Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Utrecht CS  (gelezen 6309 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8324
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Utrecht CS
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2008, 23:07:43 »
Wat had ik graag Utrecht CS willen meemaken met het oude station... Mijn pa zegt dat men toen zelfs twee stationnen naast elkaar had liggen. Je moest een stuk lopen als je de stoptrein moest hebben. Op de foto's heeft het een hoop charme, maar in al die tijd dat ik er kom (ben van 1970, veel met trein gereisd want we hadden nooit een auto) is het voor mij altijd een station geweest dat een bouwplaats was en gewoon nooit af of altijd vervallen leek. En nou gaan ze weer bouwen. De maquette in Madurodam belooft eerlijk gezegd niet veel goeds, ziet er triest uit. Van het nieuwe station in Leiden ben ik veel meer gecharmeerd.

Die spanten fascineren mij elke keer als ik er ben (ik reis dagelijks vanaf Utrecht CS). Het is inderdaad al jaren zo, dat de overkapping weg is. Ik vroeg me altijd al af wat nou de bedoeling was, maar ik begrijp nu dat de resten er zijn omdat de bovenleiding eraan vast zit. Vroeger zat het altijd vol met duiven toen het dak er nog op zat, staat me nog zo bij van mijn jeugd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Utrecht CS
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2008, 23:32:52 »
Dit zijn dus de spanten van Utrecht:



achter de werkplaats van de SGB. Overigens is er inmiddels bijna niets meer van te zien, omdat de bramen bezit genomen hebben van dit stukje.
Reinier

guest7823

  • Gast
Re: Utrecht CS
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 17:45:47 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan. Heb ooit ook een rapport gezien aangaande een onderzoek om e.a. weer in elkaar te lassen. Daar ik tijdens werk zijdelings zag kan ik niet meer vertellen dan dit, maar kreeg het vermoeden dat er een redelijk grondig en diepgaande onderzoek gedaan is om deze spanten weer te herstellen.

Hiertoe moeten echter ook de restanten die nu nog op Utrecht CS staan beschikbaar komen en dat kan pas als de bovenleiding op een andere manier is op gehangen.

Paul Bender

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 18:56:55 »
Ik vind het jammer. Ik ken Utercht CS al heel lang en vind het "gezellig"staan. Ik vind dat je oude stations moet bewaren. Er stukken aanbouwen vind ik best. Je moet met je tijd meegaan. Neem Haarlem nu. Ik moet er niet aan denken dat ze van het oudste staion van NL opeens de overkapping weghalen, of van Amsterdam. Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht CS
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 19:30:59 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Niet meer nodig, Haarlem en Amsterdam CS zijn al monumenten. Net als veel andere oude stationsgebouwen. Bijvoorbeeld Groningen en Wolvega.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Utrecht CS
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 19:45:26 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan.
Dat blijkt wel, gezien de foto in de post voor je...  ;)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Utrecht CS
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2008, 07:20:37 »
Als ik het me goed herinner, het is al ff geleden, was onder andere de bovenleiding de oorzaak van de vervroegde sloop van de kap.

De kap was nooit bedoeld om de bovenleiding aan op te hangen. Door de trekkrachten van de bovenleiding, die zoals jullie weten allemaal onder een trekkracht gespannen worden, dreigde de kap naar beneden te komen.
Door de sloop van de kap kwam er voldoende ruimte om de bovenleiding te laten hangen.

Gr, Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Utrecht CS
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2008, 10:05:55 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Dat is echt al veel en veel te laat, zeker een jaar of 40. Als de SGB het voor elkaar krijgt de spanten opnieuw te gebruiken, dan komen ze in Goes veel beter tot hun recht dan in Utrecht. Ondertussen krijgen we in Utrecht dan eindelijk weer een station dat een zekere eenheid uitstraalt en geen allegaartje meer is van antieke bouwelementen en jaren 80 ellende. Hopelijk krijgen we er geen nieuwe millenium ellende voor terug, maar dat weten we pas over een jaar of 20.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2008, 11:12:47 »
Ja, ik denk idd dat ze maar voor een museum moeten worden gebruikt. Het zal dat oon wat nadrukkelijker uitkomen, dan wanneer het zo ingebouwd is in een vernieuwd station. Dat verhaal van de bovenleiding lijkt me niet echt een reden. Je kunt vast wel een technische aanpssing verzinnen, met echtra ondersteunig als dat het probleem is. Gelukkig is het maliebaan station best mooi geworden. Zo houdt Utrecht toch ook een mooi stukje historisch spoorweg erfgoed.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)