Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)  (gelezen 30813 keer)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #60 Gepost op: 13 November 2008, 23:10:08 »
Wat ben je toch een barbaar  ;D
Ziet er goed uit!!!

Peter

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #61 Gepost op: 14 November 2008, 01:39:04 »
Dit is weer het betere werk! Je kunt zo goed zien wat een lange bakken het waren......

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #62 Gepost op: 14 November 2008, 20:09:13 »
En dat zijn het! Volgens mij zijn dit de langste bakken.

De voormalige achterzijde wordt dus voorzijde. Eerst wordt de achterplaat verwijderd en daarna komt de kop aan de bak.

De kop zit alleen met het dak vastgelijmd, de zijwanden zullen plaatsmaken voor de nieuw samengestelde.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #63 Gepost op: 15 November 2008, 01:38:59 »
Das makkelijk afkijken bij jou Frank, scheelt weer wat werk als ik er ook aan ga beginnen. Ik neem aan dat je de totale baklengte hebt bepaald naar aanleiding van de lengte van de complete zijwanden? Vanwege de ontbrekende deuren kan ik de zijwanden nog niet samenstellen, en de baklengte zo bepalen durf ik niet aan....
Zie dat je het eerste raam aan de kop hebt afgezaagd:-)

Grtz, Marcel

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #64 Gepost op: 15 November 2008, 01:49:44 »
Zoals jij het beschrijft doe ik het wel... de wandelementjes van Mastica hebben een vaste lengte. Je kunt bij de deuren en bakeinden een beetje marchanderen met de maten, maar niet veel. Ik ben begonnen met de ABk. De deurtjes heb ik versmald (zie ook de laatste RH's). Toen de ABK-wand klaar was heb ik de BDk gemaakt, deze is namelijk even lang  ;) Hiermee is dan ook de maat van de bagageafdeling bepaald.
Het 'gekke' is, dat de Lima Hondekoppen veel te kort zijn; maar mijn Mat'36 tweetje was met gebruik making van de Masticawandjes (van de Hondekoppen) toch exact 1:87 (lengteschaal)...
In Elektrische Treinen in Nederland deel 2 staan wel maatschetsen (alhoewel... lees de tekst eens van het tweewagenstel en kom tot de conclusie dat er niets van klopt... hint: de 300-serie heeft geen Jacobsdraaistel...)

Het gaat jou ook vast lukken Marcel ;)

Peter

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #65 Gepost op: 15 November 2008, 10:12:14 »
Ik neem aan dat je de totale baklengte hebt bepaald naar aanleiding van de lengte van de complete zijwanden? Vanwege de ontbrekende deuren kan ik de zijwanden nog niet samenstellen, en de baklengte zo bepalen durf ik niet aan....
Zie dat je het eerste raam aan de kop hebt afgezaagd:-)

Grtz, Marcel

Nee, ik heb niet naar de lengte gekeken maar naar de indeling.

Als ik dit zo lees kan ik beter wat losse deurtjes uit mijn voorraad halen en naar je toesturen of op Krijswijk afgeven zodat je verder kunt...
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 10:15:17 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #66 Gepost op: 15 November 2008, 11:08:20 »
1:87 gaat toch ook jeuken het enige probleem is dat de koppen die je hebt op de breedte van de lima hondekop gebaseerd zijn. Nieuwe kop moet gemaakt worden uit de lima 46.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #67 Gepost op: 15 November 2008, 11:11:19 »
Exact, en dan zijn we bijna bij de DE-5...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #68 Gepost op: 15 November 2008, 11:49:42 »
Ik heb begrepen dat deze in de planning staat  ;)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #69 Gepost op: 15 November 2008, 12:40:21 »
Klopt Peter, in het boek Elektrische Treinen in Nederland staat dat idd fout. In deze boeken staan wel meer fouten, wel jammer want het het toch wel een makkelijk naslagwerk. Eigenlijk is het tweetje Mat'40 een soort oefening om het vijfje te maken. Na de diverse Lima/Mastica bouwsels en de Mat'46-4 wordt het weer tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik ga trouwens de versie maken met twee ipv vier rolluiken.....

Grtz, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #70 Gepost op: 15 November 2008, 12:42:03 »
Sander Zaadhof is ooit bezig geweest een mat '40-neus uit een mat '46-neus te fabriceren, dat werd heel aardig. K geloof dat ie er alleen wat te enthousiast aan geschuurd had zodat ie m later toch heeft weggemakt, maar t idee zat er heel aardig in dus t gaat zeker wel. Het wodt sowieso veel mooie dan die ouwe voorzetneusjes, die waren veel te rond.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #71 Gepost op: 15 November 2008, 12:46:17 »
Hey Marcel,

Maar goed dat er naast die tekeningen ook genoeg foto's in staan  ;) die liegen niet...
De versie met vier luiken zoals Frank nu aan het bouwen is staat bij mij nog in de planning (zoals zo veel), in het olijfgroen dan... Een electrisch vijfje heb ik al (811 ook olijfgroen, de afwijkende 831/832 komt t.z.t. in het grasgroen)... En de diesels waarover hierboven al gesproken werd...

Groets weer
Peter

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #72 Gepost op: 15 November 2008, 12:48:05 »
Sander Zaadhof is ooit bezig geweest een mat '40-neus uit een mat '46-neus te fabriceren

Ik geloof dat Frank dat ook met succes gedaan heeft; zo heb ik hier een omBC staan (de blauwe 11) met verbouwde neuzen.... erg mooi!

Peter

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #73 Gepost op: 15 November 2008, 13:34:02 »

Correct, ik heb ooit eens een neus verbouwd, is door een stomme fout mislukt en nu maar eens op zoek naar nieuwe neuzen om het nog eens te doen (en dan eventeel na te (laten) gieten). Bij de neus waar ik mee bezig was waren de wandjes aan de achterkant iets kromgetrokken dus mijn idee was, even in heet water, goedbuigen en in goede stand laten afkoelen. Ik had in de neus wat dingetjes van styreen gelijmd en daar zaten blijkbaar wat luchtbellen in. Door de warmte zetten die lucht uit en ontstond er een mooie "puistenkop" Die heb ik maar weggeknikkert. Maar het is zeker goed mogelijk, zorg er als je met een losse kop werkt wel voor dat je onderaan aan de achterkant een tijdelijke constructie maakt zodat ie niet krom kan trekken.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #74 Gepost op: 15 November 2008, 13:36:28 »
Bouwen op basis van de lima hondekop is het makkelijkste, vanwege de prijs, verkrijgbaarheid etc. Nadeel is idd dat je nooit gecombineerd kunt rijden met een lima Matje 46, vanwege de breedte etc. Das de keuze die je maakt. In een oude RM uit 1992 stond een bouwbeschrijving van Arjen Dijkgraaf van een DE5, o.a. gemaakt uit oude duitse treinstellen van Piko. Ook de cabines waren van deze stellen afkomstig, en die kloppen aardig na aangepast te zijn. Opties genoeg. Ik vind juist die onjuiste schortbeplating het meest storend, aangezien de DE5/Mat'40 ronde had..... Vooroorlogse stroomlijners bouwen blijft toch wel een uitdaging, er zal op MK na, niet zo snel een fabrikant zijn die zich eraan waagt......

Grtz, Marcel