Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Martijn193
Vandaag om 13:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Alewijn
Vandaag om 13:01:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
  

Auteur Topic: Utrecht CS  (gelezen 6634 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Utrecht CS
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2008, 23:07:43 »
Wat had ik graag Utrecht CS willen meemaken met het oude station... Mijn pa zegt dat men toen zelfs twee stationnen naast elkaar had liggen. Je moest een stuk lopen als je de stoptrein moest hebben. Op de foto's heeft het een hoop charme, maar in al die tijd dat ik er kom (ben van 1970, veel met trein gereisd want we hadden nooit een auto) is het voor mij altijd een station geweest dat een bouwplaats was en gewoon nooit af of altijd vervallen leek. En nou gaan ze weer bouwen. De maquette in Madurodam belooft eerlijk gezegd niet veel goeds, ziet er triest uit. Van het nieuwe station in Leiden ben ik veel meer gecharmeerd.

Die spanten fascineren mij elke keer als ik er ben (ik reis dagelijks vanaf Utrecht CS). Het is inderdaad al jaren zo, dat de overkapping weg is. Ik vroeg me altijd al af wat nou de bedoeling was, maar ik begrijp nu dat de resten er zijn omdat de bovenleiding eraan vast zit. Vroeger zat het altijd vol met duiven toen het dak er nog op zat, staat me nog zo bij van mijn jeugd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Utrecht CS
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2008, 23:32:52 »
Dit zijn dus de spanten van Utrecht:



achter de werkplaats van de SGB. Overigens is er inmiddels bijna niets meer van te zien, omdat de bramen bezit genomen hebben van dit stukje.
Reinier

guest7823

  • Gast
Re: Utrecht CS
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 17:45:47 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan. Heb ooit ook een rapport gezien aangaande een onderzoek om e.a. weer in elkaar te lassen. Daar ik tijdens werk zijdelings zag kan ik niet meer vertellen dan dit, maar kreeg het vermoeden dat er een redelijk grondig en diepgaande onderzoek gedaan is om deze spanten weer te herstellen.

Hiertoe moeten echter ook de restanten die nu nog op Utrecht CS staan beschikbaar komen en dat kan pas als de bovenleiding op een andere manier is op gehangen.

Paul Bender

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 18:56:55 »
Ik vind het jammer. Ik ken Utercht CS al heel lang en vind het "gezellig"staan. Ik vind dat je oude stations moet bewaren. Er stukken aanbouwen vind ik best. Je moet met je tijd meegaan. Neem Haarlem nu. Ik moet er niet aan denken dat ze van het oudste staion van NL opeens de overkapping weghalen, of van Amsterdam. Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Utrecht CS
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 19:30:59 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Niet meer nodig, Haarlem en Amsterdam CS zijn al monumenten. Net als veel andere oude stationsgebouwen. Bijvoorbeeld Groningen en Wolvega.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Utrecht CS
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 19:45:26 »
Klopt, spanten zijn, voor zover mij bekend, naar SGB gegaan.
Dat blijkt wel, gezien de foto in de post voor je...  ;)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Utrecht CS
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2008, 07:20:37 »
Als ik het me goed herinner, het is al ff geleden, was onder andere de bovenleiding de oorzaak van de vervroegde sloop van de kap.

De kap was nooit bedoeld om de bovenleiding aan op te hangen. Door de trekkrachten van de bovenleiding, die zoals jullie weten allemaal onder een trekkracht gespannen worden, dreigde de kap naar beneden te komen.
Door de sloop van de kap kwam er voldoende ruimte om de bovenleiding te laten hangen.

Gr, Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Utrecht CS
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2008, 10:05:55 »
Ze moeten er eigenlijk een monument van maken.

Dat is echt al veel en veel te laat, zeker een jaar of 40. Als de SGB het voor elkaar krijgt de spanten opnieuw te gebruiken, dan komen ze in Goes veel beter tot hun recht dan in Utrecht. Ondertussen krijgen we in Utrecht dan eindelijk weer een station dat een zekere eenheid uitstraalt en geen allegaartje meer is van antieke bouwelementen en jaren 80 ellende. Hopelijk krijgen we er geen nieuwe millenium ellende voor terug, maar dat weten we pas over een jaar of 20.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Utrecht CS
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2008, 11:12:47 »
Ja, ik denk idd dat ze maar voor een museum moeten worden gebruikt. Het zal dat oon wat nadrukkelijker uitkomen, dan wanneer het zo ingebouwd is in een vernieuwd station. Dat verhaal van de bovenleiding lijkt me niet echt een reden. Je kunt vast wel een technische aanpssing verzinnen, met echtra ondersteunig als dat het probleem is. Gelukkig is het maliebaan station best mooi geworden. Zo houdt Utrecht toch ook een mooi stukje historisch spoorweg erfgoed.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)