Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 21:05:28
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 20:57:24
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:38:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 20:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52

Auteur Topic: In beweging krijgen trein  (gelezen 6581 keer)

timtrein

• Offline Offline
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2008, 22:41:15 »
Vergeet niet dat een 1600 maar vier aangedreven assen heeft... dat is een van de grootste problemen. Qua vermogen wil het wel; een 1600 is sterker dan een 1300, immers. Bij gladheid heb je onvoldoende adhesiegewicht. Bij 2x BR189 voor erts is dat ook al randje, volgens mij...

Vergis je trouwens niet in het verschil tussen kolen- en ertstreinen qua gewicht! De ertstreinen zijn bijna het dubbele van de kolentreinen... en daarnaast is de helft van de treinen natuurlijk leeg, dus vandaar dat je wel 1x6400 voor een lege kolentrein of 1x 1600 voor een lege ertstrein ziet ;)

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2008, 02:20:33 »
Hallo allemaal,

Vroeger werden de zelfde ertstreinen getrokken door 4 locs 6400.
Waarom werden het er later maar 3 ?  kosten besparing misschien ?

Groeten, Alexander

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2008, 03:22:25 »
Omdat de trekkracht van de vierde lok bijna te verwaarlozen was en als dood gewicht meeging.  En met proefritten ondervondt men dat het ook met drie lokken kon.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2008, 03:37:12 door 2278 »

stig

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2008, 10:31:25 »
Kwa wegrijden zijn 3x 6400 ruim voldoende als je naar start trekkracht kijkt. Die is zo ong. 300kN. Best goed voor een 80 ton loc trouwens. De Br189 doet ook ong. 300kN, met zijn 87t eigengewicht, dus ze ontlopen elkaar niet zoveel. Uiteraard heeft de Br189 veel meer pk's en kan daarmee hogere snelheden bereiken dan de 6400 (ook een triootje). De class 66 heeft ruim 400kN, dus die trekt in zijn eentje een stuk gemakkelijker weg. Maar ja, 127t dienstgewicht en 6 assen, dat wil wel.

Waren de kolen en erts treinen die vroeger met 4x 2400 gereden werden, net zo zwaar als waarmee tegenwoordig gereden wordt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2008, 10:36:59 »
Vergeet niet dat een 1600 maar vier aangedreven assen heeft... dat is een van de grootste problemen. Qua vermogen wil het wel; een 1600 is sterker dan een 1300, immers.

Maar een 1300 heeft een trekkracht van 250kN en de 1600 260kN... 1300 is gewoon een ouwe klereloc met zeer oude tractietechnieken... Kan die ook niks aan doen, is een product van zijn tijd. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomas131

• TraXXer
  • Offline Offline
  • Br 146.2
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2008, 12:04:40 »
Dan moeten ze toch ook deze maar eens in dienst gaan nemen ;D

1400 Kn schoon aan de haak
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

henk

• Online Online
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2008, 12:06:17 »
Waren de kolen en erts treinen die vroeger met 4x 2400 gereden werden, net zo zwaar als waarmee tegenwoordig gereden wordt?

Nee, de treingewichten zijn geleidelijk toegenomen.

De vierde 6400 van vroeger zat er vooral als zekerheid. Raakte een loc defect, dan konden de treinen probleemloos doorkarren. Tegenwoordig is er dan een probleem, met name als de trein een keer moet stoppen. Maar per saldo zal het wel goedkoper zijn, want het was wel degelijk een bezuinigingsmaatregel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2008, 12:24:41 »

Ik dacht gelezen te hebben dat er heel veel problemen met die krengen waren...
« Laatst bewerkt op: 19 November 2008, 15:46:35 door Chris van Diesen »

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2008, 12:55:55 »
Zover ik weet is het rijden van kolentreinen met drie ipv vier 6400'en gewoon een kosten aspect. Voor de locs zelf zou het beter zijn geweest om het met vier te houden maar hoge heren op de HGB's besloten anders. Wel raar dat de defectenstand van de locs zo hoog werd. Hoe zou dat toch komen?
Dat Veolia & CTL met maar één BR189 rijden ipv twee zoals de RN trein uit Awhv heeft te maken met het gewicht. De trein van CTL was afgelopen nacht ruim 1700 ton en maar 23 wagens. Die van RN tellen toch meestal rond de 40! Stond zelf stil bij Elten en door het vochtige weer en de groenrijke omgeving had het loccie wel enorme moeite om op gang te komen. Zal volgende keer maar antislipbandjes meenemen...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2008, 15:44:43 »
Wat ik weet is dat de ATB niet ingrijpt als je te langzaam rijdt. Bij de EMO worden regelmatig beladen kolentreinen uitgehaald en naar het emplacement gereden met 1 6400. Misschien dat het vroeger wel zo was dat de ATB ingrijpt als je bijna geen snelheid kan maken.
Volgens mij grijpt de ATB nog steeds in als je na een bepaalde tijd nog niet snel genoeg rijdt. Dat ze bij de EMO wel met 1 loc rijden zal te maken hebben met het ontbreken van ATB aldaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2008, 18:56:29 »
Even een paar punten (globaal):
- ertstreinen worden op gewicht geladen
- kolentreinen worden op volume geladen

Bij ertstreinen is de aslast de beperkende factor. Er kan wel meer in de wagen, maar dan wordt de aslast te hoog.
Bij kolentreinen is het volume de beperkende factor. Er mag qua aslast wel meer in, maar dat past fysiek niet in.

Bij een aantal multitractie gevallen is het niet omdat de loc niet sterk genoeg is, maar omdat er ook nog andere treinen rijden. Een enkele loc krijgt het wel in beweging, maar het op snelheid komen duurt te lang waardoor de goederentrein andere (met name passagiers) treinen in de weg gaat zitten. Om te zorgen dat de goederentrein vlug genoeg op snelheid is kan het beter zijn om er een tweede of derde loc bij te zetten.

Bij elektrische tractie speelt de afgenomen stroom een rol. 2x 16(/7)00 neemt meer stroom af dan de bovenleiding kan leveren. (Door de hoge stroom kukelt de spanning in elkaar en komt (uit m’n hoofd) onder 1350V ,waardoor het hoogspanningsrelais afvalt.) Naar ik begrepen heb kon dit ook voorkomen op Utrecht CS indien er te veel treinen te gelijkertijd vertrokken.

Bij het gewicht van treinen spelen een aantal zaken een rol:
-   Maximaal volume
o   Bij piepschuim kom nooit aan het maximale gewicht, de wagen zit eerder vol dan dat het maximale gewicht bereikt is
-   Maximale aslast
o   Hierbij wordt het maximale gewicht per as bedoeld. Indien je meer gewicht wilt vervoeren pas je “gewoon” meer assen toe, echter….
-   Maximaal ton/meter gewicht
o   Spoor en bruggen kunnen maar een bepaald gewicht dragen, daarom bestaat er ook nog iets als een ton/meter gewicht. Dit is vooral van toepassing bij hele zware ladingen waarbij het gewicht over veel assen verdeeld wordt. Het wil zeggen dat er per meter maar zoveel assen mogen zijn met een bepaalde aslast. Denk hierbij aan relatief korte wagens als Demel’s met dikke staalplaten of tanks

Paul Bender

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #26 Gepost op: 20 November 2008, 00:53:06 »
Dus als ik het goed begrijp is het een beetje hetzelfde als zuipen.

Bier kun je blijven drinken, maar op een gegeven moment is je buik vol. Dit verstaan we, naar ik aanneem, onder maximaal volume.

Als je ervoor kiest om shotjes of wat dan ook te gaan drinken, zit je eerder aan je tax qua promillage of, voor de die-hards onder ons, percentage. Je kunt dan minder snel op 1 been lopen dan wanneer je het op bierdrinken houdt. Maximale aslast.

Zoiets?

En je laatste toevoeging over die bruggen is eigenlijk de afterparty met de score van die avond. Moraal v/h verhaal: liever een lang en grote vrouw, dan een korte dikke. Een wijsheid die ik al 25 jaar zo goed mogelijk probeer in stand te houden  ;D  ;D

En nu nog FF zonder flauwekul: interessant verhaal en interessant topic!

wibi

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 November 2008, 08:55:05 »
Ik kan mij nog een gevalletje herinneren van jaren geleden,...
Dat gebeurde in Kruiningen, Twee tegelijkertijd wegrijdende 1600 deden het stroomgebeuren in de zak van Beveland in elkaar klappen!
Zou normaal moeten kunnen, ware het niet dat het oogsttijd was, en op een aantal plaatsen de aardappelsorteermachines (scrabble!) ook volop aan het draaien waren. Te dunne draadjes dus.    gr Wim

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 November 2008, 09:45:20 »
Uhm kan dat?, lijkt me dat het spoor een eigen stroom voorziening heeft, en 2 tegelijk optrekkende 1600en, ik betwijfel of de Nederlandse bovenleiding dat wel aan kan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2008, 10:38:55 »
Het spoor heeft geen eigen stroomvoorziening. De stroom wordt ingekocht uit het plaatselijke elektriciteitsnet.
Is in de jaren 1920, toen de elektrificatie van start ging, bij wet zo vastgelegd. En dat is nog niet veranderd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.