Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Model rijdt niet op analoge baan. door PietB
Vandaag om 01:19:54
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door borotof
Vandaag om 00:26:01
2200 multitractie, correct programmeren verlichting voor- en achterzijde? door borotof
Vandaag om 00:23:08
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door Debvd
Vandaag om 00:21:54
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Remystoom
Vandaag om 00:07:01
Ergensnergens in H0e door EricZmS
26 november 2020, 23:43:29
Fleischmann Profi wissel met servoaandrijving door 72sonett
26 november 2020, 23:39:20
RTM in 0m door roadster36
26 november 2020, 23:21:26
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Ronald Halma
26 november 2020, 23:21:08
Spoorhumor door St00mboy
26 november 2020, 23:15:32
Motorschild Fleischmann dubbel isoleren door zuylen
26 november 2020, 23:13:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
26 november 2020, 22:51:12
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door RBlok
26 november 2020, 22:33:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
26 november 2020, 22:23:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 november 2020, 22:20:40
DKM NS2400 openmaken? door Marcel112
26 november 2020, 22:15:35
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Edgy
26 november 2020, 22:14:37
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 november 2020, 22:03:02
Projekt 083-338 door tuurtje
26 november 2020, 21:48:16
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Stephan6312
26 november 2020, 21:24:05
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door phdirk
26 november 2020, 21:07:58
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
26 november 2020, 20:45:50
Bouw Hunsrückbaan door Reinout van Rees
26 november 2020, 20:44:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
26 november 2020, 20:00:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 november 2020, 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
26 november 2020, 19:52:47
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
26 november 2020, 19:51:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 november 2020, 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
26 november 2020, 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
26 november 2020, 19:25:28
  

Auteur Topic: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60  (gelezen 15282 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2475
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Gepost op: 30 oktober 2008, 12:52:24 »
In onderstaand draadje werd er al over gesproken, maar om verdere vervuiling tegen te gaan, bij deze een nieuwe.
Kort samengevat: eind jaren '60 zouden 75 rijtuigen aan NS geleverd worden (waarvan een aantal met stuurstand) om i.c.m. de serie 1400 te gaan rijden als trek-duwcombinatie.

http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2523.270

In het 1400-draadje stond o.a. het volgende:
Citaat
Citaat van: Felix op 10 april 2008, 10:35:24
Heeft iemand ook enig idee hoe die stuurstanden er uit zouden hebben gezien? Dat maakt het natuurlijk wel helemaal af, een 1400 met een stam rijtuigen + stuurstand die nooit hebben bestaan 

Gaat het hier trouwens om Plan O rijtuigen?
Citaat
Van die (stuurstands-)rijtuigen heb ik geen info gevonden. Plan O is eind jaren '50/begin '60 ontwikkeld/ontworpen en is dus iets anders.

Wat volgens mij goed zou kunnen, is dat er op basis van plan W, stuurstandrijtuigen en misschien 1e klasrijtuigen gebouwd zouden worden. Plan w stamt namelijk uit die periode. Zou het dan een plan W met een mP-kop zijn geworden? De mP's zijn namelijk net als plan W bij Werkspoor gebouwd).

Maarten

Wat mij betreft is het zeer voor de hand liggend, dat een deel van de 75 te bestellen rijtuigen de serie plan W2 is geworden. Deze 26 rijtuigen zijn namelijk in 1968 afgeleverd.

Ben benieuwd of er ook een ontwerp/documentatie is van de niet-geleverde (stuurstand-)rijtuigen. Op de site van het Utrechts Archief heb ik in ieder geval niets kunnen vinden.

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4427
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2008, 13:18:52 »
In de zojuist verschenen Railmagazine staat een artikel over bijna bestelde Plan V's om de Beneluxhondekoppen te versterken. Als je die tekeningen bekijkt, zie je dat het plan V's zouden worden met Plan W deurpartijen. Het is pure speculaas, maar misschien zou het stuurstandrijtugi wel een Plan W met Plan V kop geweest zijn, zoals de benelux Plan V's ook zouden worden (maar dan zonder tractie-installatie natuurlijk).


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2475
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2008, 13:26:28 »
Dan denk ik toch eerder aan mP-koppen: deze zijn namelijk voorzien van stoot- en trekwerk. Maar ook dat is speculaas.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2008, 14:47:16 »
Ja, en dat is dan ook zowat het enige verschil... kortom, het gaat over hetzelfde  8)

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat mee leest.
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2008, 15:06:28 »
Misschien weet de ontwerper van de mat 64, TEE etc meer? Ik ben haar naam even kwijt. Of zou zoiets  onder ' bedrijfsgevoelige informatie'  vallen? ???

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:30:30 »
Ik ben nogal handig in het bewerken van foto's.
Als iemand foto's van een trein met Plan W's heeft,
Kan ik er de Plan V/mP-koppen er netjes oplijmen.
Ook kan ik er op basis van foto's de 1400 erbij zetten,
en dan maar hopen dat het niet al te nep lijkt.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5902
  • Spaar ze allemaal.
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2008, 18:00:22 »
Misschien weet de ontwerper van de mat 64, TEE etc meer? Ik ben haar naam even kwijt. Of zou zoiets  onder ' bedrijfsgevoelige informatie'  vallen? ???

Google zegt Elsebeth van Blerkom.

Groet Stephan.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2008, 18:55:20 »
Elsbeth van Blerkom was volgens mij niet meer zo actief met ontwerpen voor op het spoor aan het einde van de jaren '60. Afgaande op het boek Spoordesign van Heleen Vieveen was Van Blerkom vooral eind jaren '50 en begin jaren '60 actief voor Werkspoor, met de TEE als hoogtepunt. Ook had zij enkele voorstellen gedaan voor Plan U, maar men verkoos een vormgeving die meer was gebaseerd op de Hondekop-neus.

Verder vraag ik me af of er daadwerkelijk een stuurstand met Plan V-neus gekomen zou zijn. Het voordeel van de neus was vooral de botsveiligheid voor de machinist, maar in het ontwerp van de serie 1400 is alweer van dat specifieke uitgangsprincipe afgestapt gezien de rechte neus die in grote lijnen overeenkwam met de neus van de serie 1300. Het ontwerpvoorstel van Alsthom met een CC40100-neus heeft het immers ook niet gehaald, getuige de mock-up met rechte neus.

Eventuele stuurstandrijtuigen zouden dus net zo goed met een rechte neus gelijkend op de serie 1400 kunnen zijn uitgevoerd. De noodzaak tot de veiligheidsneus had men losgelaten getuige het design van de serie 1400. Hooguit zou Werkspoor uit economische motieven willen hebben vasthouden aan de Plan V-neus, omdat daarvoor de lasmallen bruikbaar zouden zijn geweest.

Neemt natuurlijk niet weg dat het je vrij staat om een Plan W uit te rusten met een V-neusje... artistieke vrijheid, nietwaar?

Groeten,

Geoffrey

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3236
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2008, 19:26:46 »
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de noodzaak van een veiligheidsneus losgelaten was toen, de 1400 had danwel geen neus, maar zijn voorgangers ook niet...

In een lok en een treinstel zit natuurlijk het verschil van een bufferbalk of een Ak...

Daarnaast kreeg de 100 later alsnog die veiligheidsneus, en is die bij plan V ook gebleven...

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
  • Mat'54 766
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2008, 20:16:49 »
Ik ben in Paint even beziggeweest met de tekeningen van arthur's treinenpagina en heb daar een plan W voorzien van een Mp-kop:



En ik moet zeggen, het ziet er niet verkeerd uit  ;)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4427
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2008, 10:00:07 »
Ik schreef eerder dat in de nieuwste uitgave van Railmagazine een artikel stond over Benelux Plan V stellen, maar dat had ik verkeerd. Het gaat om Op de Rails nummer 8 van 2007.

Hierbij het plaatje uit deze OdR.


Benelux Plan V Bk


Benelux Plan V ADk

Tekening afkomstig uit Op de Rails 2007-8.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2008, 10:27:26 »


Ik heb ze voor de duidelijkheid eventjes aan elkaar geplakt.
Erop klikken resulteert in een vergroting ;D

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
  • ***** *
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2008, 10:34:22 »
Ik heb me dus gisteravond een ongeluk gezocht in de RailMagazine, maar bedankt voor de duidelijkheid.

Interessante tekening, ik ben benieuwd waarom men die vouwdeuren in het ontwerp had opgenomen. Zwaai-zwenk-deuren waren er toen toch ook al bij de eerste series Plan V? Of heeft dit iets te maken met de voorziene inzet in België?

Groeten,

Geoffrey

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3141
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2008, 13:35:40 »
Die klapdeurtjes zijn goedkoper dan zwaai/zwenk deuren.

Of vanwege de Plan E en W en de oude hondekop dat het er dan raar uit ziet de ene trein zwaai zwenk en de andere trein klap/schuif deurtjes...

als die benelux plan V toen wel uit kwam zou die nu nog bestaan  :P ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Niet-bestelde NS-rijtuigen eind jaren '60
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2008, 14:27:58 »
Ik denk het niet.

Als ze nog wel hadden bestaan denk ik niet dat ze nog in de beneluxdienst gereden zouden hebben aangezien de leeftijd maar dus alleen in de binnenlandse dienst. Maar ik denk dat deze serie dusdanig af zou wijken van de binnenlandse serie dat men er voor besloten zou hebben om de boel een enkeltje schroothoop te doen  ::)