Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: stop sectie voor station maken icm sein  (gelezen 24063 keer)

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
stop sectie voor station maken icm sein
« Gepost op: 08 november 2008, 17:20:47 »
Hallo alles eerst ik ben hier nieuw
ik loop sterk achter kwa digitaal rijden ( ik rijd analoog en ben net weer begonnen)
ik heb volgende plan: ik zou een sectie willen maken voor het station langs waarbij als ik het sein op rood zet de trein voor het sein tot stilstand komt, als ie op geel staat hij rustig voor het station langs rijd en wanneer ie op groen staat hij doorrijd.

ik had het idee, om het rode licht aan te sluiten via een condensator en een relais zodat ie langzaam tot stilstand komt alleen hoe kan ik uitrekenen wat ik nodig heb (miss dat iemand dat geowon weet) en zorgen dat ie vlak voor het sein tot stilstand komt te staan?
het gele licht ergens op aan te sluiten waardoor ie half stroom (langzaam rijden) krijgt, en zo langs het station kan rijden

Het baanplan is als volg, ookal sluit ie nog niet helemaal goed aan dit is tog wel hoe het eruit komt te zien, de rechter 3 bochten komen in een grote tunnel te liggen waar links van de berg een mijn komt.



graag uw mening erover, en ik zou graag willen weten hoe ik me stop-trein-met-sein plannetje kan uitvoeren


gr. Frank
« Laatst bewerkt op: 08 november 2008, 18:26:16 door Frank van Meel »

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2008, 20:29:46 »
Hallo Frank,

Aller eerst welkom op dit forum,

De condensator die jij wil gebruiken is afhankelijk van de belasting (dus afhankelijk van het stoomverbruik van de trein) en de remweg die je wilt hebben.
Daar komt nog bij dat de condensator erg groot zal moeten zijn.
Afgezien van de grote kleven er nog wat andere nadelen aan het gebruik van een condensator voor het afremmen.
Het is beter om naar een electronische oplossing te zoeken.
Met welk systeem rij je nu mee, wissel of gelijkspanning?
Dit is namelijk wel belangrijk voor de schakling(en) die jij wil toepassen.  ;)


Willem

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2008, 14:56:51 »
ik rijd op dit moment met 2 rail gelijkspanning met 2 locs atm.: startset 6369 en met 4228
ik heb 2 travo's ter beschikking.
als er andere manieren zijn om me plan te verwezelijken wil i khet graag horen.
hoe doen andere mensen dit dan als ze analoog rijden?
kan ik misschien ook een schakeling maken, waarbij de sectie waar de trein langzaam tot stilstand moet komen pas zijn stroom verliest als de trein over het contact/magneet rijd en hetzelfde voor geel licht (langzaam rijden)

ik zou graag zo veel mogelijk info willen hebben

gr. Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2008, 16:47:47 »
hoe doen andere mensen dit dan als ze analoog rijden?
Die kopen b.v. de EVA van Fleischmann. Op het moment kan ik geen artikelnummer geven aangezien de Fleischmann site niet bereikbaar is.
Je kunt ook eens kijken bij Conrad naar hun optrek- en remvertraging. Art.nr. 199354 als bouwpakket, nummer 190870 gebouwd.
Of je maakt een bloksysteem zoals ik gedaan heb voor onze clubbaan. Maar gezien de aard van je vraag is dat misschien een stap te ver.

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2008, 17:48:08 »
zou iemand misschien een schets kunnen maken van  het schema hoe ik zoiets aansluit en hoe zo'n stop sectie werkt?
en hoe kan dat ding het verschil zien tussen stoppen en langzaam doorrijden?
moet er een soort magneet op de rails geplakt worden voor het signaal als de trein eraan komt?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2008, 17:54:15 »
Door te kijken (meten) of de sectie voor hem een roodsignaal toont. Is dat het geval dan moet er in het blok daarvoor met aangepaste snelheid gereden worden.

Wij kunnen heel veel schema's tekenen en laten zien, maar denk je dat je dat dan gaat snappen, kijk eerst eens bij de conrad nummers welke Klaas je gaf. Daar staat de werking in schema vorm.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2008, 18:08:29 »
het aansluiten is geen probleem, heb elektro op school dus dat maakt het des te leuker alleen me probleem is dat ik zo ver achterloop in de modelspoorbouw dat ik alle manieren van remvertragingen, baanbezetmeldingen pendelroutes enzo niet meegekregen heb en er eigelijk midden in beland nu.
als er een makkelijkere manier is om te krijgen wat ik wil, i p v met een condensator zou dat mooi zijn.
me doelstelling is eigelijk gewoon:

trein kom bij station aan - rood licht, trein stopt voor het sein
geel licht trein vertraagt tot bepaalde snelheid en rijd daarna weer door op normale snelheid
groen licht, trein rijd lekker door.

ik zie het alleen niet helemaal voor me, hoe de trein langzamer kan gaan rijden als ie ergens voorbij komt ( sensor ofzo) en die zou dan moeten doorgeven aan de vertrager wat de trein moet doen?


en nogmaals sorry, ik ben echt een beginner hiermee. maar wil het nu wel helemaal goed hebben voordat ik ook maar ergens mee verder ga:D

mvg Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2008, 19:28:23 »
Frank,

Van het bloksysteem wat ik voor onze club heb gemaakt heb ik een artikel geschreven.
Ik kan je die bestanden sturen, als je plechtig belooft dat je die alleen voor eigen gebruik hanteert en ze zeker niet ergens gaat publiceren.
Het is een systeem wat ook bruikbaar is op de spoorbaan thuis. En zelfs als je het niet exact gaat nabouwen levert het wellicht wat inzicht in wat er allemaal bij komt kijken. Maar denk niet dat het allemaal makkelijk is, er komt menig zweetdruppeltje aan te pas voordat je zoiets werkend hebt. Als het allemaal zo makkelijk was, dan had je hier allang een schema gezien.
Ben je geinteresseerd, stuur me dan even een berichtje. Het handigst is een e-mailtje, mijn adres staat op mijn website.

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2008, 19:58:20 »
email verstuurt

verder is alle info welkom die ik hiervoor kan gebruiken
ook verschillende manieren om dit te maken vind ik handig om te zien

gr Frank

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2008, 16:39:03 »
ok mensen ik had dus het volgende schema nagemaakt

http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm

alleen nou heb ik dus het volgende prob......wanneer ik op rood druk, stopt de trein (das mooi) maar dat doet ie op de hele baan, en hij  remt niet maar BOEM stil
daarbij komt: rood en groen branden allebei op welke knop je ook drukt
ik had echter al wel een probleem gevonden: op het ralias waren de spoelen pool gevoelig en dus toen dat goed was had ik zoiets, ok nou zal het wel groen is groen zijn en rood is rood zijn. maar tevergeefs.......rood en groen samen..enige vooruitgang ik zie wel onderscheid welke lamp brand, die licht iets harder op maar de andere blijft tog nog steeds branden.....

maaaar met me domme kop zag ik achteraf dat die voor marklin was en ik heb fleischman profi,.....kan deze hier wel op of weet iemand zo snel de aanpassing in het schema waardoor ik dit alsnog goed kan gebruiken...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2008, 17:09:29 »
Frank, en werk je dan met een digitaal systeem? Dat zie ik nergens in je vraag voorkomen?

Die oplossing is dus voor een lok met een decoder aan boord, die geschikt is voor het Motorola format II.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #11 Gepost op: 13 november 2008, 17:44:39 »
dat zie ik dan maar als een beginners fout.
Ik waardeer het echt super dat jullie me proberen te helpen maar ik denk dat ik het gewoon makkelijker en simpeler wil hebben dan de meesten in gedachten hebben

next plan, of beter gezegt oude plan.
is het volgende mogelijk:

men heeft een ovalen baan waarvan de ene lange zijde dubbelspoors is (zoals bij mij) kan ik dan bv. de binnenste baan isoleren met een aparte voeding (van dezelfde travo) en daar een schakeling tussen zetten met een condensator en een relais? wanneer de schakeling uit is ( dat wil zeggen met een opgeladen condensator) de trein langzaam tot stilstand komt zodra de trein op het geisoleerde stuk rails komt en de condensator langzaam leeg trekt (ik vergelijk het maar met de binnenverlichting van een auto)
ik hoef niet heel ingewikkeld blokken te hebben enzo. het enige wat ik wil is dat ik op sommige stukken op de baan (de geisoleerde stukken) met een schakelaar de trein langzaam tot stilstand kan krijgen. en als het te ingewikkeld word er nog een 2e schakelaar naast voor het rood en groen licht.

De vraag die daarna komt: welke gegevens heb ik nodig om te bepalen welke condensator ertussen moet en wat voor relais. de schakeling zelf heb ik thuis wel op papier.


Ik heb overgens besloten om het rangeer terrein in het midden te laten vervallen en te verplaatsen. zodra ik onder de knie heb hoe ik in wintrack een berg kan maken met daarop rails en in de berg tussen, zal ik daar en foto van posten.

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: 13 november 2008, 18:27:37 door Frank van Meel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2008, 19:42:48 »
Frank, je denkt echt te simpel. Je denkt dat je klaar bent met een condensator en een relais. Maar als het zo simpel was dan deed iedereen dat. Je zegt ergens dat je een elektroschool hebt gehad. Maar heb je daar ook geleerd wat de ontlaadtijd van een condenstor is? Als je dat weet, en je kunt uitrekenen hoe groot die condensator moet zijn, dan zul je schrikken. Dat red je gewoon niet met de gangbare elco's. In alle elektronische regelaars en optrek/afremschakelingen zie je dat er wel een elco is als vertragend element, maar die wordt altijd versterkt door 1 of meer transistors.

Heb je het artikel al bestudeerd wat ik je heb toegestuurd? En geeft dat inspiratie?

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2008, 20:17:24 »
klik

Voor het vertragen en optrekken kende ik dit schema nog...

Het zal wel wat aangepast moeten worden voor je doel

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2008, 21:17:50 »
jah ik heb de nodige kennis om de laattijd te berekenen enzo
ik ben al flink begonnen met lezen alleen het probleem is (als het een probleem is) misschien denk ik te makkelijk maar misschien wil ik het ook makkelijk?
ik hoef i i g geen blokken met bezet detectie, ik wil puur een baan om rondjes te rijden ( om het eff zo te zeggen:P) en als ik zin heb om op rood te drukken de trein een keertje stopt. Maar wel zo dat ene andere trein  door kan rijden op een neit geisoleerd stuk rails.

Het berekenen is opzich geen probleem verder hoor, maar wat wel een probleem is dat ik mijn god niet weet waar ik alle gegevens vandaan haal. misschien dat iemand me daar bij kan helpen?

en sorry als ik te veel zeur
« Laatst bewerkt op: 13 november 2008, 21:21:55 door Frank van Meel »