Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85564 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #285 Gepost op: 10 augustus 2021, 15:14:44 »
Hoi,

De vraag kwam naar voren of dit draadje niet beter naar ‘Banen en Diorama’s’ verplaatst kan worden. Volgens ons wel…

Wat vind jij Martijn?

Gr, Bert
Team moderatoren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #286 Gepost op: 10 augustus 2021, 17:11:30 »
Hans, ik heb ook geen flickr-account, maar kan gewoon de filmpjes bekijken.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #287 Gepost op: 10 augustus 2021, 17:22:53 »
Hoi,

De vraag kwam naar voren of dit draadje niet beter naar ‘Banen en Diorama’s’ verplaatst kan worden. Volgens ons wel…

Wat vind jij Martijn?

Gr, Bert
Team moderatoren.

Dag Bert,

Als het draadje beter in 'Banen en Diorama's' past, dan vind ik het prima om het te verplaatsen.

Martijn

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #288 Gepost op: 11 augustus 2021, 09:00:43 »
Fysiek opmeten is even andere koek aangezien het seinhuis achter een hek op Prorail terrein staat vlak naast de overweg in de Helderseweg.

Beste Martijn,

Heb je wat aan onderstaande informatie? Heb even wat maten genomen in AutoCAD vanuit de BBK tekening van station Alkmaar:


mvg,

Matthijs

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #289 Gepost op: 11 augustus 2021, 09:15:37 »
Dag Matthijs

Hier heb ik zeker wat aan. Dank voor het nakijken (y)
Ik neem aan dat het kleine rode rechthoek de omvang van de onderbouw op maaiveld is en de grote rode rechthoek de omvang van het dak?

Martijn   

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #290 Gepost op: 11 augustus 2021, 09:20:55 »
Beste Martijn,

Dat durf ik niet te zeggen, kans is groot dat dit gekarteerd is vanuit luchtfoto's
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#17/52.63848/4.74547

mvg,

Matthijs

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #291 Gepost op: 11 augustus 2021, 09:52:17 »
Ik heb de tekening en de luchtfoto even over elkaar gelegd. Dan blijkt dat de beide vlakken overeen komen met de afmetingen van het dak en de omvang van het gebolde dak. Het lijkt dan niet om de afmetingen op maaiveld te gaan.



Anderzijds staat de trap op de tekening wel precies in het verlengde van een van de zijden van het kleine rode vlak. En in werkelijkheid staat de zijkant van de trap op dezelfde lijn als de zijmuur. Het gebolde dak steekt bij dit type meestal uit buiten de zijmuren van de onderbouw. Wellicht dat de afmetingen van het gebolde dak in Alkmaar overeenkomen met de afmetingen van de onderbouw.

Maar uiteindelijk gaat het bij het te bouwen model om een interpretatie van de werkelijkheid. Daarbij hoeven de maten niet exact overeen te komen met de werkelijkheid. Als de verhoudingen maar zodanig zijn dat je het idee hebt dat het overeen komt met de werkelijkheid. De doorgegeven afmetingen helpen daar weldegelijk bij.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #292 Gepost op: 11 augustus 2021, 22:39:40 »
In de tussentijd rustig verder gegaan met de elektrische installatie van de middelste bak. In het voorschot twee gaten gezaagd en met de decoupeerzaag het gedeelte daartussen verwijderd. De beide gaten hebben met 45 mm hetzelfde diameter als het gat van de de enkele schakelaar op de linkerbak en de gaten voor de aansluiting van de multimaus.



De onderste zaagsnede met de decoupeerzaag ging niet helemaal goed. Ondanks voorzichtige en rustig zagen boog de zaagsnede halverwege toch wat af. Met wat navijlen en schuren niet op te lossen. Je blijft het zien, maar het is niet anders.
Overigens gelijk maar een extra schakelaar aangebracht, zodat er in de toekomst nog een uitbreiding mogelijk is. Nu is dat eenvoudig te realiseren. Later toevoegen is een stuk lastiger.



In Exel een schematisch sporenplan gemaakt voor het paneel om de wissels op de middelste module te bedienen. De afmetingen moeten niet al te groot zijn om het paneel in het voorschot te kunnen plaatsen. De print is 8 x 21,5 cm groot. Hierop een schakelaar en een ledje geplaatst om na te gaan of dit een werkbaar formaat is.



Uit deze test blijkt dat de parallele sporen wat dichter op elkaar geprint kunnen worden. Drie wissels moeten wat verschoven worden om te voorkomen dat de schakelaars te dicht bij elkaar zitten.

Dat levert dan onderstaand schema op. Met een zwarte stip is de plek van de tuimelschakelaars aangegeven en de gele cirkels geven de plek van de ledjes voor de terugmelding van de wisselstand aan. Op de plek van de cirkels met ruitpatroon komt geen tuimelschakelaar. Dit zijn wissels die gelijktijdig bediend worden door de tuimelschakelaar van de gekoppelde wissel.



De afmetingen van het schema zijn nu 7,4 x 21,5 cm. Ik zou het gat in het voorschot van ronde zijkanten kunnen voorzien door gebruik van de 74 mm gatenzaag. Een andere optie is een rechthoekig gat. Ik ga beide opties eens op het voorschot plakken om te zien wat het mooiste staat.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #293 Gepost op: 12 augustus 2021, 19:23:20 »
Beide opties op het voorschot geplakt om te zien hoe dat oogt. De versie met de afgeronde hoeken vind ik het mooiste combineren met de vorm va het schakelpaneel met de tuimelschakelaars. De bovenzijde van het paneel komt  daarbij op dezelfde hoogte als het schakelpaneel.



De ronding is eenvoudig te realiseren met de 74 mm gatenzaag die ik in de gereedschapskist heb liggen. De zaagsnedes met de decoupeerzaag wil ik wel wat netter uitvoeren dan de vorige keer :-X 

Martijn
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2021, 09:04:27 door martijnhaman »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #294 Gepost op: 13 augustus 2021, 07:25:38 »
Als je het nieuwe paneeltje nu op de plaats maakt van het minder goed gezaagde gat, heb je nog een kans om het weg te werken.
Voor de schakelaars boor je dan een nieuw gat.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #295 Gepost op: 13 augustus 2021, 09:20:15 »
Slim idee. Zit me wel af te vragen hoe ik dan zorg dat de nieuwe ronding mooi aansluit op het bestaande gat. Er is immers een deel van het voorschrot weg, waardoor de boor van de gatenzaag niet meer in hout boort. Denk dat de kans groot is dat de nieuwe afronding er niet mooi meer uit ziet  ???

Martijn

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #296 Gepost op: 13 augustus 2021, 12:05:56 »
Hallo Martijn, je kunt misschien een houten plaatje aan de binnenkant vast schroeven waar dan de boor gebruik van maakt. Later haal je dat plaatje dan weer weg..

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #297 Gepost op: 13 augustus 2021, 12:10:09 »
Je kan ook het grote paneel in een vierkant met afgeronde hoeken maken, met dezelfde diameter als het kleine paneel.
Die kan dan ook op de plek van het kleine paneel, ik vermoed dat de kleinere gatenzaag nog net in het hout grijpt voor de onderste ronding.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #298 Gepost op: 13 augustus 2021, 17:16:05 »
Paneel achter de kleine openingen weghalen.
Stukje hout van de zelfde dikte achter de zijwand houden en de contouren van de opening overnemen.
Dit uitzagen en in het gat plaatsen met behulp van een wat groter stukje hout aan de binnenzijde van de bak.
Daarna het nieuwe gat aftekenen en boren en zagen maar.

(1 a 2 mm binnen de lijnen zagen, dan kan je het gat vervolgens met houtrasp en vijl strak op de juiste maat brengen)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #299 Gepost op: 17 augustus 2021, 16:38:54 »
Een besluit over de aanpak van het gezaagde gat voor het paneeltje nog even vooruit geschoven.

In de tussentijd het paneel voor de wisselbedining gemaakt. Dat bestaat uit een plaat wit gespoten 2 mm styreen. Het sporenplan is hier met een zwarte watervaste stift op getekend. Dat ging eenvoudig door de papieren versie van het sporenplan samen met het styreenplaatje op een lichtbak te leggen. Daarna is het geheel met transparante verf gespoten.



De ledjes zitten overigens in led-fittingen die ik bij Conrad heb besteld. Door het zwarte randje is het gat gelijk mooi afgewerkt.

Martijn