Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 09:32:40
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:30:48
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:16:43
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door Bert55
Vandaag om 08:54:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Loki
Vandaag om 08:49:34
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12

Auteur Topic: Ballasten  (gelezen 112342 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Ballasten
« Gepost op: 23 February 2008, 14:31:29 »
Voor wat betreft de Ballast gebruik ik persoonlijk de verdunde houtlijm druppel methode die ook door velen andere mensen word gebruikt.

Dus dat houdt in dat je eerst je rails neerlegt (het liefst op een 2 mm piepschuim laagje.*
Dan vervolgens met "zand"** een pad aanbrengt langs de rails en vooral ook enkel waar je dat nodig vind.
Dan komt de ballast** om de hoek kijken. Ook deze breng je gewoon droog aan. Zelf vouw ik een papiertje dubbel, dus in een V vorm, en strooi ik op die manier heel nauwkeurig de ballast tussen de bielsen en langs de sporen.
Vervolgens kan je met een kwastje of penceel de korrels nog even letterlijk korrel voor korrel goed leggen. Opzich is dat best wel wat werk maar je krijgt er ook zeker heel veel voldoening van!!

En dan zijn we aangekomen bij het bevochtigen van het geheel.
Dit doe je met een plantenspuit.. zo nevel je (niet rechtstreeks op de rails richten) alles goed nat met water waarin al 1 druppeltje afwasmiddel is opgenomen.
En dan kunnen we met een mengsel van water, houtlijm en nog een druppel afwasmiddel*** alles stukje voor stukje indruppelen... Het mag na het indruppelen best wit zien! Dat droogt namelijk, en als het wit ziet betekend dat dat het goed verzadigt is met lijm en het strakjes als het droog is echt muurvast zit. Wel rustig druppelen anders loop je het risico dat je de zo netjes neergelegde ballast door een dikke druppel helemaal verschuift.  :-| En zo zou je dan een kraterlandschap krijgen  :-[

*Die piepschuim in die dunne laagjes, kan je kopen bij de bouwmarkt voor letterlijk enkele euro's per rol. En met een rol kan je echt wel je hele baan doen!
** Zandpaden en Ballast in N, kan je kijken voor:
Woodland scenics, ballast, fine dark brown (B71) Voor sporen die al meer dan 10 jaar liggen.
Woodland scenics, ballast, fine gray (B75) Voor sporen die pas geleden zijn gelegd, of waar ballast "reparaties" zijn uitgevoerd.
En natuurlijk kan je deze kleuren ook prima mengen om zo sporen te kunnen maken die ongeveer tussen de 1 jaar en de 10 jaar liggen.
Zandpaden kan je maken met: Busch Feinkörnig und staubfrei Sand. Sable.
(7523)

***Mengverhoudingen van de verdunde houtlijm komt niet zo heel nauwkeurig maar als je ongeveer tussen 1/3e deel tot de helft aan houtlijm hebt. En op een halve liter houtlijm water mengsel, 2 druppels afwasmiddel toevoegd komt het zeker goed. het mengsel moet niet zo dik worden als yoghurt maar wel net even wat dikker worden als water. Dus voel tijdens het roeren of je meer weerstand voelt dan als je zou roeren in alleen maar water en dan weet je dat je goed bezig bent!

Dan tot slot nog even 2 foto's van de echte situatie waar ook voetpaden van dat zand/fijne grind aanwezig zijn:

Helvoirt 23-04-'06

Tilburg 23-04-'06

Let b.v. ook op de kleur verschillen in ballast en de dienstpaden die langs het spoor mee lopen.

Zo, ik hoop dat je niet halverwege het verhaal in slaap bent gevallen en dat je er wat aan hebt.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 01 February 2009, 12:19:25 door Peter van der Leek. Reden: Locatie plaatjes gewijzigd »
love to build realistic     let's be kind.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Nieuwe start!
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2008, 15:33:15 »

Net als Mark maar dan met foto's.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
Re: Nieuwe start!
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2008, 15:35:04 »
Ja dat had ik al is gezien, ik ben een groots Fan van je website 8) Maar jij hebt daar al fijnere ballast voor h0 als wat ik heb voor N ::) denk dat dat de fout ook is geweest. want het zag er niet uit. Maar ik ga het mischien wel zo proberen.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
Re: Ballasten
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2008, 16:39:24 »
Niels,

Zie mijn bovenstaand bericht voor ballast materiaal in N spoor.

m.v.g.

Mark

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2008, 16:44:26 »
Ja had het gezien, fijn dankje heren!

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2008, 16:50:23 »
He Beusi,

om even op je PM terug te komen in dit draadje: ik heb Deko-sand van Busch gebruikt (2 kleuren, beetje okerachtig en donkerder). Beetje mixen en dan flats je het zo tussen de sporen. Met Flm profi-rail is het goed te doen......moet je natuurlijk wel je spoor verouderd willen hebben, anders moet je lichtgrijs nemen.

Voor de rest denk ik dat Mark erg duidelijk is geweest.

J

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2008, 17:10:55 »
Dus jij hebt toch gewoon zand gebruikt? Ik dat dan ook het mooiste, die steentjes zijn vaak te grof!

L56

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2008, 18:08:20 »
Hee Mark bedankt!

Toch nog even een vraagje: indruppelen met een pipet neem ik aan?

En het bevochtigen van de rails, hoe "goed" is dat voor de wissels?

En voor het belasten schilder of airbrush je de rails ook nog?

Bye,
Jurgen

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2008, 18:41:04 »
Beste Jurgen,

Indruppelen kan inderdaad met een pipet, maar wat ik zelf laatst heb ondekt is dat je van b.v. Gamecolor verfflesjes hebt, die als ze leeg zijn echt prachtig als reuze pipet gebruikt kunnen worden! (zie ook foto)
Het druppelen gaat net zo netjes en precies, alleen het resevoir is veel groter dus kan je lekker grote stukken in 1 keer door druppelen!

Bevochigen voor de wissels en wisselmotoren is geen probleem. Persoonlijk heb ik de wisselmotoren ver onder de oppervlakte liggen dus komen ze sowiso niet in aanraking met de nevel, maar anders kan je voor de zekerheid iets van plakband of tape (tijdelijk) over de wisselmotoren  plakken tegen het eventuele vocht dat anders de wisselmotor zou kunnen kruipen.
Anderzijds is het maar water en verdampt het ook weer vanzelf.
Meteen weer gaan rijden na het bevochtigen en druppelen is overigens niet aan te raden. De ingedruppelde delen zijn nog erg kwetsbaar als het nog nat is, en ook kortsluiting hier of daar kan je beter voorkomen door het geheel eerst 24 uur lekker te laten dorgen voordat je er weer stroom op zet.

Voor het ballasten geef ik de railstaven doormiddel van Modelmasters kleur Rust (1785E) een mooi mat kleurtje. uiteraard ga je na het schilderen nog even met een doekje (e.v.t. een kleinbeetje bevochtigd met terpetine) goed over de loopvlakken van de rails, zodat het latere treinverkeer weer goed contact kan maken met de railstaaf.
De bielsen geef ik een drybrush* beurt met een willekeurig kleurtje "roest of aarde achtige smoets muik tint"... kortom gewoon iets mat bruins wat ik net op dat moment voor handen heb.  ;)

* Drybrushen houdt in dat je een kwast pakt die je echt heeeel licht even in de verf doopt en dan met een doekje of papiertje net zo lang afdoet tot je denkt... "nou hier zit echt geen verf meer aan" vervolgens ga je met die kwast relatief ruig wrijven over in dit geval de rails en dan zal je zien dat er toch altijd nog wel wat aan verf in die kwast zat die nu door het harde wrijven achter allerlij kleine randjes en hoekjes is blijven hangen. En dat geeft het mooie effect dat men drybrushen noemt.

En dan hier nog even kwalitatief uitermate teleurstellend fototje
Van o.a. de "super pipet" en wat ik zoal nogmeer gebruik.

Wanneer je het houtlijm mensel in een potje aanmaakt die je goed kan afsluiten, kan je rustig te veel aanmaken en het tot soms wel vele maanden later gewoon weer gebruiken!

Aan Niels,

Die steentjes heb je in verschillende maten gelukkig.
Zo kan je formaat zwerfkei gebruiken die in N inderdaad wel wat aan de grote kant zijn  ;D maar ook de nummers zoals ik ze al voorstelde.
Maar goed, ik zal inderdad nog maar weer even een kwalitatief uitermate teleurstellend fototje toevoegen, (ja als ik normale foto's had kunnen maken had ik dat wel gedaan  :-[) waarop je hopelijk enigsinds kan inschatten wat je krijgt met de volgende materialen:

Woodland scenics, ballast, fine gray (B75)
Woodland scenics, ballast, fine dark brown (B71)
Busch Feinkörnig und staubfrei Sand. Sable.
(7523)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 01 February 2009, 12:19:53 door Peter van der Leek. Reden: Locatie plaatjes gewijzigd »

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2008, 18:45:01 »
Nou mooie tutorial geschreven! Maar wat is er aan Niels? ???

ReesCees

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2008, 18:51:28 »
Indruppellen gaat hier veel beter, makkelijker en sneller mee:

De rest is te lezen bij Handige Harry en dat is hier: http://www.rees-cees.nl/welkom_bij_handige_harry.htm

Kees-Jan

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #11 Gepost op: 23 February 2008, 18:55:25 »
Wat bedoel je met die ''derde rail''?

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #12 Gepost op: 23 February 2008, 18:56:35 »
Aan Niels/beusi,
Er vanuit gaande dat jij Niels heet  ;) Was alles onder de tekst "Aan Niels" Aan jou gericht.

Overigens kan je je vragen misschien wat verder uitschrijven?
De vraag...
"Wat bedoel je met die ''derde rail''?"
Is misschien wel wat kort. Waar heb je dat gelezen en bovenal belangrijk aan wie stel je de vraag?

Maar gezien ik denk dat je hebt over de laatste foto in de link van Kees-Jan dacht ik laat ik maar eens antwoorden:
Daarmee bedoeld hij een soort van rail die diet voor de stroom afname van de Berlijnse metro. (globaal gezien hebben we in b.v. Amsterdam een Metro die met eensoortgelijk systeem van een 3e rail rijdt.)

Aan Kees-Jan,..
Het is maar net wat je voor handen hebt.  ;)
Die flesjes kosten me niets meer als ik ze toch al nodig heb voor de verf... En daarbij kan ik met 50 CC een hele module in 1 keer doen wat ik toch doorgaans niet doe omdat ik met kleinere stukken tegelijk werk.  :)

Maar voor de H0'ers onder ons waarscheinlijk wel handig!

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 23 February 2008, 18:59:59 door mmhajvth »

ReesCees

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 23 February 2008, 18:57:07 »
Das de stoomrail voor de S-Bahn ( in Rotterdam noemen ze dat Metro).

Kees-Jan

ReesCees

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 23 February 2008, 18:59:33 »
Die spuiten en speciale stompe naalden zijn gratis voor mij (das een deel van mijn werk vandaar).

Het voordeel van een spuit is dat je het makkelijk uit de voorraad bus met klaargemaakte lijm (verdunde lijm) kunt halen en wat je over hebt weer heel emakkelijk terug doet.

Kees-Jan