Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544454 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Dönsdorfer Bauberichte
« Gepost op: 25 november 2008, 20:09:53 »
Hallo Allemaal,

In de komende serie berichten kun je gaan zien en lezen hoe mijn nieuwe baan ontstaat. Dit project krijgt de naam “Dönsdorf” mee. De naam is een samenvoeging van de beginletters van Deutschland, Österreich, Nederland en die Schweiz. Ik richt mij vooral op deze landen in mijn verzameling. Het is een h0-baan, tweerail, gelijkspanning, analoog. Digitaal kan altijd nog. De zin om alles om te bouwen naar een digitaal systeem ontbreekt me. De rails is van Roco met 2,5mm railhoogte. Hiervan heb ik nog een voorraadje liggen, overgebleven van vorige projecten. Rocoline zou wel mooi zijn, maar een spoorafstand van 61,6mm is véél te groot. Bij Geoline trouwens 76,5mm…


Foto 1   Seinhuis - De naam moet nog aangepast worden.

De zolder is uitverkoren om als hobbyruimte te dienen. Deze meet in twee kamers ongeveer zes bij vier meter. “Best redelijk voor een baantje,” dacht ik, totdat ik mijn wensen op een rijtje zette:
•   Dubbelsporige hoofdbaan
•   een ruim station met overkapping
•   een ruim lokdepot
•   een paar bedrijfsaansluitingen om te kunnen rangeren
•   een schaduwstation.
•   Achter de baan eventueel bebouwing in de vorm van een (voor-)stad.
•   Ik beeld geen tijdperk uit, maar een museum.
Dat laatste zal ik even uitleggen. Een museumbedrijf heeft het voordeel met al het materieel door elkaar heen te kunnen rijden. Van stoom via diesel naar stroom. Een Beierse S3/6 die een Plan-D-trein trekt? Geen gezicht, maar het kán wel. Wie laat er nu een Zweedse stoomlocomotief met een sleep Belgische rijtuigen rijden? Is dat historisch juist? Nee, maar een prachtig museum ergens in het zuiden doet niet anders.

Natuurlijk verscheen er ook een rijtje voorwaarden:
•   Kwaliteit van rijden gaat boven goede scenery
•   Drie treinen moeten onafhankelijk van elkaar kunnen rijden
•   Het station moet treinen van vier meter kunnen hebben
•   Een standaard spoorafstand van 51mm
•   Kleinste boogstraal in de hoofdbaan wordt 70cm
•   Overgangsbogen door gebruik van flexibele rails
•   Lange wissels in de tweesporige hoofdbaan
•   Een elektrische ringleiding voor de voeding van de baan, verlichting en wissels
•   Goede verlichting boven de baan

Tja, toen had ik een probleem. “Hiervoor heb je een gymzaal nodig!” merkte een spoorvriend heel terecht op. Begin 2004 begon ik met een ontwerp voor mijn nieuwe baan en nam er ruim de tijd voor. Speuren op het internet leverde veel goede ideeën op. Frank Forsten heeft me via zijn internetsite zeer geïnspireerd. Frank, herzlichen Dank! www.forsten-online.de. Mijn eigen map met ideeën van de laatste jaren kwam natuurlijk ook goed van pas. In dat jaar begon ik nog niet met de bouw, maar wel met het opruimen en opknappen van de zolder. Een vervelende klus, maar wel eentje waar ik nu zeer blij mee ben.

Met vriendelijke groet,
Basilicum

N.B.: De inhoudsopgaves van deze draad vind je hieronder:

« Laatst bewerkt op: 21 november 2022, 11:56:48 door Reinout van Rees. Reden: Inhoudsopgaves alle vier toegevoegd »

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re: Dönsdorf
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2008, 21:07:24 »
Dat klinkt veelbelovend  ;D
Ik ben benieuwd naar je baanplan!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2008, 21:10:33 »
Een ambitieus plan zo te lezen.
Citaat
Kwaliteit van rijden gaat boven goede scenery
Dit gaat prima samen.
Citaat
Drie treinen moeten onafhankelijk van elkaar kunnen rijden
Hoe ga je dat doen met analoog?
Succes!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Dönsdorf
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2008, 21:15:21 »
bloksysteem??

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2008, 21:47:11 »
#Julien:
Een baanplan volgt nog. :)

#JaJo, Johan:
Analoog rijden met drie treinen doe ik door deze in drie verschillende elektrische secties te laten rijden. Ze zijn ze volledig onafhankelijk van elkaar. Eentje op baan 1, eentje op baan 2 en een als rangeertrein in het station of lokdepot.  Deze secties worden allemaal gevoed door één trafo. Een bloksysteem ben ik niet van plan om in te bouwen.

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Dönsdorf
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2008, 19:23:12 »
Ik ben er eens goed voor gaan zitten ,het klinkt (leest) dat het erug interresant gaat worden (positieve zin),

suc6  :)

Gr. Gerhard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2008, 21:05:06 »
Dönsdorf   -   deel 2


Toen werd het 2005. Veel had ik al getekend en verklaarde het laatste ontwerp als de definitieve versie. Een wijziging, hoe klein ook, zou vergaande gevolgen hebben. Om de ruimte beter te benutten, wordt de baan in twee verdiepingen gebouwd en verdeeld over de twee kamers. Het onderliggende schaduwstation zal bereikbaar zijn via een railspiraal. Zoals ik al eerder schreef, gaat rijden boven scenery. Daarom ligt de baan vrij vol met rails. Een bewuste keuze.


“Foto 2”   Spoorplan hoofdbaan


“Foto 3”   Spoorplan schaduwstation

Hopelijk komen de tekeningen goed over. Ik heb ze getekend in een cad-programma en er vervolgens een afdruk in jpg-formaat uit gehaald. Als je de cirkels van de railspiraal denkbeeldig over elkaar heen legt, dan zie je hoe de de niveau's boven elkaar liggen. Een lijn is een spoor: alleen de hartlijnen zijn getekend. De hoofdbaan is in zwart getekend.

De bouw kon beginnen. “De meest vervelende klus zal wel het maken van gaten in de muur worden,” zei mijn vader. Hierin heb ik hem niet teleurgesteld. Niet alleen zaten wij onder het stof, maar ook de rest van de zolder… Deze gaten zijn cruciaal voor de baan. De treinen zullen hierdoor van de ene naar de andere kamer kunnen rijden.


Foto 4   Tunnels door de muur

In de “tunnels” van de muur heb ik houten kokers geplaatst. Zo is het beton netjes afgewerkt. Zoals je kunt zien op de tekeningen, zijn er drie tunnels nodig. Twee voor elk drie sporen en een voor acht sporen. De tunnels in de hoofdbaan zullen gecamoufleerd worden door een viaduct voor wegverkeer en een grote stationsoverkapping. Op de overkapping kom ik later terug.


Foto 5   Proefopstelling viaduct. Zelfde locatie als foto 4.

Spiegels geven altijd bijzondere effecten, maar kunnen bijzonder lastig zijn tijdens het fotograferen.


Wordt vervolgd.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Dönsdorf
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2008, 22:55:01 »
En in dit baanplan bouw jij geen bloksysteem???

Bijzonder jammer, zo kunnen er op deze baan veel meer treinen rijden wat een afwisselender en wellicht wat drukker treinverkeer geeft.

En treinverkeer op je baan is toch wat je wilt neem ik aan?
Ik zou dat bloksysteem nog een keer in overweging nemen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2008, 20:17:29 »
@Sander:
Een bloksysteem kan in de toekomst nog ingebouwd worden. Elektrisch is dat voorbereid. Doordat ik graag met lange treinen rijd, dienen de blokken ook lang te worden. Om dit te bereiken, moet ik toch een gymzaal hebben. Nu zouden er drie blokken in één baan passen. Dit betekent, dat de treinen nooit door kunnen rijden. Voorlopig vind ik drie rijdende treinen tegelijk voldoende. Voor afwisseling zorgt het station. Wisselen van treinen is daar geen probleem.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2008, 19:41:21 »
Dönsdorf   -   Deel 3

Het vervolg van de bouw van mijn baan is, op het eerste gezicht, een ingewikkeld onderdeel: de railspiraal. De site van Frank Forsten bleek zeer behulpzaam te zijn. Wat mij al snel duidelijk werd, was dat het hellingspercentage niet hoog mag zijn en de boogstraal niet te klein. Ik koos voor een straal van 575 mm met een stijging van bijna 3%. Door deze ruime waarden kunnen ook lange treinen zonder opdruklok of voorspan de helling berijden. Door het gebruik van flexrail kan de boogstraal veel flexibeler gekozen worden. Ook het aantal benodigde stukken is kleiner, wat gezonder is voor mijn hobbybudget…


Foto 6   Basistafel voor de railspiraal


Foto 7   Cirkelsegmenten

De railspiraal bestaat uit een basistafel waarop draadeinden zijn geschroefd. Over de draadeinden zijn de segmenten trapsgewijs over elkaar heen gemonteerd. De rails is op het hout gespijkerd. Hierdoor moest het leggen van de rails tegelijk met de bouw van de spiraal gebeuren. De segmenten heb ik uit 4mm MDF gezaagd. De draadeinden zorgen ook voor de elektrische voeding van de rails.


Foto 8   Bouw van de railspiraal


Foto 9   Bouw van de railspiraal


Foto 10   Detail railspiraal


Wordt vervolgd.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2008, 20:11:04 »
Dönsdorf   -   Deel 4

Na de bouw van de railspiraal monteerde ik eerst twee nieuwe tafels. Deze verbinden de railspiraal met twee gaten in de muur. Veel pas en meetwerk. Met twee kleine spotjes kan de onderste baan ook verlicht worden. Geen overtollige luxe bij poetswerk en ontsporingen . Jullie weten natuurlijk al, dat lichtslang ook erg handig is onder baan.


Foto 11   Testopstelling van de aansluittafels aan de railspiraal


Foto 12   Een kijkje door een van de tunnels. Het rode vlak is grondverf

De achtergrond links op foto 12 is gemaakt van 4mm mdf met 1mm dik karton erop gelijmd. De bogen waren erg veel bewerkelijk. Dit geheel heb ik geverfd met grijze latex.


Foto 13   De verlichting voor de onderliggende baan

Op dit moment had ik al een paar maanden aan de baan gewerkt. Toen werd het zomer. Tijd voor tuin, zon en vakantie. Het najaar van 2005 gebruikte ik mijn vrije tijd met het vervullen van een wens van mijn vriendin: een poppenhuis. Ook modelbouw, maar nu 1:12. Het past niet in dit forum, maar een impressie kan geen kwaad. Ik ben er stiekem wel een beetje trots op.


Foto 14   Poppenhuis 1:12




JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2008, 20:21:56 »
Mooi hoor Basil!  Mag best hier hoor een poppenhuis. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2008, 17:05:56 »
Dönsdorf   -   Deel 5

Begin 2006 kon ik het niet meer aan: mijn spoorvirus wilde aandacht en wel direct. Zes maanden had ik het kunnen trotseren. Wat kan ik doen? Geestelijke hulp vragen? Dat moet ik jullie natuurlijk niet vragen. Velen van jullie zijn ook besmet. Trouwens…, die psycholoog ziet je al aankomen: “Hopeloos geval: geef toe aan je onschuldige hobby. Er is er maar eentje die er slechter van wordt en dat is je portemonnee.” Ik besloot eerst maar eens te gaan kijken hoever de bouw van mijn baan nu was. Bouwen is leuk, maar niet mijn doel. Een trein bestaande uit losse wagens, die de railspiraal afdenderden was alles wat er tot nu toe kon rijden. Daarin moest verandering in komen.

Ik besloot de ruimte tegenover de railspiraal eerst vol te bouwen. Ook elektrisch, dan kon ik alvast een lokje laten rangeren.


Foto 15   Ter herinnering: het gaat dus om dit deel van de baan…


Foto 16  …en met deze ruimte moet ik het doen.

Doordat ik eind 2004 de plannen “onherroepelijk” had verklaard, kon ik nu vrij snel de ontworpen tafels bouwen. In ongeveer een week tijd had ik ruimte om rails aan te kunnen leggen. Plannen zijn er om aangepast te kunnen worden. Die aanhalingstekens staan er niet voor niets. :) Alleen kost elke wijziging meer tijd, dan verwacht… :-|


Foto 17  De nieuwe tafels.

De achtergrond is gemaakt van 4mm mdf waarop stroken karton zijn geplakt. Dit geheel een paar keer insmeren met grijze muurverf geeft al een aardige achtergrond. Later kan het altijd nog “vervuild” worden of begroeid raken.


Foto 18  Achterwand in proefopstelling.


Foto 19  De achtergrond is klaar.

Laat eens weten wat je ervan vindt. Interessant om te lezen wat anderen ervan vinden. Mijn epistels worden wel gelezen, maar ik zie helaas weinig reacties. “Geen nieuws, goed nieuws,” denk ik. Liever wat feedback. :P

Xander

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Dönsdorf
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2008, 18:16:42 »
Hoi,

Van weinig reacties moet je je denk ik niet zoveel aantrekken. Het is leuker af en toe een gerichte vraag of opmerking te krijgen dan steeds maar de te horen 'mooi hoor'.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet mooi vind, je plan ziet er erg interessant uit. Je keuze voor de besturing vind ik wel opvallend, daar je ruimte genoeg hebt om meer treinen te laten rijden.

Ik persoonlijk zou het wel jammer vinden als je blijft bij je besluit om de scenery ondergeschikt te stellen aan de electronica. Treinen van bijna vier meter lang komen toch veel mooier uit in een zorgvuldig vormgegeven landschap?

Met vriendelijke groet, Xander

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2008, 20:58:17 »
Citaat
Ik persoonlijk zou het wel jammer vinden als je blijft bij je besluit om de scenery ondergeschikt te stellen aan de electronica. Treinen van bijna vier meter lang komen toch veel mooier uit in een zorgvuldig vormgegeven landschap?

Natuurlijk is een mooi landschap een beter decor dan een lege baan. Mijn reden om rijden boven landschap te stellen heeft voornamelijk met tijd te maken. In de toekomst komt er zeker meer decoratie. Behalve de, nu nog tijdelijke, stationsoverkapping is er ook ruimte voor twee bedrijven. Ook in het lokdepot komen nog diverse bouwwerken als een lokloods, kantine, bekoling, waterkolommen en wat er verder nog bij past, zoals bomen en lantaarnpalen.

Citaat
Je keuze voor de besturing vind ik wel opvallend, daar je ruimte genoeg hebt om meer treinen te laten rijden.

Op dit moment rijd ik met twee elektrisch van elkaar gescheiden banen. Hierop kunnen dus twee treinen volledig onafhankelijk van elkaar rijden. Een bloksysteem is mooi, maar heeft zijn beperkingen. Als op één sectie een goederentrein en een sneltrein rijden, dan zal de sneltrein steeds moeten stoppen om de langzamer rijdende goederentrein de ruimte te geven. Ondanks de grootte van mijn baan, zal dit er onrealistisch uitzien. Op tentoonstellingen, zoals Eurospoor, valt me dit altijd op. De treinen rijden een stukje en wachten weer op elkaar. Voorlopig ben ik tevreden met mijn oplossing. :)