Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door peterha
Vandaag om 19:27:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: Bouwbeschrijving NS T-Portaal  (gelezen 40366 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Gepost op: 26 October 2008, 00:30:08 »
Naar aanleiding van mijn draadje over de bouw van mijn station, waarin ik vertelde een T portaal gebouwd te hebben, waren er mensen die graag een uitgebreider verslag wilden hebben. Om mijn eigen draadje niet te 'vervuilen' plaats ik hem dus bij deze apart.

Inhoudsopgave
  • Dubbelspoor T-Portaal
  • Enkelspoor Portaal

*** Dubbelspoor T-portaal ***

Benodigdheden:

Messing(rail)staaf van 20cm ( Ik gebruik Fleischmann Railstaven van messing, railstuk 6001 )
Nikkelzilverdraad 0.7mm. +- 12 cm.
Nikkelzilverdraad 0.9/1 mm. 6 cm

Gereedschap:

Ijzervijltje.
Kniptang
Punttang.
Ijzerzaagje
Soldeerbout
Boormachine met 1.5 mm boortje.
Helpende handjes of bankschroefje is wel handig.

Start:

Let wel op, deze beschrijving is gebasseerd op rails waarbij de hart-op-hart afstand 6.1cm is. In mijn geval Piko A-rails.

Zaag de messing (rail) staaf in 2 delen waarbij 1 deel precies  8 cm is. Dit wordt de dwarsbalk. De staande balk is de rest en is dus +- 12 cm en daarmee heb je dan nog  bijna 2 cm ‘vlees’ om hem ergens in te plaatsen.



Maak nu in de dwarsbalk exact in het midden met het ijzervijltje een inkeping van iets minder als de helft van je staafdikte.



Maak nu in je staande balk op 5 mm van de top ook een inkeping van iets minder als de helft van je staafdikte.



Nu is het zaak de inkepingen iets verder in te vijlen om de balken mooi passend te maken. Dit doe je gewoon om en om. Dus 2 halen met de vijl in de dwarsbalk, 2 halen in de staande balk, passen en dit herhaal je tot ze goed aansluiten op elkaar. Ze sluiten goed aan als het bovenprofiel van de ene balk het onderprofiel van de ander raakt.



Nu gaan we met de boormachine aan de slag.

Eerst is de dwarsbalk aan de beurt:

Maak nu gemeten vanuit het midden op de volgende plekken een gaatje met de boormachine:

Zowel naar links als naar rechts vanuit het midden gemeten op:
2 cm
2,8 cm
3,4 cm

6 gaten totaal.



Nu nog 2 gaatjes in de staande balk. Vanaf de bovenkant gemeten boor je de staaf door op 2.5 cm en op 3 cm.



Nu alle gaatjes gemaakt zijn gaan we verder met het ineen zetten van het portaal. Warm de soldeerbout maar vast op ;D

Neem 6 cm nikkelzilverdraad van 1mm dikte en buig die precies in het midden in een hoek van 90 graden. Zorg dat beide benen gelijk zijn, indien dit na buigen niet meer is, vijl dan de langste af tot ze even lang zijn, anders wordt het recht krijgen van de dwarsbalk onnodig lastig. 6 cm kan teveel zijn maar mocht je ergens niet helemaal goed zijn uitgekomen heb je genoeg ‘vlees’ om het te corrigeren.



Nu plaatsen we de gebogen draad door het bovenste gat van de staande balk.



Vervolgens plaatsen we de dwarsbalk op de steunen en draaien hem op de staande balk. Het kan zijn dat het nog niet helemaal past, dan vijl je de steunen aan beide zijden evenveel af, meetlat er dus even naast ;D Hiervoor is dus het extra ‘vlees’.



Als je dit goed doet zal de knik van de steun exact in de staande staaf vallen.
Nu solderen we eerst de steun in de staande balk vast aan beide kanten.



Nu vertinnen we de steunen op de dwarsbalk aan beide kanten.



Nu vertinnen we de kruising van de dwarsbalk en de staande balk. Zowel boven als onder.



Ik heb gelijk het teveel aan soldeer wat buiten de hoeken is gekomen en op de balken lag, een beetje weg gevijlt, is wel zo mooi.

Nu gaan we verder met de boogjes bovenop. Neem hiervoor minimaal 2 cm nikkelzilverdraad 0.7mm. Je hebt minder nodig maar dat is lastiger te buigen, als het je lukt dan kan dat natuurlijk :)

Maak nu 2 boogjes waarbij de boogjes 6 mm breed zijn. Als ze gebogen zijn knip dan de lange uiteinden af op 4 mm.



Nu komt een wat lastiger stukje omdat we nu de boogjes erin gaan solderen, helpende handjes zijn daarbij erg prettig!



En tot slot de uithouder erin solderen. Neem een stukje nikkelsilverdraad  0.7mm  van 6,8cm en plaats deze door het laatste gat wat open is, precies gelijk links en rechts en soldeer hem vast.





En het portaal is klaar! Alleen nog even in de primer en spuiten en weer een mooi T-Portaal erbij.

De kosten zijn erg laag. Ik heb voor dit voorbeeld een rail gekocht voor 1 euro, daar heb ik 1 railstaaf van gebruikt, verder heb je 3 meter nikkelzilverdraad 0. 7mm voor 7euro60 en de 0.9/1mm nikkelzilverdraad is ongeveer net zo duur.

Dat betekent dat 1 portaal je 50cent voor de railstaaf kost, ongeveer 30 cent aan nikkelzilverdraad 0.7mm en ongeveer 20 cent voor 0.9mm nikkelzilverdraad. Totaal dus ongeveer 1 euro per portaal.

Dan nog een busje verf erbij en klaar zijn we ;D

Nou veel plezier met bouwen, als er vragen zijn hoor ik ze graag.

Gr. Remco.

Toevoeging:

Het eerste T-Portaal wat ik bouwde, gespoten in donkergrijs:








*** Enkelspoor portaal ***

Benodigdheden:

Messing(rail)staaf van 16.6cm ( Ik gebruik Fleischmann Railstaven van messing, 20cm lang,  railstuk 6001 )
Nikkelzilverdraad 0.7mm. +- 6 cm.
Nikkelzilverdraad 0.9/1 mm. 3 cm

Gereedschap:

Ijzervijltje.
Kniptang
Punttang.
Ijzerzaagje
Soldeerbout
Boormachine met 1.5 mm boortje.
Helpende handjes of bankschroefje is wel handig.

Start:

Let wel op, deze beschrijving is gebasseerd op rails waarbij de hart-op-hart afstand 6.1cm is. In mijn geval Piko A-rails.

Zaag de messing (rail) staaf in 2 delen waarbij 1 deel precies  4.6 cm is. Dit wordt de dwarsbalk. De staande balk is de rest en is dus +- 12 cm en daarmee heb je dan nog  bijna 2 cm ‘vlees’ om hem ergens in te plaatsen.



Maak nu in de dwarsbalk 0.5cm vanaf links met het ijzervijltje een inkeping van iets minder als de helft van je staafdikte.



Maak nu in je staande balk op 5 mm van de top ook een inkeping van iets minder als de helft van je staafdikte.



Nu is het zaak de inkepingen iets verder in te vijlen om de balken mooi passend te maken. Dit doe je gewoon om en om. Dus 2 halen met de vijl in de dwarsbalk, 2 halen in de staande balk, passen en dit herhaal je tot ze goed aansluiten op elkaar. Ze sluiten goed aan als het bovenprofiel van de ene balk het onderprofiel van de ander raakt.



Boor nu gemeten vanaf de kant van de inkeping op de dwarsbalk op 2.5 cm, op 3,3cm en op 3,9 cm een gaatje.



Nu nog 2 gaatjes in de staande balk. Vanaf de bovenkant gemeten boor je de staaf door op 2.5 cm en op 3 cm.



Nu alle gaatjes gemaakt zijn gaan we verder met het ineen zetten van het portaal. Warm de soldeerbout maar vast op ;D

Neem nu 2.8 cm nikkelzilverdraad 0.9/1mm.



Leg nu de dwarsbalk en de staande balk in elkaar en fixeer deze even met een knijper.
Plaats nu de nikkelzilverdraad.



Soldeer deze vast op beide punten.



Nu vertinnen we de kruising van de dwarsbalk en de staande balk. Zowel boven als onder.



Nu gaan we verder met het boogje bovenop. Neem hiervoor minimaal 2 cm nikkelzilverdraad 0.7mm. Je hebt minder nodig maar dat is lastiger te buigen, als het je lukt dan kan dat natuurlijk :)

Maak nu 1 boogje waarbij het boogje 6 mm breed is. Als deze gebogen is knip dan de lange uiteinden af op 4 mm.



( Je ziet er 2 maar je hoeft er maar 1 te maken, ik gebruik even dezelfde foto omwille van ruimte besparing op de server )

Nu komt een wat lastiger stukje omdat we nu het boogje erin gaan solderen, helpende handjes zijn daarbij erg prettig!



Neem nu 3.5 cm 0.7mm nikkelzilverdraad en soldeer deze vast in het laatste vrije
gaatje.



En het enkelspoor portaal is klaar!

Even verven en er kan weer een mooi portaaltje op de baan!

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2008, 22:54:03 door Remco »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2008, 00:49:26 »
Het ontwerp blinkt uit door z'n eenvoud. Het vraagt er bijna om het assortiment compleet te maken met masten voor enkelspoor en portalen. Dat wordt dan de RemcoTec reeks !

Als je meer masten maakt, zou je eventeel van een stukje MDF en wat spijkertjes een opspan-mal kunnen maken, zodat je in één keer alles in elkaar kunt zetten, fixeren en solderen.

PS : Wat reken je voor verpakken en verzenden  ;D

Sander

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2008, 00:49:40 »
Duidelijk verhaal, zo duidelijk dat ik toch maar ga leren solderen (m'n zwager wil me helpen).

Ik denk wel dat ik een soort malletjes ga maken voor het buigen en boren enz., zodat alles precies gelijk is en goed uitkomt.

Hopelijk laat je ook nog eens iets zien over het bouwen van portalen?

Knap stukje werk!

Gerard.

« Laatst bewerkt op: 26 October 2008, 00:52:31 door Esperopt »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2008, 00:56:53 »
Het ontwerp blinkt uit door z'n eenvoud. Het vraagt er bijna om het assortiment compleet te maken met masten voor enkelspoor en portalen. Dat wordt dan de RemcoTec reeks !

Als je meer masten maakt, zou je eventeel van een stukje MDF en wat spijkertjes een opspan-mal kunnen maken, zodat je in één keer alles in elkaar kunt zetten, fixeren en solderen.

PS : Wat reken je voor verpakken en verzenden  ;D

Sander

Hahahaha nou ik kan in ieder geval wel toezeggen dat er een enkelspoor uitvoering komt, die heb ik nodig voor het kopspoor. Of ik nog eens een normaal 2-rail portaal ga maken weet ik nog niet, maar ik kan allicht mijn oude portaal eens overnieuw maken met de kennis die ik nu heb :D

Duidelijk verhaal, zo duidelijk dat ik toch maar ga leren solderen (m'n zwager wil me helpen).

Ik denk wel dat ik een soort malletjes ga maken voor het buigen en boren enz., zodat alles precies gelijk is en goed uitkomt.

Hopelijk laat je ook nog eens iets zien over het bouwen van portalen?

Knap stukje werk!

Gerard.



Dank je! Ja een mal zou zo maar kunnen, heb ik eigenlijk nog niet eens over nagedacht, het eerste portaal heb ik eigenlijk gewoon gemaakt en toen die er goed uitzag heb ik de 2e gebouwd waarbij ik gelijk een verslag heb gemaakt.

Gr. Remco.

de Stoptrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Msg. de STOPtrein houd de vaart er in...
    • de Stoptrein
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2008, 01:16:10 »
Goed werk Remco.


Mijn masten heb ik ook zelf gemaakt.







Heel eenvoudig, lekker goedkoop en je kan ze precies op maat van je baan maken.
Msg. de STOPtrein, een modulebaan in opbouw.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2008, 01:24:36 »
Ziet er ook top uit! Heb nog wel een vraag, soldeer je de draden direct aan de leggers? Of komt er nog iets van een imitatie isolator tussen? Meen dat ik die dingen ergens in een conrad catalogus gezien heb.

Gerard.

de Stoptrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Msg. de STOPtrein houd de vaart er in...
    • de Stoptrein
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2008, 01:33:12 »
Viessmann heeft issolatoren in het assortiment.
Er zit een gaatje van ik dacht één millimeter in.
Je schuift ze er zo overheen.
Msg. de STOPtrein, een modulebaan in opbouw.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2008, 09:05:27 »
Goed werk Remco.


Mijn masten heb ik ook zelf gemaakt.

Heel eenvoudig, lekker goedkoop en je kan ze precies op maat van je baan maken.


Dank je, die zien er ook goed uit! Ja het scheelt enorm veel geld.

Ziet er ook top uit! Heb nog wel een vraag, soldeer je de draden direct aan de leggers? Of komt er nog iets van een imitatie isolator tussen? Meen dat ik die dingen ergens in een conrad catalogus gezien heb.

Gerard.

Je kan ze eraan solderen, maar een isolator zou ook kunnen, ik weet alleen niet hoe breed die zijn, daar zou het boogje bovenop dan op aangepast moeten worden.

Gr. Remco.

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2008, 09:12:02 »
Misschien heb je hier nog wat aan




T-Portaal in Venlo

Ruben
« Laatst bewerkt op: 26 October 2008, 09:16:36 door Ruben Giesbertz »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2008, 09:16:12 »
Hey bedankt !

Nou mijn paaltje komt wel goed overeen ;D Mooi zo, hij mag blijven!

Gr. Remco.

Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2008, 11:38:31 »
Zozo Remco je ben weer lekker bezig geweest zeg.  ;)
Ik zie dat je al een hele serie bovenleidingsmasten heb gemaakt. Ziet er mooi uit en lekker goedkoop.

Succes, Johan.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2008, 16:45:31 »
Dank je Johan, ik heb er tot nu 4 gemaakt, 2 T portalen en 2 normale. Ik moet nu nog 5 t portalen en 6 enkele en dan heb ik voor mijn baan alle portalen die nodig zijn. En inderdaad zeer goedkoop ;D

Gr. Remco.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2008, 16:46:51 »
hebbie plaatje van die normale??

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2008, 16:49:54 »
Of ik foto's heb van de normale portalen ?

Ja:



Hier wat meer fotootjes.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Bouwbeschrijving NS T-Portaal
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2008, 17:32:39 »
Ziet er mooi uit. Heb je ook foto's van die enkelspoor bovenleiding?