Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 11:22:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:17:47
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Piko 2025 door hmmglaser
Vandaag om 11:09:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:40:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)  (gelezen 30863 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #75 Gepost op: 15 November 2008, 13:43:20 »
Andere mogelijkheid is dit

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #76 Gepost op: 15 November 2008, 14:33:49 »
Daar kun je als zelfbouwer idd niet tegenop  ;D Alleen is het dan voor mijn gevoel net alsof ik een bouwpakket inmekaar aan het zetten ben. Het is niet meer lekker zagen, plakken, puzzelen, plamuren, schuren etc zoals je met Mastica/Lima spul hebt. Ik noem het maar Old School bouwen  8) Dat je van een berg Lima plastic een treinstel kunt maken. Maar de plots hebben wel de toekomst, denk ik.

Grtz, Marcel

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #77 Gepost op: 15 November 2008, 14:37:28 »
Het is niet meer lekker zagen, plakken, puzzelen, plamuren, schuren etc zoals je met Mastica/Lima spul hebt. Ik noem het maar Old School bouwen.

Het puzzelen en zagen is inderdaad al voor je gedaan, Maar de rest is nog steeds hetzelfde.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #78 Gepost op: 19 November 2008, 18:39:20 »
Toch vallen de voorzetneuzen van mat '40 wel mee als je ze voor een treinstel op schaal gebruikt. Ik bedoel hiermee op basis van bijv'mat. '46 van Lima:

Doordat de kop smaller en lager is gevijld, kloppen de verhoudingen beter en is ook de bolling in de cabinedeuren weg.

Bij de mat.´36 moet ook de neus wat rechter gevijld worden en ook de raampartij worden aangepast.


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #79 Gepost op: 03 December 2008, 21:09:42 »
Even nog een vraag over de koppen uit giethars: deze worden geleverd met een 'extra' coupé (zie foto Frank op pagina 1 van dit draadje). Hoe krijg je die coupé netjes van de kop af zodat deze tegen wandjes van Mastica-elementen kan worden geplaatst? Kwestie van Roco-zaag erin zetten en later recht schuren/vijlen of is het mogelijk om met een mesje al meteen rechte snedes te maken?

Groeten, Geoffrey

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #80 Gepost op: 04 December 2008, 17:15:11 »
Mijn beginnetje van de 40-2:



Ik heb wat Lima/Hondekop restanten gebruikt, vandaar dat mijn bakverdeling iets anders is dan die van Frank. Iets van 2 3/2 bak, precies genoeg voor twee bakken 40-2 zonder dat ik een extra bak moet opchoppen :) Een wand is reeds klaar, de andere moet nog verlijmd worden. Het eerste compartiment is van de kop gezaagd met een ijzerzaagje. Aftekenen, verstekbakje erbij en een strakke hand. Wel een secuur klusje, als de zaag invreet breekt er onheroepelijk iets af..... Wordt vervolgd.......

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #81 Gepost op: 17 February 2009, 13:24:43 »
Hierbij maar weer eens n update van de vorderingen van mijn ELD2 310. De bakken zijn in ruwbouw klaar, en voor de eerste keer in de spuitplamuur gezet. De BDk is iets bewerkelijker bij dit stel dan de ABk, deze bestaat ongeveer uit 11 verschillende stukjes wand, en drie bakdelen die verlijmd moeten worden.

De ABk:



De BDk:



Er zitten hier nog gewone Hondekopdraaistellen onder, maar er wordt gewerkt aan een correcte versie.

In tussentijd heb ik ook een begin gemaakt aan een DE5. De Bk-Boo-Bo combi is hiervan in ruwbouw klaar.

Gebruikte onderdelen:

- 5 tussenbakken Lima Hondekop
- Mastica ombouwset Lima Hondekop-4
- Resin neuzen
- Losse gegoten Resin onderdeeltjes
- Lima 1200 onderstel

De Bk:



De Boo:



De Bo:



De Bk+Bo+B00:



Van de mD is alleen het onderstel in ruwbouw klaar. Ik had nog een oude Lima 1200 liggen en heb dat onderstel verwerkt in een tussenbak van de Lima Hondekop.

De mD:



Uiteraard krijgen de draaistellen nog andere zijkanten conform werkelijkheid. De radstand is ook niet helemaal gelijk, maar dit had ik toevallig nog liggen in de rommeldoos :) Komt wel een ModelTorque anker in later.... En een rookgenerator of iets dergelijks.

Wordt vervolgd......

Grtz, Marcel








Rijtuigpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #82 Gepost op: 17 February 2009, 13:27:44 »
strak werk!

Kees-jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #83 Gepost op: 17 February 2009, 13:32:01 »
netjes inderdaad! Maar is het niet handiger om een of andere amerikaanse loc met ongeveer de juiste draaistelradstanden te organiseren? loopt een stuk mooier dan lima-reut en dat amerikaanse spul kost geen fluit. tis maar een ideetje...  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #84 Gepost op: 17 February 2009, 14:08:55 »
Wat zijn de as-afstanden in het draaistel?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #85 Gepost op: 17 February 2009, 14:25:00 »
Marcel, het ziet er mooi uit, je bent mij links en rechts aan het inhalen. Ik zou die 300 ook nog verder moeten afbouwen maar ja, de Buffetwagens hè! Met het gebruik van de 1200-draaistellen valt de ingekorting van de motorwagen wel meer op. Misschien moet je maar eens bekijken of verlenging van de motorwagen nu geen optie is. Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd hoe je de 1200 draaistellen in de onderplaat van de Lima Hondekop hebt verwerkt. Ik moet dat op verzoek van iemand ook nog doen. De uitlevering van de ressinkoppen en smalle deurtjes loopt thans, onze projecten hoeven dus voorlopig nog niet stil te staan...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #86 Gepost op: 17 February 2009, 23:49:46 »
Heren bedankt voor de complimenten en ideeen :)

Het 1200 onderstel is gebruikt voor meerdere redenen. Ten eerste, het lag nog in de rommeldoos-voor-elocs. Ten tweede was het naar mijn idee makkelijk te verwerken in een Hondekopbodemplaat. Ten derde komen de afmetingen behoorlijk in de buurt van de originele draaistellen op schaal. En ook niet onbelangrijk, ik wil laten zien dat je ook voor een redelijk budget, zonder moeilijke constructies een treinstel kunt bouwen naar Nederlands voorbeeld. En met een Modeltorque anker erin loopt ie best aardig. Tenminste in de Lima 1300 wel, vind ik. Alle waarde naar zn geld dan.

Frank, ik heb idd gedacht om de motorbak te verlengen, maar dan zit ik teveel met de wandindeling te knoeien... Bij de draaistellen is echt de laatste milimeter benut, meer kan er niet gesprokkeld worden. En de verhouding in lengte tot de andere vier bakken wordt dan naar mijn idee teveel geweld aangedaan.

Stig; De asafstanden zijn 4 mm onderling.

Het lastigste is nu nog om juiste draaistellen te maken, en de bakopleggingen i.v.m. de slabben tussen de bakken. De rest wordt lekker stoeien met Styreen  :P

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #87 Gepost op: 15 March 2009, 23:21:36 »
Weer iets verder. De originele draaistellen zijn nog niet beschikbaar, dus eerst maar ff Hondekopdraaistellen eronder. Verder zijn de bakken voor de tweede keer geschuurd en in de spuitplamuur gezet. Nog niet alle naadjes en oneffenheden zijn weg, maar tis weer iets strakker als voor deze behandeling. De motor is weggewerkt in de riante bagage afdeling van het stel.





Grtz, Marcel

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #88 Gepost op: 15 March 2009, 23:27:23 »
Heel fraai!

Peter

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Ruwbouw Elektrisch tweewagenstel serie 300 (materieel '40)
« Reactie #89 Gepost op: 15 March 2009, 23:30:35 »
Mooi!

Tip voor de naadjes en oneffenheden:

Motip spuitbare putty (deze uit de bus halen en opbrengen met uw luchtkwast, vervolgens met 800 tot 1200 schuurpapier uitschuren....).

Kees-jan