Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:20:06
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: In beweging krijgen trein  (gelezen 6587 keer)

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #30 Gepost op: 20 November 2008, 12:23:48 »
Een reactie op verschillende draadjes hierboven.

De relais van een bovenleidinggroep zijn afgesteld op een bepaalde stroomsterkte. Zo'n relais zou je kunnen vergelijken met een zekering zoals die in je auto of meterkast aanwezig is. Op emplacementen bestrijkt één bovenleidinggroep vaak meerdere sporen. Indien er op die sporen tegelijkertijd meerdere treinen optrekken is er dus een kans dat zo'n relais er uit klapt om enkele seconden later opnieuw automatisch in te schakelen. Dat soort meldingen komen geregeld binnen op het SMC (Schakel- en MeldCentrum). Dergelijk relais staan trouwens afgesteld op vermogens waar je thuis niet aan moet denken: 4.500 Ampère en hoger.

Op de vrije baan beslaat een bovenleidinggroep vaak maar één spoor en dat dan voor ettelijke kilometers. Daar heb je het probleem dat indien je twee gekoppelde 1600'en tegelijkertijd op vol vermogen laat optrekken de bovenleidingsdraad zelf gewoonweg wegsmelt.

Het probleem van het snel dan wel langzaam optrekken heeft bij mijn weten niets met ATB te maken. Dit heeft er gewoonweg mee te maken dat een langzaam optrekkende trein andere (personen-)treinen in de weg zit. Voorbeeldje: Een trein met te weinig vermogen die vanaf de Kijfhoek vertrekt (bijv. met één 1600-loc) naar het zuiden zal uiteindelijk wel de 80 km/uur halen. Alleen is dat iets 48 minuten later. Moet je eens indenken wat dat voor gevolgen heeft voor de normale dienstregeling.

Groet,
Robert

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #31 Gepost op: 20 November 2008, 22:29:37 »
Dergelijk relais staan trouwens afgesteld op vermogens waar je thuis niet aan moet denken: 4.500 Ampère en hoger.


Men noemt z'n relais ook wel snelschakelaar ;) Deze zit ook in lokken en treinstellen.
4500 ampere is een beetje weinig voor een emplacement. Het is eerder per lok. De snelschakelaar van een virm is er al een voor 3500A ;D