Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85550 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #345 Gepost op: 22 oktober 2021, 18:05:05 »
Ik ben even de weg kwijt met alle adviezen over het S-bord. Welk bord past nu het beste bij mijn situatie ???



In Zwijndrecht staat bij de aansluiting inderdaad een facultatief S-bord net ten noorden van de perrons. Een trein die van de hoofdbaan komt de en voor dit bord zou moeten stoppen blokkeerd de hoofdbaan, wat verklaard waarom er een factultatief S-bord staat. Die situatie is vergelijkbaan met de situatie op mijn modulebaan.
Op de Watergraafsmeer (om maar eens een heel andere locatie te noemen) zie ik diverse 'gewone' S-borden staan. Daar is echter voldoende spoorlengte, waardoor een stoppende trein niet de hoofdbaan blokkeerd.

Maar op mijn modulebaan is kort na het bord al een wissel te vinden. Dat is wel een groot verschil met de situatie in Zwijndrecht. Is het facultatieve S-bord dan nog steeds logisch?



Martijn

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #346 Gepost op: 22 oktober 2021, 22:10:39 »
Het verschil is dat je hier een raccordement van Zwijndrecht toont en jij een heel NCBG gebied hebt. In Zwijndrecht zal een Treindienstleider niet zo maar een tweede trein sturen als er al één daar actief is en op een emplacement kunnen natuurlijk meerdere bewegingen zijn.
Vandaar een echt S-bord voor jou emplacement beter is dan een facultatief exemplaar.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #347 Gepost op: 22 oktober 2021, 22:13:57 »
Maar je kan ook vreemde situaties tegenkomen. Kijk maar op Sporenplan op dezelfde kaart als waarvan je Zwijndrecht hebt gehaald. Ga iets naar rechts en kijk op Kijfhoek. En kijk naar de verschillen tussen sporen 256 en 270. Hiertussen zit de loccenlocatie. Aan de ene kant kom je binnen via een S-bord en aan de andere kant via een facultatief S-bord....

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #348 Gepost op: 23 oktober 2021, 09:13:08 »
Dank voor de uitleg Chris. Dan ga ik het gewone S-bord op de baan plaatsen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2021, 12:02:31 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #349 Gepost op: 24 oktober 2021, 17:55:16 »


Zomaar een plaatje omdat het kan :)

Martijn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #350 Gepost op: 24 oktober 2021, 18:09:34 »
Niks mis mee ;D

Leuk sfeertje zo (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #351 Gepost op: 24 oktober 2021, 19:21:34 »
Leuk sfeertje zo  (y) (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #352 Gepost op: 30 oktober 2021, 17:47:21 »
Al even niets gepost, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd. Een ahhrg-moment had ik toen ik er achter kwam dat bij twee wissels op de middelste modulebak geen gat had geboord voor de wisselaandrijving >:( Geen idee hoe ik dat gemist heb. Maar de rails van de wisselstraat dus wel los moeten halen om de ontbrekende gaten te kunnen boren. Daarna de rails weer aangebracht en gezorgd dat deze weer netjes ligt.

De wanden van de eerste verdieping en de kozijnen van het seinhuis zijn wit geschilderd. Eerder had ik hiervoor Revell aqua color 36105 wit gebruikt, maar dat nleek uiteindelijk een crème kleur te zijn. Dat had ik kunnen weten door de vermelde RAL-kleur 9001, maar had dat niet door omdat de andere kleuren wit van Revell (versies zijdemat en glanzend) wel echt wit zijn (RAL 9010). Binnenkort kan ik de deurkinken even aantippen en de omloop op de verdienping nog van een kleurtje voorzien. Dan nog het hekwerk van de omloop en de trap maken.
Het seinhuis is ook al voorzien van glas en de draden van de verlichting zijn verlijmt zodat ze niet zichtbaar zijn voor de kijker. Het dak blijft afneembaar, waardoor ik op een later moment nog het interieur kan plaatsen.



De strook voor de doorgaande sporen is met muurvuller van reliëf voorzien en vervolgens behandeld met de begrasser.

Binnenkort wil ik starten met het aanbrengen en aansluiten van de servo's op de middelste module. De veertjes van de Peco-wissels zijn daarvoor al verwijderd.
Op het emplacement gebruik ik wissels met een kleine radius (SLE-91/92). Ik moet zeggen dat het verwijderen van het veertje bij die wissels veel eenvoudiger gaat dan bij de exemplaren met grote radius in de dorgaande sporen.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #353 Gepost op: 11 november 2021, 14:50:12 »
Op de middenmodule de bedrading aan het aanbrengen. De plastic inbindringen die ik gebruik als kabelkoker vliegen er doorheen, dus een nieuwe doos besteld om het werk te kunnen voltooien.
Alle verlichting op de middenmodule nu ook netjes aangesloten op het paneel met tuimelschakelaars. Het gaat dan om een lantaarnpaal, verlichting zagerij, verlichting seinhuis en twee seinen langs de doorgaande sporen. De seinpalen zijn met een on-on-on tuimelschakelaar (wat hulp van het forum) te bedienen.



De verlichting op de baan is aangesloten op een kroonsteen onder de baan. Vanaf daar gaat de bedrading dan naar de voeding en het schakelpaneel. Op die manier kunnen gebouwen eenvoudig losgekoppeld worden als ze (tijdelijk) verwijderd moeten worden.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #354 Gepost op: 20 november 2021, 15:05:29 »
Op de middelste module is nu ongeveer twee derde van de bedrading op lengte gemaakt en in kabelgoten gelegd. Het rechterdeel van de modulebak (links op de foto) moet nog wel aangepakt worden, evenals de ledjes en bedrading voor de wisselterugmelding op het paneel.



Vervolgens weer een test uitgevoerd of alle verlichting het na deze montagewerkzaamheden nog goed doet. Daar komt een vreemd fenomeen naar boven.
Voor het aansluiten van de beide Digikeijs hoofdseinen en een dwergsein heb ik een on-on-on tuimelschakelaar gebruikt (zie ook deze posting).
Na wat problemen fungeerde het schakelen van de lichten van deze seinen goed.

Maar na het fatsoeneren van de bedrading gaat het uu op een vreemde manier mis met de beide hoofdseinen. Op de foto is te zien dat bij het linker sein zowel de rode als oranje led tegelijkertijd brand.
Een dag later schakelt het linker sein zonder problemen, maar doet het rechter sein raar. Dat rechtersein schakelt nu rood, oranje, gedimd oranje. Met het dwergsein is niets vreemds aan de hand en die heb ik eenzelfde manier aangesloten ...



Ik kan me niet voorstellen dat de aan de schakelaar gesoldeerde draden onderling contact maken. Deze verbindingen zijn voorzien van een krimpkous en maken geen fysiek contact met elkaar.



De aansluiting van de seinen zelf is met een kroonsteen uitgevoerd, waardoor de draden elkaar zeker niet raken.



Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Zou de schakelaar zelf het probleem kunnen zijn?

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #355 Gepost op: 20 november 2021, 15:21:35 »
Tussentijds ook wat aan de toekomstige scenery gedaan. Het idee is dat er werkzaamheden aan kabel plaatsvinden, waarvoor een sleuf gegraven is. Die sleuf heb ik in ruwe vorm al gemaakt, zodat de bedrading onder de module daar omheen aangelegd kan worden.



Om te zien hoe het er uiteindelijk uit kan zien twee stukje elektriciteitsdraad met schilderstape onder de baan geplakt. Dat geeft al een leuk effect. De breedte van de defintieve sleuf wordt aangepast op de bak van de mini kraan die daar later wordt geplaatst.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #356 Gepost op: 20 november 2021, 21:42:28 »
Net toch weer naar beide hoofdseinen gekeken. Nu gaat opeens alles goed en zijn ze met de tuimelschakelaar zonder problemen op rood, oranje en groen te zetten.  ???
Geen idee wat er aan de hand is. Ten opzichte van vanmiddag is er niets veranderd aan de installatie.

Martijn

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #357 Gepost op: 20 november 2021, 21:51:54 »
Zou het (tijdelijk) vocht kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #358 Gepost op: 21 november 2021, 08:32:19 »
Vocht kan haast niet de oorzaak zijn. De ruimte is kurkdroog en ik heb de laatste tijd geen werkzaamheden uitgevoerd waar iets van water of een andere vloeistof bij aan te pas kwam.
Vanochtend gekeken hoe de seinen zich vandaag gedragen. Beide hoofdseinen schakelen goed naar alle drie de kleuren leds. Het probleem lijkt verdwenen. Op zich fijn, maar het blijft een raadsel wat de problemen veroorzaakte.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #359 Gepost op: 29 november 2021, 15:56:17 »


Vandaag een nieuwe aanwinst in ontvangst mogen nemen die een rol gaat spelen bij de graafwerkzaamheden: mini kraan 658 01 29 van Wiking. Een kabelhaspel en schaftwagen staan nog in bestellen. Zodra deze binnen zijn maar eens kijken of en hoe ik alles ga neerzetten. Het idee is dat de er aan de kabels gewerkt wordt die naar het elektriciteitshuisje van Artitec lopen. De met een stukje schilderstape vastgezette stukjes elektriciteitsdraad gaan nog wel vervangen worden door dunnere zwarte exemplaren.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 13:27:47 door martijnhaman »