Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85556 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #150 Gepost op: 29 maart 2021, 17:42:55 »
Vandaag de sporen op de modules neergelegd volgens twee principes.
1. doorgaande sporen volgens de normen van BNLX-modulebaan: hart eerste spoor op 17,5 cm voorzijde bak
2. doorgaande sporen dichter op voorzijde modulebak: hart eerste spoor op 7,5 cm voorzijde bak

Omdat beelden meer zeggen dan tekst diverse foto's van beide situaties

Principe 1 (BNLX-norm):



Principe 2:




Met het aanhouden van de BNLX-norm past het baanplan alleen wanneer een spoor in de breedte verdwijnt. Daarmee vervalt bijvoorbeeld het spoor achter de werkplaats wat in mijn ogen ten koste gaat van een gevoel van dieptewerking. Ook het terugbrengen van het aantal opstelsporen links van 4 tot 3 geeft minder gevoel van groot terrein.
Met de sporen volgens de BNLX-norm is er meer ruimte voor de sporen om de doorgangen in de zijwanden te camoufleren. Dat zal met name aan de rechterzijde spelen. Links zorgt een viaduct (Roco dozen) al voor een afscherming.
Duidelijk is wel dat een overgang van 7,5 cm naar 17,5 cm niet op te lossen is met een bocht op de BB.
Ik ga er eens een nachtje over slapen ..

Martijn
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2021, 18:46:40 door martijnhaman »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #151 Gepost op: 29 maart 2021, 19:03:43 »
Hoi,.

Martijn,  doordat je 3 bakken hebt heb je juist de mogelijkheid om af te wijken.
(in jou concept loopt alles langs de voorkant in 1 rechte lijn)
In die zin dat je het Bnls hoofdspoor(zo moet je hem maar beschouwen) dan op bak 1 en 3 een flauwe boog naar buiten of juist naar achteren kan maken.
Het beperkt plannen enigszins maar die kun je dan ook aanpassen nu je de bakken zo goed als klaar hebt.

De BB kun je ook nog laten meetellen in je afwijking van het hoofdspoor, wel gerekend 30 cm aan beide zijden.

Het is een gepuzzel, maar het kan.
Een van de reden dat ik het gebouw Werkspoor gehalveerd heb.

- bij Grasland van Edsko goed te zien.
- Ronald Halma is onlangs begonnen aan een USA module met een stoomdepot op 1 module.

 ;)

Linkjes moet ik me ff verontschuldigen want ik update in de Corona tijd vanaf mijn telefoon waar het wat omslachtige mee is maar zet de namen in de zoekbalk en je vind het wel)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2021, 19:13:07 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #152 Gepost op: 29 maart 2021, 22:05:58 »
De baan van Ronald [Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0] is voor zover ik weet niet gebaseerd op de BNLX-modulebak. De ligging van de sporen ten opzichte van de voorzijde wijkt dan ook van deze normen af.

De twee modules van BNLS-module: "Grasland" hebben inderdaad een gebogen dubbelspoor waarbij het spoor in het midden dichter bij de rand van de modulebakken ligt. Dat kan op deze modules omdat er op een enkel gebouw na alleen landschap aanwezig is.

Wanneer je dit principe van gebogen sporen op mijn ontwerp zou toepassen, dan zou dat aan de linkerzijde nog wel passen. Daar is reletief veel ruimte voor een boog door het korte spoor bij de tankplaats. Aan de rechterzijde zou een boog kunnen beginnen achter de wisselstraat. Op die manier komt het spoor niet te dicht tegen het werkplaatsgebouw te liggen. Dan is het nog best een verschil dat over een lengte van circa 40 cm moet worden gecorrigeerd.

Wat railsecties neergelegd om er een beter beeld bij te krijgen.


Ik ben er nog niet uit.

Martijn

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #153 Gepost op: 29 maart 2021, 22:10:49 »
Hoi,

Nog ff ingelogd.

Die module van Ronald bedoelde ik om aan te geven dat je op weinig ruimte de juiste indruk kan realiseren.
In dit geval had een mockup vooraf kunnen helpen voor inzichten.

Je zou het gebouw wat verder naar links kunnen doen, nog net op de module, weet niet hoever die er al op stond.
Of je gebouw op een onderplaat zetten zodat je de module grenzen kan overlappen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #154 Gepost op: 29 maart 2021, 23:30:42 »
Ik neem aan dat aan de linkerkant het nodige bochtenwerk wel kan plaatsen om volgens de BNLX-norm te werken.

Aan de rechterkant kan je hetzelfde ook bereiken maar dan moet je de linker rechtse wissel vervangen door een linkse wissel. De rechter rechtse wissel sluit je met het afbuigende spoor aan op het doorgaande spoor van de linker wissel.
Voor en achter een beetje aanpassen met wat bochtenwerk en je ben tin die hoek ook klaar.
In extremis duw je die magnifieke loods een beetje meer naar links.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #155 Gepost op: 30 maart 2021, 21:44:43 »
De oplossing die Frans aangaf eens uitgelegd door het betreffende wissel om te draaien en de werkplaats iets naar links te schuiven. Ik denk dat dit wel te doen is zonder dat de doorgaande sporen te dicht langs het gebouw lopen. Ook is er geen gekke S-bocht nodig om een goede overgang op het einde van de BB te krijgen.



Ik was bang dat door het werkplaatsgebouw naar links te schuiven, de wisselstraat links van het gebouw niet meer goed zou uitkomen ten opzichte van de overgang van de twee modulebakken. Dat lijkt goed te komen. Ook een zorg is de afstand van werkplaatsgebouw tot het spoor dat achter het gebouw komt te liggen. Dat zou wel eens kritisch kunnen worden met (lange) rijtuigen.



Ik ga nu eerst het baanplan met potlood uitzetten op alle drie de modulebakken om te zien of het ook echt past. Dat geeft meer zekerheid dan het zo neerleggen van losse stukken rails.

Martijn

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #156 Gepost op: 30 maart 2021, 21:52:28 »
Bij onze "Tauernbahn, "Jachthaven" en "Spoormuseum" modules handteren we een hart-op-hart bij een doorgaand spoor van 46mm. Het hart van heet voorste spoor ligt dan op 181mm vanaf de rand. In een Blackbox kunnen we dan weer naar 58mm/175mm. Alle bakken kunnen dan ook koud op elkaar, er hoeft niet perse overal een blackbox tussen. Een extra overgangsbak voor aansluiting met jouw oplossing zou eventueel ook kunnen?
We hebben hier twee gelaserde mallen, voorzien van hardmetalen boorgaten, om exact rails ten opzichte van de voorkant van de bak en de boorgaten strak en exact hetzelfde te kunnen maken.
Je bouwt erg overzichtelijk en netjes  (y) Ik blijf het graag volgen.
Groeten Eeg

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #157 Gepost op: 31 maart 2021, 21:07:03 »
Begonnen met het uittekenen van het baanplan op de modules.

Linkermodule: het voorgaande doorgaande spoor op 7,5 cm van de voorzijde van de bak en 5,2 cm afstand tot het hart van het tweede spoor. Beide sporen buigen af op ongeveer 30 cm van het einde van de module. Het achterste opstelspoor ligt op 9 cm van de achterzijde van de modulebak. De volgende sporen liggen vervolgens op 5,2 / 6,2 / 5,2 / 9,0 cm afstand. De 6,2 cm is bedoeld om een rij lantaarnpalen (de moeren) tussen te kunnen plaatsen, de 90 mm om voldoende ruimte voor de tankplaat te hebben. De afstand tussen het spoor met de tankplaat en het dichtstbijzijnde doorgaande spoor is dan 8,7 cm.
Om een idee te geven van de lengte van de opstelsporen een aantal 1:87 rijtuigen neergezet op het een na kortste spoor.



Middelste module: de wisselstraat past precies op de modulebak. De wissels op de diagonaal van linksachter naar rechtsvoor zijn daarbij de bepalende factor.



Rechter module: de doorgaande sporen zijn neergelegd volgens de door Frans aangegeven oplossing. Het werkplaatsgebouw is wat naar links geschoven om voldoende afstand tot de doorgaande sporen te krijgen.
Het punt waar het nu mis gaat is het spoor dat diagonaal voor de loods loopt met een wissel op de hoek van het gebouw. De afstand tussen het wissel en de hoek van het gebouw. Wanneer het werkplaatsgebouw naar rechts geschoven worden om dit punt op te lossen, dan ontstaat vervolgens een probleem in de afstand tot het doorgaande spoor.



Als mogelijke oplossing gekeken wat er gebeurd als ik twee wissels omdraai op de middelste bak. Dan schuift het probleemspoor verder weg van het werkplaatsgebouw. De aftakking van het hoofdspoor schuif daarentegen iets naar het werkplaatsgebouw toe.
Dit lijkt het probleem op te lossen, maar ik moet zeggen dat ik de meer symmetrische ligging van de sporen voor de loods minder mooi vind staan.





Morgen deze laatste oplossing maar eens uittekenen op de module om zeker te zijn dat alles past.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #158 Gepost op: 31 maart 2021, 21:14:35 »
Voor de lantaarnpalen bij de opstelsporen heb ik dit model van Evemodel op AliExpress op het oog:


Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #159 Gepost op: 01 april 2021, 19:50:24 »
Het baanplan verder uitgetekend op de rechtermodulebak en gekeken hoe dat past.

Door het omdraaien van de twee wissels (zie post 157 hierboven) schuif er een andere wissel precies op de overgang van twee modulebakken.



Dat probleem opgelost door het wissel te verplaatsen. Deze oplossing veroorzaakt echter een bocht betrekkelijk dicht, waardoor ik problemen verwacht bij lange rijtuigen die door de deur naar binnen rijden. Bovendien vindt ik het er wat gekunsteld uit zien als het spoor zo snel buiten de loods al in een boog ligt. Daarnaast zorgt de wisselverbinding ervoor dat er eigenlijk geen mogelijkheid meer is om op beide sporen voor de werkplaats materieel op te stellen.



Overigens was er nog een onverwacht effect van het omdraaien van de beide wissels. Hierdoor schuift de aansluiting op de doorgaande sporen een stuk naar rechts op. Dat heeft weer effect op de beide wissels in de doorgaande sporen. een daarvan ligt daardoor op de overgang van de modulebak en de BB.



Het blijft dus een lastig punt waar iedere oplossing voor een probleem weer een nieuw probleem genereerd. Door alle suggesties kreeg ik het idee dat het mogelijk was om het sporenplan zo aan te passen dat aan de BNLX-normen voldeed. Maar nu heb ik er een hard hoofd in of dat wel lukt zonder een werkelijkheidsgetrouw ogend sporenverloop geweld aan te doen.

Martijn

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #160 Gepost op: 01 april 2021, 19:55:34 »
Hoi
Citaat
. Maar nu heb ik er een hard hoofd in of dat wel lukt zonder een werkelijkheidsgetrouw ogend sporenverloop geweld aan te doen.

Vind het wel meevallen.
Enige wat je kan doen voor meer ruimtelijk gevoel is een spoor minderen.

100% natuurgetrouw wordt het toch nooit want dan stond je met 1 thema in beurshal A en B.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #161 Gepost op: 02 april 2021, 13:36:29 »
Vanochtend het oorspronkelijke baanplan weer uitgelegd zonder afbuigende doorgaande sporen om aan de BNLX-norm te voldoen. Toen ik dat baanplan weer zag de knoop doorgehakt: dit wordt het baan plan dat ik ga bouwen.

De eerder bestelde lantaarnpalen zijn gisteren binnen recordtijd (10 dagen!) bezorgd. Netjes in een plastic zakje in een doosje verpakt. De lantaarnpalen zien er goed uit en zijn groot genoeg om bij de opstelsporen ruim boven het materieel uit te steken.



De achterwanden van de modulebakken hebben een eerste laag verf gekregen en de bestelling 2 mm kurk is binnen. De aanleg van de baan kan wat mij betreft dus echt beginnen.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #162 Gepost op: 03 april 2021, 11:41:29 »
De geschilderde zij en achterwanden zijn droog, dus die zijn gelijk maar gemonteerd. De keuze voor de kleur blauw is uiteindelijk gevallen op Frosted Sky van Flexa.
De eerste stroken kurk gesneden en de delen voor de doorgaande sporen ook al op de modulebak geplakt. De strook is 0,5 cm breder dan de flexrail. Voor de opstelsporen op de achtergrond houd ik een kurkstrook per twee sporen aan. Waar de sporen verder uit elkaar liggen is een deel zonder kurk. Hier komen uiteindelijk de lantaarnpalen te staan.



Ik had nog een paar lengtes flexrail van Peco in voorraad, dus die ben ik ook alvast met schroeven en ringetjes vast aan het leggen.

Martijn

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #163 Gepost op: 03 april 2021, 12:04:58 »
je gaat lekker Martijn

heb je een nummer van die evemodel lampen?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #164 Gepost op: 03 april 2021, 13:08:43 »
@Edwin: de lampen zijn van het merk Evemodel en ik heb ze hier besteld op AliExpress.
Er zijn diverse uitvoeringen met verschillend aantal lampen per mast, dus met wat zoeken is er een type dat voor elke situatie passend is.

Martijn