Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Maarten.T
Vandaag om 00:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:02:05
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
07 mei 2021, 23:55:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
07 mei 2021, 23:46:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 mei 2021, 23:43:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 mei 2021, 23:38:17
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
07 mei 2021, 23:08:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
07 mei 2021, 22:58:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 mei 2021, 22:41:00
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door damngrazy
07 mei 2021, 22:39:23
Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling door System-M
07 mei 2021, 22:28:58
Rivarossi onderdelen bestellen door phdirk
07 mei 2021, 22:25:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
07 mei 2021, 22:24:32
Verlichting ruimte door Menno
07 mei 2021, 22:03:47
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog door Klaas Zondervan
07 mei 2021, 22:00:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
07 mei 2021, 21:54:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
07 mei 2021, 21:40:07
Raadplaatje door eemstede
07 mei 2021, 21:36:53
Toon hier je (model)treinfoto's door eemstede
07 mei 2021, 21:23:08
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
07 mei 2021, 21:21:30
Zelf bouwen. door St00mboy
07 mei 2021, 21:15:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
07 mei 2021, 21:02:36
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Marcel112
07 mei 2021, 20:49:19
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
07 mei 2021, 20:46:50
Heen, En en Weer door Huup
07 mei 2021, 20:42:31
Opschrift verwijderen, hoe? door VAM65
07 mei 2021, 20:40:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorzeven
07 mei 2021, 20:30:37
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Gerco van Beelen
07 mei 2021, 20:25:18
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
07 mei 2021, 20:01:35
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
07 mei 2021, 19:46:53
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 29327 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #180 Gepost op: 23 april 2021, 15:04:21 »
Kleine zijstap naar aanleiding van de vorige post. Overzichtje van mijn miniverzameling geallieerde rijtuigen. Van links naar rechts: Roco minitanks 829, 823, 859, 838 en Tillig 74920.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #181 Gepost op: 24 april 2021, 15:20:25 »
Als het goed is dan zijn alle afzonderlijk railsecties voorzien van bedrading. Hoewel het geen heel ingewikkeld baanplan is gaat het in totaal om 54 draden :o Dat het zoveel draden zijn komt door het bouwen in modules en vooral door de isolatielassen die bij de wissels zijn geplaatst.



Tussentijds per modulebak al getest of overal spanning op staat. Nu is het tijd om een hoofdleiding aan te brengen en alle draden daar aan te koppelen. Daarna de finale test: met een oude Roco locomotor kijken of alle sporen en rijmogelijkheden zonder problemen bereden kunnen worden.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #182 Gepost op: 26 april 2021, 19:04:34 »
In afwachting van wat spullen voor het aansluiten van de electriek begonnen met de bouw van het viaduct. Het aanvankelijke idee van een weg op een talud waarbij de sporen worden gekruist met betonnen brugelementen op  kolommen is lastig in te passen in de beschikbare ruimte. De hellingen van het landhoofd richting de sporen zorgen voor een te groot ruimtebeslag.



Daarom overgestapt naar een viaduct dat zowel de doorgaande sporen als de opstelsporen met kolommen overspant. Eerst maar eens uit een stuk rondhout van Ø 9mm en een schaaflat van 12x12mm een proefmodel gemaakt van de kolommen waarop het viaduct komt te rusten. Met een plankje (en een pot houtlijm om de boel in evenwicht te houden ;)) eens gekeken of de gedachte hoogte van 8 cm realistisch lijkt. Prima wat mij betreft en voldoet ook aan het naar 1:87 ongerekende minimale profiel van vrije ruimte.



Probleem bij een viaduct dat alle sporen overspant is het vinden van de juiste positie en onderlinge afstand van de kolommen. De afstand moet realistisch zijn en over de gehele overspanning doorgezet kunnen worden. Ook dienen de kolommen niet te dicht op het spoor te staan.

Eerst gedacht aan een versie met drie kolommen. Dan staan de kolommen op een onderlinge afstand van 25 cm (=21,8 meter). Daarmee is de overspanning tussen twee kolommen dan wel heel erg groot.



Vervolgens een variant met 4 kolommen neergezet. Bij deze optie wordt een kolom tussen de sporen van het opstelterrein geplaatst. Dat kan op de plek waar de sporen verder uit elkaar liggen, namelijk een hartafstand van 62 mm in plaats van 52 mm. Dan staan de kolommen niet op gelijke afstanden van elkaar, maar van voor naar achteren op 20, 17 en 15 cm (respectievelijk 17,4 , 14,8 en 13,1 meter) uit elkaar.



Hoewel de afstanden tussen de kolommen verschilt, komt dat helemaal niet zo over. Misschien dat het zelfs een soort van diepte-effect geeft? Maar dit lijkt me wel een aardig oplossing.

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #183 Gepost op: 27 april 2021, 14:51:28 »
Martijn,
De overspanning van (bijna) 22m is echt geen probleem voor een brug.

Je moet even bekijken welk type brug je wil maken: een plaat op balken brug of een zuivere plaatbrug.
Het verschil in overspanning ga je terug vinden in de hoogte van de ondersteunende balken.

Heb je 2 redelijk verschillende overspanningen dan ga je dat ook zien in de hoogte van de ondersteunende balken.
Terwijl dat bij een plaatbrug minder zichtbaar is, is het daar evenzeer zo dat de plaat dikker is.

Ik zou persoonlijk gaan voor de verschillende overspanningen met een balken brug. Lekeer veel mogleijkheid om te detaileren.

Voorbeeldjes van de grote brug op Vaerwegh Dok :) (op de bakscheiding)

20140306_212725 by Frans Peeters, on Flickr

En een zichtje  van de onderkant

DSCN2931 by Frans Peeters, on Flickr

En dan kan je ook nog eens gaan voor een stalen brug of een tuibrug of ... mogelijkheden zat dus.

Voor de afwerking van het talud kanje misschien kijken naar een combinatie van talud en keerwand. Het landhoofd staat sowieso gefundeerd op palen in de grond bij het gebruik van een talud.
Je kan dan de voet van het talud achter eenstuk keerwand steken die je dan ook weer op verschillende manieren kan uitvoeren:
- een betonnen keermuur
- een stalen damplanken wand
- een wand opgebouwd met "gewapende grond" (Terre Armée)
en in extremis zelfs met een houten keerwand of een trapsgewijze opgebouwd talud at steiler kan uitgevoerd worden dan een aarden talud.
Weer een boel mogelijkheden om mooi te detaileren.

Succes.


« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 14:53:40 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3123
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #184 Gepost op: 27 april 2021, 16:01:40 »
Terre Armée...

Ben ik op af gestudeerd in 1978. Hele stukken tekst uit het Frans vertaald.
Principe was toen nog zeer nieuw in Nederland.

Maar is zeker te gebruiken op de spoorbaan. Ook al vanwege het profiel/de vorm van de betonnen platen.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9606
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #185 Gepost op: 28 april 2021, 16:37:18 »
Dat soort dingen zie je veel op de 2e maasvlakte,al dan niet in gebruik voor weg verkeer.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #186 Gepost op: 30 april 2021, 19:52:47 »
De afgelopen dagen bezig geweest met het aansluiten van alle sporen op een hoofdleiding. Vervolgens bleek er geen trein te rijden als er spanning op de rails gezet werd ???.  Behoorlijk moeten zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Alle draden meerdere keren gecontroleerd op juiste aansluiting, maar niets geks kunnen vinden. Tenslotte maar alle verbindingen losgekoppeld en de boel weer draad voor draad gekoppeld om te zien waar het probleem zou optreden. Na het koppelen van elke individuele draad getest of er een trein kon rijden.
Uiteindelijk het probleem gevonden: een Roco ICK-rijtuig dat ik als proefrijtuig gebruik maakt blijkbaar sluiting tussen beide spoorstaven. Zodra het rijtuig van het spoor werd gehaald reed alles probleemloos.

Vervolgens verder gegaan met het viaduct. @Frans: die brug op Vaerwegh Dok ziet er mooi uit, maar is voor mijn baan veel te zwaar gedimensioneerd. De foto die de opbouw laat zien is wel erg handig  (y)

Van een plaat resthout een brugdek gezaagd en voor het beeld even op de brugpijlers gelegd.



Het idee is om de bovenste balk (net als bij Vaerwegh Dok) de onderzijde af te schuinen. Tegen de zijkant komt dan een opstaand stukje styreen. De liggers van het viaduct komen op kleine plaatjes styreen te liggen. Aan de onderzijde van het viaduct geven ingekerfde groeven de suggestie van diverse balken weer. Op de randen van het viaduct komt een houten balkje te liggen en daarop een opstaande rand die door inkerven in platen is verdeeld.
Simpel ingetekend op een foto ziet het er dan zo uit.



En dit is ongeveer het beeld wat er dan zou moeten ontstaan.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 30 april 2021, 19:55:44 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #187 Gepost op: 03 mei 2021, 19:44:06 »
Ondertussen rustig verder gegaan met het viaduct. Aan de onderzijde zijn groeven in het hout gekrast. Daarmee worden de verschillende liggers nagebootst.



Op de staanders word per balk een oplegpunt (stukje styreen) geplakt.



Vervolgens worden de staanders grijs geverfd (betonwerf van Heki).



Ook het brugdek is grotendeels van betonverf voorzien.



Het asfalt wegdek wil ik uit korrel 180 schuurpapier maken. En strook schuurpapier heb ik bespoten met grijze primer om te zien of dat een acceptabel kleur oplevert. Het idee is om stukken schuurpapier tegen elkaar te plakken waardoor bij elke staander een voeg in het asfalt ontstaat.

Het plan is verder om op de rand van het brugdek een hek aan te brengen (Faller 180403 met aangepaste beëindiging) en vangrails (Noch 60511). Maar als ik de foto's zo zie, dan moet het houtwerf eerst nog een keer geschuurd worden en voorzien van een nieuwe laag betonverf.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #188 Gepost op: 04 mei 2021, 17:43:52 »
Op zoek naar een modern Nederlands stootjuk geen geschikt exemplaar kunnen vinden. Via een platform als shapeways worden wel de (gele) Fixstop OK of RAWIE aangeboden, maar die vindt ik niet geschikt door de voorziening voor de opvang van de automatische koppeling. Op mijn baan is eigenlijk alleen materiaal met buffers te vinden en is de rijsnelheid laag.

Via Model Rail Parts enkele exemplaren van de Fixstop (de voorloper van de Fixstop OK) kunnen bestellen. Deze krijgen een rode kleur en ik ga ook proberen met decals de tekst FIXSTOP aan te brengen. De kleine frutseltjes zijn de bevestigingsplaten waarmee het stootblok op de rails wordt bevestigd.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #189 Gepost op: 07 mei 2021, 12:04:23 »
De eerder met grijze primer gespoten strook schuurpapier vond ik toch te egaal van kleur en bovendien veel te grijs van kleur (rechtsboven op de foto). Daarom nieuwe proefstukjes gemaakt waarbij ik het zwarte schuurpapier heb gespoten met een andere grijze primer (linksboven op de foto). Deze kleur bleek nog lichter van kleur uit te vallen.



Vervolgens een stuk zwart schuurpapier een lichte waas van de eerste grijze primer gegeven (midden onder op de foto). Dat lijkt er meer op, zeker wanneer je het vergelijkt met de kleur van het asfalt op onderstaand plaatje van Google Maps.



De volgende stap is een proef om te kijken of ik de belijning op de weg netjes kan aanbrengen. Dat wil ik gaan doen door witte acrylverf te deppen, waarbij ik de strepen ga afplakken met een goedkope versie van Scotch Tape.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #190 Gepost op: 07 mei 2021, 20:01:35 »
De poging om belijning aan te brengen met de goedkope versie van Scotch tape blijkt te rafelige randen op te leveren. Dat komt doordat de tape niet flexibel genoeg is. Het sluit niet goed aan op het onregelmatige oppervlak van het schuurpapier. Het resultaat is dat de verf wat onder de tape kruipt.



Daarom een tweede test met Tamiya maskeer tape. Dat levert de onderste lijnen op en dat ziet er een stuk beter uit.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 20:37:07 door martijnhaman »