Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
  

Auteur Topic: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.  (gelezen 13174 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Gepost op: 07 November 2008, 11:30:07 »
Hallo,

Ik heb mijn Trix "Ludmilla" binnen.
Nu kan ik pas reageren, ik heb n.l. veel negatiefs gelezen over de Marklin versie.
Ik vind het een geweldige lok, hij weegt 620 gram, heeft mooie fontseinen.
Een lekker degelijk metalen lok.
Een mooie digitaal decoder ingebouwd, kan mooi kruipen.
De details zijn wat aan de magere kant maar daardoor ook degelijker.
Ga zo door Trix.

groet, Albert.
 

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2008, 11:40:05 »
De Ludmilla van Matrix is zeker niet slecht maar haalt het niet bij de Brawa of Roco uitvoering vind ik.

Pas als je van de Matrix zijn veel te dikke laag verf er af haalt komt er een ¨witte Zwaan¨ onder vandaan en kun je er iets moois van maken.

Het gewicht zegt me helemaal niets en een te hoog gewicht kan ook de trekkracht negatief beïnvloeden ( zeker als er maar 4 van de 6 assen worden aangedreven.

Jammer blijft gewoon de verlichting! Bij de Marklin werken de sluitlichten namelijk niet!

R.Paint

NB ik heb alle drie de merkvarianten hier thuis staan dus ik weet waar ik het over heb!


Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2008, 13:49:25 »
De motor is het probleem niet en dan is een goed gewicht belangrijk.
Ik wil hem wel eens een vergelijk met alle 3 zien. Dan bedoel ik de trekkracht maar ook een leuke foto van alle 3 waar de verschillen op te zien zijn.

Albert.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2008, 14:26:12 »
Welke motor heeft de Trix.
die nieuwe stille, of nog zo'n ratelding.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2008, 14:30:35 »
Stille motor met cardan ;)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 16:38:34 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2008, 15:04:10 »
Motor met cardan

Moet ik daaruit leiden dat het een stille motor is ?

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Gert1

  • Gast
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2008, 15:51:25 »
Graag dit draadje nu weer gebruiken waarvoor het bedoeld is: bespreken van de Trix Ludmilla.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2008, 15:59:54 »
Het gewicht zegt me helemaal niets en een te hoog gewicht kan ook de trekkracht negatief beïnvloeden
Gewicht is toch wel belangrijk. Hoe groter het gewicht, hoe groter de wrijving tussen wiel en rail, dus hoe groter de trekkracht.

Citaat
Jammer blijft gewoon de verlichting! Bij de Marklin werken de sluitlichten namelijk niet!
Dat vind ik niet zo'n probleem. Er hangt toch meestal een trein achter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4862
    • Filmpjes op YouTube
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2008, 16:29:10 »
Ja, maar als het motortje aan de zwakke kant is met als gevolg dat ie moeite (naar verhouding) heeft de extra wrijving door het hoge gewicht te overwinnen, gaat dat dan niet ten koste van de trekkracht?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2008, 16:32:09 »
Arjan:
De motor is het probleem niet en dan is een goed gewicht belangrijk.
Ik wil hem wel eens een vergelijk met alle 3 zien. Dan bedoel ik de trekkracht maar ook een leuke foto van alle 3 waar de verschillen op te zien zijn.

Albert.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4862
    • Filmpjes op YouTube
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2008, 16:52:51 »
Klopt, maar dit was meer een algemene vraag richting Klaas. Gezien zijn artikelen in RM over in het verleden moet hij in een vorig leven Lampje van Willy Wortel zijn geweest, dus vandaar deze lekenvraag.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2008, 19:20:43 »
De extra wrijvingen in de lagers spelen geen grote rol, als het goed is zijn die goed gesmeerd.
Over het algemeen hoort het motortje zo sterk te zijn dat hij de loc kan laten slippen. Dus het heeft geen zin om het gewicht extreem op te voeren. Het is voor een fabrikant altijd de kunst om een goede balans te vinden tussen de trekkracht van de motor, en de slipwaarde van de wielen op de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #12 Gepost op: 07 November 2008, 19:26:54 »
Stille motor met cardan ;)

Je bedoelt de Matrix wegwerp motor. Als de koolborstels aan vervenging toe zijn kun je de hele motor vervangen om dat voor te zijn vervang ik ze maar meteen door een degelijke kolkanker motor

Mvg, Johan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #13 Gepost op: 07 November 2008, 19:29:04 »
Serieus ? Hm en wat is de normale te verwachten levensduur van die koolborstels ? En een vervangingsmotor kost ?

Gr. Remco.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix Ludmilla een echte zwaargewicht.
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2008, 19:30:45 »
Is die net zo slecht als de vergelijkbare Fleischmann motor ?
Vr. groeten,
Bob