Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort  (gelezen 33395 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re:Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #30 Gepost op: 19 June 2009, 19:44:08 »

Omdat ik via de PB diverse vragen krijg over welke spullen ik gebruik ben ik van plan een lijstje bij te gaan houden welke vermeld wat ik gebruik ( Vragen mogen natuurlijk altijd via PB maar het leek me gewoon handig :) ). Ik ga de moderators even lief aankijken en hoop dat ze dit misschien een vaste plek kunnen geven in de draad ( Startpost bijv. ) Inmiddels dus deze draad geworden! Bedankt daarvoor!

Ik verdeel de info in materialen, technieken en ervaringen. Als je vragen hebt stel ze!

*** Gebruikte materialen: ***

Sein en decoders

Henckens Seinen
  • Hoofdsein NS Rechts 2001
  • Dwergsein NS 2005

Seindecoder

Wisseldecoders

Servo's

Bovenleiding Portalen

Accesories rond Rails

Perron

Rails

Bezetmelding

Aansturing

Citaat
Vervangen elektronica

De oude wisseldecoders

De oude wisselmotors

Vervangen door de volgende wisselmotors

Aansturing

Ruwbouw

Voor de ruwbouw heb ik gebruik gemaakt van vuren balken met 12MM MDF daarboven op. De achterwanden zijn van 8mm MDF.
Ik heb MDF gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is en niet al te duur. En als je het voorbereid door het eerst te schilderen neemt het ook geen vocht op als je gaat ballasten. Ik heb zelf omdat het modules zijn, gewoon een 'ladder' gebouwd en deze neer gelegd en vervolgens het MDF erop geplaatst.

Toevoeging 19-6-2009:

Ik heb voor de uitbreiding van Amerpoort gebruik gemaakt van een open frame. Dit geeft je de mogelijkheid om met relatief weinig hout een groot
gebied te overbruggen en toch een sterke constructie te realiseren. Meerdere foto's zijn in het draadje van Amerpoort te vinden om je een idee te geven
van de werking ervan.

*** Gebruikte technieken ***

Ballasten

Portalen

*** Ervaringen ***

Planning

Planning is cruciaal. Ik heb een aantal dingen overnieuw moeten doen omdat ik of er nooit aan had gedacht of het niet goed begrepen had of gewoon niet wist. Een voorbeeld daarvan waren de blokken die ik gebruikte. Uiteindelijk met hulp van Karst en Wim is het weer goed gekomen maar omdat ik op dat moment de materie niet helemaal begreep heeft me dat wat extra werk gekost ;D

Een ander voorbeeld is mijn perron en 1:87 rijtuigen. Omdat zelfs de 15 graden tegenboog voor een wissel al krap is voor een 1:87 rijtuig heb ik iets moeten smokkelen met het grote perron en beide perrons iets moeten inkorten aan de rechterzijde. ( Eigenlijk alleen het grote perron maar voor het nette ook het andere maar meegenomen daarin ;D )

Als je goed plant ken je de beperkingen en mogelijkheden van je baan! Ik ken ze ook ondertussen maar dat heeft niet alles met planning te maken ;D

Toevoeging 19-6-2009:

Ik heb heel wat plannen getekend voor ik begonnen ben met de daadwerkelijke bouw. Toen uiteindelijk de bouw begon ging het vrij vlot omdat alles al vrij ver
uitgewerkt was.

Rails leggen

Een leuk moment, de eerste treinen kunnen rollen. Bij mij is het schaduw station niet kaarsrecht omdat er door gebruik van verschillende isolatieasjes in de bochten de radius iets verschilde en ik dat te laat opmerkte ;) Maar met flex rails heb je er geen last van :)

De rails op de module voor Amerpoort zelf ligt zo strak als dat ik voor mekaar kon krijgen. Ongetwijfeld dat anderen het beter kunnen maar ik ben dik tevreden :)

Wat ik lastig vond is je rails goed vast zetten maar niet te strak zodat je het niet de isolatielaag in trekt. Dat is gewoon even heel precies werken. Zeker met de flexrails van Piko, die echt HEEL flexibel zijn, is dat wel even lastig :)

Toevoeging 19-6-2009:

Omdat ik nu alleen nog maar flex rails gebruikt heb voor de rechte delen, gebruik ik tegenwoordig een metalen strip om alles strak te leggen en dat is m.i.
prima gelukt :)

Verven van de rails

Het verven van de rails is een werkje waar je veel plezier van hebt als het eenmaal klaar is! Ik heb het als volgt gedaan:
Een kleine kwast heb ik nog ietsjes kleiner geknipt en hiermee verfde ik de railstaaf in de juiste kleur. Niet te precies werken, roest is ook niet precies recht ;) Ik verfde dan een railstaaf +- 20 cm aan beide kanten en haalde er dan mijn vinger overheen.
Om mijn vinger had ik dan een stukje stof gewikkeld. Als je meer verft is de bovenkant van de railstaaf al te hard, dus daarom niet teveel in 1 keer verven.

Als het droog is haal je de railgum er nog een keer overheen en je hebt een prachtig verroeste railstaaf!

Ballasten

Het ballasten is niet heel erg moeilijk maar wel arbeidsintensief. De manier zoals Kees-Jan uitlegt is erg goed uit te voeren.

Mijn ervaringen zijn:

- Ik heb kleine stukjes per keer geballast. Anders is het gewoon te langdradig.
- Als je lastige stukjes wilt ballasten en je ballast schuift de hele tijd weg, zorg dat globaal goed ligt en maak het dan nat, het is dan steviger en blijft beter liggen. ( Denk hierbij aan de schuin aflopende zijkanten bijv. )
- Werk zorgvuldig, als er ballast aan je rails zit, haal dit weg voor het droogt, anders trek je je verf er weer af als je het later weghaald. ( Mede hierdoor, kleine stukjes ballasten dan is het goed te beheersen )

Testen

Het testen van je rails, erg belangrijk, als het ligt, testen tot je erbij neervalt ;D het voorkomt teleurstellingen als alles mooi is aangekleed. Ik heb erg veel modelspoor kilometers gemaakt, +-700 volgens Koploper maar de baan werkt feilloos! Geen enkel krakkemikkig punt in de baan en alles verloopt soepel!

Aankleding

Dat gaat eigenlijk best goed. Wat ik eigenlijk met alles doe is een teststukje maken en eventueel ( Meestal wel ;D ) even hier vragen of er nog tips en/of tools zijn. Iedereen kijkt nu eenmaal anders tegen dingen aan. En vaak zitten er heel bruikbare tips tussen en voor je het weet heb je prachtige dingen gemaakt, zoals bijv. mijn stootblok nav een tip van Jaap ( Jajo )

Toen ik de perrons van Gerco kreeg aangeboden heeft het mij uiteindelijk een dag verbouwen gekost om de perrons te plaatsen. Het is het allemaal waard geweest want ze zijn prachtig. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Ik had erger verwacht want ik was bang dat de houtlijm voor het ballast onder het bestaande perron was gelopen en daarmee dit muurvast aan elkaar had gelijmd, dit bleek erg mee te vallen!

Loconet

Ik ben tegenwoordig over op Loconet. Het grote voordeel van Loconet is een betrouwbare dataoverdracht gecombineerd met een plug and play netwerk. Je kan alles zolang het geen ring wordt zo aansluiten als je zelf het beste uitkomt (y) Daarnaast is het modulaire van het systeem ideaal. Amerpoort zelf zit op 1 melder en het enige wat ik hoef aan te sluiten op die module is Loconet en de 2 draden voor DCC, alles zit verder op de module (y)

Ik heb het als volgt aangesloten:

De IB bevindt zich bij mijn opstelspoor en is aangesloten op een splitter bij de PC die de baan bestuurt ( 1 meter afstand tussen beiden )
Aan de splitter zitten de bezetmelder voor het linkerdeel van het schaduwstation, de melder voor Amerpoort en de melder voor het rechterdeel van het schaduwstation.
Op de melder van het rechterdeel van Amerpoort zit op de doorlus ook nog de melder die de boog omhoog voor zijn rekening neemt.

Nou tot dusverre is dit het even,

Een update met de laatste stand van zaken! Als een moderator zo vriendelijk zou willen zijn deze info 1 op 1 te kopieren naar de startpost ( Wat daar staat mag worden vervangen door deze post ) dan ben ik weer een blij man! Bedankt alvast.

Gr. Remco.

Ben

• Online Online
« Reactie #31 Gepost op: 03 October 2009, 13:56:09 »
Hallo Remco,

Welk isolatie materiaal heb je gebruikt onder de rail? Ik meen het ergens gelezen te hebben maar kan het niet vinden. Ik ben op zoek naar iets wat vormvaster is als het blauwe Gamma spul wat ik tot nu toe gebruik.

Zo mogelijk merk, type en verkrijgbaarheid.

Dank je wel.

Gr, Ben.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 03 October 2009, 14:11:59 »
Hoi Ben,

Ik gebruik dat van de Gamma, dus ik kan je niet helpen aan iets anders :(

Gr. Remco.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 03 October 2009, 14:23:09 »
waarom gebruik je de loconet interface als je een intellibox basic hebt ? Ikzelf gebruik de basic zelf als interface via de usb , kun je ook nog een hogere baudrate gebruiken ook, tot nu toe werkt alles bij mij daar goed mee op koploper.

Schiespoor

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 18 March 2010, 10:50:37 »
MIsschien kan iemand mij adviseren. Ik las net in dit forumtopic dat Walthers/Shinohara track vooral voor Amerikaanse railbouw is. Zijn er bij de Europese merken net zulke slanke wisselcombinaties te vinden als bij Shinohara? En wat is nu het grote verschil met Amerikaanse railbouwmethoden? Ik zoek nl. de allerslankste wissels met zeer grote radius, omdat ik thuis genoeg lengte tot mijn beschikking heb. Misschien de Tillig zelfbouw wissels? En Ferro Suisse? Is dat ook voor HO? Wie kan mij adviseren? Voor mijn schaduwstation gebruik ik gewoon Rocoline zonder bedding. Misschien dat sommigen van jullie weten wat er in Houten al niet te verkrijgen valt? Of wat meer onbekende, speciale winkels? Dank alvast.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #35 Gepost op: 18 March 2010, 13:23:28 »
@Schiespoor : Tillig heeft wissels van amper 7 graden, circa 40 cm lang ook. Heel fraai, met echt buigende tongen ipv scharnieren. Maar vreten ruimte en er zijn geen kruisingen/engelsmannen die erbij passen :(
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #36 Gepost op: 18 March 2010, 20:13:23 »
En wat is nu het grote verschil met Amerikaanse railbouwmethoden?
In ieder geval zeggen de Amerikanen (Model Railroader) dat de afbuigende sporen het wissel recht moet verlaten.
De wissels die wij hier kennen, buigen allemaal (?) door tot aan de raillassen, dus als je aansluitend een boog (bijv. van dezelfde radius) hebt, is er géén recht stuk spoor tussen de tongen en het eind van die boog - in Amerika dus wel.

kevinhhw

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 13 June 2010, 08:40:48 »
handig (y)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #38 Gepost op: 31 July 2014, 19:28:14 »
 :o nu gebrandmerkt als nieuwe reactie en dat na ruim2 en 3 kwart jaar  ::)
Wat gaat hier niet goed ?,alsof iemand iets nieuws kan posten met zo'n tijd ruimte en dat ik t dan na zoveel jaren ineens als "nieuw item" in een draadje pas zie  :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #39 Gepost op: 31 July 2014, 22:07:07 »
Omdat het een zgn. sticky topic is. Kijk maar eens in het overzicht van de draadjes waar deze bij staat. Ongeacht het laatste bericht komt deze altijd in het linkerrijtje.

Lijkt me overigens een beetje overbodig geworden voor dit draadje, dus ik zal proberen het "sticky" er af te halen.

Gr, Bert