Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 15:45:21
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Utrecht CS  (gelezen 6509 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Utrecht CS
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2008, 23:07:43 »
Wat had ik graag Utrecht CS willen meemaken met het oude station... Mijn pa zegt dat men toen zelfs twee stationnen naast elkaar had liggen. Je moest een stuk lopen als je de stoptrein moest hebben. Op de foto's heeft het een hoop charme, maar in al die tijd dat ik er kom (ben van 1970, veel met trein gereisd want we hadden nooit een auto) is het voor mij altijd een station geweest dat een bouwplaats was en gewoon nooit af of altijd vervallen leek. En nou gaan ze weer bouwen. De maquette in Madurodam belooft eerlijk gezegd niet veel goeds, ziet er triest uit. Van het nieuwe station in Leiden ben ik veel meer gecharmeerd.

Die spanten fascineren mij elke keer als ik er ben (ik reis dagelijks vanaf Utrecht CS). Het is inderdaad al jaren zo, dat de overkapping weg is. Ik vroeg me altijd al af wat nou de bedoeling was, maar ik begrijp nu dat de resten er zijn omdat de bovenleiding eraan vast zit. Vroeger zat het altijd vol met duiven toen het dak er nog op zat, staat me nog zo bij van mijn jeugd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Utrecht CS
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2008, 23:32:52 »
Dit zijn dus de spanten van Utrecht:



achter de werkplaats van de SGB. Overigens is er inmiddels bijna niets meer van te zien, omdat de bramen bezit genomen hebben van dit stukje.
Reinier

guest7823

  • Gast
Re: Utrecht CS
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 17:45:47 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan. Heb ooit ook een rapport gezien aangaande een onderzoek om e.a. weer in elkaar te lassen. Daar ik tijdens werk zijdelings zag kan ik niet meer vertellen dan dit, maar kreeg het vermoeden dat er een redelijk grondig en diepgaande onderzoek gedaan is om deze spanten weer te herstellen.

Hiertoe moeten echter ook de restanten die nu nog op Utrecht CS staan beschikbaar komen en dat kan pas als de bovenleiding op een andere manier is op gehangen.

Paul Bender

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 18:56:55 »
Ik vind het jammer. Ik ken Utercht CS al heel lang en vind het "gezellig"staan. Ik vind dat je oude stations moet bewaren. Er stukken aanbouwen vind ik best. Je moet met je tijd meegaan. Neem Haarlem nu. Ik moet er niet aan denken dat ze van het oudste staion van NL opeens de overkapping weghalen, of van Amsterdam. Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht CS
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 19:30:59 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Niet meer nodig, Haarlem en Amsterdam CS zijn al monumenten. Net als veel andere oude stationsgebouwen. Bijvoorbeeld Groningen en Wolvega.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Utrecht CS
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 19:45:26 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan.
Dat blijkt wel, gezien de foto in de post voor je...  ;)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Utrecht CS
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2008, 07:20:37 »
Als ik het me goed herinner, het is al ff geleden, was onder andere de bovenleiding de oorzaak van de vervroegde sloop van de kap.

De kap was nooit bedoeld om de bovenleiding aan op te hangen. Door de trekkrachten van de bovenleiding, die zoals jullie weten allemaal onder een trekkracht gespannen worden, dreigde de kap naar beneden te komen.
Door de sloop van de kap kwam er voldoende ruimte om de bovenleiding te laten hangen.

Gr, Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Utrecht CS
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2008, 10:05:55 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Dat is echt al veel en veel te laat, zeker een jaar of 40. Als de SGB het voor elkaar krijgt de spanten opnieuw te gebruiken, dan komen ze in Goes veel beter tot hun recht dan in Utrecht. Ondertussen krijgen we in Utrecht dan eindelijk weer een station dat een zekere eenheid uitstraalt en geen allegaartje meer is van antieke bouwelementen en jaren 80 ellende. Hopelijk krijgen we er geen nieuwe millenium ellende voor terug, maar dat weten we pas over een jaar of 20.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2008, 11:12:47 »
Ja, ik denk idd dat ze maar voor een museum moeten worden gebruikt. Het zal dat oon wat nadrukkelijker uitkomen, dan wanneer het zo ingebouwd is in een vernieuwd station. Dat verhaal van de bovenleiding lijkt me niet echt een reden. Je kunt vast wel een technische aanpssing verzinnen, met echtra ondersteunig als dat het probleem is. Gelukkig is het maliebaan station best mooi geworden. Zo houdt Utrecht toch ook een mooi stukje historisch spoorweg erfgoed.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)