Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85567 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #180 Gepost op: 23 april 2021, 15:04:21 »
Kleine zijstap naar aanleiding van de vorige post. Overzichtje van mijn miniverzameling geallieerde rijtuigen. Van links naar rechts: Roco minitanks 829, 823, 859, 838 en Tillig 74920.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #181 Gepost op: 24 april 2021, 15:20:25 »
Als het goed is dan zijn alle afzonderlijk railsecties voorzien van bedrading. Hoewel het geen heel ingewikkeld baanplan is gaat het in totaal om 54 draden :o Dat het zoveel draden zijn komt door het bouwen in modules en vooral door de isolatielassen die bij de wissels zijn geplaatst.



Tussentijds per modulebak al getest of overal spanning op staat. Nu is het tijd om een hoofdleiding aan te brengen en alle draden daar aan te koppelen. Daarna de finale test: met een oude Roco locomotor kijken of alle sporen en rijmogelijkheden zonder problemen bereden kunnen worden.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #182 Gepost op: 26 april 2021, 19:04:34 »
In afwachting van wat spullen voor het aansluiten van de electriek begonnen met de bouw van het viaduct. Het aanvankelijke idee van een weg op een talud waarbij de sporen worden gekruist met betonnen brugelementen op  kolommen is lastig in te passen in de beschikbare ruimte. De hellingen van het landhoofd richting de sporen zorgen voor een te groot ruimtebeslag.



Daarom overgestapt naar een viaduct dat zowel de doorgaande sporen als de opstelsporen met kolommen overspant. Eerst maar eens uit een stuk rondhout van Ø 9mm en een schaaflat van 12x12mm een proefmodel gemaakt van de kolommen waarop het viaduct komt te rusten. Met een plankje (en een pot houtlijm om de boel in evenwicht te houden ;)) eens gekeken of de gedachte hoogte van 8 cm realistisch lijkt. Prima wat mij betreft en voldoet ook aan het naar 1:87 ongerekende minimale profiel van vrije ruimte.



Probleem bij een viaduct dat alle sporen overspant is het vinden van de juiste positie en onderlinge afstand van de kolommen. De afstand moet realistisch zijn en over de gehele overspanning doorgezet kunnen worden. Ook dienen de kolommen niet te dicht op het spoor te staan.

Eerst gedacht aan een versie met drie kolommen. Dan staan de kolommen op een onderlinge afstand van 25 cm (=21,8 meter). Daarmee is de overspanning tussen twee kolommen dan wel heel erg groot.



Vervolgens een variant met 4 kolommen neergezet. Bij deze optie wordt een kolom tussen de sporen van het opstelterrein geplaatst. Dat kan op de plek waar de sporen verder uit elkaar liggen, namelijk een hartafstand van 62 mm in plaats van 52 mm. Dan staan de kolommen niet op gelijke afstanden van elkaar, maar van voor naar achteren op 20, 17 en 15 cm (respectievelijk 17,4 , 14,8 en 13,1 meter) uit elkaar.



Hoewel de afstanden tussen de kolommen verschilt, komt dat helemaal niet zo over. Misschien dat het zelfs een soort van diepte-effect geeft? Maar dit lijkt me wel een aardig oplossing.

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #183 Gepost op: 27 april 2021, 14:51:28 »
Martijn,
De overspanning van (bijna) 22m is echt geen probleem voor een brug.

Je moet even bekijken welk type brug je wil maken: een plaat op balken brug of een zuivere plaatbrug.
Het verschil in overspanning ga je terug vinden in de hoogte van de ondersteunende balken.

Heb je 2 redelijk verschillende overspanningen dan ga je dat ook zien in de hoogte van de ondersteunende balken.
Terwijl dat bij een plaatbrug minder zichtbaar is, is het daar evenzeer zo dat de plaat dikker is.

Ik zou persoonlijk gaan voor de verschillende overspanningen met een balken brug. Lekeer veel mogleijkheid om te detaileren.

Voorbeeldjes van de grote brug op Vaerwegh Dok :) (op de bakscheiding)

20140306_212725 by Frans Peeters, on Flickr

En een zichtje  van de onderkant

DSCN2931 by Frans Peeters, on Flickr

En dan kan je ook nog eens gaan voor een stalen brug of een tuibrug of ... mogelijkheden zat dus.

Voor de afwerking van het talud kanje misschien kijken naar een combinatie van talud en keerwand. Het landhoofd staat sowieso gefundeerd op palen in de grond bij het gebruik van een talud.
Je kan dan de voet van het talud achter eenstuk keerwand steken die je dan ook weer op verschillende manieren kan uitvoeren:
- een betonnen keermuur
- een stalen damplanken wand
- een wand opgebouwd met "gewapende grond" (Terre Armée)
en in extremis zelfs met een houten keerwand of een trapsgewijze opgebouwd talud at steiler kan uitgevoerd worden dan een aarden talud.
Weer een boel mogelijkheden om mooi te detaileren.

Succes.


« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 14:53:40 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #184 Gepost op: 27 april 2021, 16:01:40 »
Terre Armée...

Ben ik op af gestudeerd in 1978. Hele stukken tekst uit het Frans vertaald.
Principe was toen nog zeer nieuw in Nederland.

Maar is zeker te gebruiken op de spoorbaan. Ook al vanwege het profiel/de vorm van de betonnen platen.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #185 Gepost op: 28 april 2021, 16:37:18 »
Dat soort dingen zie je veel op de 2e maasvlakte,al dan niet in gebruik voor weg verkeer.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #186 Gepost op: 30 april 2021, 19:52:47 »
De afgelopen dagen bezig geweest met het aansluiten van alle sporen op een hoofdleiding. Vervolgens bleek er geen trein te rijden als er spanning op de rails gezet werd ???.  Behoorlijk moeten zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Alle draden meerdere keren gecontroleerd op juiste aansluiting, maar niets geks kunnen vinden. Tenslotte maar alle verbindingen losgekoppeld en de boel weer draad voor draad gekoppeld om te zien waar het probleem zou optreden. Na het koppelen van elke individuele draad getest of er een trein kon rijden.
Uiteindelijk het probleem gevonden: een Roco ICK-rijtuig dat ik als proefrijtuig gebruik maakt blijkbaar sluiting tussen beide spoorstaven. Zodra het rijtuig van het spoor werd gehaald reed alles probleemloos.

Vervolgens verder gegaan met het viaduct. @Frans: die brug op Vaerwegh Dok ziet er mooi uit, maar is voor mijn baan veel te zwaar gedimensioneerd. De foto die de opbouw laat zien is wel erg handig  (y)

Van een plaat resthout een brugdek gezaagd en voor het beeld even op de brugpijlers gelegd.



Het idee is om de bovenste balk (net als bij Vaerwegh Dok) de onderzijde af te schuinen. Tegen de zijkant komt dan een opstaand stukje styreen. De liggers van het viaduct komen op kleine plaatjes styreen te liggen. Aan de onderzijde van het viaduct geven ingekerfde groeven de suggestie van diverse balken weer. Op de randen van het viaduct komt een houten balkje te liggen en daarop een opstaande rand die door inkerven in platen is verdeeld.
Simpel ingetekend op een foto ziet het er dan zo uit.



En dit is ongeveer het beeld wat er dan zou moeten ontstaan.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 30 april 2021, 19:55:44 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #187 Gepost op: 03 mei 2021, 19:44:06 »
Ondertussen rustig verder gegaan met het viaduct. Aan de onderzijde zijn groeven in het hout gekrast. Daarmee worden de verschillende liggers nagebootst.



Op de staanders word per balk een oplegpunt (stukje styreen) geplakt.



Vervolgens worden de staanders grijs geverfd (betonwerf van Heki).



Ook het brugdek is grotendeels van betonverf voorzien.



Het asfalt wegdek wil ik uit korrel 180 schuurpapier maken. En strook schuurpapier heb ik bespoten met grijze primer om te zien of dat een acceptabel kleur oplevert. Het idee is om stukken schuurpapier tegen elkaar te plakken waardoor bij elke staander een voeg in het asfalt ontstaat.

Het plan is verder om op de rand van het brugdek een hek aan te brengen (Faller 180403 met aangepaste beëindiging) en vangrails (Noch 60511). Maar als ik de foto's zo zie, dan moet het houtwerf eerst nog een keer geschuurd worden en voorzien van een nieuwe laag betonverf.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #188 Gepost op: 04 mei 2021, 17:43:52 »
Op zoek naar een modern Nederlands stootjuk geen geschikt exemplaar kunnen vinden. Via een platform als shapeways worden wel de (gele) Fixstop OK of RAWIE aangeboden, maar die vindt ik niet geschikt door de voorziening voor de opvang van de automatische koppeling. Op mijn baan is eigenlijk alleen materiaal met buffers te vinden en is de rijsnelheid laag.

Via Model Rail Parts enkele exemplaren van de Fixstop (de voorloper van de Fixstop OK) kunnen bestellen. Deze krijgen een rode kleur en ik ga ook proberen met decals de tekst FIXSTOP aan te brengen. De kleine frutseltjes zijn de bevestigingsplaten waarmee het stootblok op de rails wordt bevestigd.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #189 Gepost op: 07 mei 2021, 12:04:23 »
De eerder met grijze primer gespoten strook schuurpapier vond ik toch te egaal van kleur en bovendien veel te grijs van kleur (rechtsboven op de foto). Daarom nieuwe proefstukjes gemaakt waarbij ik het zwarte schuurpapier heb gespoten met een andere grijze primer (linksboven op de foto). Deze kleur bleek nog lichter van kleur uit te vallen.



Vervolgens een stuk zwart schuurpapier een lichte waas van de eerste grijze primer gegeven (midden onder op de foto). Dat lijkt er meer op, zeker wanneer je het vergelijkt met de kleur van het asfalt op onderstaand plaatje van Google Maps.



De volgende stap is een proef om te kijken of ik de belijning op de weg netjes kan aanbrengen. Dat wil ik gaan doen door witte acrylverf te deppen, waarbij ik de strepen ga afplakken met een goedkope versie van Scotch Tape.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #190 Gepost op: 07 mei 2021, 20:01:35 »
De poging om belijning aan te brengen met de goedkope versie van Scotch tape blijkt te rafelige randen op te leveren. Dat komt doordat de tape niet flexibel genoeg is. Het sluit niet goed aan op het onregelmatige oppervlak van het schuurpapier. Het resultaat is dat de verf wat onder de tape kruipt.



Daarom een tweede test met Tamiya maskeer tape. Dat levert de onderste lijnen op en dat ziet er een stuk beter uit.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 20:37:07 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #191 Gepost op: 16 mei 2021, 18:14:02 »
Al even geen bericht geplaatst, maar dat betekent niet dat er geen voortgang te melden is. Ik heb besloten om eerst de linker module met het viaduct verder af te bouwen. Voor dat deel van de baan zijn dan ook de meeste werkzaamheden uitgevoerd.

Viaduct
Op het viaduct is het schuurpapier aangebracht dat met een waas grijze verf is bewerkt.



Daarna is met Tamiya-tape de belijning afgeplakt. De breedte van de lijnen niet afgemeten, maar op het oog op eenzelfde afstand geplakt.





Vervolgens met witte acrylverf van de Action voorzichtig met tamponneren aangebracht. Na het verwijderen van de tape is dit het resultaat.



Nu alleen nog op de overgangen tussen de verschillende delen asfalt met zwarte matte verf nabootsen. Deze valt samen met de plaats van de staanders van het viaduct en de plekken waarde verschillende stukken schuurpapier tegen elkaar zijn geplakt. Dan kunnen ook de hekwerken op het viaduct geplaatst gaan worden.

Stootjukken
Naast de eerder genoemde 3D-print van de Fixstop stootjukken ook een stootjuk van Fleischmann (6117) vernederlandst. Daarbij de methode afgekeken van Huib Maaskant (klik). Een afbeelding van het afsluitbord van internet geplukt, op dik papier geprint en met een druppel Kristal Clear bevestigd.



Voor de 3D-geprinte stootjukken de opschriften via decalwinkel.nl laten maken. Het op de stootjukken aanbrengen van de decals is nog een heel gepriegel. Niet alleen zijn de decals zelf erg klein, ook het oppervlak waarop de decal moet komen is miniem.



De drie verschillende stootjukken die ik nu heb. Van rechts naar links: het omgebouwde Fleischmann model, een 3D-geprint Fixstop OK en een 3D-geprint Fixstop juk. Het rode juk heeft niet de extra balken in het frame die het gele exemplaar wel heeft. Dat zorgt ervoor dat de rode versie veel kwetsbaarder is dan het gele exemplaar.



Van alle spoorstaven van de linker module zijn de zijkanten met Revell 84 (lederbruin) geschilderd. Na het schilderen de bovenzijde van de spoorstaven met een doekje en terpentine schoon gemaakt.



Landschap
De linker modulebak van een bruine laag verf voorzien. Mocht er na het aanbrengen van het landschap nog iets doorschemeren, dan is het hout niet meer te zien.



Met een restant piepschuim uit de rommelbak op een aantal plaatsen een talud gemaakt. Het piepschuim met houtplamuur afgestreken en bruin geschilderd. Deze taluds gaan voorzien worden van struikgewas en ander groen waardoor er doorkijkjes ontstaan die voor dieptewerking gaan zorgen.





Martijn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #192 Gepost op: 16 mei 2021, 23:21:45 »
Die wegbelijning ziet er goed uit Martijn. Het vernederlandsen van de stootblokken van Fleischmann is een goed idee. Ik moet er ook nog vier plaatsen.
Groet, Anton

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #193 Gepost op: 21 mei 2021, 16:16:40 »
De overgangsvoegen in het asfalt zijn aangebracht. Dit is op dezelfde manier gedaan als het aanbrengen van de wegbelijning: afplakken met Tamiya-tape en vervolgens matte zwarte verf aanbrengen.



Het herkwerk voor het viaduct is binnen, dus daar kan ook een vervolg aan gegeven worden. Op onderstaande foto's is te zien hoe ik het hekwerk (Faller 180403) en de geleiderails (Noch 60511) wil gaan plaatsen. Voor het hekwerk ga ik kleine gaatjes boren waar vervolgens het  hekwerk in geplaats kan worden. Daardoor wordt het hek minder hoog dan op de foto en kan het dan goed in bevestigd worden. Van de vangrails wordt het onderste deel van het pootje afgesneden waarna ze tegen de opstaande rand van het viaduct worden geplakt.





Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #194 Gepost op: 23 mei 2021, 13:20:50 »
De geleiderails bestaat uit segmenten van ongeveer 10 centimeter uit een flexibele plastic soort. De segmenten staan wat bol, waardoor het er niet heel heel strak uitziet. Door de geleiderails tegen de opstaande rand van het viaduct te lijmen verwacht ik er een iets meer rechte lijn van te kunnen maken. Voordat ze geplaatst worden op het viaduct zijn ze in aluminium metallic kleur geschilderd (Humbrol 56).



De hekjes zijn van een strak vormgeven model en hebben aan de uiteinden een ronde beëindiging van de leuning. De ronde delen snij ik weg.



Voor elk tweede paaltje van het hekwerk boor ik een gaatje in het viaduct. Dat scheelt een groot aantal gaatjes en gaat niet ten kosten van de stevigheid. Dan gaat het nog om ongeveer 20 gaatjes aan elke zijde. Door het hekwerk neer te leggen en bij elk tweede paaltje naast de lineaal te boren weet ik zeker dat de gaten in een lijn staan en alles precies past.



Eerste proefpassing van het hekje om te zien hoe het er uit ziet.



De geleiderails en hekwerken zijn geplaatst. Op de foto's is te zien dat het rechter hekwerk nog wat strakker en minder golvend geplaats kan worden. Moet Nog eens kijken of daar wat aan kan doen. Voor de rest is het viaduct dan gereed.





Martijn