Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:33:31
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:29
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: In beweging krijgen trein  (gelezen 7008 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2008, 22:41:15 »
Vergeet niet dat een 1600 maar vier aangedreven assen heeft... dat is een van de grootste problemen. Qua vermogen wil het wel; een 1600 is sterker dan een 1300, immers. Bij gladheid heb je onvoldoende adhesiegewicht. Bij 2x BR189 voor erts is dat ook al randje, volgens mij...

Vergis je trouwens niet in het verschil tussen kolen- en ertstreinen qua gewicht! De ertstreinen zijn bijna het dubbele van de kolentreinen... en daarnaast is de helft van de treinen natuurlijk leeg, dus vandaar dat je wel 1x6400 voor een lege kolentrein of 1x 1600 voor een lege ertstrein ziet ;)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2008, 02:20:33 »
Hallo allemaal,

Vroeger werden de zelfde ertstreinen getrokken door 4 locs 6400.
Waarom werden het er later maar 3 ?  kosten besparing misschien ?

Groeten, Alexander

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2008, 03:22:25 »
Omdat de trekkracht van de vierde lok bijna te verwaarlozen was en als dood gewicht meeging.  En met proefritten ondervondt men dat het ook met drie lokken kon.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2008, 03:37:12 door 2278 »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2008, 10:31:25 »
Kwa wegrijden zijn 3x 6400 ruim voldoende als je naar start trekkracht kijkt. Die is zo ong. 300kN. Best goed voor een 80 ton loc trouwens. De Br189 doet ook ong. 300kN, met zijn 87t eigengewicht, dus ze ontlopen elkaar niet zoveel. Uiteraard heeft de Br189 veel meer pk's en kan daarmee hogere snelheden bereiken dan de 6400 (ook een triootje). De class 66 heeft ruim 400kN, dus die trekt in zijn eentje een stuk gemakkelijker weg. Maar ja, 127t dienstgewicht en 6 assen, dat wil wel.

Waren de kolen en erts treinen die vroeger met 4x 2400 gereden werden, net zo zwaar als waarmee tegenwoordig gereden wordt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2008, 10:36:59 »
Vergeet niet dat een 1600 maar vier aangedreven assen heeft... dat is een van de grootste problemen. Qua vermogen wil het wel; een 1600 is sterker dan een 1300, immers.

Maar een 1300 heeft een trekkracht van 250kN en de 1600 260kN... 1300 is gewoon een ouwe klereloc met zeer oude tractietechnieken... Kan die ook niks aan doen, is een product van zijn tijd. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2008, 12:04:40 »
Dan moeten ze toch ook deze maar eens in dienst gaan nemen ;D

1400 Kn schoon aan de haak
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22767
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2008, 12:06:17 »
Waren de kolen en erts treinen die vroeger met 4x 2400 gereden werden, net zo zwaar als waarmee tegenwoordig gereden wordt?

Nee, de treingewichten zijn geleidelijk toegenomen.

De vierde 6400 van vroeger zat er vooral als zekerheid. Raakte een loc defect, dan konden de treinen probleemloos doorkarren. Tegenwoordig is er dan een probleem, met name als de trein een keer moet stoppen. Maar per saldo zal het wel goedkoper zijn, want het was wel degelijk een bezuinigingsmaatregel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2008, 12:24:41 »


Ik dacht gelezen te hebben dat er heel veel problemen met die krengen waren...
« Laatst bewerkt op: 19 November 2008, 15:46:35 door Chris van Diesen »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2008, 12:55:55 »
Zover ik weet is het rijden van kolentreinen met drie ipv vier 6400'en gewoon een kosten aspect. Voor de locs zelf zou het beter zijn geweest om het met vier te houden maar hoge heren op de HGB's besloten anders. Wel raar dat de defectenstand van de locs zo hoog werd. Hoe zou dat toch komen?
Dat Veolia & CTL met maar één BR189 rijden ipv twee zoals de RN trein uit Awhv heeft te maken met het gewicht. De trein van CTL was afgelopen nacht ruim 1700 ton en maar 23 wagens. Die van RN tellen toch meestal rond de 40! Stond zelf stil bij Elten en door het vochtige weer en de groenrijke omgeving had het loccie wel enorme moeite om op gang te komen. Zal volgende keer maar antislipbandjes meenemen...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2008, 15:44:43 »
Wat ik weet is dat de ATB niet ingrijpt als je te langzaam rijdt. Bij de EMO worden regelmatig beladen kolentreinen uitgehaald en naar het emplacement gereden met 1 6400. Misschien dat het vroeger wel zo was dat de ATB ingrijpt als je bijna geen snelheid kan maken.
Volgens mij grijpt de ATB nog steeds in als je na een bepaalde tijd nog niet snel genoeg rijdt. Dat ze bij de EMO wel met 1 loc rijden zal te maken hebben met het ontbreken van ATB aldaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2008, 18:56:29 »
Even een paar punten (globaal):
- ertstreinen worden op gewicht geladen
- kolentreinen worden op volume geladen

Bij ertstreinen is de aslast de beperkende factor. Er kan wel meer in de wagen, maar dan wordt de aslast te hoog.
Bij kolentreinen is het volume de beperkende factor. Er mag qua aslast wel meer in, maar dat past fysiek niet in.

Bij een aantal multitractie gevallen is het niet omdat de loc niet sterk genoeg is, maar omdat er ook nog andere treinen rijden. Een enkele loc krijgt het wel in beweging, maar het op snelheid komen duurt te lang waardoor de goederentrein andere (met name passagiers) treinen in de weg gaat zitten. Om te zorgen dat de goederentrein vlug genoeg op snelheid is kan het beter zijn om er een tweede of derde loc bij te zetten.

Bij elektrische tractie speelt de afgenomen stroom een rol. 2x 16(/7)00 neemt meer stroom af dan de bovenleiding kan leveren. (Door de hoge stroom kukelt de spanning in elkaar en komt (uit m’n hoofd) onder 1350V ,waardoor het hoogspanningsrelais afvalt.) Naar ik begrepen heb kon dit ook voorkomen op Utrecht CS indien er te veel treinen te gelijkertijd vertrokken.

Bij het gewicht van treinen spelen een aantal zaken een rol:
-   Maximaal volume
o   Bij piepschuim kom nooit aan het maximale gewicht, de wagen zit eerder vol dan dat het maximale gewicht bereikt is
-   Maximale aslast
o   Hierbij wordt het maximale gewicht per as bedoeld. Indien je meer gewicht wilt vervoeren pas je “gewoon” meer assen toe, echter….
-   Maximaal ton/meter gewicht
o   Spoor en bruggen kunnen maar een bepaald gewicht dragen, daarom bestaat er ook nog iets als een ton/meter gewicht. Dit is vooral van toepassing bij hele zware ladingen waarbij het gewicht over veel assen verdeeld wordt. Het wil zeggen dat er per meter maar zoveel assen mogen zijn met een bepaalde aslast. Denk hierbij aan relatief korte wagens als Demel’s met dikke staalplaten of tanks

Paul Bender

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #26 Gepost op: 20 November 2008, 00:53:06 »
Dus als ik het goed begrijp is het een beetje hetzelfde als zuipen.

Bier kun je blijven drinken, maar op een gegeven moment is je buik vol. Dit verstaan we, naar ik aanneem, onder maximaal volume.

Als je ervoor kiest om shotjes of wat dan ook te gaan drinken, zit je eerder aan je tax qua promillage of, voor de die-hards onder ons, percentage. Je kunt dan minder snel op 1 been lopen dan wanneer je het op bierdrinken houdt. Maximale aslast.

Zoiets?

En je laatste toevoeging over die bruggen is eigenlijk de afterparty met de score van die avond. Moraal v/h verhaal: liever een lang en grote vrouw, dan een korte dikke. Een wijsheid die ik al 25 jaar zo goed mogelijk probeer in stand te houden  ;D  ;D

En nu nog FF zonder flauwekul: interessant verhaal en interessant topic!

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #27 Gepost op: 20 November 2008, 08:55:05 »
Ik kan mij nog een gevalletje herinneren van jaren geleden,...
Dat gebeurde in Kruiningen, Twee tegelijkertijd wegrijdende 1600 deden het stroomgebeuren in de zak van Beveland in elkaar klappen!
Zou normaal moeten kunnen, ware het niet dat het oogsttijd was, en op een aantal plaatsen de aardappelsorteermachines (scrabble!) ook volop aan het draaien waren. Te dunne draadjes dus.    gr Wim

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #28 Gepost op: 20 November 2008, 09:45:20 »
Uhm kan dat?, lijkt me dat het spoor een eigen stroom voorziening heeft, en 2 tegelijk optrekkende 1600en, ik betwijfel of de Nederlandse bovenleiding dat wel aan kan.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: In beweging krijgen trein
« Reactie #29 Gepost op: 20 November 2008, 10:38:55 »
Het spoor heeft geen eigen stroomvoorziening. De stroom wordt ingekocht uit het plaatselijke elektriciteitsnet.
Is in de jaren 1920, toen de elektrificatie van start ging, bij wet zo vastgelegd. En dat is nog niet veranderd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.