Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
S88n bus splitsen door bask185
Vandaag om 17:01:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:46:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door 008200
Vandaag om 16:05:08
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 95402 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #165 Gepost op: 04 April 2021, 10:28:33 »
Daar staan inderdaad enkele leuke masten bij, gelijk een paar besteld  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #166 Gepost op: 10 April 2021, 18:48:35 »
Vanochtend werd het bestelde Peco railmateriaal bezorgd: een stapel flexrail, raillasjes en enkele wissels. Mooi zo aan het begin van het weekend. Vandaag dan ook begonnen met het leggen van de rails. Daarbij begonnen met het spoor waar het rijtuig op staat en dan vanuit de wisselstraat de overige opstelsporen aan het uitleggen.



Mijn ervaringen tot nu toe: de Peco flexrail is prettig om mee te werken, maar het plaatsen van de raillasjes kost behoorlijk wat kracht. Tot op heden slechts een raillas dusdanig verbogen is dat deze niet meer bruikbaar is.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #167 Gepost op: 12 April 2021, 21:05:41 »
Met het leggen van de sporen merk ik dat de linker modulebak wel erg vol met rails komt te liggen. Bovendien is de plek van de tankplaat niet optimaal. Een weg naar de tankplaat voor bevoorrading is lastig te realiseren zonder deze dicht langs de sporen te leggen. Vandaar een kleine wijziging in de plannen.



De tankplaat verhuisd naar de middelste module en komt op de plek te staan waar aanvankelijk een wasstraat bedacht was. Hier is meer ruimte waardoor een bevoorradingsweg aangelegd kan worden. Bovendien is er ruimte voor een bovengrondse tank met de dieselvoorraad.
Het oorspronkelijke spoor van de tankplaat kan dan iets naar achteren opschuiven, en komt dichter tegen de opstelsporen aan te liggen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen de doorgaande sporen en het opstelterrein. Dit gebied kan een groene invulling krijgen waardoor ik hier hopelijk meer een gevoel van diepte kan creëren.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #168 Gepost op: 17 April 2021, 15:17:49 »
Door het verplaatsen van de tankplaat moet een deel van de al aangebrachte kurkstrook weer verwijderd worden. De tankplaat is namelijk op een plaatje van 2 mm styreen gebouwd. Wanneer de kurkstrook verwijderd is, dan vult dat styreenplaatje precies de hoogte van het kurk op op en ligt de rails vlak. Met een hamer en beitel heb ik de kurklaag eenvoudig kunnen verwijderen.





Verder gestaag doorgegaan met het leggen van de rails. Ik was in mijn enthousiasme vergeten isolatielasjes aan te brengen in de wisselstraat. Dus een deel van de wisselstraat weer losgemaakt en na het aanbrengen van de isolatielasjes weer teruggelegd. De stand van zaken is nu dat twee van de drie bakken van rails zijn voorzien.



Bij de overgang van de middelste bak naar de rechterbak loop ik tegen het punt aan de dat er bij drie sporen een kleine ruimte resteert tussen twee wissels en het einde van de modulebak. Ik zit nu te bedenken hoe ik hier het beste de rails kan leggen. Iemand een goed idee hoe ik dit het beste kan oplossen?



Martijn
« Laatst bewerkt op: 17 April 2021, 17:27:23 door martijnhaman »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #169 Gepost op: 17 April 2021, 20:53:14 »
stukjes spoor met raillasjes monteren aan je wissels en dan solderen. Na het leggen kan je de sporen dan door slijpen en als je wil de voeg kleiner maken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #170 Gepost op: 17 April 2021, 22:14:34 »
Als je het heel robuust wilt hebben, zou je de BNLS overgangsbiels kunnen overwegen. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89892.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #171 Gepost op: 18 April 2021, 08:49:08 »
@Frans: begrijp ik het goed dat in je voorgestelde oplossing de rails dan vooral door de raillasje op hun plaats worden gehouden? Zeker bij het tweede spoor van rechts gaat het om een klein stukje en is er namelijk maar ruimte voor een biels. Daar hebben de spoorstaven dan nauwelijks houvast aan zo vrees ik. De lengte van de spoorstaven varieert van 4-14 mm. Anderzijds bij zo'n klein stukje misschien weinig kans op zijdelingse beweging doordat de rail vrijwel geheel in de raillas zit.

@Hennink: dat is inderdaad wel een robuuste oplossing. Ik ben mezelf momenteel aan het leren netjes te solderen. Dit is bedoeld ter voorbereiding van het solderen van draden aan alle railsecties, maar dat is ook een mooie voorbereiding voor gebruik van de BNLS overgangsbiels.

Ik ga eerst de optie van Frans eens uitproberen op het spoor met de kleinste lengte (tweede van rechts). Mocht me dat niet bevallen, dan word het denk ik de BNLS overgangsbiels. Dank voor jullie reacties.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 18 April 2021, 13:40:31 door martijnhaman »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #172 Gepost op: 18 April 2021, 10:27:18 »
Ik zou op de overgang een messing platkopschroef in het hout draaien. precies onder de spoorstaven.
Dan rails leggen, spoorstaaf vast solderen op de messing schroef, en dan de sporen doorslijpen.
Door de schroef blijft het kleine stukje spoor goed liggen, ook als je de bakken los neemt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #173 Gepost op: 18 April 2021, 13:14:46 »
Als je de boel van ballast hebt voorzien ligt het ook helemaal vast.

En zoals je ondertussen ook al kan lezen, leiden er meer wegen naar Rome.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #174 Gepost op: 20 April 2021, 17:38:33 »
Misschien nog wel aardig om te vermelden dat ik 3 vellen kurk van 60x90 cm had besteld. Met het leggen van vrijwel alle sporen heb ik nog een vel over. Ik heb het kurk nu alleen onder de sporen gebruikt.
Voor anderen wellicht een goede indicatie hoeveel kurk je nodig hebt voor een baan.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #175 Gepost op: 22 April 2021, 19:55:40 »
Diverse YouTube-filmpjes over solderen bekeken en geoefend om draden aan oude stukjes rail te solderen. Toen maar begonnen met solderen van draden aan de diverse spoorsecties. Gestart met het solderen van de draden op de zijkant van de spoorstaaf op een plek die later voor een groot deel uit het zicht verdwijnt.



Dat vond ik toch niet mooi (ook door mijn beperkte soldeerkunsten) en daarom overgeschakeld naar het solderen van de draden op de onderzijde van de rails of raillas.



Het begint onder de baan al snel een aardige verzameling draden te worden :)



Martijn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4357
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #176 Gepost op: 23 April 2021, 01:54:48 »
Hoi Martijn

Als ik zo het soldeerwerk zie, lijkt het of het soldeer niet mooi is uitgevloeid.
Zelf vertin ik de draden eerst voor ( dus bout tegen de draad, dan soldeer erbij zodat je draad mooi vertind is)
Hetzelfde bij de rail.
Dan draad bij rail en hoppa, zit het mooi vast.

Hopelijk kan je hier wat mee.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #177 Gepost op: 23 April 2021, 12:26:23 »
@Dave: De eerste soldeeracties waren inderdaad nog niet heel erg goed. Ik heb het idee dat ik het solderen wel steeds beter onder de knie heb. Nu vertin ik de draad, zorg voor een 'druppel' soldeertin op de onderzijde van de rails en dan is het eenvoudig aan elkaar te solderen door de bout er tegenaan te houden.

Alle aansluitingen voor de twee doorgaande sporen zijn gereed. De draden van de verschillende modulebakken aan elkaar geknoopt om een filmpje te kunnen maken van een trein die over de drie modulebakken rijd (foto aanklikken).

modulebaan01

Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #178 Gepost op: 23 April 2021, 12:41:19 »
Leuk Martijn! Het ene rijtuig lijkt mij een BAOR rijtuig en het andere van de Amerikanen?
Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #179 Gepost op: 23 April 2021, 12:58:03 »
Goed gezien! Zijn deel van mijn miniverzameling geallieerde rijtuigen (BAOR, USATC en TMFB).

Martijn