Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:15:38
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 01:16:54
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door HJ
Vandaag om 00:04:37
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
19 september 2021, 23:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
19 september 2021, 23:04:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:54:00
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Omm 44 (Piko 54110) door 44
19 september 2021, 22:23:20
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Jeronimos
19 september 2021, 22:16:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
19 september 2021, 20:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
Overweg in overweg door RikM
19 september 2021, 17:45:23
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door phdirk
19 september 2021, 17:09:47
An der Zonengrenze door GD
19 september 2021, 16:23:54
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 47278 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7786
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #195 Gepost op: 23 mei 2021, 19:19:26 »
Hoi Martijn,


Waarom zitten er zoveel overgangsvoegen in het asfalt? Op de een of andere manier lijkt mij dit nu op een betonwegdek.


Volgens mij is asfalt bedoelt om een vlak mogelijk wegdek te verkrijgen. Met af en toe misschien zo'n voeg.


Of heb je een specifiek voorbeeld?


Just my 2 cts.
Jeroen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #196 Gepost op: 23 mei 2021, 22:22:22 »
Vanwege de grootte van het vel schuurpapier waren er minimaal drie stukken nodig om het viaduct te bedekken. Om de kier tussen de tegen elkaar gelakte stukken te verbergen heb ik de overgangsvoeg geïntroduceerd. Die bevinden zich boven de staanders, waar sprake is van overgang van de leggers van het viaduct. Of het echt klopt weet ik niet, maar het was voor mij wel een manier om de kieren tussen de stukken schuurpapier te maskeren.
Met een beetje creativiteit zijn ze te beschouwen als Bitumenvoeg (SN Schijnvoeg).

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #197 Gepost op: 23 mei 2021, 22:35:03 »


Gewoon omdat het kan een foto van het viaduct, de verlichting van de opstelsporen en een van de Fixstop stootjukken. De lantaarnpalen staan nog los en zijn niet aangesloten. Deze krijgen voordat ze definitief geplaats worden nog een andere kleur.



De eerstvolgende klus is het ballasten van de sporen. Bij de opstelsporen wil ik -net als op de foto te zien is- looppaden van fijner materieel tussen de sporen aanbrengen. De materialen die ik hiervoor wil gebruiken zijn Woodland scenics B1394 Gray Blend Medium voor de ballast en B1375 Gray Fine Ballast voor de looppaden.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 10:45:26 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #198 Gepost op: 24 mei 2021, 17:19:48 »
In afwachting van de levering van de ballast eens begonnen met de detaillering van de opstelsporen. Op basis van wat foto's van de Watergraafsmeer. Bij de servicesporen zijn steeds twee grote en een klein putdeksels te zien die witgeschilderd zijn. Op het kleine putdeksel is de vulslang is aangesloten.
De puntdeksels heb ik nu van een stukje styreen gemaakt en de slang is een stukje elektriciteitsdraad met een massieve kern. Het draadje is daardoor goed in vorm te buigen. Ik zit nog te twijfelen of om de  putdeksels van Bentink te gebruiken. Ik heb niet alle putselksels nodig uit deze set. Een putseksel zou ik dan kunnen verkleinen en gebruiken voor de put van de slangaansluiting.





Verder ook een eerste poging gewaagd tot het maken van een struik. Daarbij de methode van van de website Spoor in model gevolgd. Het sisaltouw wel vervangen door electriciteitsdraad omdat ik het sisaltouw niet goed in model kreeg. Het sprong steeds terug naar de oude vorm.
Het materiaal wat ik gebruikt heb is een Tamiya-spuitbus TS-69 Linoleum deck browwn, wat grasvezels van 5 mm en Noch Struktur-Flock 07343.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2021, 18:42:09 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #199 Gepost op: 25 mei 2021, 17:31:05 »
Op de foto's van de Watergraafsmeer zijn ook paaltjes te zien waarvan de functie mij niet helemaal duidelijk is. Er lijkt een electrische aansluiting op te zitten, dus wellicht is het een voorziening om apparatuur voor de verzorging van het materieel op aan te sluiten.
Ook dit paaltje komt bij de opstelsporen op de modulebaan te staan. Uit een stukje Evergreen kokerprofiel is een luciferhoutje gestoken. En daarop is dan weer een stukje styreen geplakt.



Het luciferhoutje ga ik nog vervangen door een styreen strip van 1.5x1.5 mm. Dan ziet het er nog net iets strakker uit.

Martijn

NB. Als iemand de functie van het paaltje kan verduidelijken dan hoor ik het graag.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #200 Gepost op: 25 mei 2021, 18:02:58 »
Hallo Martijn,

Dit zijn de paaltjes voor de depot voeding. Als een trein niet tegen de 'draad' staat, lopen de accus langzaam leeg. In dat geval  kan men dan de trein toch van spanning voorzien.

In de praktijk gebeurt dit slechts weinig. Puur om reden dat het veel werk is. Bij een VIRM-6 moet men bijvoorbeeld al zes kabels insteken om het goed te doen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #201 Gepost op: 25 mei 2021, 21:50:33 »
@Roy: dank voor het antwoord. Bij het doorzoeken van mijn foto's kon ik afbeelding vinden waarop deze palen gebruikt werden. Maar je uitleg dat het weinig gebruikt verklaard ook het ontbreken van een dergelijke foto  (y)
 
Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #202 Gepost op: 26 mei 2021, 18:13:51 »
Diverse proeven met balast gedaan. Op de foto van links naar rechts:
- balast Noch 09367 Rotbraun
- loopad deels van Noch 09365 (Basalt) en Woodland scenics B1375 Fine gray
- ballast met een mix van Noch 09367 Rotbraun en Noch 09365 Basalt
- ballast Woodland scenics B1394 Gray Blend Medium
- loopad Woodland scenics B1375 Gray Fine
- ballast Woodland scenics B1395 Gray Blend Coarse



De keuze voor de opstelsporen is gemaakt voor de optie in het rode vak: ballast van Woodland scenics B1394 Gray Blend Medium en het loopad van Woodland scenics B1375 Gray Fine.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #203 Gepost op: 28 mei 2021, 15:02:40 »
Om te beginnen eens een blik op de modulebaan vanuit een andere hoek. Nu de zij- en achterwand zijn verwijderd is het mogelijk de module in de lengte te fotograferen.



Inmiddels begonnen met het ballasten van de sporen van het opstelterrein. Allereerst is de kurklaag grijs geschilderd om te voorkomen dat er een bruine kleur door het grind te zien is. Vervolgens is het loopad tussen de beide voorzien van fijn ballast. Nadat dit is vastgelijmt verder gegaan met het ballasten van het achterste spoor.



Aan de zijde van het spoor zonder looppad is de ballast betrekkelijk eenvoudig aan te brengen. Wanneer de ballast van de bielzen wordt weggeveegd ontstaat vanzelf een heuveltje parallel aan het spoor wat het gewenste beeld geeft. Het goed aanbrengen van de ballast tussen de sporen, en zeker het deel aan de zijde van het looppad kost veel meer tijd. Hier is het niet mogelijk overtollige steentes eenvoudig naar de zijkant te vegen.
Het 'gereedschap' dat ik hierbij gebruik is: een plastic bekertje, een theelepeltje, een spatel en een kwastje.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 18:13:12 door martijnhaman »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #204 Gepost op: 31 mei 2021, 13:09:26 »
Mooi brugdek geworden Martijn en de voegen zitten inderdaad daar waar ze moeten zitten, boven de ondersteuningen.
Ik zou in de brugvoegen boven de kolommen nog een paar zilveren lijntjes trekken met een fijne stift die de staalprofielen moeten voorstellen die de voegrubbers vasthouden om het geheel af te maken.

En zo'n zicht in de langsrichting van een baan os altijd mooi.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #205 Gepost op: 02 juni 2021, 19:39:25 »
@Frans: die tip voor de staalprofielen houd ik in gedacht. Daar kan ik later nog iets mee gaan doen.


Ondertussen rustig bezig delen van de opstelsporen te ballasten. Langzamerhand is dan het looppad tussen de sporen aan de beurt waarop de lantaarnpalen komen te staan. Het is mijn bedoeling deze lantaarnpalen aan te sluiten voordat het fijne grijze grint wordt aangebracht.

De lantaarnpalen zijn te gebruiken op 12V bij gebruik van de bijgeleverde weerstanden van 1000 ohm. Voor het aansluiten ga ik gebruik maken van een Meanwell voeding van 12V / 4.2A. Bij het aansluiten van de lantaarnpalen loop ik tegen een probleem. Nu ben ik niet echt onderlegd in elektronica, dus de vraag is waar het fout gaat.



De weerstand heb ik aangesloten op de beide anodes (rode lakdraden). Vervolgens sluit ik de beide blauwe lakdraden (kathode) aan op de - van de voeding en de weerstand op de + van de voeding. Vervolgens gaan de beide SMD leds niet branden.
Vermoedelijk heb ik dan of de zaak verkeerd aangesloten of ik heb de lakdraden niet goed vertint waardoor er geen stroom gaat lopen. Over dat laatste heb ik al veel gelezen in mijn zoektocht op internet, dus maar dat kan zo maar fout zijn. Hier een foto van hoe een en ander is aangesloten en een detail van de vertinde blauwe lakdraden.



Iemand een idee hoe ik er achter kan komen waar het probleem zit?

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #206 Gepost op: 02 juni 2021, 19:53:17 »
Al overwogen om de draden gewoon even om te draaien. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Chinezen de katode en anode verwisselen.
Je kan dat ook testen met je multimeter, dan blijven de leds zeker heel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #207 Gepost op: 02 juni 2021, 21:30:45 »
Mijn ervaring is inderdaad dat die chinezen de plus en min draden graag omdraaien. Heb ik al vaak last van gehad met klieren aan ledstrips. Ik test altijd met behulp van een oude Fleischmann trafo of ze werken en zo ja meet dan waar de plus op moet komen. Voordeel van een trafo t.o.v. een voeding is dat je niet gelijk het volle voltage erop zet.

Zal vast wel goed komen.
Groetjes, Tim/damngrazy

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #208 Gepost op: 03 juni 2021, 10:25:00 »
@tim: Dat is inderdaad ook wel een handige manier om te testen. Ik heb hier ook nog een oude Fleschmann MSF trafo liggen. Ik neem aan dat je de draden aansluit op de uitgang voor de rails en dan de regelknop een klein beetje opendraaid (in de optie zonder weerstand)?

Martijn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #209 Gepost op: 03 juni 2021, 11:05:18 »
Ik vind dat viaduct echt goed gelukt!  (y)