Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje door Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: In beweging krijgen trein  (gelezen 6578 keer)

hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
In beweging krijgen trein
« Gepost op: 18 November 2008, 20:55:14 »
Hoi,

Ik vraag me al een tijdje iets af over het optrekken van een (zware) trein. Aangewakkerd door een ander draadje over ertstreinen.

Als je 5000 ton in beweging moet krijgen begin je dan te trekken zonder op te houden of trek je en laat je los en trek je weer en laat je weer los etc totdat het hele spul (net) rolt?

Heb ooit iets gehoord van iemand, weet niet of het echt is, dat je zelfs achteruit kunt duwen en dan wacht totdat de "schokgolf" gereflecteerd is en dan vooruit gaat trekken.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb omschreven.

Wat is de manier?
 
mvg

Leo

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2008, 21:10:42 »
5000 ton wegtrekken klinkt heftiger dan het in feite is, het gaat voornamelijk om geduld uit te oefenen.

Vertrek van een ertstrein vanaf de EMO.

Drie lokken worden aangekoppeld en deze gaan eerst luchtpompen, (als de ertstrein beladen wordt is van elke wagen de lucht afgetrokken, de wagens staan dus zonder aangeslagen rwemmen, dit zodat de rangeerrobot de trein kan verplaatsen)

Het volpompen van een ertstrein (treinleiding/stuurresevoirs/remresevoirs) duurt zo'n 10 a 15 minuten.

Dan is het zaak om het redelijk grote vermogen (van drie loks) voorzichtig in te zetten.

5% inschakelen en de koppelingen worden stuk voor stuk strak getrokken en de trein begint stukje bij beetje te kruipen.

Voel je dat de trein "meekomt"dan kan verder opgeschakeld worden, alles beetje bij beetje. Het vermogen moet in overeen stemming zijn met de snelheid.

Dus beetje voor beetje opschakelen, zodat alles vloeiend verloopt, dus geen stampende diesels en al helemaal niet in en dan weer uitschakelen, dit veroorzaakt het rukken van de trein en geeft kans op het breken van koppelingen (cq het openschieten van automatische koppelingen)


hoogoveN

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2008, 21:18:52 »
Ok, dank je.

Waarom staan er eigenlijk altijd diesels voor, tenminste die zie ik alleen maar? 1 stuks 1600 zou toch ook die last kunnen pakken?

Wat is energiezuiniger?

Of komt dat vanwege het aantal aangedreven wielen en dus de haalbare aandrijfkracht?

Sorry voor de vragenregen maar ik ben nieuwsgierig.

Leo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22476
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2008, 21:34:12 »
In Utrecht komen de kolentreinen meestal voor een sein ergens op de helft van het station te staan. Heb je goed zicht vanaf de perrons. Mij valt dan op dat het optrekken heel vlot verloopt. Binnen een halve minuut rammelen de kolenbakken al met een flinke vaart langs het perron.

Een 1600 wordt niet gebruikt, juist omdat die de trein niet snel genoeg op gang krijgt. In het verleden is de 1600 wel voor kolen- en ertstreinen gebruikt, maar dan samen met twee diesels.
Om dezelfde reden zal er tegenwoordig ook wel 2 keer BR189 voor die treinen staan. Eén 189 moet dat gemakkelijk aankunnen, maar krijgt de treinen kennelijk ook niet snel genoeg weg.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2008, 21:36:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2008, 21:36:05 »
En veolia dan die doen het toch ook met 1 189?
Voor grootspoorfoto's zie site

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2008, 21:42:01 »
Ik was een tijdje geleden in de Amsterdam westhaven aan het fotograferen. Stond aan geladen kolentrein gereed voor vertrek maar de mcn had nog 3/4 uur de tijd. We raakten aan de praat de mcn met een paar hobby-isten. de mcn nodigde ons uit om op de bok van de 189 te kijken. Op verzoek demonstreerde hij hoeveel kracht er nodig is om de 4000 ton kolentrein aan het rollen te brengen. op het display van de 189 is de geleverde kracht af te lezen. Bij 10 kn ging het zaakje rollen.
Is idd 189 in dubbeltractie één 189 mag geen 4000 ton aan de haak hebben meende van 3200 ton

Mvg, Johan

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2008, 21:45:41 »
Waarom staan er eigenlijk altijd diesels voor, tenminste die zie ik alleen maar? 1 stuks 1600 zou toch ook die last kunnen pakken?

Wat is energiezuiniger?

Of komt dat vanwege het aantal aangedreven wielen en dus de haalbare aandrijfkracht?

Eén 1600 is te licht om de trein aan het rollen te krijgen. Twee 1600'en zou een oplossing zijn qua trekkracht/gewicht. Dit heeft als nadeel dat ze met zijn tweetjes te veel stroom van de bovenleiding trekken.
Vandaar dat men in het verleden veel gereden heeft met combinaties van 1x 1600 en 2x 2200 of 1x 1300 en 2x 2200. Dit dan met één machinist en op de 2200'en met één rangeerder.
Ik meen dat één 1300 wel sterk genoeg was om het geheel te trekken, maar dat die weer te lang in de weerstanden moest rijden.

Wat in het verleden vooral nog wel eens voorkwam was dat beladen treinen werden gereden door 4x 2200 of andere zware combinaties en onbeladen treinen bijvoorbeeld door een 1100.

Overigens zijn die zware kolentreinen pas iets van de afgelopen x jaar. Iemand anders weet vast wel hoe lang die zware kolentreinen van 4000-5000 ton precies rijden.


Groet,
Robert

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2008, 21:52:25 »
En veolia dan die doen het toch ook met 1 189?
Heeeel klein vermoeden hoor, maar ik denk dat de Veolia Kolentrein iets minder zwaar zijn dat de RN-treinen (anders had RN de treinen ook wel met 1 loc gereden...)

Groet, Edwin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22476
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2008, 22:02:02 »
Eén 1600 is te licht om de trein aan het rollen te krijgen. Twee 1600'en zou een oplossing zijn qua trekkracht/gewicht.

Ik heb altijd begrepen dat een 1600 zo'n trein uiteindelijk wel in beweging krijgt, maar dat dat te lang duurt om op het Nederlandse net mee te kunnen rijden.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen of komt het op hetzelfde neer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2008, 22:17:38 »
Ik heb altijd begrepen dat een 1600 zo'n trein uiteindelijk wel in beweging krijgt, maar dat dat te lang duurt om op het Nederlandse net mee te kunnen rijden.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen of komt het op hetzelfde neer.


Een trein moet binnen een bepaalde tijd op 40 km/h zitten anders grijpt de ATB in. Eén 1600 red dat niet vandaar dat bij wegtrekken hulpdiesels nodig waren. (binnen hoeveel tijd weet ik niet)


De 4000 ton kolentrein bij vertrek uit Amsterdam westhaven


De trein hangt hier tegen rollen aan bij 10 KN twee volle blauwe blokjes kwam de trein echt in beweging.

Mvg, Johan

Wilfried

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2008, 22:20:57 »
Je kunt ook kijken op de site van de Feijenoordse meesters, hier kun je voorbeelden en anekdotes vinden over dit vervoer.
link: http://www.feijenoordsemeesters.nl/
Hierna even naar ondergaan en dan klikken op  Treindienst( achtergrondinformatie over ertsvervoer)

Op deze site staan wel meer leuke verhalen voor de liefhebbers
Groetjes, Wilfried

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2008, 22:22:18 »
Een trein moet binnen een bepaalde tijd op 40 km/h zitten anders grijpt de ATB in. Eén 1600 red dat niet vandaar dat bij wegtrekken hulpdiesels nodig waren. (binnen hoeveel tijd weet ik niet)


De 4000 ton kolentrein bij vertrek uit Amsterdam westhaven


Mvg, Johan

Woow dan staat er een power op de koppelingen  :o er moet niets fout gaan ;D
Wel gaaf dat je dat eens uitgelegd hebt gekregen in het echie :)

Gr. Remco.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2008, 22:23:42 »
Gaaf display in zo'n 189. Leuk om na te bootsen in een digitale centrale met LCD display  :D
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2008, 22:32:16 »
Wat ik weet is dat de ATB niet ingrijpt als je te langzaam rijdt. Bij de EMO worden regelmatig beladen kolentreinen uitgehaald en naar het emplacement gereden met 1 6400. Misschien dat het vroeger wel zo was dat de ATB ingrijpt als je bijna geen snelheid kan maken.
De reden dat Railion de kolentreinen uit Amsterdam met 2 loccen rijdt,is dat je dan 4 aangedreven assen meer heb,dus meer grip. Het vermogen van de loc wordt niet meer. Het rijden van zware goederentreinen doe je op gevoel,als die meekomt,dan is het goed.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2008, 22:37:54 »
Gaaf display in zo'n 189. Leuk om na te bootsen in een digitale centrale met LCD display  :D

Yep zijn TV schermpjes  8)

Wellicht dat je met de nieuwe Märklin centrale video vanuit je modeltrein op het CS-II display kan toveren  ;)

Mvg, Johan