Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
24 December 2025, 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
24 December 2025, 17:26:52
  

Auteur Topic: In beweging krijgen trein  (gelezen 7037 keer)

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #30 Gepost op: 20 November 2008, 12:23:48 »
Een reactie op verschillende draadjes hierboven.

De relais van een bovenleidinggroep zijn afgesteld op een bepaalde stroomsterkte. Zo'n relais zou je kunnen vergelijken met een zekering zoals die in je auto of meterkast aanwezig is. Op emplacementen bestrijkt één bovenleidinggroep vaak meerdere sporen. Indien er op die sporen tegelijkertijd meerdere treinen optrekken is er dus een kans dat zo'n relais er uit klapt om enkele seconden later opnieuw automatisch in te schakelen. Dat soort meldingen komen geregeld binnen op het SMC (Schakel- en MeldCentrum). Dergelijk relais staan trouwens afgesteld op vermogens waar je thuis niet aan moet denken: 4.500 Ampère en hoger.

Op de vrije baan beslaat een bovenleidinggroep vaak maar één spoor en dat dan voor ettelijke kilometers. Daar heb je het probleem dat indien je twee gekoppelde 1600'en tegelijkertijd op vol vermogen laat optrekken de bovenleidingsdraad zelf gewoonweg wegsmelt.

Het probleem van het snel dan wel langzaam optrekken heeft bij mijn weten niets met ATB te maken. Dit heeft er gewoonweg mee te maken dat een langzaam optrekkende trein andere (personen-)treinen in de weg zit. Voorbeeldje: Een trein met te weinig vermogen die vanaf de Kijfhoek vertrekt (bijv. met één 1600-loc) naar het zuiden zal uiteindelijk wel de 80 km/uur halen. Alleen is dat iets 48 minuten later. Moet je eens indenken wat dat voor gevolgen heeft voor de normale dienstregeling.

Groet,
Robert

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #31 Gepost op: 20 November 2008, 22:29:37 »
Dergelijk relais staan trouwens afgesteld op vermogens waar je thuis niet aan moet denken: 4.500 Ampère en hoger.


Men noemt z'n relais ook wel snelschakelaar ;) Deze zit ook in lokken en treinstellen.
4500 ampere is een beetje weinig voor een emplacement. Het is eerder per lok. De snelschakelaar van een virm is er al een voor 3500A ;D