Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe locomotief....maar welke wagons? door Ernoman
Vandaag om 10:29:10
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:24:45
Ronde buffers plat en bol, van alle tijdperken, landen, in model en in het echt? door TonM
Vandaag om 10:22:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:20:32
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 10:18:28
z21 Motorola protocol, unlock code nodig? door bask185
Vandaag om 10:03:08
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 09:53:06
Tolhuisje door Met een sik
Vandaag om 09:50:21
Korenschoven, bestaan ze in model, of zelf maken? door Martin Welberg
Vandaag om 09:48:46
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door hooidonk
Vandaag om 09:45:36
Wijziging motoren in de Vectron's door Joshua
Vandaag om 09:41:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:38:28
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door spoorijzer
Vandaag om 09:24:08
Cubana door Ronald Halma
Vandaag om 09:23:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HuubvG
Vandaag om 09:12:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:33
Modules van Kees Gorter door Wim Vink
Vandaag om 09:02:13
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 08:24:39
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 07:02:20
Even voorstellen als (her)beginner door nighttrain1
Vandaag om 06:35:47
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Coen Burki
Vandaag om 00:16:19
Hoe spanning verlagen, na loc-decoder? door Carel Ruysink
17 mei 2021, 23:48:17
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door bosje77
17 mei 2021, 23:37:11
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
17 mei 2021, 23:20:32
Artitec abri jaren 60 door MOVisser
17 mei 2021, 23:18:49
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door MOVisser
17 mei 2021, 23:15:55
Gezocht: beelden van DE1 en DE2, jaren 1960-1968. door Casmir
17 mei 2021, 23:14:32
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
17 mei 2021, 22:38:31
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
17 mei 2021, 22:30:01
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 30164 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #165 Gepost op: 04 april 2021, 10:28:33 »
Daar staan inderdaad enkele leuke masten bij, gelijk een paar besteld  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #166 Gepost op: 10 april 2021, 18:48:35 »
Vanochtend werd het bestelde Peco railmateriaal bezorgd: een stapel flexrail, raillasjes en enkele wissels. Mooi zo aan het begin van het weekend. Vandaag dan ook begonnen met het leggen van de rails. Daarbij begonnen met het spoor waar het rijtuig op staat en dan vanuit de wisselstraat de overige opstelsporen aan het uitleggen.



Mijn ervaringen tot nu toe: de Peco flexrail is prettig om mee te werken, maar het plaatsen van de raillasjes kost behoorlijk wat kracht. Tot op heden slechts een raillas dusdanig verbogen is dat deze niet meer bruikbaar is.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #167 Gepost op: 12 april 2021, 21:05:41 »
Met het leggen van de sporen merk ik dat de linker modulebak wel erg vol met rails komt te liggen. Bovendien is de plek van de tankplaat niet optimaal. Een weg naar de tankplaat voor bevoorrading is lastig te realiseren zonder deze dicht langs de sporen te leggen. Vandaar een kleine wijziging in de plannen.



De tankplaat verhuisd naar de middelste module en komt op de plek te staan waar aanvankelijk een wasstraat bedacht was. Hier is meer ruimte waardoor een bevoorradingsweg aangelegd kan worden. Bovendien is er ruimte voor een bovengrondse tank met de dieselvoorraad.
Het oorspronkelijke spoor van de tankplaat kan dan iets naar achteren opschuiven, en komt dichter tegen de opstelsporen aan te liggen. Hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen de doorgaande sporen en het opstelterrein. Dit gebied kan een groene invulling krijgen waardoor ik hier hopelijk meer een gevoel van diepte kan creëren.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #168 Gepost op: 17 april 2021, 15:17:49 »
Door het verplaatsen van de tankplaat moet een deel van de al aangebrachte kurkstrook weer verwijderd worden. De tankplaat is namelijk op een plaatje van 2 mm styreen gebouwd. Wanneer de kurkstrook verwijderd is, dan vult dat styreenplaatje precies de hoogte van het kurk op op en ligt de rails vlak. Met een hamer en beitel heb ik de kurklaag eenvoudig kunnen verwijderen.





Verder gestaag doorgegaan met het leggen van de rails. Ik was in mijn enthousiasme vergeten isolatielasjes aan te brengen in de wisselstraat. Dus een deel van de wisselstraat weer losgemaakt en na het aanbrengen van de isolatielasjes weer teruggelegd. De stand van zaken is nu dat twee van de drie bakken van rails zijn voorzien.



Bij de overgang van de middelste bak naar de rechterbak loop ik tegen het punt aan de dat er bij drie sporen een kleine ruimte resteert tussen twee wissels en het einde van de modulebak. Ik zit nu te bedenken hoe ik hier het beste de rails kan leggen. Iemand een goed idee hoe ik dit het beste kan oplossen?



Martijn
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 17:27:23 door martijnhaman »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #169 Gepost op: 17 april 2021, 20:53:14 »
stukjes spoor met raillasjes monteren aan je wissels en dan solderen. Na het leggen kan je de sporen dan door slijpen en als je wil de voeg kleiner maken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #170 Gepost op: 17 april 2021, 22:14:34 »
Als je het heel robuust wilt hebben, zou je de BNLS overgangsbiels kunnen overwegen. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89892.0

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #171 Gepost op: 18 april 2021, 08:49:08 »
@Frans: begrijp ik het goed dat in je voorgestelde oplossing de rails dan vooral door de raillasje op hun plaats worden gehouden? Zeker bij het tweede spoor van rechts gaat het om een klein stukje en is er namelijk maar ruimte voor een biels. Daar hebben de spoorstaven dan nauwelijks houvast aan zo vrees ik. De lengte van de spoorstaven varieert van 4-14 mm. Anderzijds bij zo'n klein stukje misschien weinig kans op zijdelingse beweging doordat de rail vrijwel geheel in de raillas zit.

@Hennink: dat is inderdaad wel een robuuste oplossing. Ik ben mezelf momenteel aan het leren netjes te solderen. Dit is bedoeld ter voorbereiding van het solderen van draden aan alle railsecties, maar dat is ook een mooie voorbereiding voor gebruik van de BNLS overgangsbiels.

Ik ga eerst de optie van Frans eens uitproberen op het spoor met de kleinste lengte (tweede van rechts). Mocht me dat niet bevallen, dan word het denk ik de BNLS overgangsbiels. Dank voor jullie reacties.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 13:40:31 door martijnhaman »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
    • Dwangrail.nl
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #172 Gepost op: 18 april 2021, 10:27:18 »
Ik zou op de overgang een messing platkopschroef in het hout draaien. precies onder de spoorstaven.
Dan rails leggen, spoorstaaf vast solderen op de messing schroef, en dan de sporen doorslijpen.
Door de schroef blijft het kleine stukje spoor goed liggen, ook als je de bakken los neemt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1181
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #173 Gepost op: 18 april 2021, 13:14:46 »
Als je de boel van ballast hebt voorzien ligt het ook helemaal vast.

En zoals je ondertussen ook al kan lezen, leiden er meer wegen naar Rome.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #174 Gepost op: 20 april 2021, 17:38:33 »
Misschien nog wel aardig om te vermelden dat ik 3 vellen kurk van 60x90 cm had besteld. Met het leggen van vrijwel alle sporen heb ik nog een vel over. Ik heb het kurk nu alleen onder de sporen gebruikt.
Voor anderen wellicht een goede indicatie hoeveel kurk je nodig hebt voor een baan.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #175 Gepost op: 22 april 2021, 19:55:40 »
Diverse YouTube-filmpjes over solderen bekeken en geoefend om draden aan oude stukjes rail te solderen. Toen maar begonnen met solderen van draden aan de diverse spoorsecties. Gestart met het solderen van de draden op de zijkant van de spoorstaaf op een plek die later voor een groot deel uit het zicht verdwijnt.



Dat vond ik toch niet mooi (ook door mijn beperkte soldeerkunsten) en daarom overgeschakeld naar het solderen van de draden op de onderzijde van de rails of raillas.



Het begint onder de baan al snel een aardige verzameling draden te worden :)



Martijn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2035
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #176 Gepost op: 23 april 2021, 01:54:48 »
Hoi Martijn

Als ik zo het soldeerwerk zie, lijkt het of het soldeer niet mooi is uitgevloeid.
Zelf vertin ik de draden eerst voor ( dus bout tegen de draad, dan soldeer erbij zodat je draad mooi vertind is)
Hetzelfde bij de rail.
Dan draad bij rail en hoppa, zit het mooi vast.

Hopelijk kan je hier wat mee.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #177 Gepost op: 23 april 2021, 12:26:23 »
@Dave: De eerste soldeeracties waren inderdaad nog niet heel erg goed. Ik heb het idee dat ik het solderen wel steeds beter onder de knie heb. Nu vertin ik de draad, zorg voor een 'druppel' soldeertin op de onderzijde van de rails en dan is het eenvoudig aan elkaar te solderen door de bout er tegenaan te houden.

Alle aansluitingen voor de twee doorgaande sporen zijn gereed. De draden van de verschillende modulebakken aan elkaar geknoopt om een filmpje te kunnen maken van een trein die over de drie modulebakken rijd (foto aanklikken).

modulebaan01

Martijn

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 3750
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #178 Gepost op: 23 april 2021, 12:41:19 »
Leuk Martijn! Het ene rijtuig lijkt mij een BAOR rijtuig en het andere van de Amerikanen?
Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #179 Gepost op: 23 april 2021, 12:58:03 »
Goed gezien! Zijn deel van mijn miniverzameling geallieerde rijtuigen (BAOR, USATC en TMFB).

Martijn