizen niet te dimmen, tenzij je er per buis een duur apparaat bij koopt. Werken met kleuren is leuk. Op Eurospoor zag ik een prachtige Engelse baan, waar de sfeerverlichting een mooie rol speelde. Van daglicht, via schemering naar nacht. Wit, geel, rood en blauw kwamen allemaal voor. Dit betekent wel per kleur een eigen sectie. Pfffrrt, dat geeft wel veel werk! Een bouwmarkt hielp me met de beslissing. De tl-armaturen waren opeens zo schrikbarend gezakt in prijs, dat ik deze maar gekocht heb. Dag, dimfunctie! Om toch een beetje met de hoeveelheid licht te kunnen spelen, heeft elke buis een eigen schakelaar. Eén wens bleef overeind: de mogelijkheid om maanlicht te imiteren. Hiervoor was al een voorraad blauwe lampjes aangekomen.

Het soort licht was bepaald, maar hoe hang ik dat op aan de schuine wanden van de zolder? De bouwmarkt had niets speciaals hiervoor tegen een redelijke prijs. Uit restjes hout heb ik toen zelf maar wat gezaagd.


Foto 24  “Ophangbeugel” voor de verlichting. Het gat is voor de bedrading bedoeld.


Foto 25  De latten zijn gemonteerd. Tijd voor…


Foto 26  … de armaturen.

Tussen de armaturen en het hout heb ik rubberen ringen aangebracht. Zo wordt het eventuele brommend geluid minder versterkt.


Foto 27  De bedrading is gemonteerd. Tijd voor de afdekplaten.

Op de gele tafel zal in de toekomst de stationsoverkapping gebouwd worden. Daaronder ligt al de keerlus van het schaduwstation.


Foto 28  Aan de achterkant hangen de blauwe gloeilampen.


In een volgende aflevering zal ik een “maanlichtimpressie” geven. Hopelijk komt der Heinrich dan langs.

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Dönsdorf
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2009, 14:52:40 »
Ik zie dit topic voor het eerst... Ziet er erg mooi uit, alles netjes gebouwd en geschilderd. TOP!
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

transmission

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2009, 15:25:29 »
Ik zie dit topic voor het eerst... Ziet er erg mooi uit, alles netjes gebouwd en geschilderd. TOP!

 :o Ook ik zie deze topic voor het eerst :o
Mijn complimenten.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2009, 13:21:35 »
Dönsdorf   -   Deel 8


Bedankt voor de positieve reacties. :)

In deze aflevering meer plaatjes, dan tekst. De beloofde impressies van dag- en maanlicht komen langs en ik heb kans gezien een trein vol zelflossers te fotograferen.


Foto 29  Bw Dönsdorf in daglicht en…


Foto 30  … in maanlicht.


Foto 31  Langer Heinrich komt boven.


Foto 32  Langer Heinrich komt voorbij.


Foto 33


Foto 34  Hier is goed de helling over de railspiraal te zien.


Foto 35


Foto 36


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2009, 13:47:21 »
Dönsdorf   -   Deel 9


De sfeerverlichting is klaar. Ik kan weer verder met het bouwen van de baan. Het schaduwstation is aan de beurt. Van oude projecten zijn zes tafels van verschillende afmetingen overgebleven. Eentje daarvan heb ik al verwerkt in de railspiraal. Zie foto 6. De andere vijf vormen samen, na een paar aanpassingen, het schaduwstation.


Foto 37  Proefopstelling van de aangepaste tafels.

Het schaduwstation loopt niet overal precies onder de hoofdbaan door. Ik gebruik de hele breedte van de zolder. Hoe lager ik bouw, hoe groter de baan kan worden. Bekijk mijn baanplannen op “foto 2” en “foto 3” nog maar eens. Het deel, dat wel precies onder hoofdbaan komt, bereid ik alleen voor en wordt pas aangelegd als de hoofdbaan elektrisch klaar is.


Foto 38  De tafels worden op hoogte gesteld. Daarboven de nieuwe verlichting.

Het aanleggen van de rails ging snel. Veel repeterend werk.


Foto 39  De eerste wisselstraat

Aan de achterzijde van de tafels heb ik perspex gemonteerd. Zo vallen de treinen niet van de tafel bij eventuele ongevallen.


Foto 40  De tweede wisselstraat van links …


Foto 41  … en van rechts. Op de achtergrond zie je de tafel voor de toekomstige (keer-)lus.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2009, 14:02:06 »
Dönsdorf   -   Deel 10


Hoe vervelend ik het vond om de sfeerverlichting op te hangen, zo blij was ik met het extra licht tijdens de bouw van het schaduwstation. Toen de wisselstraten van het schaduwstation klaar waren, begon ik met de bouw van tafels voor de hoofdbaan. Dit ging vrij snel. Natuurlijk nog zonder de afwerking met verf, achtergrond en dergelijke.

De foto’s spreken eigenlijk voor zich.


Foto 42  Een nieuwe tafel


Foto 43  Nog één …


Foto 44  Weer een …


Foto 45  … en het “sluitstuk”. Ra ra, waar komt de draaischijf?

Het was erg prettig om eindelijk de baan snel te zien groeien. Alleen… nu werd de ruimte om te bouwen kleiner. Het was soms echt woekeren met de bouwruimte. Ach ja…, we zoeken altijd iets om over te zeuren.


Met vriendelijke groet,
Basilicum