Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:54:40
lengte blok en bezetmelders door Ronaldk
Vandaag om 20:52:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:26:07
3,51° ofzoiets 😉 door kar
Vandaag om 20:15:32
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 86012 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Werkplaats - (Baanplan H0)
« Gepost op: 12 oktober 2008, 16:38:20 »
Het idee achter dit ontwerp is een modelbaan op modulebakken te bouwen die niet al te groot is, maar wel zelfstandig gebruikt kan worden. Verder wil ik mijn modeltreinen (hoofdzakelijk rijtuigen) kunnen gebruiken op de baan. Het onderwerp van de baan is een werkplaats met een opstelterrein. Door een doorgaand hoofdspoor is het mogelijk de baan later eventueel uit te breiden. De baan is voorzien op 3 modules van 120x60cm elk.

Inspiratie voor het baanontwerp is onder andere afkomstig van de modelbaan 'Brockley Green' die tijdens Rail 2008 te zien was. Meer over deze modelbaan is hier te vinden en het sporenplan staat hier. Verder is het sporenplan van de metrowerkplaats van het GVB in Diemen gebruikt. Voor een luchtfoto van deze werkplaats klik hier.



Een toelichting op het baanontwerp. De linker module bestaat grotendeels uit een traverse die onzichtbaar is vanaf de voorkant. De bruine lijn in het baanplan geeft de plaats van de achtergrond aan. Een weg op een viaduct zorgt dat het gat in de achtergrond niet zichtbaar is.
Op de rechter module staat het gebouw van de werkplaats. Het gebouw bij spoor D zou bijvoorbeeld een kuilwielenbank kunnen zijn.
De middelste module bevat de wisselstraten om het opstelterrein en de werkplaats met elkaar te verbinden. Op deze module is ook een wasstraat te vinden.

Spoor A is een doorgaand spoor dat geëlektrificeerd is. Via wissels 13 en 12 kan een trein het terrein van de werkplaats bereiken. Deze sporen B en C zijn ook geëlektrificeerd, zodat het ook bereikbaar is voor elektrische locs die materieel komen aan- of afvoeren. Alle overige sporen zijn niet geëlektrificeerd. Met diesellocomotieven vindt het overige bewegingen op het terrein plaats.

Op de linker module is een traverse voorzien waardoor treinstammen kunnen verdwijnen en van spoor wisselen. Deze traverse is daarmee het opstelterrein waarvan slechts een deel zichtbaar is voor het publiek.

Graag hoor ik jullie suggesties voor verbeteringen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2008, 22:15:28 door Hans van de Burgt »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:12:11 »
Beste Matijn,

Wellicht kan je de URL van je plaatje aanpassen zodat we het plaatje kunnen vergroten. Want nu is het wat moeilijk te zien (met name de letters)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:20:38 »
Om verder inhoudelijk in te gaan op je naar mijn inziens mooie plan.
Waarom zou je je opstel terrein willen verstoppen? Rond werkplaatsen hoort toch juist een opstelterrein? En waarom zou je dan je materieel achter de schermen verstoppen als je het ook in een mooi stukje scenerey, zei het een opsterlterrein, kunt laten pronken!?  ;)
Oke nu heb je met dit achter de schermen gedeelte wellicht enkele sporen extra... maar daar zijn ook wel oplossingen voor. Ik zou daar nog eens over denken.  :)
als 2e wellicht voor een nieuwe module... een tankplaat? Je hebt het immers over dieselmaterieel... niks mis mee, maar die moeten wel tanken zo nu en dan.  :)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:22:53 »
Mark,

Als ik het plaatje met mijn muis naar de adresbalk sleep is hij gewoon in groter formaat (963 x 164 pixels) te zien. De site verkleind het plaatje automatisch, daar kan ik niets aan doen.

Het idee achter de traverse is dat materieel zonder enorme (ruimteverslindende) wisselstraten op een ander spoor weer terug kan komen.

En die tankplaats is wel een goed idee!

Martijn
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2008, 17:26:11 door martijnhaman »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2008, 17:30:22 »


Ik bedoelde eerlijk gezegd zoiets als dit. dan hoef je er maar op te kliken.

Nu ik 'm toch groot gekregen heb zie ik ook je weg... Weet je zeker dat die breed genoeg is? (2.6m per rijbaan in werkelijkheid) Overigens hoe breder hoe minder je er onder door kan kijken dus een voet/fietspad er bij kan vast geen kwaad.  ;)

En nu ik toch weer aan het ratelen ben... op spoor B moeten geleverde goederen gelost worden toch? Waar worden die dan precies gelost?  ;D op het hoofdspoor toch niet zeker  ;D
Dus een plekkie om te lossen met een verbindingsweg/pad naar de loodsen is misschien ook nog niet zo'n gek idee.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:06:20 »
Mark,

De weg is maar even als suggestie aangegeven. Vast niet breedt genoeg, maar inderdaad met het idee om daarmee doorgang naar de tarverse te verbergen. Ten noorden van wissel 5 wil ik een brede pijler plaatsen. Dat dekt dan ook een deel ook het zicht op de doorgang af.

Spoor B had ik meer als uithaalspoor in gedachten. Een (elektrische)lok met aanhang komt dan binnen op dit spoor, waarna een diesellok achteraan kan koppelen en de de rijtuigen weg kan rangeren. Een diesellok kan ook binnenkomen over de wissels 12 en 13 en direct naar het opstelterrein rijden.

Ik zit me nu wel te bedanken of het misschien handiger is om aan de rechterzijde nog wissels neer te leggen. Anders staat de lok die materieel komt brengen som wat opgesloten.



Een optie is ook om de achterwand wat naar voren te halen en daar een lang spoor neer te leggen. Hier kan dan een trein geplaats worden die op de traverse in de weg staat.

Heb je nog een suggestie voor een plek op de tankplaats neer te zetten?

Martijn

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:15:34 »

Leuk baanplan, zoiets zie je niet zo vaak. De tankplaat zou natuurlijk aan het einde van spoor b kunnen komen, dus voorbij je nu net ingetekende wisselverbinding.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:24:22 »
Mooi baanplan hoor!  :o

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:25:44 »
@sander1985:

Goed idee. Ik zat namelijk nog een beetje met de linkerkant van de baan. Daar gebeurd niet veel. Maar met een tankplaats is dat opgelost. Om hiervoor wat ruimte te creëren zal de achterwand of de sporen wel iets moeten opschuiven.

Martjn

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:26:49 »
Wellicht kan je dat hoofdspoor nog iets verder naar voor toe halen waardoor er ruimte ontstaat tussen spoor B en C en het hoofdspoor.
Dan zou je van wissel 5 een engelse wissel kunnen maken en daar je tankplaat kunnen plaatsen? zo hou je tussen spoor c en het hoofdspoor ook iets meer ruimte waar je b.v. draaistellen kwijt kan of andere grote onderdelen.

Wat sander aangeeft kan opzich ook, hoewel je dan mogelijk een geelectrificeerde tankplaat hebt vanwege E-loc's die daar wellicht moeten kunnen komen. En anders heb je sowiso met rangeer bewegingen te maken op je tankplaat...
Dat laatste gebeurt in werkelijkheid ook, zoals bij Shunter werkplaats Waalhaven, waar je met je loc niet eens van het terrein af kan zonder de tankplaat te passeren.

m.v.g.

mark
love to build realistic     let's be kind.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Baanplan werkplaats
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:30:11 »
Je kan de bovenleiding naturulijk bij het wissel naar het hoofdspoor ook naar het hoofdspoor lijden en daar afspannen aan een mast. Dan is zit je tankplaat niet onder de draad.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2008, 10:32:48 »
hallo heb je misschien wel eens de rangeerplaats gezien vab het GVB op ASA emplacement Amstelstation misschien is dat wat

Rob

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2008, 13:38:19 »
Hallo Martijn

Je Thema is een leuk geheel wat je tegenwoordig veel ziet op grote stations. en ook leuk iemand te vinden die op z'n baan op moduuls bouwt van punt A naar B. en dus niet een rondje of een 8lus
Ik ga je niet vermoeien met allerlei verbeteringen etc. ik zie en lees dat daar al genoeg bekwame hobbyisten jou hun goede raad geven,

Maar misschien een aandachtspunt.
Heb je ook al nagedacht hoe je technisch je electrische verbindingen gaat doen van moduul tot moduul en naar je bedienings tableau.
Denk daar bij ook aan je bediening van wissels, ontkoppelrails, seinen, verlichting en andere bedieningen.
Ik vraag dit omdat ikzelf ook al een paar jaar bezig ben met een moduulbaan voorstellend een haven, staalfabriek en hoogoven met aanverwante zaken.
Hierbij ben ik al enige malen tegen problemen aan gelopen die dan weer aanpassingen noodzakelijk maakte. aldoende leert men.

Electrisch schuifpaneel per moduul, op het neer geklapte scherm staat op
de andere kant het rijpaneel van desbetreffende moduul met schakelaars.

Hier zie je wat verdere invulling van een electrisch paneel met 2 pendel printplaten

Dit is het algemene tableau die ik naar voren kan rijden op wieltjes en die wordt dus alleen gebruikt als detectie tableau met ledjes, hier staat het gehele rijplan op tenminste dat is nu het geval nog niet op de foto.
Aan de onderkant van dit tableau heb ik een la met alle algemene trafo's en andere sterkstroom zaken. deze kan ik uitschuiven.
Zo heb ik ontdekt dat een bedienings tableau'tje per moduul wel handig is voor de bediening van wissels etc terwijl de algemene zaken en eventuele detectie met leds op een totaal tableau zichtbaar is.
Dit scheelt je heel veel draden.

Mocht je meer willen zien of horen geef dat even aan misschien kan ik je aan wat tips helpen, maar misschien heb jezelf al een uitgedacht proces dan hoor ik dat ook graag, kan mensen helpen die ook een moduul traject willen bouwen.
Wat ook leuk is om een deel van je sporen apart te laten bedienen door een pendel moduul zodat naast het rangeren wat je handmatig doet er ook steeds beweging is op een ander deel van je baan.
He succes met alles.
We volgen graag je verdere verhaal.
groetjes,
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2008, 14:00:49 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2008, 18:25:38 »
N.a.v. de reactie van Herwim ies mee over de techniek waar ik aan zit te denken.

Voor het bewegen van de traverse wil ik geleiders gebruiken die ook voor laden worden gebruikt.

Howel het geen enorm baanplan is lijkt een centraal bedieningstableau me toch het meest handige. Voor het onderling doorverbinden van de bekabeling zit ik aan de vertrouwde audio-stekkers te denken. Omdat de meeste wissels op de middelste modulebak liggen valt het aantal onderlinge verbindingen waarschijnlijk best mee. Mocht het veel gaan worden dank kan ik altijd nog dit soort stekker gaan gebruiken.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 01:59:45 door Bert van Gelder »

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2008, 19:06:35 »
ga je ook een bouw verslag bijhouden? lijkt me leuk om dit project te volgen.