Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:42:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 16:32:59
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
  

Auteur Topic: Utrecht CS  (gelezen 6535 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Utrecht CS
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2008, 23:07:43 »
Wat had ik graag Utrecht CS willen meemaken met het oude station... Mijn pa zegt dat men toen zelfs twee stationnen naast elkaar had liggen. Je moest een stuk lopen als je de stoptrein moest hebben. Op de foto's heeft het een hoop charme, maar in al die tijd dat ik er kom (ben van 1970, veel met trein gereisd want we hadden nooit een auto) is het voor mij altijd een station geweest dat een bouwplaats was en gewoon nooit af of altijd vervallen leek. En nou gaan ze weer bouwen. De maquette in Madurodam belooft eerlijk gezegd niet veel goeds, ziet er triest uit. Van het nieuwe station in Leiden ben ik veel meer gecharmeerd.

Die spanten fascineren mij elke keer als ik er ben (ik reis dagelijks vanaf Utrecht CS). Het is inderdaad al jaren zo, dat de overkapping weg is. Ik vroeg me altijd al af wat nou de bedoeling was, maar ik begrijp nu dat de resten er zijn omdat de bovenleiding eraan vast zit. Vroeger zat het altijd vol met duiven toen het dak er nog op zat, staat me nog zo bij van mijn jeugd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Utrecht CS
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2008, 23:32:52 »
Dit zijn dus de spanten van Utrecht:



achter de werkplaats van de SGB. Overigens is er inmiddels bijna niets meer van te zien, omdat de bramen bezit genomen hebben van dit stukje.
Reinier

guest7823

  • Gast
Re: Utrecht CS
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 17:45:47 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan. Heb ooit ook een rapport gezien aangaande een onderzoek om e.a. weer in elkaar te lassen. Daar ik tijdens werk zijdelings zag kan ik niet meer vertellen dan dit, maar kreeg het vermoeden dat er een redelijk grondig en diepgaande onderzoek gedaan is om deze spanten weer te herstellen.

Hiertoe moeten echter ook de restanten die nu nog op Utrecht CS staan beschikbaar komen en dat kan pas als de bovenleiding op een andere manier is op gehangen.

Paul Bender

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 18:56:55 »
Ik vind het jammer. Ik ken Utercht CS al heel lang en vind het "gezellig"staan. Ik vind dat je oude stations moet bewaren. Er stukken aanbouwen vind ik best. Je moet met je tijd meegaan. Neem Haarlem nu. Ik moet er niet aan denken dat ze van het oudste staion van NL opeens de overkapping weghalen, of van Amsterdam. Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht CS
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 19:30:59 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Niet meer nodig, Haarlem en Amsterdam CS zijn al monumenten. Net als veel andere oude stationsgebouwen. Bijvoorbeeld Groningen en Wolvega.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Utrecht CS
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 19:45:26 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan.
Dat blijkt wel, gezien de foto in de post voor je...  ;)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Utrecht CS
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2008, 07:20:37 »
Als ik het me goed herinner, het is al ff geleden, was onder andere de bovenleiding de oorzaak van de vervroegde sloop van de kap.

De kap was nooit bedoeld om de bovenleiding aan op te hangen. Door de trekkrachten van de bovenleiding, die zoals jullie weten allemaal onder een trekkracht gespannen worden, dreigde de kap naar beneden te komen.
Door de sloop van de kap kwam er voldoende ruimte om de bovenleiding te laten hangen.

Gr, Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Utrecht CS
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2008, 10:05:55 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Dat is echt al veel en veel te laat, zeker een jaar of 40. Als de SGB het voor elkaar krijgt de spanten opnieuw te gebruiken, dan komen ze in Goes veel beter tot hun recht dan in Utrecht. Ondertussen krijgen we in Utrecht dan eindelijk weer een station dat een zekere eenheid uitstraalt en geen allegaartje meer is van antieke bouwelementen en jaren 80 ellende. Hopelijk krijgen we er geen nieuwe millenium ellende voor terug, maar dat weten we pas over een jaar of 20.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2008, 11:12:47 »
Ja, ik denk idd dat ze maar voor een museum moeten worden gebruikt. Het zal dat oon wat nadrukkelijker uitkomen, dan wanneer het zo ingebouwd is in een vernieuwd station. Dat verhaal van de bovenleiding lijkt me niet echt een reden. Je kunt vast wel een technische aanpssing verzinnen, met echtra ondersteunig als dat het probleem is. Gelukkig is het maliebaan station best mooi geworden. Zo houdt Utrecht toch ook een mooi stukje historisch spoorweg erfgoed.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)