Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:33:31
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:29
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: In beweging krijgen trein  (gelezen 7009 keer)

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #30 Gepost op: 20 November 2008, 12:23:48 »
Een reactie op verschillende draadjes hierboven.

De relais van een bovenleidinggroep zijn afgesteld op een bepaalde stroomsterkte. Zo'n relais zou je kunnen vergelijken met een zekering zoals die in je auto of meterkast aanwezig is. Op emplacementen bestrijkt één bovenleidinggroep vaak meerdere sporen. Indien er op die sporen tegelijkertijd meerdere treinen optrekken is er dus een kans dat zo'n relais er uit klapt om enkele seconden later opnieuw automatisch in te schakelen. Dat soort meldingen komen geregeld binnen op het SMC (Schakel- en MeldCentrum). Dergelijk relais staan trouwens afgesteld op vermogens waar je thuis niet aan moet denken: 4.500 Ampère en hoger.

Op de vrije baan beslaat een bovenleidinggroep vaak maar één spoor en dat dan voor ettelijke kilometers. Daar heb je het probleem dat indien je twee gekoppelde 1600'en tegelijkertijd op vol vermogen laat optrekken de bovenleidingsdraad zelf gewoonweg wegsmelt.

Het probleem van het snel dan wel langzaam optrekken heeft bij mijn weten niets met ATB te maken. Dit heeft er gewoonweg mee te maken dat een langzaam optrekkende trein andere (personen-)treinen in de weg zit. Voorbeeldje: Een trein met te weinig vermogen die vanaf de Kijfhoek vertrekt (bijv. met één 1600-loc) naar het zuiden zal uiteindelijk wel de 80 km/uur halen. Alleen is dat iets 48 minuten later. Moet je eens indenken wat dat voor gevolgen heeft voor de normale dienstregeling.

Groet,
Robert

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #31 Gepost op: 20 November 2008, 22:29:37 »
Dergelijk relais staan trouwens afgesteld op vermogens waar je thuis niet aan moet denken: 4.500 Ampère en hoger.


Men noemt z'n relais ook wel snelschakelaar ;) Deze zit ook in lokken en treinstellen.
4500 ampere is een beetje weinig voor een emplacement. Het is eerder per lok. De snelschakelaar van een virm is er al een voor 3500A ;D